Hur gör ni för att bli av med "HA" begäret?

#1 - 19 september 2012 19:37
Hej,

[SIZE=2]Visste inte vilken kategori jag skulle lägga denna frågan men tar en chansning![/SIZE]

Jo hur gör ni för att bli av med ha-begäret? Jag vill ha och ha och ha.

Sitter vid datorn varje dag och drägglar över olika akvarier och fiskar, man ser nya biotoper och inredningar och man blir sååå sugen på att göra om och skaffa nått annat! Nu vill jag tex göra om mitt sällskap till malawi, även om jag redan har ett malawi eftersom jag sett ett gäng malawi som hade passat så bra. Hur sansar man sig hehe

Sitter även och blänger på ett Akvastabil 530 liters, göra mig av med ett 240 som jag köpte för inte så längesen, så dum man är! :)

Har inte plats med fler akvarier för tillfället, men kommer få den dagen jag flyttar ;)

Hur gör ni för att bli nöjda? Eller blir ni nöjda? Drägglar inte ni över saker och känner "vill ha nu"?

Berätta gärna!

Mvh
#2 - 19 september 2012 19:40
har en fruga som vid givet tillfälle satte stopp för de värsta tosigheterna,,,,,

.
#3 - 19 september 2012 19:47
Kan man bli av med HA begär??
Om någon vet så lär mej det snälla.... samt även min sambo...
Vi har det stora problemet av att båda är lika intresserade...
Dock har det bromsat ner något nu när vi har 17 kar gående i vår trea...

Fast de e klart....
Man skulle ju kunna få plats med ett extra kar i sovrummet.....
samt en till på hyllan med räkor....
bänken i köket är tomm.....

:D
#4 - 19 september 2012 19:51
heheh,

de har ju liksom blivit ett problem, jag har skaffat 4 st akvarier sen i december... och man vill ha mer och mer och mer!

Finns de liksom något man kan göra?

Föresten, 17 kar var f*n inte att leka med :P
#5 - 19 september 2012 19:54
Hur man blir av med ha-begäret?

Enkelt

Man skaffar det man vill ha, svårare är det inte
#6 - 19 september 2012 19:58
Bygert skrev:
Hur man blir av med ha-begäret?

Enkelt

Man skaffar det man vill ha, svårare är det inte

Jo men skall jag ha ett till så får jag antingen slänga ut käringens garderob eller min stationära dator... ganska lätt val men man är nog inte så kaxig när hon står där med en glaskrossare och gör om lägenheten till simbassäng [:o]
#7 - 19 september 2012 20:28
Toffelhjältar får väl skaffa bärbar dator ;)

problemet löst....
#8 - 19 september 2012 20:37
har redan en mac och en pc som bärbar men inget som spelen flyter på riktigt i ;)
#9 - 19 september 2012 21:53
Vad ska du med spel till om du har akvairer :confused:

Sätt dig framför en burk och titta vad som händer :)
#10 - 19 september 2012 22:42
Ett hett tips som bromsar upp begäret lite är vattenläckor..

Du är inte helt fel ute med tjejen och krossat glas.

Vattenläckan är bara jobbig tills golvet är fixat och karet lagat/utbytt. Då börjar det om från början, gärna med större baljor följd :)
#11 - 20 september 2012 00:04
Jag säger som bygert, man skaffar det man trånar efter. Plats har man alltid, jag ställde mitt senaste i skohyllan.....
#12 - 20 september 2012 04:18
Att bli av med ha begäret är inte lätt, snarar är det väl så att man får försöka begränsa det till en a två hobbys och sen leva med det. Men som sagt om nån vet något bra sätt så hade det ju varit intressat att veta.
Jag vet bara att jag inte har lyckats bli av med det eller begränsa det, igentligen bara plånboken som säger stopp tillfälligt.
#13 - 20 september 2012 07:13
Jag är inte klar med de jag har ännu. Ett juwel 180 och ett nyanskaffat nano på 20 liter.

Skyndar saaaakta. Så än så länge kan jag begränsa mig bra.

Men så har jag bra hållit på med det här sedan december förra året. Ett nygammalt intresse.. :p
#14 - 20 september 2012 07:25
MonkanS skrev:
Jag är inte klar med de jag har ännu. Ett juwel 180 och ett nyanskaffat nano på 20 liter.

Skyndar saaaakta. Så än så länge kan jag begränsa mig bra.

Men så har jag bra hållit på med det här sedan december förra året. Ett nygammalt intresse.. :p

Samma för mig, nygammalt intresse! Sen årsskiftet har jag haft ett 112, sen köpte jag ett 240liters, sen blev det ett 240l till sen blev det yngel så blev det ett 30l yngelkar! Nu drägglar jag varje kväll över ett Akvastabil 530 som jag nämnt tidigare! Man är ju fläng i skallen :)
#15 - 20 september 2012 07:48
Blir habegäret riktigt pajascrazy, och lägenhetens skrymslen och vrår allt för få, är det kanske läge att titta på möjligheterna att skaffa någon extra lokal. En kille jag känner har hyrt ett ganska stort rum i källaren i hyreshuset där han bor - med golvbrunn och vatten. Där har han ett antal kar, en skön fåtölj och lite annat mys som hör till.
Själv använder jag en gäststuga som akvarierum - där hade jag till alldeles nyligen ungefär 12 kar gåendes. Nu skall stugan byggas ut för att göra plats för ett ganska stort kar. Men, trots att man har ordentligt med spejs, så ploppar hela tiden nya idéer upp - man får liksom aldrig nog, och det gäller att bara försöka lägga band på tokerierna man kommer på.
:)
#16 - 20 september 2012 07:54
med jämna mellanrum så försöker jag påverka frugan med tanken att det där förrådet vi har, som är på 16 kvm, mer eller mindre står tomt, kunde ju inredas lite snyggt med några bra ställningar, säg en vägg med 12-16 st 105 litare, en väg reserveras till 2 x 540 liter, sista väggen blir ett 1500 liters, och i mitter får jag prexis plats med en bra kub på 3-500 liter.

än så länge har argumenten inte bitit.....

men ha-begäret finns....och ploppar upp med idéer ganska ofta......

.
#17 - 20 september 2012 08:32
Oftast är det väl pengar och utrymme samt tid som begränsar, men habegäret finns nog alltid där. Framförallt tror jag man vill ha större och större kar.
#18 - 20 september 2012 16:43
Blir habegäret riktigt pajascrazy, och lägenhetens skrymslen och vrår allt för få, är det kanske läge att titta på möjligheterna att skaffa någon extra lokal. En kille jag känner har hyrt ett ganska stort rum i källaren i hyreshuset där han bor - med golvbrunn och vatten. Där har han ett antal kar, en skön fåtölj och lite annat mys som hör till.

Själv använder jag en gäststuga som akvarierum - där hade jag till alldeles nyligen ungefär 12 kar gåendes. Nu skall stugan byggas ut för att göra plats för ett ganska stort kar. Men, trots att man har ordentligt med spejs, så ploppar hela tiden nya idéer upp - man får liksom aldrig nog, och det gäller att bara försöka lägga band på tokerierna man kommer på.

Härlig liten gäststuga du har Mats haha, en sån önska man att man haft :) hur stort är de där karet som blir ganska stort? (nyfiken) :P
#19 - 20 september 2012 16:45
med jämna mellanrum så försöker jag påverka frugan med tanken att det där förrådet vi har, som är på 16 kvm, mer eller mindre står tomt, kunde ju inredas lite snyggt med några bra ställningar, säg en vägg med 12-16 st 105 litare, en väg reserveras till 2 x 540 liter, sista väggen blir ett 1500 liters, och i mitter får jag prexis plats med en bra kub på 3-500 liter.

än så länge har argumenten inte bitit.....

men ha-begäret finns....och ploppar upp med idéer ganska ofta......

.

Tycker de ploppar upp lite varje dag, men prblemet är ju, göra om ett kar är ju inte de enklaste... vart skall man göra av de gamla fiskarna... har man skaffat en firre eller fler så skall dom ju ha ett värdigt liv, ger man tillbaka dom till affären vet man inte hos vilket slusk dom hamnar! men de ligger nått i de du säger, den dagen jag skaffar hus, skall de finnas ett relativt stort akvarierum :)
#20 - 20 september 2012 16:47
Oftast är det väl pengar och utrymme samt tid som begränsar, men habegäret finns nog alltid där. Framförallt tror jag man vill ha större och större kar.

Utrymme isf, för pengar är de allt värt att göra sig av med, tid får mAn ta sig!

Det där med större och större kar, jag börja ju med 112, sen blev de 240, sen tänkte jag köra på 350 med trodde inte de skulle få plats, nu har jag insett att jag skulle kunna trycka in en 540 balja på samma plats :P går och trycker till soffan lite för varje dag som går i tro om att den skall krympa
#21 - 20 september 2012 16:54
Härlig liten gäststuga du har Mats haha, en sån önska man att man haft :) hur stort är de där karet som blir ganska stort? (nyfiken) :P

Ja, det är riktigt skönt att ha en sådan liten "hideout" att sitta och gona sig i.
Vi skall dränera runt kåken om några veckor och i samband med detta skall jag ta tillfället i akt att utöka stugan med några kvm. Karet som jag hoppas skunna börja jobba med någon gång till våren skissar jag kommer att bli i storleksordningen runt 2 500 - 3 000 liter.
#22 - 20 september 2012 17:48
kan bara hålla med.. men skaffar det man vill ha.. det är nog enda sättet dessvärre..
#23 - 20 september 2012 17:57
kan bara hålla med.. men skaffar det man vill ha.. det är nog enda sättet dessvärre..

Tyvärr, funkar det inte alltid "med att man skaffar det man vill ha" - eftersom ens ekonomi inte tillåter "det man oftast vill ha":).

//Inger
#24 - 20 september 2012 18:03
Det här med habejäret är det nog bara du som kan sätta stopp för, tänk om du inte hade ett ha begär hur kul hade det varit då???
här hemma så blir det garaget som blir nästa projekt =))
#25 - 20 september 2012 18:06

Ska jag vara ärlig tycker jag det är ganska stressigt när jag känner ett Habegär. Går ju inte att tänka på annat än det. Försöker nog flytta över det till att jag längtar istället. Lugnare och coolare känsla. Mycket bättre.
Blir det Habegär så blir det lätt lite dominoeffekt. Man hinner knappt njuta över grejen men fått innan man planerar nästa, sedan så kör det på bara. Mitt livs knäppaste beslut är tagna med en ha-känsla ;-) Men det är jag det.
#26 - 21 september 2012 09:53
Ååh nej, säger ni – men jo, likväl kommer här ett sånt där förbannat långt inlägg av han den där jävla skäggapan med stughelvetet igen… Sad but true!

Ämnet i den här tråden är riktigt intressant tycker jag, för det belyser en aspekt som ofta är ett problem med akvariehållning generellt. Det är att vilja lite för mycket med sina akvarier och ofta brassa på med avancerade ”saker” innan man har grepp på de mest grundläggande. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt lägger någon värdering på trådskaparen, utan detta är en allmän betraktelse.

Precis som med, i stort sett, all annan hobbyverksamhet – eller seriöst samlande (för akvariehobbyn har en stark anstrykning av just samlande) – handlar det grundläggande om; kunskap. Varje intresseinriktning kräver att man sätter sig in i de regler och förhållanden som gäller, och gör man det på ett lugnt och korrekt sätt kan storverk uträttas.

Habegär finns hos oss alla i mer eller mindre utsträckning. Vi vill ha den senaste modellen av datorn, TV:n, telefonen o.s.v. trots att vi just köpt en ny. Tittar vi på olika intresseområden, eller hobbyverksamheter (dit vi väl ändå, i mångt och mycket, får räkna akvariehållning) eskalerar habegäret ofta i ”nyhetens behag”-fasen. Här måste vi stanna till en stund och nämna de som gör affärsverksamhet av hobbyn – då blir ”habegär” någonting helt annat, mer en kalkylering om vad som är nödvändigt i verksamheten.

Habegär övergår ofta i mysiga fantasier efter ett tag, och detta måste man ju såklart tillåta sig. Vem gillar inte att fantisera om projekt som är alldeles enastående?
Jag älskar min egen vurm för akvarium, och har ofta högt flygande drömmar om ditt och datt, men låter habegäret bli en lågt brummande basfrekvens i mitt medvetande. Det gäller även min andra hobby; gitarrsamlande. När det handlar om gitarrsamlande finns en hårt kalkylerande ekonomisk plan med i spelet – det kan handla om belopp på över 100 000 kronor för bara en enda gitarr – och jag har några stycken…
Aha, då måste jag vara miljonär, och därmed är det enkelt för mig att gagga om habegär när det gäller akvarium, eller hur? Men, nej – det är tvärtom så att jag har en högst normal privatekonomi, men jag har lärt mig gitarrsamlandets regler och kan navigera i den djungel av ”habegär” när jag ser en Gibson Les Paul Sunburst från 1958, med en prislapp på runt en miljon kronor… Det är helt enkelt inte min liga, och jag får njuta av att titta på exemplaret och stilla avundas den samlare som har medel att tillskansa sig den gitarren och addera den till sin samling.

Vad vill jag nu med detta resonemang? Jo, jag skulle vilja översätta ”habegär” till någon typ av framtidsfantasi – en idé om vad som komma skall. Fantisera och drömma måste man ju få göra, och jag tror att de drömmar man har bildar en plattform för framtida projekt, även om projektet oftast ser helt annorlunda ut än den dröm man närde.
Jag skriver detta därför att jag så ofta ser hur akvarister expanderar sina akvarieinnehav utan att liksom ”göra klart” de redan existerande karen. Det är snabba turer, det byts fiskar och inredningar med ibland bara några veckor eller månaders mellanrum, och då tror jag att man är ute på en något halkig väg. Precis som det finns tusentals gitarrmodeller att samla – finns det tusen och åter tusentals olika fisksorter och typer av inredningsinriktingar att välja mellan.
Det är svårt, om inte omöjligt, att tillgodose detta habegär – speciellt om man inte har plats eller ekonomi att expandera sin hobby.
Storlek på karen har ingen betydelse. Det går att skapa alldeles fantastiska miljöer i mindre kar på t.ex. under 100-liter. Tänk vad härligt att lära sig ett eller kanske ett fåtal sådana kar innan och ut och därefter expandera sin hobby. Det är i det läget ”habegäret” kan få ett naturligare utlopp både i tid, plats och ekonomisk synvinkel.

Jag själv då? Jodå, mitt habegär – eller rättare sagt, mina fantasier är högtflygande, minst sagt!
Jag har haft ett antal kar en period nu, i min ”stuga”. Stugan är tömd på kar därför att jag närt en ”habegärlig” dröm om ett större kar en längre tid. Jag tog beslutet att göra mig av med alla mina kar i våras någon gång, och tänkte sätta igång med det nya projektet nu i slutet av sommaren 2012. Den planen gick helt i stöpet därför att jag behövde fixa lite grejer runt kåken vi bor i. Stugprojektet får därmed skjutas på framtiden ett tag, förhoppningsvis bara till våren 2013 – men man vet aldrig. En bra sak är att man hinner planera lite mer och förhoppningsvis stilla habegäret, som ju finns där i botten, och göra ett varaktigt projekt av det hela.

Habegär är alltså en dröm, kan man säga, och lägger oftast en dunkel slöja över den faktiska situation man befinner sig i. Tänk vilka storverk man kan göra i ett enda akvarium!
#27 - 21 september 2012 10:01
Amen!
Gott inlägg, Mats!
#28 - 21 september 2012 10:12
Ååh nej, säger ni – men jo, likväl kommer här ett sånt där förbannat långt inlägg av han den där jävla skäggapan med stughelvetet igen… Sad but true!

Ämnet i den här tråden är riktigt intressant tycker jag, för det belyser en aspekt som ofta är ett problem med akvariehållning generellt. Det är att vilja lite för mycket med sina akvarier och ofta brassa på med avancerade ”saker” innan man har grepp på de mest grundläggande. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt lägger någon värdering på trådskaparen, utan detta är en allmän betraktelse.

Precis som med, i stort sett, all annan hobbyverksamhet – eller seriöst samlande (för akvariehobbyn har en stark anstrykning av just samlande) – handlar det grundläggande om; kunskap. Varje intresseinriktning kräver att man sätter sig in i de regler och förhållanden som gäller, och gör man det på ett lugnt och korrekt sätt kan storverk uträttas.

Habegär finns hos oss alla i mer eller mindre utsträckning. Vi vill ha den senaste modellen av datorn, TV:n, telefonen o.s.v. trots att vi just köpt en ny. Tittar vi på olika intresseområden, eller hobbyverksamheter (dit vi väl ändå, i mångt och mycket, får räkna akvariehållning) eskalerar habegäret ofta i ”nyhetens behag”-fasen. Här måste vi stanna till en stund och nämna de som gör affärsverksamhet av hobbyn – då blir ”habegär” någonting helt annat, mer en kalkylering om vad som är nödvändigt i verksamheten.

Habegär övergår ofta i mysiga fantasier efter ett tag, och detta måste man ju såklart tillåta sig. Vem gillar inte att fantisera om projekt som är alldeles enastående?

Jag älskar min egen vurm för akvarium, och har ofta högt flygande drömmar om ditt och datt, men låter habegäret bli en lågt brummande basfrekvens i mitt medvetande. Det gäller även min andra hobby; gitarrsamlande. När det handlar om gitarrsamlande finns en hårt kalkylerande ekonomisk plan med i spelet – det kan handla om belopp på över 100 000 kronor för bara en enda gitarr – och jag har några stycken…

Aha, då måste jag vara miljonär, och därmed är det enkelt för mig att gagga om habegär när det gäller akvarium, eller hur? Men, nej – det är tvärtom så att jag har en högst normal privatekonomi, men jag har lärt mig gitarrsamlandets regler och kan navigera i den djungel av ”habegär” när jag ser en Gibson Les Paul Sunburst från 1958, med en prislapp på runt en miljon kronor… Det är helt enkelt inte min liga, och jag får njuta av att titta på exemplaret och stilla avundas den samlare som har medel att tillskansa sig den gitarren och addera den till sin samling.

Vad vill jag nu med detta resonemang? Jo, jag skulle vilja översätta ”habegär” till någon typ av framtidsfantasi – en idé om vad som komma skall. Fantisera och drömma måste man ju få göra, och jag tror att de drömmar man har bildar en plattform för framtida projekt, även om projektet oftast ser helt annorlunda ut än den dröm man närde.

Jag skriver detta därför att jag så ofta ser hur akvarister expanderar sina akvarieinnehav utan att liksom ”göra klart” de redan existerande karen. Det är snabba turer, det byts fiskar och inredningar med ibland bara några veckor eller månaders mellanrum, och då tror jag att man är ute på en något halkig väg. Precis som det finns tusentals gitarrmodeller att samla – finns det tusen och åter tusentals olika fisksorter och typer av inredningsinriktingar att välja mellan.

Det är svårt, om inte omöjligt, att tillgodose detta habegär – speciellt om man inte har plats eller ekonomi att expandera sin hobby.

Storlek på karen har ingen betydelse. Det går att skapa alldeles fantastiska miljöer i mindre kar på t.ex. under 100-liter. Tänk vad härligt att lära sig ett eller kanske ett fåtal sådana kar innan och ut och därefter expandera sin hobby. Det är i det läget ”habegäret” kan få ett naturligare utlopp både i tid, plats och ekonomisk synvinkel.

Jag själv då? Jodå, mitt habegär – eller rättare sagt, mina fantasier är högtflygande, minst sagt!

Jag har haft ett antal kar en period nu, i min ”stuga”. Stugan är tömd på kar därför att jag närt en ”habegärlig” dröm om ett större kar en längre tid. Jag tog beslutet att göra mig av med alla mina kar i våras någon gång, och tänkte sätta igång med det nya projektet nu i slutet av sommaren 2012. Den planen gick helt i stöpet därför att jag behövde fixa lite grejer runt kåken vi bor i. Stugprojektet får därmed skjutas på framtiden ett tag, förhoppningsvis bara till våren 2013 – men man vet aldrig. En bra sak är att man hinner planera lite mer och förhoppningsvis stilla habegäret, som ju finns där i botten, och göra ett varaktigt projekt av det hela.

Habegär är alltså en dröm, kan man säga, och lägger oftast en dunkel slöja över den faktiska situation man befinner sig i. Tänk vilka storverk man kan göra i ett enda akvarium!

Helt *pip* lysande!
Härlig läsning och huvet på spiken:)
#29 - 21 september 2012 10:20

Kan inte sägas mycket bättre och det kan gälla för mycket annat i livet. Bockar och bugar :)
#30 - 21 september 2012 11:26

Skrivkonstens mästare är du Mats:).
Mitt i prick på mig, som just skaffat mitt fjärde kar[:o].

//Inger

Annons