Hur gör ni när ni får Påff-yngel?

#1 - 12 maj 2010 18:36
Ja gjorde försöket att låta de gå hos sina föräldrar så länge som möjligt men efter en natt efter de blivit frisimmande var endast 20st kvar :/ nu går dom i en liten yngel hage i mitt 110liters kar.
#2 - 13 maj 2010 14:03
Jag har aldrig haft påfågel men vad jag har märkt är att man minskar chansen att yngeln blir uppäta ganska så drastiskt genom att mata varje gång man tänder ljuset. Så har det iaf varit hos mig, jag hade tidigare problem med att ynglena fick leva ett tag men sedan blev uppätna. Nu däremot så klarar det sig. Någon dag så glömde jag bort det knepet och fick då genast dem uppätna.
Efter ett tag då de sedan har växt till sig så accepteras de i karet, trots att de hade kunnat bli uppätna.
#3 - 13 maj 2010 15:38
Om du inte har en nattlampa kan det vara en bra idé.
#4 - 13 maj 2010 19:01
har nattlampa, lite blåa dioder bara dock,. ska prova de där med matningen nästa gång, de är mest JD som snor ynglen och dom vägrar äta pellets =/..
#5 - 13 maj 2010 20:31
Jösses! vad många yngel det var imponerande!
Jag har sett på LGZ att de i ett 300l kar spärrade av halva karet från de andra fiskarna med filtermatta. kanske något??
#6 - 14 maj 2010 10:54
Innan jag zoomade in trodde jag det var skit på stenen, såg sen hur sjukt mkt yngel det var :). Att föra över dom till ditt nursing kar borde väl vara den bästa lösningen? Önskar lycka till iaf :).

/Mvh Johan
#7 - 14 maj 2010 11:25
Mrjohn skrev:
Innan jag zoomade in trodde jag det var skit på stenen, såg sen hur sjukt mkt yngel det var :). Att föra över dom till ditt nursing kar borde väl vara den bästa lösningen? Önskar lycka till iaf :).

/Mvh Johan

hehe, det är inte 20 st...närmare 100 st:p
#8 - 14 maj 2010 16:33
På bilden är det nog fler än några hundra tom =) men inte många som överlevde tyvärr :(

Annons