Hur gör ni rent sanden?

#1 - 24 oktober 2007 16:25
Köpte igår ett litet kar för att ha krabbor i.. idag köpte jag sand/grus och tänkte för en gångs skull göra rent det. då är frågan hur ni brukar göra?
känns som att det kommer bli rätt mycket söl och grus ner i avloppet.... :( jag har inte mer än 8kg )

Ha d gött!
#2 - 24 oktober 2007 16:27
patriksg skrev:
Köpte igår ett litet kar för att ha krabbor i.. idag köpte jag sand/grus och tänkte för en gångs skull göra rent det. då är frågan hur ni brukar göra?

känns som att det kommer bli rätt mycket söl och grus ner i avloppet.... :( jag har inte mer än 8kg )

Ha d gött!

Hink... Röra runt av attan och sedan hälla bort smutsvattnet.. och igen.. och igen.... :D :D
#3 - 24 oktober 2007 16:28
men då kommer det la med massa grus? segt att ha det i badkaret :P hehe
Måste man göra rent gruset då? det blir ju bara lite grumligt n¨ågra dagar och mina krabbor kommer inte förräns om en vecka
#4 - 24 oktober 2007 16:42
patriksg skrev:
men då kommer det la med massa grus? segt att ha det i badkaret :P hehe

Måste man göra rent gruset då? det blir ju bara lite grumligt n¨ågra dagar och mina krabbor kommer inte förräns om en vecka

nja du behöver inte röra om så häftigt och all sand/grus går snabbt till botten så det e ingen fara med att de ska hamna i badkaret... jag föredrar att göra rent, fastän det kanske inte behövs.. känns bättre då =)
#5 - 24 oktober 2007 16:43
okej nu ska jag gå och testa detta!!! om det skiter sig så är det erat fel ;);)

(skojja) :D
#6 - 24 oktober 2007 16:45
så här gör jag, häll gruset/sanden i en hink men inte mer än till hälften. Ställ hinken i badkaret och tryck ner duschmunstycket i gruset och låt det spola på. Rör runt med handen eller mustycket emellanåt. Allt damm och smuts åker över kanten på hinken :D Så får du det bra sköljt.
#7 - 24 oktober 2007 16:46
surinam skrev:
så här gör jag, häll gruset/sanden i en hink men inte mer än till hälften. Ställ hinken i badkaret och tryck ner duschmunstycket i gruset och låt det spola på. Rör runt med handen eller mustycket emellanåt. Allt damm och smuts åker över kanten på hinken :D Så får du det bra sköljt.

gör exakt samma ^^ funkar perfekt.. Patrik, gör du så med så ska du se att de blir perfekt.. jag tvätta blästersand och det e rätt finkornigt, fick för mig att allt skulle hamna i badkaret... men blir inte så ska du se :D
#8 - 24 oktober 2007 16:50
Tvätta sand är nog en av det tråkigaste sakerna man måste göra i akvariehobbyn. Tur att du bara har 8 kg. Det borde väl gå att sätta en hink med sanden i duschen och stoppa i duschslangen och surfa Zoopet under tiden tills vattnet inte är grumligt längre?
#9 - 24 oktober 2007 16:55
Gör som ni säger :P Vic jag har satt i slangen och nu sitter jag h är :D
Som sagt tur att det bara är 8kg!! hehe tack för all hjälp det är inte lätt när man inte vet allt;) Hoppas mina krabbor kommer trivas!
#10 - 24 oktober 2007 16:56
usch jag förstör alltid mina naglar när jag gör denna urtråkiga och smärtsamma process. Men håll ut
#11 - 24 oktober 2007 17:36
surinam skrev:

så gör jag också...mycket bra och effektivt sätt!:D
#12 - 24 oktober 2007 17:39
surinam skrev:

jag gjorde så med min sand! det blev jätte bra... tack för att ni alla stöttade mig genom den här svåra tiden av ovetande :D:D:D
#13 - 24 oktober 2007 17:43
Vic skrev:
Tvätta sand är nog en av det tråkigaste sakerna man måste göra i akvariehobbyn. Tur att du bara har 8 kg. Det borde väl gå att sätta en hink med sanden i duschen och stoppa i duschslangen och surfa Zoopet under tiden tills vattnet inte är grumligt längre?

Hmm, inte vidare miljövänligt... Slösa vatten.. :D :D :D

Nää, jag gör ungefär likadant men jag rör med handen och häller ut vattnet när gruset har lagt sig lite i hinken.. ;)
#14 - 24 oktober 2007 20:58
Katharina skrev:
Hmm, inte vidare miljövänligt... Slösa vatten.. :D :D :D

Nää, jag gör ungefär likadant men jag rör med handen och häller ut vattnet när gruset har lagt sig lite i hinken.. ;)

Miljövänligare, men mycket, mycket jobbigare..
#15 - 24 oktober 2007 21:07
Nu är ju tvätten redan genomförd, men ett framtida tips för mindre grusmängder är att tvätta några gånger och sedan hälla det hela genom ett durkslag
#16 - 25 oktober 2007 11:35
Lycka till med krabborna! :D
#17 - 25 oktober 2007 14:45
inte för att det riktigt hör till ämnet men gur små sand korn tror ni att det går att tvätta?
#18 - 25 oktober 2007 16:09
Jens A. skrev:
Lycka till med krabborna! :D

Tack så mycket =)

Bara så nu vet så välkomnas alla länkar om krabbor och alla tips!! :D
#19 - 25 oktober 2007 20:01
Grus/sten...spola vatten i den hink med grus i...två omrörningar med vattnet rinnande ...o sen upprepande gånger tills det vatten som rinner över är ytterst lite färgat...
Funkar för mig....
Trots att jag kom försent in till detta inlägg:D
#20 - 25 oktober 2007 21:52
ELsan1 skrev:
usch jag förstör alltid mina naglar när jag gör denna urtråkiga och smärtsamma process. Men håll ut

japp, det är det värsta med skiten.. det är inte bara tungt o.O

off topic: om ni någon gång besöker avarielagret ska ni veta att det är jag som har tvättat den jävla sanden som finns i terrariumet med dom läskiga ödlorna som hoppar ut i ansiktet på dig så fort du öppnar. Mitt tips, öppna inte! x)

Men jag har bestämt mig för att aldrig mer klaga på att sandtvättning är så jobbigt efter historierna jag fick höra från personanlen. När dom öppnade nytt så fick dom först stå i någon vecka bara för att tvätta alla sand. tänk dig att komma till jobbet och tvätta sand ända tills du kommer hem xD
(jag lovar nu mig själv att detta är sista gången jag klagar :p)
#21 - 26 oktober 2007 06:01
Åh fy [B)] vilken ruggig tanke. Nu kände jag mig plötsligt tacksam över mitt jobb :D F ö så rör jag om med ett kvastskaft, varför använda händerna :confused:

Fellan skrev:
tänk dig att komma till jobbet och tvätta sand ända tills du kommer hem xD

(jag lovar nu mig själv att detta är sista gången jag klagar :p)
#22 - 27 oktober 2007 15:46
Gurra G skrev:
inte för att det riktigt hör till ämnet men gur små sand korn tror ni att det går att tvätta?

Gör exakt samma sak som skrivits ovan.. det funkar.. Trodde också att allt skulle hamna i karet men de gör det inte, oavsett hur finkornigt... =)

Annons