Hur gör ni vid vattenbyten?

#1 - 30 juni 2007 23:11
Använder du [SIZE=3]alltid[/SIZE] vattenberedningsmedel och nyttobakterier?

Eller är det mer vid behov? (Vad anser du vara behov i så fall?)

Skulle vara väldigt roligt att höra hur ni gör :)
#2 - 30 juni 2007 23:15
Jag använder aldrig någonting annat än kranvatten, bara några grader kallare än i akvariet i alla mina kar.
#3 - 30 juni 2007 23:44
Vid stora (50%) vattenbyten använder jag vattenberednings medel!
alltid vattenberedning i mitt kar med neonteror!
Om nån fisk fått nån mekanisk skada använder jag det också...
#4 - 1 juli 2007 04:56
Kallt kranvatten 20-25% i veckan. Slutade använda vattenberedningspreparat för många år sedan. Använder bara vid uppstart.
#5 - 1 juli 2007 06:58
Kör också bara vanligt kranvatten utan medel. Det jag ev. kan tillsätta ibland är lite salt men oftast inte.
#6 - 1 juli 2007 11:05
Använder endast rent kranvatten :) Aquasafe vid större vattenbyten och Uppstarter av nya akvarium.
#7 - 1 juli 2007 11:47
Sammahär inga medel bara kranvatten. Använder bara medel vid uppstart.
#8 - 1 juli 2007 13:53
just water:)

/Hans
#9 - 1 juli 2007 14:14
Jag har bara använt vattenberedningsmedel och biokultur i riktigt små kar då jag ville vara litet mer på den säkra sidan, annars har det aldrig behövts
#10 - 1 juli 2007 14:37
Jag är ju som sagt fortfarande relativt nybörjare...

Jag har använt både och eftersom det var vad de sa på djuraffären.
Men nu så här efter ett halvår och med betydligt ökad akvarievolym så börjar det kännas ohållbart dyrt att använda hela tiden [:o]:)

Men nu kan jag känna mig lugn och sluta med det utan att få dåligt samvete för fiskarnas skull :)
#11 - 1 juli 2007 15:06
Miaadr skrev:
Jag är ju som sagt fortfarande relativt nybörjare...

Jag har använt både och eftersom det var vad de sa på djuraffären.

Men nu så här efter ett halvår och med betydligt ökad akvarievolym så börjar det kännas ohållbart dyrt att använda hela tiden [:o]:)

Det är just det, dyrt, och djuraffärerna gillar när akvaristerna kommer in och kastar pengar på dem :)
#12 - 1 juli 2007 21:11
Om man behöver vattenberedningsmedel är helt beroende på den kvalitée man får ut från kranen. Klorerar vattenverket mycket, finns det utfällning av koppar eller andra tungmetaller så är vattenberedningsmedel bra och ibland ett måste. har man perfekt vatten från kranen och gör små byten kan man vara utan det. Vid klorering kan man iofs tillsätta en knivsudd c-vitamin (askorbinsyra) istället (en knivsudd räcker till upp mot 500 liter).

MVH Lasse
#13 - 2 juli 2007 05:58
Jag gör alltid minst 50%-iga byten ,oftast runt 70% och använder inga medel what so ever och har aldrig gjort heller.
#14 - 2 juli 2007 07:00
Bara vatten. Men i mitt malawikar har jag i lite salt, vet att det nog inte behövs. Men de har mått bra av det i flera år så jag fortsätter med salt till dem.
#15 - 2 juli 2007 07:13
jag är ju ny jag med.... :-) och jag kör med medel och växtmedel har ibland i salt... allt de säger på affären ;-)
Jag har eget vatten så jag har ingen aning om min kvalite på vatten...
Jag har haft nitrit en gång det var då jag hittade hit. Sen har det funkat bra än så länge peppar peppar.

Eliza
#16 - 2 juli 2007 11:44
Jag häller bara i vattenberedningsmedel numera vid uppstart samt vid isättning av ny fisk. Det underlättar ju andningen och minskar stressen hos fisken. Om man har mycket klor i vattnet måste man dock andvända vattenberedningsmedel. (Ovanligt i Sverige än så länge)
#17 - 3 juli 2007 07:23
Har idag gjort vattenbyte utan Aquasafe för första gången, hade aldrig vågat göra det utan alla erfarenheter och svar här på forumet. :)
P.S. Ska kanske inte vara kaxig innan jag sett om fisken klarar sig;)
#18 - 3 juli 2007 08:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bara vatten och PMDD :)[/COLOR][/FONT]
#19 - 3 juli 2007 09:52
Jag har använt vattenberedningsmedel hela tiden, men kanske ska sluta med det när flaskan tar slut :D Sen har jag gödningsmedel, det måste jag tillsätta annars ser inte min växter lika fina ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 3 juli 2007 10:00
Använder alltid vattenberedningsmedel vid uppstart av akvarium, men därefter (förutsatt att man gör regelbundna vattenbyten) så använder jag inte vattenberedningspreparat.
Dock som Lasse skriver så är det helt beroende av kvalitén på kranvattnet om det behövs efter uppstarten.

En del verkar anse att vattenberedningspreparat bara är bluff och båg som snikna zooaffärsinnehavare lurar på kunderna. Vattenberedningspreparat är definitivt ingen bluff utan är vetenskapligt utprovade och de fyller en viktig funktion - dock så behövs de inte i alla lägen och där får man själv prova sig fram.
#21 - 3 juli 2007 13:22
Personligen använder jag bara en kork easy-life och lite ph-buffer när jag byter. Easy-life inbillar jag mig gör vattnet klarare :D

Annons