Hur göra med bakrund?

#1 - 12 november 2007 17:22
Har funderat på att skaffa ett större kar om ett tag (ca. 400-500L) och då vill jag redan nu börja planera lite för inredningen i det karet. Allt kommer ju att kosta en slant så det kan vara bra att börja räkna på det hela och spara undan lite redan nu.

BTN:
Till att börja med hade jag tänkt att sätta in en BTN bakgrund, fast kanske en av de lite billigare varianterna. Så jag tänkte fråga er här om ni har några tips på en lite billigare men ändå prisvärd bakrund? Förstår att inget slår originalet men tyvärr kommer jag inte att ha råd med flera tusen på en bakgrund. Är intresserad av någon lite ljusare bakgrund, gärna ljus grå-vit sten utseende.

Sen kommer det till monteringen:
Visst kan jag vara lite händig när det gäller, men jag skulle ändå vilja göra detta så enkelt som möjligt men samtidigt få det snyggt och trivsamt. T.ex. så har jag inga planer för att försöka gömma pump osv. då detta verkar vara lite över mina kunskaper att utföra. Men om man ska ha pump och doppvärmare mm. utanför, går det då att ”bara” fästa fast bakgrunden med silikon på den bakre väggen eller är det något annat man måste tänka på? Läste den beskrivning som fanns här på zoopet om hur man sätter dit en BTN, och det verkade fruktansvärt krångligt, och tyvärr är jag inte så händig att jag klarar av det.

Planscher och lim:
Har även tänkt lite på det med lim till bakgrundsplanscher. Läste här på zoopet för ett tag sedan om att det skall finnas ett lim som man stryker på och sedan fäster fast planschen på baksidan av karet och att det blir klart och genomskinligt, samt att man ska kunna ta bort det lätt sedan. Men vad kallas detta lim och är det någon som vet var man kan få tag på det?

Jag tycker även att det är svårt att få tag på riktigt snygga planscher, ofta är de fulla i färg och med tråkiga motiv. Jag skulle vilja ha en enkel med en mycket ljus stenvägg och inget grönt eller med motiv på. Finns det något bra ställe där man kan finna detta på internet? Man åker ju inte gärna 20-30-40-50mil bara för en bakrund.

Mvh/Frida
#2 - 12 november 2007 18:21
Kanske göra en själv det är bara att söka här på zoopet så får du många tips.

Thomas

Annons