Hur göra med skumboet?

#1 - 28 augusti 2006 11:01
Jag har ett kampfiskpar där hanen har fått för sig att bara bygga bo i ena hörnan av akvariet. Han fäster bubblorna på glaset men det hindrar mig från att byta vatten då det trasas sönder när vatternivån sjunker och stiger. Hur gör ni för att förhindra ovanstående?

Vet att "normala" kampfiskar bygger boet under lite flytväxter så nu undrar jag vilka växter ni rekommenderar til Era skumbobyggare?

Har testat Ricca fluitans men gillade inte växten då den bara delade upp sig i miljoner delar.

// Johan
#2 - 28 augusti 2006 11:22
man kan nästan ta vilka växter som helst..det behöver inte vara "flytväxter"
om du bor nära bromma så åk till akvarielagret(nordens största akvarie affär)
www.akvarielagret.se
#3 - 28 augusti 2006 11:38
Ceratopteris är bra flytväxter. Även pistia och salvinia är fina, men de är lite svårare än ceratopteris.
#4 - 30 augusti 2006 16:29
[quote=Draupner]Jag har ett kampfiskpar där hanen har fått för sig att bara bygga bo i ena hörnan av akvariet. Han fäster bubblorna på glaset men det hindrar mig från att byta vatten då det trasas sönder när vatternivån sjunker och stiger. Hur gör ni för att förhindra ovanstående?

Vet att "normala" kampfiskar bygger boet under lite flytväxter så nu undrar jag vilka växter ni rekommenderar til Era skumbobyggare?

Har testat Ricca fluitans men gillade inte växten då den bara delade upp sig i miljoner delar.

// Johan[/quote]

Jag förstår inte problemet riktigt.. haru tänkt att dom ska få yngel? isåfall är det ju bara att vänta med vattenbyte tills det tagit sej så att seja.. Om inte förstår jag som sagt inte va de skulle göra ifall skumboet pajjar.. =)
#5 - 30 augusti 2006 19:56
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Man kan ju tömma med en slang och fylla med en annan samtidigt, lite försiktigt så man inte rör runt ytan vid skumboet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Inget jag praktiserat, men en tanke i alla fall :)[/COLOR][/FONT]
#6 - 31 augusti 2006 08:56
Elaaa: Jag bor i Uppsala så akvarielagret ligger inte precis vägg i vägg, men jag tar till mig att det funkar med nästan vilka växter som helst.

Batski: Pistia kan vara ett alternativ. Har testat Salvinia men de åker runt ite för mycket för att det skall se bra ut tycker jag.

Sacha: Jag har väl egentligen inte tänkt att föda upp några yngel,. Det är bara det att jag ändå vill de de små liven så bra möjligheter det bara går så de i alla fall har en chans om de skulle vilja.

Maria-Sjöjungfru: Har funderat i de banorna med dubbla slangar men jag tror risken är stor att något går snett och jag istället får en sjö på golvet. Det känns lite för omständligt.

Problemet fortstår emellertid men samtidigt är det ju ingen katastrof om boet går sönder då yngel inte är helt nödvändigt. Det skulle mest bara vara kul att se om de kan klara sig i den stora burken utan att plockas över i ett annat kar som ändå inte finns och inte heller kommer införskaffas.

Edit:
Nu ser jag att det är rom i boet. Bara att vänta och se om det blir några överlevande yngel då...
#7 - 29 september 2006 09:21
Glöm inte att börja mata ynglerna sÅ fort du ser att dom har börjat lämna boet. Det enlkaste är att ge dom infusier eller ett dropp foder i början. Spännade när det händer saker. Kampfiskyngel är väldigt känsliga i början pga av sin ringa storlek.

Lycka till!

Anna!

Annons