Hur göra vid flytt?

#1 - 18 januari 2007 20:09
Planerar att flytta om ett par månader och funderar lite på hur man bäst ska gå till väga med fiskarna!

Har bara ett litet 54 liters där jag har 10 neontetror, 2 kopparbarber och några räkor så det är ju inte så mycket...

Grejen är att flytten bär av 40 mil. Och med tanke på att de ska packas och så och det tar lite tid både innan man kan åka och innan de kan "packas upp" så kanske det rör sig om en 10-12 timmar, kanske ännu mer om det jäklas...

Hur ska jag bäst planera det hela?
Hur hade du gjort i min situation?
Känner mig totalt nollad...
#2 - 25 januari 2007 20:00
Packa i stora påsar.
Det hade jag gjort.:)
#3 - 25 januari 2007 21:45
qenzo skrev:
Packa i stora påsar.

Det hade jag gjort.:)

skit i påsar.

ta hinkar med lock ist.
#4 - 25 januari 2007 21:52
40 mil ca 4 timmar motorväg?
Ta akvariet som det sista i flytten från och det första i flytten till.
Fånga in fiskarna sist av allt, och ta dom en och en i påsar. Mata inget dagen innan. Ner med påsarna i en kylväska och kör.
När du sedan startar akvariet blir det ju i princip som en nystart med allt som hör där till.

Eller använd hinkar som föregående skrivare skrev.
#5 - 26 januari 2007 08:04
När jag flyttade 65 mil och till ett ställe med lite annorlunda vattenvärden gjorde jag enligt följande (finns även tidigare länkar om detta men kan vara svårt att hitta kanske):

Jag plockade upp alla fiskar och räkor och la dessa i påsar som jag i sin tur lade ned i frigolitkartonger som jag fick på en akvarieaffär (Janne på söder är suverän!;) ) Innan jag plockade upp dem i påsar hade jag några dagar tidigare haft i Aquatan i vattnet och lite salt - detta för att underlätta deras flytt så att de fick med sig detta i vattnet i påsarna.(använder normalt inte nåt av detta i mina kar) Sen fyllde jag stora hinkar med lock med hälften av akvarievattnet från karen ungefär där jag också la i växter och rötter o stenar. Gruset fraktade jag separat i andra hinkar.

När du kommer till nya stället, se till att få upp akvariet så fort du kan. Ha i vattnet du har med dig och fyll upp med nytt, sätt även i all inredning. Ha i Aquatan o Nitrivec enligt anvisningar. Tar 24 timmar innan du kan ha i firrarna enligt detta tillvägagångssätt vilket är okej. Fiskarna klarar sig i påsarna i 2 dagar i påsarna (mina fick vara i påsarna i 3 dagar!) så länge de har jämn temperatur och inte stressas. Tänk bara på att det är viktigt att det är ca 1/4 del vatten i påsarna och 3/4 del luft. Ta tetrorna uppdelade i 2 påsar, barberna i 1 påse och räkorna i en påse. Detta för att de ska störa varandra så lite som möjligt. Kanske barberna i varsin påse också, dålig koll på deras aggression - bara hört rykten om det därav min reservation. ;) Påsarna kan köpas på en akvariebutik, kostar ca 2kr/st och är värt pengarna. Dessa kan sedan användas även efteråt. Tänk på att när du försluter påsarna att göra detta helst utan att blåsa in luft i påsarna (koldioxid) utan bara försöka var snabb och försluta påsarna med luften kvar i dem.

Värt o tänka på är att göra rent pump o filter ordentligt innan man sätter ned det på nya stället då bakterierna i den har sannolikt dött och kan vara/är skadliga för fiskarna.

Allt detta kan kanske låta överambitiöst för så "få" fiskar. Själv hade jag 3 st akvarier (30 l,65 l o 200 l) att flytta men genom att göra på detta sättet så hade jag extremt få dödsfall. Detta trots att jag flyttade i mars o okt, 65mil vardera gången. Stackars mina fiskar...[:o]

Det viktigaste är att de har jämn temperatur under flytten och kylväska som du stoppar påsarna i (då du inte har så många påsar som jag - hade ca 25 påsar) är suveränt! Lycka till! :)

Annons