När jag flyttade 65 mil och till ett ställe med lite annorlunda vattenvärden gjorde jag enligt följande (finns även tidigare länkar om detta men kan vara svårt att hitta kanske):
Jag plockade upp alla fiskar och räkor och la dessa i påsar som jag i sin tur lade ned i frigolitkartonger som jag fick på en akvarieaffär (Janne på söder är suverän!;) ) Innan jag plockade upp dem i påsar hade jag några dagar tidigare haft i Aquatan i vattnet och lite salt - detta för att underlätta deras flytt så att de fick med sig detta i vattnet i påsarna.(använder normalt inte nåt av detta i mina kar) Sen fyllde jag stora hinkar med lock med hälften av akvarievattnet från karen ungefär där jag också la i växter och rötter o stenar. Gruset fraktade jag separat i andra hinkar.
När du kommer till nya stället, se till att få upp akvariet så fort du kan. Ha i vattnet du har med dig och fyll upp med nytt, sätt även i all inredning. Ha i Aquatan o Nitrivec enligt anvisningar. Tar 24 timmar innan du kan ha i firrarna enligt detta tillvägagångssätt vilket är okej. Fiskarna klarar sig i påsarna i 2 dagar i påsarna (mina fick vara i påsarna i 3 dagar!) så länge de har jämn temperatur och inte stressas. Tänk bara på att det är viktigt att det är ca 1/4 del vatten i påsarna och 3/4 del luft. Ta tetrorna uppdelade i 2 påsar, barberna i 1 påse och räkorna i en påse. Detta för att de ska störa varandra så lite som möjligt. Kanske barberna i varsin påse också, dålig koll på deras aggression - bara hört rykten om det därav min reservation. ;) Påsarna kan köpas på en akvariebutik, kostar ca 2kr/st och är värt pengarna. Dessa kan sedan användas även efteråt. Tänk på att när du försluter påsarna att göra detta helst utan att blåsa in luft i påsarna (koldioxid) utan bara försöka var snabb och försluta påsarna med luften kvar i dem.
Värt o tänka på är att göra rent pump o filter ordentligt innan man sätter ned det på nya stället då bakterierna i den har sannolikt dött och kan vara/är skadliga för fiskarna.
Allt detta kan kanske låta överambitiöst för så "få" fiskar. Själv hade jag 3 st akvarier (30 l,65 l o 200 l) att flytta men genom att göra på detta sättet så hade jag extremt få dödsfall. Detta trots att jag flyttade i mars o okt, 65mil vardera gången. Stackars mina fiskar...[:o]
Det viktigaste är att de har jämn temperatur under flytten och kylväska som du stoppar påsarna i (då du inte har så många påsar som jag - hade ca 25 påsar) är suveränt! Lycka till! :)