Hur göra vid nytt akvarium

#1 - 8 december 2005 15:40
Hej.

Jag har funderingar på att köpa mig ett 350-liters akvarium. Men nu var det så länge sedan jag startade upp mitt (mindre) som jag dessutom fått begagnat - redan startat.
Vad ska jag tänka på vid nystart av ett sådant akvarium? har lite frågor...

1. När jag har i vatten, ska jag tillsätta något annat då?
2. Hur länge ska jag låta akvariet stå och gå innan jag sätter i växter/fiskar.
3. Kan jag sätta i växterna direkt och sedan låta akvariet stå och gå ett tag-dvs färdigt till fiskarna?
4. Jag läste om liggunderlag som man kan ha i bottnen. Det verkar vettigt, men vad är att rekomendera?
5. Om jag köper ett sådant kar från en affär, kan jag förhandla till mig bra pris på bottenmaterial och växter då?
6. Är det något mer som jag behöver tänka på????

hur har ni gjort? :confused:
Några rekomendationer?

MVH Guppy1
#2 - 8 december 2005 19:36
En rekomendation är att söka här inne
Om dina frågor här inne kommer du får svar, men om du söker och läser en massa så kommer du läsa/lära dej mycket annat också...

Det är min rekomendation :)

mvh Petr
#3 - 8 december 2005 20:01
Många frågor hehe visst om du köper från en affär kan du säkert få bra pris på det andra men jag tvivlar på att du kan få ner det så pass mycket som ett beg kostar.
Sen när du startar ditt nya sätt i alla växter,pumpar o sen sätter du i typ Sera(Nitrivec) lr Tetra(AquaSafe) finns några märken på dom.
Du kan använda underlag men vet inte om det blir billigare än o använda frigolit.
Det där med o sätta i fisken sen är lite olika vem du frågar....Men vänta minst ett par dagar innan.
#4 - 8 december 2005 21:32
Hej!

[QUOTE=Guppy1]Vad ska jag tänka på vid nystart av ett sådant akvarium? har lite frågor...

1. När jag har i vatten, ska jag tillsätta något annat då?[/QUOTE]

Vattenberedningsmedel bör man ha vid uppstart och vid varje vattenbyte. Binder och neutraliserar klor och andra för fiskarna skadliga ämnen. Själv använder jag Nutrafins's Aqua plus.

Vid uppstart (de första 4 - 8 veckorna) är även bakteriekultur att rekommendera. Innehåller nyttobakterierna som behövs för att bryta ner ammonium/ammoniak och nitrit som är dödsgiftiga för fiskarna. Själv använde jag Sera Nitrivec men det finns likvärdiga preparat som är billigare.

[QUOTE=Guppy1]2. Hur länge ska jag låta akvariet stå och gå innan jag sätter i växter/fiskar.
3. Kan jag sätta i växterna direkt och sedan låta akvariet stå och gå ett tag-dvs färdigt till fiskarna??[/QUOTE]

Växterna kan du plantera direkt. Sen kan du vänta tills vattnet blivit klart (det brukar bli lite mjölkigt de första dagarna) innan du introducerar de första fiskarna.

Det finns dock olika sätt att starta upp ett akvarium.

a) Det vanligaste är att börja med väldigt få fiskar (börja med Nitrivec ca 24 timmar innan fiskarna flyttar in), mata sparsamt och hålla koll på vattnet (skaffa dig ett nitrittest - ej teststickor) så man inte får en nitritspik. Sen efter några veckor kan man successivt börja introducera nya fiskar under de kommande månaderna.

b) Ett annat sätt är att köra en fishless cycling. Den metoden (som jag själv använt) kan du läsa om på: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

c) Det finns även nånting som heter low-tech akvarier, men det får du fråga defdac om :D

[QUOTE=Guppy1]6. Är det något mer som jag behöver tänka på????[/QUOTE]

- En viktig grej att tänka på är att man ska vara rädd om nyttobakterierna när man rengör filtret. Filtret ska därför rengöras så sällan som möjligt (när genomströmning börjar avta) och då ska man skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten, alternativt under kranen i ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Annars ska filtret ALDRIG stängas av.

- Fiskarna mår bra av regelbunden dagsrytm. Skaffa dig en timer som tänder och släcker belysningen. 10-12 timmars ljus är lämpligt.

- Innan du skaffar både växter och framför allt fiskarna titta runt i akvariebutiker och titta på fiskarna. Kolla vilka du tycker är intressanta, anteckna namnen och kolla upp vilka egenskaper och behov som dessa arter har (hur stort akvarium de behöver, om de passar ihop, om de är stimfiskar, parbildande, eller vill vara ensamma, etc.) på: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Gör du det kommer du säkert att upptäcka nya spännande arter, plus att du undviker misstag som kan kosta fiskarna livet och dig en massa pengar.

Lycka till!
#5 - 8 december 2005 21:41
Jag tycker att när man ska köpa akvarium så ska man satsa på ett rejält ytterfilter, och gärna ett akvarium på några hundra liter.
Valet av fisk är viktigt så du inte köper fel fiskar till ditt kranvatten så du måste som nybörjare laborera med pH.
#7 - 8 december 2005 22:50
[QUOTE=Kramfors]Valet av fisk är viktigt så du inte köper fel fiskar till ditt kranvatten så du måste som nybörjare laborera med pH.[/QUOTE]

Att börja prata om pH känns som ett väldigt effektivt sätt att skrämma bort nybörjare. I de flesta djuraffärer går fiskarna i exakt samma vatten som du har hemma (om de är i samma kommun alltså), och i de flesta kranar i sverige ligger ph på runt sju och de flesta fiskar trivs i ett ph runt sju.
#8 - 8 december 2005 23:11
I de flesta kranar i Sverige ligger pH på runt 8.
Det finns populära fiskar som vill ha en pH under 7 som köps av nybörjare som börjar laborera med vattnet.
#9 - 9 december 2005 00:07
ph må va 8 ur kran men låt de stå en stund och mät så syns de att de sjunkt.
gjort och fick runt 7.4
#10 - 9 december 2005 07:16
[QUOTE=Raven]ph må va 8 ur kran men låt de stå en stund och mät så syns de att de sjunkt.
gjort och fick runt 7.4[/QUOTE]

Med KH över 4?
#11 - 9 december 2005 07:34
[QUOTE=Nils Holmström]Att börja prata om pH känns som ett väldigt effektivt sätt att skrämma bort nybörjare. I de flesta djuraffärer går fiskarna i exakt samma vatten som du har hemma (om de är i samma kommun alltså), och i de flesta kranar i sverige ligger ph på runt sju och de flesta fiskar trivs i ett ph runt sju.[/QUOTE]

Jag tycker inte man ska "idiotförklara" nybörjare. Jag började behandla vattnet i mitt akvarium med Waterlife's pH 6.5 buffer från första början. De flesta människor vet vad pH är och får man bara rätt information så känns det varken komplicerat eller skrämmande.
#12 - 9 december 2005 08:06
När det gäller pH så bör man ha i åtanke vilket pH som är optimalt för nitrosomonas och nitrobacter bakterien.
#13 - 9 december 2005 09:04
Oj!

Det var lite därför som jag ställde frågorna här och inte bara tog till mig vad jag letat efter. Det finns ju sååååå många olika åsikter och sätt som många använder sig av.

Jag var lite tanklös som trodde att det inte skulle bli likadant här.

jag ser mig själv inte som helt nybörjare. Jag har haft (och har) mindre akvarium. Men nu vill jag ha ett större och skaffa lite större fiskar. Ex scalarer.
Men jag måste säga att det är bra tips jag får här. Fortsätt gärna lägga in fler och fortsätt gärna eran diskussion angående pH. Den är intressant.

Men pH... inte kan väl den ändra bara för att jag skaffar ett större kar? eller? Borde inte det vara det samma som i mina mindre kar?

MVH Guppy1
#14 - 9 december 2005 09:12
Definitivt samma, om något, så skulle den ökade vattenvolymen verka till fördel, vad du än stoppar i, påverkar inte lika mycket.
B!
#15 - 9 december 2005 18:34
[QUOTE=Mr B]Definitivt samma, om något, så skulle den ökade vattenvolymen verka till fördel, vad du än stoppar i, påverkar inte lika mycket.
B![/QUOTE]

Precis. Stora akvarier brukar vara både stabilare och mer lättskötta än små.
#16 - 9 december 2005 19:41
Det låter väldigt skönt. Mina mindre akvarium har gått bra, ända fram tills det att jag för ett tag sedan fick med mig en sjuk fisk från affären hem. Men det är åtgärdat nu. Det gäller bara att få ordning på balansen i akvariumet igen efter all medicinering. Men än så länge verkar det bra.

Om nya akvarium är så dyra, vart kan jag då hitta mitt drömakvrium begagnat och billigt och slippa åka över hela sverige?

Jag blir ivarje fall mer och mer säker på att jag vill ha ett sådant större akvarium.

MVH Guppy1
#17 - 9 december 2005 20:04
Kolla på blocket o eniro där finns det mycket akvarium o billiga..
Varför det blir så olika svar är att inget akvarium är lika,du kan ha 10 hemma o inget är lika i nått.
#18 - 9 december 2005 20:12
Jag förstå att alla akvarium är olika. Det har väl med olika växter, fiskar och miljön i akvariet att göra (bl.a.). Men jag trodde att det fanns ett gemensamt bra sätt att starta upp ett helt nytt akvarium på. typ, hur länge man ska vänta med att ha i fisken, ämnen att köpa och lägga i osv osv. Jag tycker att på just dessa frågor har jag fått rätt bra svar. Jag vill ju inte gärna göra fel...:o

Tack för dina tips om blocket och eniro. Ska kolla där redan nu och se vad de har. [:-94]

MVH Guppy1

[QUOTE=santa]Kolla på blocket o eniro där finns det mycket akvarium o billiga..
Varför det blir så olika svar är att inget akvarium är lika,du kan ha 10 hemma o inget är lika i nått.[/QUOTE]

Annons