För mig började det som ca 10-åring med ett inhåvat (troligen mört) yngel som jag släpade in i sommarstugan och vägrade släppa ut. Min mor, som är av den mer förstående typen, försåg mig med ett akvarium där den fick gå. Vi döpte den till Polman, en omskrivningen av första namnförslaget vilket var Provman. Redan där var jag fast.
Som mest hade jag tre akvarium i mitt flickrum, det störta ett 100 l den mista en guldfiskskål som användes som yngelburk åt platy och molly.
Detta 100 l var med när jag flyttade hemifrån och ihop med min sambo som även han är av den mer förstående typen dock totalt ointresserad. 100 l blev 375 l som sedan blev 100 l igen för att avvecklas. Uppehåll några år. Fullt fokus på att frambringa två barn. Barn är bra till mycket bland annat att skylla diverse saker på.
–Visst vore det roligt för BARNEN med en liten burk. Den behöver inte vara stor bara tillräkligt för några platy. Det är ju så spännande med yngel.
Efter ett halvt "ja" inhandlade jag ett 54 l. Min stackars mans reaktion var
–Vad stort det är! Vad den lyser och vad den låter mycket!
Jag bytte lysrör och isolerade mellan burk och lysramp. Den var nu godkänd på nåder.
På något sätt har jag lyckats förhandla/tjata till mig ännu ett halvt "ja" och 54 l blev 200 l.
Så där är jag nu, mitt inne i en intensiv akvarieperiod.
Jag har alltid haft en brokig skara av levandefödare, slöjstjärtar, tetror, gurami, malar och kampfiskar.
Den mest utsvävande fisken jag ägt var en Black ghost som också var den enda fisken min sambo engagerats sig nog i för att peka på i en butik. Den var svindyr, 500 kr och vi var unga och luspanka men fisken köptes, döptes till hästnyllet, gömde sig i ett hörn och dog.
Bara för att jag varit akvarist länge betyder det inte att jag alltid varit den bästa akvaristen. Men något har jag lärt mig och väljer numera invånare med stor omsorg.