Hur håller jag mört levande?

#1 - 22 maj 2008 18:31
Fiskade mört igår och de klarade transporten väl men sen när jag väl tog upp de o la ner de i akvariumet så dog de bara :confused::(. Men de verkade friska när de transporterades..

Vad bör jag tänka på tills nästa gång? Btw syret var okej, jag rörde om vattnet nästan hela tiden.
Men förstår inte varför de bara dog så fort de kom i karet... Någon som kan hjälpa mig med att lösa detta problem tills nästa gång så jag kan ha lite levande mörtar i karet hehe ^^ ?
#2 - 22 maj 2008 18:59
Vad hade du dom i? Hur många hade du i samma behållare? Vet inte om att röra runt i vattnet e så bra, vist dom får syre men tror dom blir lite rädda.. Hur långe fick dom ligga?
#3 - 22 maj 2008 19:03
Att röra runt i vattnet stressar dom bara som med vanliga fiskar. Koppa in dom i lugn takt så ska det inte vara problem. Har aldrig haft problem trotts "omild" behandling. Dog dom direkt efter en liten stund bara eller efter någon dag? Kan ev vara något i kranvattnet dom inte mår bra av om det går någon dag innan dom dör
#4 - 22 maj 2008 19:14
Ja du kanske skulle i med lite "skitvatten" eller liknande.. om det är ett nytt kar dvs
#5 - 22 maj 2008 19:18
Det var två styckna i en stor frysbox.
de simmade först runt kanske 3 minuter i akvariumet sedan så började dom simma upp och ner och sedan så föll de ner mot karets botten och dog..

Karet har varigt igång i en månad typ :P har redan fiskar i det och det har funkat bra ^^.
#6 - 22 maj 2008 19:22
Mystiskt..... :l
#7 - 22 maj 2008 20:59
Japp!

De kanske var svaga eller något , aja gör återigen ett försök imorgon ;) !
#8 - 22 maj 2008 22:00
Aircut64 skrev:
Japp!

De kanske var svaga eller något , aja gör återigen ett försök imorgon ;) !

Lycka till, och det betyder att du har varit och metat va :)
#9 - 23 maj 2008 07:10
Temperatur?
#10 - 23 maj 2008 08:02
Temperaturen kan det oxå vara som sagt om man släpper i dom för fort. Men det borde inte vara så jättestor skillnad nu väl? Har tagit mört mm när kallt i vattnet och koppat in sakta eller låtit vara i balja över natten med luftpump och har funkat. Strunta i omrörningen när du kör hem med dom för stressens skull
#11 - 23 maj 2008 16:50
NIC skrev:
Lycka till, och det betyder att du har varit och metat va :)

Japp var o metade i full fart ;) !
#12 - 23 maj 2008 16:51
Okej tack ska ni ha, vattnet i karet var 25 grader.
#13 - 24 maj 2008 00:33
Aircut64 skrev:
Okej tack ska ni ha, vattnet i karet var 25 grader.

- Jag tror det berodde på temperaturskillnaden. När jag förde över fisk från sjö till akvarium lät jag den fångade fisken stå kvar i en hink över natten tills vattnet sakta fått rumstemperatur. Blandade även i 50% akvarievatten i hinken så de aklimatiserade sig.

Fångar man fisk under högsommarern är allt mycket enklare. Jag lyckades dock bra med att fånga abborre på vintern och sedan få dem att överleva i akvarium :)

Tänk på att fiskar reagerar våldsamt på temperaturskillnader. Ett exempel.
Fiskar känner av när vattnets temperatur förändras med 0.1 grader. Flyttar man då från sjövatten (12-14) till hink (14-16) till akvarium (22-27)
så inser man problemet!
#14 - 24 maj 2008 00:40
Den klassiska anledningen när fisk dör efter att de släpps ner i ett nytt akvarium är ammoniakförgiftning - dvs under lång transport byggs ammonium halterna upp i påsen, och därmed i fiskens blod, och när den sen släpps ner i ett akvarium med högre pH så blir ammoniumet till ammoniak, och fisken dör. Hade du för mycket fisk i hinken eller transporterade dem mycket länge kan det vara det som hänt.

En annan möjlighet är salthaltschock, om de är tagna i östersjöns bräckvatten.

Temperaturchock är en möjlighet, beroende på hur kallt det är i vattnet där du tog dem. En skillnad på över 10 grader mellan sjön och ditt akvarium kräver acklimatisering.

Ta färre fiskar. Rör inte om under resan och transportera fisken mörkt och svalt. Låt dem stå i hink tills temperaturen är inom 10 grader från akvarietemperaturen.
Bilagor:
#15 - 24 maj 2008 13:51
Jag kan nästan sätta en femma på att de fick värmechock.
Mörtar klarar nästan allt utom extremt dåligt eller surt vatten.

Edit: När jag fångade löja fick jag 100% dödlighet vid för snabb inkoppning till akvariet (23 C) från 4 C vatten. När jag istället lät fiskarna gå i en balja som lååångsamt värmes till rumstemperatur så fick jag 100% överlevnad! Satte då i en syrepump och pyttsade i en iskub lite då och då.
#16 - 24 maj 2008 19:34
Tack för hjälpen grabbar :) ! Då vet jag tills nästa gång hur jag håller dessa vid liv :) !
#17 - 24 maj 2008 21:03
Aircut64 skrev:
Tack för hjälpen grabbar :) ! Då vet jag tills nästa gång hur jag håller dessa vid liv :) !

-Annars kan du prova med Pink Floyd! Ställ hinken med fisk nära vänster högtalare. Sätt på skivan "The Wall" så ordnar sig allt:)
#18 - 24 maj 2008 23:00
Hehe ska bli ;) !
#19 - 2 juni 2008 19:07
Jävla spammer.
släng ut personen/Nolifet/boten

Annons