Hur hantera äppelsnäckor vid vattenbehandling?

#1 - 8 december 2011 12:18
För att få bort ett gäng tråkiga alger tänker jag ta ur äppelsnäckorna ur akvariumet och hårdbehandla vattnet.
Hur ska jag göra med snäckorna? Klarar de sig ett tag i en bunke med vatten och isf hur länge?
När kan man släppa i dem igen efter att ha EasyCarbobehandlat vattnet ordentligt?
#2 - 22 december 2011 10:55
Easycarbo är "kol-gödning" till dina växter och det kommer inte dina snäckor att ta skada av. Följ anvisningarna på flaskan i förhållande till den växtmängd du har i akvariet. Kolla även över hur det står till i ditt akvarium med just växtmängd, ljusförhållande, fiskmängd/näring osv för att försöka undvika/minska dina algbekymmer (finns massor av nyttiga trådar i detta ämne här på Zoopet).

För snäckornas del är det alltså inga problem ;-).

Hälsningar
#3 - 23 december 2011 09:24
Nja, EC kan ha negativ effekt på snäckor. Råkade spruta det rent på en Physa-snäcka en gång, och den tvärdog. Äppelsnäckor jag haft i kar med halv EC-dos har vuxit långsamt jämfört med kar utan EC, så det påverkar troligen så också.
Men äpplena klarar sig fint i en bunke vatten under lång tid...eftersom de är luftandande, behöver de inte ens någon pump. Se bara till att det inte blir för kallt. :)

Annons