Hur heta blir metall halogen HQL lampor?

Olorin
#1 - 9 februari 2007 05:47
Hej.

I planeringen för att skaffa ett nytt akvarium(eller beg för den delen) har jag börjat fundera kring belysning när akvarierna blir lite större. På många ställen hävdas det att metallhalogenlampor är bäst, men...

Det står på många ställen att de blir extremt varma. Det står på en del ställen att man ska montera fläktar och skaffa avkylning till akvariet. Vad menas med det? Gäller det bara pyttesmå akvarier eller blir det så hett att man kan avstå doppvärmare? Brinner katten upp om den skulle hoppa upp i närheten av en armatur? Snälla någon som har lite erfarenhet skriv hur det ligger till frågorna bara växer.
#2 - 9 februari 2007 06:32
HQL är kvicksilverlampor - jag antar du menar HQI?

I alla fall, jag har en 150 watts metallhalogen i mitt 150 liters. Själva glödlampan blir säkert ett par hundra grader varm, men den är inkapslad. Utsidan på armaturen blir het men inte brännande, sisådär 40 grader skulle jag gissa. Akvariet är öppet (utan täckglas) och lampan hänger 20 cm ovan ytan, så uppvärmningen av akvariet pga lampan ligger bara på ett par grader.

Uppvärmningen blir kort sagt som med lika många watt lysrör, bara mer koncentrerat till ett visst område.
Olorin
#3 - 9 februari 2007 15:03
Hej Azur, ja fan vet vad jag menar egentligen. Det slår HQl och HQI lite omvarannat på akvariesidor jag surfat på, jag har trott det är stavfel.

Ok, 40 grader är ju varmt, men inte så man behöver vara rädd att elda upp katten eller att lillgrabben ska få brännskador. Vad har du för armatur?

Så om jag tolkar dig rätt så är det klokt att inte köpa en sån där hängade ampelmodell av lampa utan en hel armatur? Synd för de där ampelmodellerna är ju överkomliga i pris.

Om det där med att värma upp akvariet. Ett par grader märks inte väl om doppvärmaren har termostat och går ner i effekt eller hur?
#4 - 9 februari 2007 15:51
Nä, brandrisken är nog noll, men om man tar på skyddsglaset framför lampan så får man nog ångra sig...

Jag har just en sån där ampel-armatur, och jag är nöjd med den.

Jag skulle tro att ditt akvarium blir nån grad varmare än du har nu, men som du säger så kommer doppvärmaren att gå mindre än den gör nu.
#5 - 9 februari 2007 15:55
Glaset under mina metallhalogenlampor är betydligt varmare än 40 grader.
#6 - 9 februari 2007 16:02
Glaset är hett, ja, som jag sa. *Utsidan* på armaturen ligger i runda slängar på 40 grader, dvs varmt men inte brännande.
Bilagor:
#7 - 9 februari 2007 19:18
brukar va säkerhets avstånd på 80cm pga brandrisk på vissa sådana lamper ... ej inom akvarie iofs

Annons