Hur hitta belysning?

#1 - 31 maj 2007 16:58
Har köpt ett 144 liters akvarium, men fick inte med någon armatur (det har använts till saltvatten). Nu jagar jag runt som en tok efter en armatur, då akvariet står redo att användas i övrigt..

Alla tips emottages; bygga själv, köpa billigt (var??) etc!
#2 - 31 maj 2007 17:12
Frågan är vad du vill få ut av en eventuell ramp.

I vilket stadium är du? Akvarium men i övrigt tomt på allt + vatten? Har du planerat in fiskar du vill se eller växter du vill ska växa...eller både och?

Köpa billigt gör man på t.ex blocket, akvariesajter eller tradera om man har tur och bor nära så frakten inte blir tokdyr.

Om du ska bygga själv så ska du antingen kunna elektronik eller köpa en armatur som sitter i en färdig hållare som du sen kan sätta i en hemmabyggd ramp.

En billig nödlösning är annars vägg-/takarmaturer på Clas Ohlson, kostar typ 200:- och då följer ofta två standard fullfärgs-rör med och då kan du byta ut rören sen när ekonomin tillåter.
#3 - 31 maj 2007 17:24
Jag vill ha ljus... :D
Vi är i starten, har inte haft akvarium på massor av år. Ska hålla oss till enkla fiskar och inga konstigheter.
Hittar inga armaturer på annons (begriper ens folk att de kan sälja sådana?). Tittade dock på de armaturerna på "Clajan", men behöver de verkligen inte sättas in i nåt? Får för mig att de lyser överallt utom där de ska.. *S*

(Har gubbe och pappa som är elektriker om det skulle krisa, men slipper helst att bygga)
#4 - 31 maj 2007 17:39
lili76 skrev:
Jag vill ha ljus... :D

Vi är i starten, har inte haft akvarium på massor av år. Ska hålla oss till enkla fiskar och inga konstigheter.

Hittar inga armaturer på annons (begriper ens folk att de kan sälja sådana?). Tittade dock på de armaturerna på "Clajan", men behöver de verkligen inte sättas in i nåt? Får för mig att de lyser överallt utom där de ska.. *S*

(Har gubbe och pappa som är elektriker om det skulle krisa, men slipper helst att bygga)

Ingen gubbe eller pappa som är händig att snickra eller svetsa? Jag gör reklam för mina snikna T5-armaturer från Classe så fort jag får chansen. :D

Jag har artikel 32-8557, men de har kraftigare å de går att seriekoppla bara man har en ramp å montera dem i.
#5 - 31 maj 2007 17:54
He he... Gubben må vara elaktrikerutbildad men har tummen mitt i näven.. :D
Ska kolla på just det artikelnumret! Tack!
Några tips på HUR man bygger? Material?
#6 - 31 maj 2007 18:09
Hmm, svårt å ge tips där. Mycket en fråga om tycke och smak.

Fundera på vilken form du vill att din ramp ska ha, så kan jag ge tips sen :)
#7 - 31 maj 2007 18:15
:D
Min rampo ska vara... Fin! *S*
Nej, jag har väl inga speciella krav, mer än att det ska _funka_.
Akvariet är i helglas och 90*40*40. Inredningen ska vara så naturlig som möjligt. Så fritt fram att spruta fram idéer.. :D
En "klassisk" modell känns enklast?
#8 - 1 juni 2007 12:35
Jag har en överbliven gammal vanligt t8-ramp hemma på vinden. Kan kolla mått när jag kommer hem. Har för mig att den satt på ett 90cm-akvarium förut.

Cheers
#9 - 1 juni 2007 15:08
Wihiiii!!! Jättegärna xstream!!

Hittade en liten ramp (60 cm) på Second Handbutiken som iaf ger lite ljus åt de stackars växterna så länge. Gav 40:-, ett överkomligt pris för en nödlösning! :D
#10 - 3 juni 2007 11:10
Tyvärr bara en 71cm-ramp :-(
#11 - 3 juni 2007 11:17
Aha.. Ja, lite litet. Men jättetack ändå!! :)
#12 - 4 juni 2007 12:54
Gå in på närmaste zoo affär, 90cm är inget problem.
#13 - 4 juni 2007 14:01
Dessvärre hade inget av våra två djuraffärer några ramper och det skulle kosta halva skjortan att plocka hem..
(Bor i delen av landet som gud glömde?)

Därav min fråga här..
#14 - 4 juni 2007 18:13
lili76 skrev:
Dessvärre hade inget av våra två djuraffärer några ramper och det skulle kosta halva skjortan att plocka hem..

(Bor i delen av landet som gud glömde?)

Därav min fråga här..

ovanför gbg alltså ;=)
#15 - 4 juni 2007 18:22
Metalmaid skrev:

En billig nödlösning är annars vägg-/takarmaturer på Clas Ohlson, kostar typ 200:- och då följer ofta två standard fullfärgs-rör med och då kan du byta ut rören sen när ekonomin tillåter.
tycker det är dumt att rekommendera billiga armaturer som man absolut inte ska använda i akvariesammanhang! till akvarier ska endast typgodkända armaturer brukas.
#16 - 4 juni 2007 18:34
åheim skrev:
tycker det är dumt att rekommendera billiga armaturer som man absolut inte ska använda i akvariesammanhang! till akvarier ska endast typgodkända armaturer brukas.

Ber om ursäkt för det, den vägg-/takarmatur jag hade i åtanke klarar dock vattensäkerhet med råge.

Och självklart är en riktig ramp det bästa, men kan man inte få tag på nån så kan man ju titta på alternativ som en nödlösning (som jag skrev) åtminstone för stunden.
#17 - 4 juni 2007 18:58
Vilken del av landet pratar vi om? Län räcker.
Sen så funderar jag på om en "ramp" som är på täckglas är mer utsatt för fukt än en lampa som står brevid akvariet.
#18 - 4 juni 2007 19:04
jolon skrev:

Sen så funderar jag på om en "ramp" som är på täckglas är mer utsatt för fukt än en lampa som står brevid akvariet.

Definiera bredvid akvariet.
Tänker du på klassisk akvarieramp såsom i att följa med i akvariepaket?
#19 - 4 juni 2007 19:36
ovanför gbg alltså ;=)

Japp, i runda slängar 40 mil.. :)
Närmare bestämt Dalarna. Post är en finfin uppfinning.. *S*

Nödlösning har jag, i form av en 60 cm lysrörsramp med ett rör. Det fick jag tag i dagen efter jag skrev tråden, tack och lov. Men en mer "hållbar" lösning sökes! :)
#20 - 4 juni 2007 20:39
Hallo...

Jag köpte en dubbel 60 cm på Pwss som tydligen skulle vara ip klassad.
Har då funkat hittills, honorna är gummiklädda. Då kan du bygga vilken ramp du vill sen. Tycker jag var väldigt fiffigt.. :)

Hittar inte igen den nu annars hade du fått länken.
#21 - 5 juni 2007 16:45
Akvariet är 40 cm djupt. Låt säga att vi ska bygga en egen ramp, hur många rör är lämpligt att ha?
Tilläggas bör att vi dessutom bor oerhört varmt och akvariet ligger redan på 30 grader trots att värmen just börjat.. :( Så jag antar att vi ska "snåla" med mer värmekälla.

Är en ramp med två rör att föredra?
#22 - 5 juni 2007 16:55
jolon skrev:

givetvis ovanpå eftersom fukten stiger och sen har du risken att man fummlar och doppar rampen i vattnet och då är det inte roligt om man har vägg/tak armatur.... [xx(]
#23 - 5 juni 2007 16:58
Metalmaid skrev:
Ber om ursäkt för det, den vägg-/takarmatur jag hade i åtanke klarar dock vattensäkerhet med råge.
menar du att den har täta packningar till lysrören och är ip klassad för kontakt med vatten?
#24 - 5 juni 2007 17:02
Hej!

Jag tycker att du kan gå in på PWSS (eller någon annan sida om du hellre vill det :)) och beställer en ramp.

Eller du kanske inte ens har bussgods?

Ja om du har det så tycker jag att det enklaste är att beställa en ramp. Leveransen borde inte ta allt för lång tid till dig (jag bor uppe vid Umeå och hit tog leveransen typ en vecka)

Jag tror att en ramp med två lysrör räcker. Nu när det börjar bli så varmt så har jag fått ta bort täckglasen på flera av akvarierna för att få ner värmen lite.

Det var mina tankar iaf :)
#25 - 5 juni 2007 17:11
Tack! Ska kolla upp PWSS! :)
Konkreta tips, sådant gillar jag! :D
#26 - 5 juni 2007 18:07
Metalmaid skrev:
Ber om ursäkt för det, den vägg-/takarmatur jag hade i åtanke klarar dock vattensäkerhet med råge
Pyttsan!!! jag har kollat upp det och en akvarie armatur har ip 67 och 7:an betyder att den tillfälligt kan doppas i vatten! classes vägg/takarmatur har ip 65 alltså är den inte vattensäker med råge;)
#27 - 5 juni 2007 18:14
åheim skrev:
menar du att den har täta packningar till lysrören och är ip klassad för kontakt med vatten?

Jo, IP65. Där första siffran 6 står för dammtät och den andra siffran 5 för skyddad för vatten från strålande munstycke. Men, just det var mer ett tips på en "nödlösning", egentligen en armatur avsedd för tvätthallar eller smutsiga industrilokaler. Inget jag rekommenderar för längre bruk i akvariesammanhang.

T5:orna jag själv har, har jag dock inte hittat nån IP-klassificering för i produktbeskrivningen.
#28 - 5 juni 2007 18:25
åheim skrev:
Pyttsan!!! jag har kollat upp det och en akvarie armatur har ip 67 och 7:an betyder att den tillfälligt kan doppas i vatten! classes vägg/takarmatur har ip 65 alltså är den inte vattensäker med råge;)

;) Där var du snabb minsann, jag får böja mig och säga att den tål mycket vatten då även fast den inte kan ligga i vatten.
#29 - 5 juni 2007 18:33
åheim skrev:
givetvis ovanpå eftersom fukten stiger och sen har du risken att man fummlar och doppar rampen i vattnet och då är det inte roligt om man har vägg/tak armatur.... [xx(]

Nu var det ju jag som nämnde tak/väggarmatur. Det den frågeställaren undrade var ju om en "ramp" som är på täckglas är mer utsatt för fukt än en lampa som står brevid akvariet.

Mitt svar är, det beror på hur man definierar bredvid och vad man menar för lampa.

Jag har haft spotlights vid sidan om akvariet som kortslutits på grund av kondens, avstånd från vattnet kanske 25-30cm och avstånd från akvariet ca 10cm (och det hade inte täckglas). Å andra sidan har jag haft en skrivbordslampa med ställbar arm med kompaktlysrör bredvid ett akvarie med själva röret direkt över karet 5cm från ytan utan några problem.

Man får även räkna i faktorn täckglas om man har ramp, med glas så blir ju kondensen mestadels på undersidan av täckglaset.

Annons