Hur högt vågar jag stapla lecablock ?.

#1 - 11 juni 2011 22:03
Halloj, har ett 220L ramakvarie som snart kommer vara fyllt med vatten och diskus.

Jag byggde en bänk till mitt 540L men det akvariet sprack (botten), jag tror INTE det var bänkens fel för den är helt spikrak och jag har lodat och vattenpassat in den perfekt men olyckan var framme och nånting gjorde så att det sprack och jag vill inte använda den bänken igen bara av ren rädsla för samma öde igen.

Använde lecablock förut, 5st som jag ställde lodrätt. Men jag vill nu ha en högre bänk, ca ~60-70cm hög och tänker lägga ned blocken så dom ligger raklånga. Men hur högt vågar jag stapla dem?, hade tänkt använda mig av 3st rader och 2st skivor.
Bifogar en länk till en 'skiss' gjord i paint.
http://imageshack.us/photo/my-images/231/dsaadsk.jpg/

MVH Daniel Nordin
#2 - 12 juni 2011 06:15
Spricker bottenrutan så är det troligen vridningar i glaset som gjort det. Även om man lodar in karet bra så sätter sig karet när det blir vattenfyllt, och står det då inte rakt på betong eller liknande så behövs det inte mycket. Mitt 960 liters sprack på det viset, trots att jag tyckte det stod bra, och några kar har jag ändå ställt upp genom åren...

Lecablock är nog det som jag personligen tycker är vanskligast att få till bra, risken är ganska stor att det skiljer lite i storleken mellan blocken eller att golvet är lite ojämt, så är man där igen. Personligen skulle jag inte ställa mer än två högt.
#3 - 12 juni 2011 08:47
ansjo skrev:
Spricker bottenrutan så är det troligen vridningar i glaset som gjort det. Även om man lodar in karet bra så sätter sig karet när det blir vattenfyllt, och står det då inte rakt på betong eller liknande så behövs det inte mycket. Mitt 960 liters sprack på det viset, trots att jag tyckte det stod bra, och några kar har jag ändå ställt upp genom åren...

Lecablock är nog det som jag personligen tycker är vanskligast att få till bra, risken är ganska stor att det skiljer lite i storleken mellan blocken eller att golvet är lite ojämt, så är man där igen. Personligen skulle jag inte ställa mer än två högt.

Det sjuka var att mätade och lodade flera gånger medans jag fyllde upp karet, tog det till och med i omgångar, fyllde ca 1/3 om dagen eftersom det var ett saltvattens akvarium så gjorde jag osmosvatten medans och det tar ju sin lilla tid:).

Ja lecablock är ju ojämna och relativt instabila kan jag tycka. Om jag bara får 2st på höjden så är det ju lika bra att ställa karet på golvet, blir ju jäkla lågt, vill ha en hög bänk :).
#4 - 12 juni 2011 08:51
Kolla in min tråd där jag byggde en jäklens stabil bänk av IKEA:s köksskåp: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707
#5 - 12 juni 2011 09:25
Tycker det är relativt dålig höjd på dom, sen så satt jag å kollade där igår å insåg att jag verkligen hatar deras hemsida... hittar inget vettigt alls, kanske bäst att låta tjejen kolla där hon bor mer eller mindre på deras hemsida ;)

Kanske får bli 2x http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504 sen en bänkskiva som man gör lite längre så att karet får plats, kan fungera, dock får man regla invändigt i skåpen
#6 - 12 juni 2011 11:08
Varför regla? Jag har ett 275 liters ovanpå två sådana skåp med en bänkskiva ovanpå och stadigare än så har jag aldrig haft en "riktig" akvairemöbel...och det är utan reglar. Däremot köpte jag en extra spånskiva och förstärkte på undersidan eftersom jag satte fötter undertill.
Sätter även du ben under möbeln kommer den upp ytterligare 10 cm och är då lika hög som en diskbänk i ett modernt kök:).

Annons