Kh ligger bara på 3 i båda mina kar. Ska stoppa i malawi om 1 vecka och måste få ordning på vattnet.
Kan samtidigt fråga hur man alt sänker kh om det skulle behövas någon gång?
Gaffel skrev:Bikarbonat kan med fördel användas men om akvariet stått en längre tid så bör du göra några delvattenbyten under ett par dagars tid innan du tillsätter den.
Dunkar in Lasses inlägg om ammoniak eftersom den angår även dig.
Jag har svårt att se varför du vill sänka kH.
Ber om ursäkt men jag måste varit trött i natt, här är länken..
prisoner skrev:Har själv ett kh värde på 4 och ett ph på 6,6 i mitt växt kar. Då ligger jag på 32mg co2. Om du kör med Co2 och är rädd för att ditt ph värde ska sjunka så kan du ju skaffa en elektronisk ph kontroll. Har själv köpt en i från Tyskland och med frakt och allt hamnade den på under 1500kr. Hoppas det gick bra med dina malawi ciklider.
Akvarieprofilen skrev:Tänk på att buffrar du med kalksten och sand m.m får att hålla PH uppe (bygger upp sakta) får du vid ett vattenbyte en PH dropp vilket Malawi Ciklider inte gillar.. Så då gäller det att tillsätta Bikarbonat.. Dessa kalkstenar/Sand buffrar mest vattnet och håller det stadigt. Att öka PH fort gör inget .. Sedan går det inte att höja ph hur mycket som helst utan det beror även på KH därimot kommer KH dra iväg om du överdosserar.
Vad som kan vara bättre är att inte tillsätta nått Malawi Ciklider är tåliga så de bör klara ditt vatten ialf.. Värre om värdena går fram o tillbaka.
Jessi_86 skrev:så varje gång jag gör vatten byte ska jag ha i bikarbonat? (som höjer ph?) vad betyder ph dropp? jag behöver inte kolla innan att jag fått ett ph dropp utan det är bara att tillsätta bikarbonat vid varje vatten byte? tills ph:t är normalt igen? men om jag höjer ph:t med bikarbonat låt säga till 8...det höjs inte mer då sakta men säkert pga kalkstenen och sanden?
det är så man ska göra om man har malawi? ska byta nu till mitt större akvarium dom är fortf i det lilla.
Ska hälla i kalksanden men har inte mkt kalksten vilket jag ska köpa. Jag lär ju få hälla i det kh höjande pulvret med för kh:t är lågt här.
men bikarbonat höjer inte kh?