Hur justera utflödet i Eheim 2252?

#1 - 18 september 2009 20:57
Jag har satt i ett strilrör och riktat den snett mot ytan längs bakre långsidan, men det blåser fortfarande för kraftigt i mitt 180 liters.

Innevånarna i karet är 11 koppartetror, 10 vinkeltetror och två cacaduor samt körsbärsräkor, 3 otocinclus och en ancistrus.

Finns det något sätt att justera styrkan i utflödet i ett Eheim 2252?:confused:
#2 - 18 september 2009 21:25
TinaM skrev:
Jag har satt i ett strilrör och riktat den snett mot ytan längs bakre långsidan, men det blåser fortfarande för kraftigt i mitt 180 liters.

Innevånarna i karet är 11 koppartetror, 10 vinkeltetror och två cacaduor samt körsbärsräkor, 3 otocinclus och en ancistrus.

Finns det något sätt att justera styrkan i utflödet i ett Eheim 2252?:confused:

Borra upp hålen i strilröret så minskas hastigheten alternativt borra fler hål. Jag har samma filter i mitt 200 l och jag satte ett insugsskydd för dämpning.
#3 - 19 september 2009 07:33
Om filtret är helt nystartat så skulle jag avvakta lite för det sätts igen lite efter några veckor och då minskar flödet. Sen blir nästa steg att borra större hål. Jag kan också rekommendera att sätta strilröret på kortsidan istället, då har vattnet längre väg att bromsas upp på innan det slår i rutan på andra sidan.
#4 - 19 september 2009 07:42
Hm, jag vill inte lägga mig i, men har du haft en Eheim 2252 Skiren:)?
Även om filtermattorna är knöfulla med klägg är det samma djä*la flås på pumpen så det är nog bara att börja borra;).
#5 - 19 september 2009 07:45
Svårt att tro. Räcker med minimal algpåväxt i slangen så minskas flödet även av den mest monstruösa pump.
#6 - 19 september 2009 07:51
Men så är det:).
Det lilla tappet den får är inte märkbart så det är som sagt bara att ta fram borrmaskinen:D.
#7 - 19 september 2009 07:54
Jag måste faktist dra tillbaka mina påståenden lite. Jag var för snabb och reagerade inte på att det var ett innerfilter. Då blev det ju helt plötsligt en annan femma:)

Flytta strilröret till kortsidan och borra större hål.
#8 - 19 september 2009 08:33
Tina: skippa allt vad strilrör heter och använd stora utblås! Gå in på länken och beställ grova rör och du kan även dela av flödet på 2 utblås med ett T-stycke;) http://www.akvarieshop.se/-c-49.html?osCsid=3b7d4ce71e99398b063c8d61295cb179 Ett + med dessa rör är att du kan vrida dem och rikta utblåsen lite hur du vill!
#9 - 19 september 2009 08:45
Jag körde min 2252 i mitt 165-liters, men jag kan bara hålla med föregående talare: Stora hål i strilröret.
#10 - 19 september 2009 13:39
Tusen tack för alla svar!:)

Jag har begrundat era tips, men eftersom jag är som jag är - dvs vet inte vad som är fram och bak på en borr - så har jag nu gjort en egen lösning![:o] Och hör och häpna - den tycks funka!:d

Snygg är den rentav inte i dagsläget, men det får jag jobba på.[:o]

Så här gjorde jag:

Röret går längs bakre bortsidan och jag styrde upp flödet så att det strilar snett uppåt mot bakre glaset. För att detta skulle funka var jag tvungen att ha röret en bit ifrån glaset. Så jag fäste det med vad jag hade till hands ca 10 cm innanför bakre rutan.
[ATTACH]23169[/ATTACH]

Den andra änden av fästet som håller i röret fäste jag på detta sätt i karet
[ATTACH]23170[/ATTACH]

Ytflåset mot bakrutan är det inget fel på
[ATTACH]23171[/ATTACH]

Sedan styrde jag utblåset från den Fluval U4 som gått i karet innan, så att den möter ytströmmen från Eheimpumpen
[ATTACH]23172[/ATTACH]

Tetrorna testar arrangemanget
[ATTACH]23173[/ATTACH]

I denna delen av karet är det nästan stillastående vatten.:)
[ATTACH]23174[/ATTACH]
#11 - 19 september 2009 13:43
Ja, alla sätt är bra:)....
#12 - 19 september 2009 14:29
... ärligt talat Tina så är ju u4.an fullt tillräcklig och det känns som väldigt overkill ;)
#13 - 19 september 2009 14:55
åheim skrev:
... ärligt talat Tina så är ju u4.an fullt tillräcklig och det känns som väldigt overkill ;)

Är det så?:confused: Med den fisklast jag har och U4 med originalfilter?
Jag tycker ju att u4:s filterlösning är lite tunn för detta karet, men jag kanske har fel?
#14 - 19 september 2009 15:02
Överkant är rätt kant
#15 - 19 september 2009 15:14
TinaM skrev:

Jag tycker ju att u4:s filterlösning är lite tunn för detta karet, men jag kanske har fel?

Det är för den andra pumpen heter Eheim som han tycker så:p;)...det kunde lika gärna vara tvärtom:).
#16 - 19 september 2009 15:29
ansjo skrev:
Det är för den andra pumpen heter Eheim som han tycker så:p;)...det kunde lika gärna vara tvärtom:).
:mad::p närå gillar man eheim så gör man, bara de att jag inte hör till dem;) Visst kan tina köra bara 2252 om hon tycker det men jag tycker fortfarande det är overkill med de trycket till den fisklast och fiskarter:)
#17 - 19 september 2009 15:31
Jo jag vet åheim, skojade bara lite med dig:D.
#18 - 19 september 2009 15:32
TinaM skrev:

Ja filtret presterar avsevärt bättre om du byter till tjockare matta och helt sonika tar bort de 2 filterhållarna och trycker ner den tjockare mattan rakt ner i filtret;) http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-filtermatta-404405-p-1693?osCsid=64eca30e38fcf7536d0dc9f8ae924e9d
#19 - 19 september 2009 16:23
åheim skrev:
Ja filtret presterar avsevärt bättre om du byter till tjockare matta och helt sonika tar bort de 2 filterhållarna och trycker ner den tjockare mattan rakt ner i filtret;) http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-filtermatta-404405-p-1693?osCsid=64eca30e38fcf7536d0dc9f8ae924e9d

Aha! Är det 10 ppm eller 5 ppm som jag skall klämma dit? Har ca en kvadratmeter av bägge hemma.:D

Grejen är ju, att om jag tar ur Eheimen och ersätter filterbehållarna i u4:n med prillans ny matta så är väl karet att beakta som nystartat, eller?
Det enda som är väl inkört då är makaronerna i u4, och det räcker väl inte?

Eheimmattorna har gått i 720 bakom BTN så det är väl inkörda filtermattor.
#20 - 19 september 2009 16:57
TinaM skrev:
Aha! Är det 10 ppm eller 5 ppm som jag skall klämma dit? Har ca en kvadratmeter av bägge hemma.:D

Grejen är ju, att om jag tar ur Eheimen och ersätter filterbehållarna i u4:n med prillans ny matta så är väl karet att beakta som nystartat, eller?

Det enda som är väl inkört då är makaronerna i u4, och det räcker väl inte?

Eheimmattorna har gått i 720 bakom BTN så det är väl inkörda filtermattor.
Min erfarenhet är att det kan vara svårt att få mattan precis lagom tjock (2,4cm) för att det ska vara lätt att skjuta ner den i filtret. men för alldel så gör ett försök:) Jag skulle välja ppi 5 till detta, ppi 10 tycker jag släpper igenom för mycket partiklar när den är så pass tunn! Fördelen med fluvals ytterfiltermatta jag länkade till är att den har en tjocklek som passar direkt i filtret!
Sen tycker jag inte man ska se karet som nystartat bara för man byter filter, cyceln i bottensubstratet och övrig inredning funkar ju fortfarande, det enda man bör tänka på är att dra ner på matningen! Och du har ju makaronenrna som hjälper upp en hel del
#21 - 19 september 2009 17:37
åheim skrev:
Fördelen med fluvals ytterfiltermatta jag länkade till är att den har en tjocklek som passar direkt i filtret!

Är det samma matta som man har till Fluval +4 eller Fluval 305? Sådana har jag extra hemma. Om inte - vad skiljer dem åt?
#22 - 19 september 2009 18:10
TinaM skrev:
Är det samma matta som man har till Fluval +4 eller Fluval 305? Sådana har jag extra hemma. Om inte - vad skiljer dem åt?
Ja 4+ passar men jag vet ej om den räcker på höjden, prova! den är dock inte riktigt lika tjock som den till yttrfiltret men det är marginellt! 305.ans matta är inte tillräckligt hög heller tror jag men annars lika matta som till 405, prova!
#23 - 19 september 2009 18:47
åheim skrev:
Ja 4+ passar men jag vet ej om den räcker på höjden, prova! den är dock inte riktigt lika tjock som den till yttrfiltret men det är marginellt! 305.ans matta är inte tillräckligt hög heller tror jag men annars lika matta som till 405, prova!

Jag uppskattar verkligen dina tips skall du veta!:) Troligen kommer jag att prova dem också, även om jag nu tyckte att jag fått till en bra lösning.[:o]

Men vad skall jag göra av med Eheimen med strilröret då?:confused: In i 720?
#24 - 19 september 2009 19:15
TinaM skrev:

Men vad skall jag göra av med Eheimen med strilröret då?:confused: In i 720?
Ja det låter som 2252.an rätta element:d
#25 - 20 september 2009 13:48
Nu har jag suttit och tittat på karet och så kristallklart vatten som det har nu har jag inte haft någonsin i något kar. Tetrorna verkar trivas och så även de två kakaduorna. Ekbladen lägger sig snyggt på botten och virvlar inte runt.:)

Eheimen får nog gå kvar i detta karet. Om inte annat så får jag se det som ett experiment.

Tack för tipsen angående U4:n åheim - det kommer säkert till pass senare.:)

Annons