Hur kallt tål äppelsnäckan?!

#1 - 17 september 2008 18:33
Suck, jag har haft sån otur med rosa snäckor.
Beställde en lila och rosa. Fick hem dem i ett kuvert med tidningspapper i. Rosa snäckan var krossad.
Jag skrev till tjejen som skickat dem. Hon skickade en ny. Den kom fram krossad.
Nu har hon skickat 3 rosa, de var jättefina med lila ränder. Jag var noga med att hon skulle meddela när de skickades för att vi har brevlådan utomhus, så de inte skulle bli för kalla. Hon meddelade mig att de var skickade, jag kollade brevlådan idag, tomt.

Nu kom min granne med 2 brev till mig. De var rätt addresserade men hade lagts i fel brevlåda!! Jag blir så ledsen. Snäckorna har dragit in sig så långt de bara kan, så det är massa skal utanför själva dörren.
Jag börjar fundera på om de har frusit ihjäl :(:confused: Ser inga tecken på liv... Snälla säg att de bara har gått i dvala och kommer vakna upp efter ett tag!

Jag blir så himla ledsen. Det är nog inte meningen att jag ska ha rosa snäckor.
#2 - 17 september 2008 18:59
Oooo vi sitter som klistrade vid glaset här hemma och hoppas att de ska klara sig, och nyss, ett tecken på liv! Den största av dem tittade försiktigt fram med ena ögat, smög ut det, blev rädd och drog genast in det! Hopp om liv!

Vad tror ni? Någon som vet hur om de klarar ute tempen nu under några timmar?

Jag tror de är vettskrämda, först efter en hemsk resa (då posthanteringen inte är så varsam) och sedan upptäcka att de är iskallt, krypa in och gömma sig, för att sedan läggas ned i ett akvarie på rumstemp, vilken chock!

De är verkligen jättefina de här, jag hoppas så att de klarar sig!
#3 - 17 september 2008 20:27
Ingen som vet.
Häpp. Jag kan uppdatera med att de har överlevt en temp på 9 grader ute, de har varit ute minst 8 timmar. Då det inte finns något vatten (mer än uppblött papper) att koppa in dem i, så har jag direkt pluppat ned dem i 25 gradigt vatten.
Nu har de vågat sig fram ur sina skal, alla 3 har klarat sig! De är otroligt tåliga!

Men nu vågar jag inte beställa fler snäckor hem, då blir det snarare till jobbet, där de levereras direkt in till oss, så står de inte ute i kylan!
#4 - 17 september 2008 21:50
Har varit borta hela kvällen, men skulle nog säga att de klarar sig. Jag tror det är värre att komma från 25 plus direkt ut i nio plus, andra hållet är bättre.
Nu håller vi tummarna för dina rosa snäckor!
#5 - 18 september 2008 06:09
Det blir lite knepigt när det inte finns något vatten att koppa in dem med. När jag fått snäckor skickade till mig brukar jag dock låta paketet ligga inne en stund i rumstemperatur, så att det inte blir en sån temperaturchock för dem när man släpper ner dem.
Guest
#6 - 18 september 2008 12:41
maria_ skrev:
Det blir lite knepigt när det inte finns något vatten att koppa in dem med. När jag fått snäckor skickade till mig brukar jag dock låta paketet ligga inne en stund i rumstemperatur, så att det inte blir en sån temperaturchock för dem när man släpper ner dem.

Sådär gjorde jag med när jag fick ta emot köldskadade snäckor förra hösten. Mina kom i bomull, packade i en snusburk. Burken var 4º varm/kall när den anlände. Trots koppning i 4H, dog alla. (varav dom första två timmarna så vilade bara burken i rumstemperatur)
#7 - 18 september 2008 14:27
Vansinne att skicka dem i kuvert :( vad var det för idiot?!? Självklart måste de ligga i något hårt, så som posten hanteras!!
#8 - 18 september 2008 14:34
Exakt, smart tjej, posten spelar ju basket med våra paket. Bättre paketeringar är ett måste. :)
#9 - 18 september 2008 17:00
hej fick åxo snäckor i papper i ett kuvert varav en hade trasigt skal. hon skickade en ny nu i en tillplattad mjölkpaket. den var iskall men efter 30 min i akvariet 28 gr kryper den för fullt å gjort i 2 dar nu så det gick bra men nästa gång väljer jag säljare som kör med burk typ fiskmatsburk vilket flera gör
#10 - 19 september 2008 22:27
Jag fick mina snäckor i dubbla O2 påsar och dessa låg i en ram av frigolit inte en skadad eller korsad posthornsnäcka av post hanteringen från Sthlm och hit till Ulricehamn =)
det var Sonja här på forumet som packade dom så genialiskt. =)

Annons