Hur kan man få varmt utan värmare

#1 - 2 april 2011 09:27
Hej jag försöker odla kampfisk i en balja (15liter) men kan ej få upp värmen högre än 26 grader med min 25 watt värmare, Hur någon nått tips hur man kan få upp värmen på 28-29 grader.
#2 - 2 april 2011 09:39
lampa
#3 - 2 april 2011 09:47
Men nu har jag en vanlig skrivbordslampa till. Har ingen bättre
#4 - 2 april 2011 10:03
ändå jäkligt lustigt att du inte får upp tempen högre. vad är doppvärmaren ställd på för temp`
#5 - 2 april 2011 10:30
Ställ baljan på ett element, OBS inte om det är ett elektriskt....men allvarligt talat så vore nog det enklaste att helt enkelt köpa en större värmare ;)
#6 - 2 april 2011 12:12
Har du testat att isolera skålen/burken/glaset/vad det nu är?
#7 - 2 april 2011 17:42
doppvärmaren är på max
#8 - 2 april 2011 17:46
Har du täckglas eller lock? Ett öppet kar släpper ut massor av värme, täckglas isolerar något men bäst för att bevara värmen är ett lock. Jag får upp tempen i mitt 63-liters till runt 27 grader utan doppvärmare, då har jag endast 2 st 15w lysrör och ett plastlock.
#9 - 2 april 2011 19:59
Har du täckglas eller lock? Ett öppet kar släpper ut massor av värme, täckglas isolerar något men bäst för att bevara värmen är ett lock. Jag får upp tempen i mitt 63-liters till runt 27 grader utan doppvärmare, då har jag endast 2 st 15w lysrör och ett plastlock.

Okej jag ska prova med locket på över natten . men vill ej ha helt stängt då får jag ju inte inn någon syre i vattnet eftersom jag inte har någon pump
#10 - 2 april 2011 20:24
Ante11 skrev:
Okej jag ska prova med locket på över natten . men vill ej ha helt stängt då får jag ju inte inn någon syre i vattnet eftersom jag inte har någon pump

Det får du inte ändå om vattnet är helt utan cirkulation...
#11 - 2 april 2011 20:37
Bladh skrev:
Det får du inte ändå om vattnet är helt utan cirkulation...

Han behöver knappt/ingen syre i vattnet då kampfisk är en labyrintfisk och kan andas luft
#12 - 2 april 2011 20:44
joelvuo skrev:
Han behöver knappt/ingen syre i vattnet då kampfisk är en labyrintfisk och kan andas luft

Det vet jag mycket väl om, skulle bara informera honom om det jag skrev.
#13 - 3 april 2011 00:39
Fungerar termometern som den ska?
#14 - 3 april 2011 08:46
Inte många rätt här, man ska inte odla kampfisk i en 15 liters balja, honan kan inte gömma sig och det är för litet för att dra upp ev. yngel.

Det där med locket verkar också underligt, är det inget akvarium utan en tillfällig balja av något slag? Kampfiskyngel måste ha täckglas eller anpassat lock för att temperatur och luftfuktighet är rätt när labyrinten utvecklas.

Till Juelvou och Bladh: det behövs ingen pump för att få syre i vattnet, det blir bättre med cirkulation men syre blir det. I vilket fall är diskussionen meningslös för det handlade om odling och kampfiskyngel andas inte luft.

Mitt råd är att lägga ner projektet. Det finns inga förutsättningar för att det ska gå bra.

Tobbe
#15 - 3 april 2011 09:18
Tobbe R skrev:
Inte många rätt här, man ska inte odla kampfisk i en 15 liters balja, honan kan inte gömma sig och det är för litet för att dra upp ev. yngel.

Det där med locket verkar också underligt, är det inget akvarium utan en tillfällig balja av något slag? Kampfiskyngel måste ha täckglas eller anpassat lock för att temperatur och luftfuktighet är rätt när labyrinten utvecklas.

Till Juelvou och Bladh: det behövs ingen pump för att få syre i vattnet, det blir bättre med cirkulation men syre blir det. I vilket fall är diskussionen meningslös för det handlade om odling och kampfiskyngel andas inte luft.

Mitt råd är att lägga ner projektet. Det finns inga förutsättningar för att det ska gå bra.

Tobbe

Det går bra jag har redan fått skumbo efter en dag och jag har många olika ställen där honan kan gömma sig
#16 - 3 april 2011 09:39
Varför frågar du en massa dumma frågor när du redan är expert?

Tobbe
#17 - 3 april 2011 11:53
Jag frågade bara om värmen och fick svar att jag glömt locket men nu pratar alla om allt annat och isånafall kan du mindre än en 15åring

Annons