Hejsan,
Jag vet inte om du har fått tips om hur du skall kläcka din torv av N. foerschi, men så här brukar jag göra.
Nothobranchius arterna trivs bäst i vatten som är hårt och har pH på 7-8. För att undvika att de får Odinium och för att hålla artemian levande längre bör du ha salt i vattnet, 1-2 teskedar till 10 liter vatten.
När jag kläcker Nothobranchius använder jag en plastburk som rymmer ca 3 liter, typ godis- eller gräddbulleburk. Ta vatten från ett akvarium som redan är igång, vattnet skall vara ca 2 cm djupt. Oftast kläcker yngeln inom en timme men ibland kan det ta upp till 3 dagar innan de kläckningsfärdiga äggen har kläckt. När ynglen har kläckt kan du antingen flytta dem till en ny burk med samma sorts vatten i och torka om torven eller låta ynglen gå kvar i burken med torv. Jag brukar mata med nykläckt artemia och Micron två gånger om dagen från första dagen. Efter ca 3 dagar får de bara nykläckt artemia. För att underlätta städningen i yngelburken har jag alltid sniglar i den, de äter upp den artemia som yngeln inte har ätit upp och det är lättare att suga upp efter sniglarna än död sörjig artmia. Nothobranchius yngel växer fort, så jag brukar flytta yngeln till ett akvarium efter ca 5 dagar, beroende lite på hur många de är och vilken art det är. Från början är det bara 5 cm högt med vatten i akvariet men jag fyller på lite varje varje dag i det.
Lycka till
Anita
medlem i Skandinaviska Killisällskapet