Hur kraftig pump i BTN-modul med 6cm raster?

#1 - 14 juni 2006 11:26
Hur kraftig pump kan jag ha i en BTN-modul med ett 6 cm raster utan att modulen töms på vatten?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juni 2006 11:55
I teorin ingen begränsning eftersom ju hålen i rastren har en större yta än insuget i pumpen.
I praktiken blir det dock flera begränsningar som vilket filtermaterial man har samt framförallt vilken inredning man har i akvariet (framförallt växtdelar fastnar i rastret och begränsar effekten rejält), vilket foder man använder (kan fastna på rastret) etc. etc.
Så vilken effekt man kan ha beror som sagt på flera omständigheter - jag har dock utan problem kört en 1000 liters pump i ett ciklidkar utan växter.
#3 - 14 juni 2006 11:58
Hmm.. Då kanske man kan börja med ett raster och se om det fungerar... Blir väl iofs en del jobb om man ska pilla dit ett till i efterhand... Tänkte köra en 1000 liters pump, filtermatta i kuber och ev biobollar... I värsta fall kanske man kan öka på insugsytan genom att borra en del småhål?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 juni 2006 12:52
Det bästa tycker jag är att sätta en filtermattebit vid insuget
http://www.backtonature.se/sweden/tips_insug.html
#5 - 15 juni 2006 22:38
Hmm.. Det såg ju riktigt snyggt ut... Smälter in lite bättre än rastren även om jag tycker de fungerar utseendemässigt också... :)

Vart köper man finkornig torv? Blomsterhandel?
Kan man köpa bara lite eller ska man släpa hem en 10 kg säck bara för att man vill pynta lite i akvariet? :p

Annons