Hur kunde det läcka?

#1 - 13 oktober 2013 16:54
Har försökt söka här och där men hittar inte svaret på min fråga.

Tyvärr fick vi höra det som är akvarieägarens värsta mardröm igår dropp dropp och det kom från vårt akvarie. Det var vatten bakom och under akvariet men jag kunde inte se var det läckte från. Vad jag har gjort är att jag sänkte vattennivån lite och det läcker inte idag. Kan det ha runnit längs sladden till pumpen? Sladden är bakom akvariet i en båge. Om det nu kan ha varit det varför blir det så? Jag kommer ju inte sova gott mer pga detta. :P

Akvariet är ett molly hotell.
#2 - 13 oktober 2013 17:29
Dropp dropp är ju inte så illa...krack-splasch hade det kunnat vara ;-) Det kanske kan krypa lite vatten efter sladden, men det låter som ett läckage i någon fog...Du får väl testa att fylla och kolla med handdukar i beredskap.

Skickat från min C6603 med Tapatalk
#3 - 13 oktober 2013 17:33
Töm karet och flytta det till badrummet och prova där...!
#4 - 13 oktober 2013 17:37
Det är fortfarande vatten i akvariet och nu ca 24 timmar sedan jag upptäckte att det hade läckt. Det som är det konstiga. Igår sänkte jag vattennivån bara typ 5-10 cm och stängde innerfiltret.. det har jag nu satt igång igen och märker ingen läcka.
#5 - 13 oktober 2013 19:42
Du hade väl helt enkelt råkat ut för en kapillär effekt, dvs vatten rinner uppför av ytspänningens kraft. Jag råkade ut för det i ett litet kar när jag hade strålen från filtret mot bakrutan och ganska hög vattennivå och vattnet letade sig upp utefter den heltäckande rampen med följd att det var vatten under hela karet...
#6 - 13 oktober 2013 20:54
Kan vara något sådant ja, hm.. lite lägre vattennivå och man är safe :P

Men kul jag impulsköpte i panik ett 200l akvarie så nu har jag två. :)
#7 - 14 oktober 2013 05:22
Sv: Hur kunde det läcka?

solbacka skrev:
Kan vara något sådant ja, hm.. lite lägre vattennivå och man är safe :P

Men kul jag impulsköpte i panik ett 200l akvarie så nu har jag två. :)

Resultatet var med andra ord positivt :D

Skickat från min C6603 med Tapatalk

Annons