[FONT=Calibri][SIZE=2]En liten fråga om urvalsodling. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Hur långt tid tar det att få fram en ny art ?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Med art menar jag inte en genetisk ny art, utan med ett nytt utseende. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Låt oss ta svärdbärarna som exempel. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]De vanliga röda / svarta / gula / etc etc varianterna som finns i handeln idag, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]har ju ganska lite kvar av färgerna som de vilda har. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Så, någon gång måste ju en snubbe ha tittat på denna firre, och fått för sig att [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]han vill ha fram en knallröd version, (kanske för att det fanns ett specifikt ex som [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]hade lite större röda fläckar än de andra
vad vet jag
)[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Då misstänker jag att han har tittat ner i karet, sett att det finns en hane eller hona [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]som har lite mer rött i fläckarna än genomsnittet. Plockat ur dessa fiskar, och fått [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]yngel på dom, ur dessa yngel så har det funnits någon som har ytterligare lite mer rött. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Osv osv
..[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Så, hur lång tid tar detta ?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]1 generation
.2
.15
..2589654 generationer ?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]I visa fall kan jag tänka mig att det går fort som fasen, dvs om man hittar ett missbildat [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Exemplar, som har helt annan färg, så är man där på 1-2 generationer. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=2] [/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Men
strunt i missbildade exemplar
.fokusera på urvalsodling.[/SIZE][/FONT]