Hur laga?

#1 - 16 november 2004 13:00
Upptäckte igår att det läckte lite i hörnet på mitt 375l med alu-ram.
Det läcker utt presis i det lilla sträcket där ramen är ihopfogad (hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni fråga.) Antar att det är silikonet som inte håller tätt.Hur gör jag för att laga detta??? Är det något speciellt med akvarium med ram som man ska tänka på?

MVH /Anna
#2 - 16 november 2004 13:38
1. Töm akvariet, vatten, grus, allt skall bort.
2. Låt det torka.
3. Tag bort gammalt silikon, använd hobbykniv och rakbladskrapa.
gnugga med stålull (utan tvål i).
4. Avfetta med exemplevis T-röd.
5. Lägg i nytt silikon, se till att du får rätt typ! plana ut fogarna med ett blött finger.
6. Låt härda, oftast ett dygn eller så.
7. Fyll upp, kolla om det är tätt.

Om ditt akvarium är någorluna modernt så är ramen mer en dekoration och en slags förstärkning på akvariets utsida.
Tänk på att läckan inte nödvändigt behöver vara där du sett att det droppat ut vatten, den kan vara någon annan stans och vattnet rinner på insidan av ramen den skarv du beskriver.

Och köp rätt sorts silikon, våtrums eller byggsilikon duger INTE, detta innehåller antimögelmedel som är dödligt för fiskarna. I byggvaruhusen finns oftast ett speciellt ättiksbaserat glassilikon som är lämpligt för akvariebruk. Detta säljes också hos zoo-handlarna, men brukar vara mycket dyrare där.

Björn J.
#3 - 30 januari 2005 19:04
Björn, hur lång tid skulle det ta för en som aldrig gjort det innan?
#4 - 31 januari 2005 08:21
Räkna med några dagars arbete, det beror ju lite på hur effektiv och snabb man är ;)
Ha många blad till rakbladsskrapan och byt ofta, sparar in mycket möda plus att resultatet blir bättre, de slits mycket fort, fortare än man tror.
Använd hellre kemiskt ren aceton när du skall tvätta före limningen.
#5 - 31 januari 2005 20:30
Tack för tipset :)

Har du ett bra tips på att ta bort kalkbeläggningen som kan finnas på rutorna? :o
HazelCR
#6 - 31 januari 2005 20:48
Ett tips till. Härdning...torkning av silikon. Tumregeln är ett dygn per 2mm. ( 8mm glas tar alltså 2 dygn)
#7 - 31 januari 2005 22:44
Kalkbeläggningar tas väl lämpligen bort med syror, citron-, ättik- eller kanske fosforsyra. Kanske att det skulle vara möjligt att förbarbeta genom att om det var mycket beläggningar ta bort en del mekaniskt.
#8 - 1 februari 2005 13:43
Har köpt silikon etc på clas ohlsons o sen citronsyra idag :)

Det är lite pirrigt :) Hoppas det blir bra till slut :D

Tack för alla tips! :)
#9 - 1 februari 2005 23:41
Glöm inte att göra rent med aceton där du skall limma.
Du har limpistol hoppas jag, annars blir marigt ;)
#10 - 2 februari 2005 17:26
Heh nädå ;)
Hade med mig en lång lista av saker som behövdes. :)

Kände mig lite "out of place" där lilla jag stod och tittade på sakerna, och brevid mig stod flera äldre och större karlar :o hehe
Nåja, fort gick det att hitta allt iallafall, hehe ;)

Annons