hur lägger man in bild...utan en länk?

#1 - 10 mars 2004 10:57
halloj,

Det finns nog nån som kan hjälpa mig. Hur lägger jag in bilder som jag sparat i en mapp (mina bilder) på datorn?
Det är foton som jag vill lägga in när jag har frågor i forumet..om tex arter osv.

Jättetacksam för hjälp.

Annsan
#2 - 10 mars 2004 11:00
Du måste lägga upp dom på nån hemsida nånstans så du kan länka till dom.
Vill du ha hjälp att enkelt få upp dom ta kontakt med mig på icq 21186300 så ska jag hjälpa dig.
#3 - 10 mars 2004 15:09
Du kan inte lägga in bilder här på forumet, så ta kontakt med Patrik du
#4 - 10 mars 2004 15:12
Eller skaffa en "zoon" på zoonen
#5 - 10 mars 2004 18:47
Tack för hjälpen, det var synd att det inte gick. Får fixa en hemsida, det har ju i och för sig alltid velat ha. Eller så får jag testa med zoonen.
Ciao
Annsan
#6 - 10 mars 2004 18:58
Jag tycker Kjell och Christian borde fixa i forumet så man kan lägga in bilder utan länk.
Som tex. Nettakvariet---------> http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/
#7 - 10 mars 2004 19:00
Annsan jag hjälper gärna med nått enkelt.
Är inget proffs men ordna nått så du kan visa dina bilder fixar jag.
Som sagt tag kontakt på icq eller msn.
msn patrik_tq@hotmail.com
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 mars 2004 19:15
Jag tycker Kjell och Christian borde fixa i forumet så man kan lägga in bilder utan länk. Som tex. Nettakvariet

Vi har ingen möjlighet att kolla att det inte rör sig om stulna foton eftersom alla inte följer reglerna (vissa lägger t.ex. in annonser i detta forum[;)]).
PÅ t.ex. nettakvariet har jag upptäckt foton som stulits från Zoopet.
#9 - 10 mars 2004 19:50
Vad gör det om en bild från en annan sajt visas här? I lagboken står det si å så.. jag vet! Men det skulle underlätta mycket om man bara kunde slänga in en bild.

Många andra forum tillåter att man lägger in bilder och så vitt jag vet har inget hänt med dess ansvariga webmasters.

Men alla har vi våra regler!
#10 - 10 mars 2004 22:56
Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

Många andra forum tillåter att man lägger in bilder och så vitt jag vet har inget hänt med dess ansvariga webmasters.

Men alla har vi våra regler!

I agree. Hade varit trevligt om man kunde lägga upp bilder här faktiskt =/
Det skulle nog underlätta för många.

Skulle det visa sig att någon fotograf eller nån blir sur för att deras bilder så blir det oftast (inte alltid?) så att man plockar bort bilden och alla är nöjda och belåtna.

Men detta med att låta andra personer hjälpa på zoopet.com (tex godkänna bilder), samt få lägga upp bilder etc är inte något som är aktuellt för 5 öre enligt Kjell =/
Förstår honom till viss del. Men till större del inte ;)

En fråga. Hur är det med bilder som vi länkar in på zoopet.com som vi har på vår profil? Är det någon koll där? :)

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 mars 2004 06:59
Skulle det visa sig att någon fotograf eller nån blir sur för att deras bilder så blir det oftast (inte alltid?) så att man plockar bort bilden och alla är nöjda och belåtna.

Just för att så många resonerar så lägger vi inte in funktionen - många tycker att det är OK att stjäla och det är upp till de som blir bestulna att leta reda på stulna bilder.

En fråga. Hur är det med bilder som vi länkar in på zoopet.com som vi har på vår profil? Är det någon koll där? :)

Nej, men vi har raderat ett par medlemmar som lagt in stulna foton så då och då uppmärksammar vi det.
#12 - 11 mars 2004 07:27
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Just för att så många resonerar så lägger vi inte in funktionen - många tycker att det är OK att stjäla och det är upp till de som blir bestulna att leta reda på stulna bilder.

....

Nej, men vi har raderat ett par medlemmar som lagt in stulna foton så då och då uppmärksammar vi det.

Vissa vet inte att det är fel att stjäla bilderna. Många kan handla utifrån ovetskap. :)
Men vissa gör det och vet om att det är fel att göra det.

Okej, men det är alltså OK att ha en funktion där "stulna" bilder kan länkas in på zoopet.com? Misstänker att det också går lite mot er princip att inga olagligheter skall förekomma här? :)
Fast det är helt klart liten skillnad på att ha dem på servern er och på att ha dem på en annan server inlänkade.

Personligen tycker jag att det ska vara fritt fram att lägga upp bilder på forumet med en länk (ex: man laddar upp bilden hit och det blir en länk till bilden automatiskt här på forumet).
Vet inte riktigt vilka som skulle gynnas av att lägga upp copyrightade bilder här? *hmm* :)
Det används varken i nåt syfte för att tjäna pengar, eller för att marknadsföra sig själv på nåt sätt. Som jag ser det så kommer funktionen mest användas för att förklara något, eller visa något man själv gjort.
Eller tänker jag fel?

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 mars 2004 07:45
Fast det är helt klart liten skillnad på att ha dem på servern er och på att ha dem på en annan server inlänkade.

Så är det - ligger fotona på vår hemsida så är vi (jag och Christian) juridiskt ansvariga.

Det används varken i nåt syfte för att tjäna pengar, eller för att marknadsföra sig själv på nåt sätt.

Juridiskt är det ingen skillnad om det görs i syfte att tjäna pengar eller bara för skojs skull.
Det är ju lika olagligt att snatta varor i en affär vare sig man äter upp det man snattat eller slänger det i en papperskorg efteråt[;)]

Den grövsta stölden vi varit utsatta för var när en person kopierade flera hundra Zoopet-foton och massor av Zoopet-text och med hjälp av detta byggde en hemsida som han sedan sålde för 30.000 kr till ett företag i branschen.
#14 - 11 mars 2004 07:56

[quote]Den grövsta stölden vi varit utsatta för var när en person kopierade flera hundra Zoopet-foton och massor av Zoopet-text och med hjälp av detta byggde en hemsida som han sedan sålde för 30.000 kr till ett företag i branschen.

Kreativt! ;-) Fick han någon rättslig påföljd?

Peter
#15 - 11 mars 2004 08:11

Vi har ingen möjlighet att kolla att det inte rör sig om stulna foton eftersom alla inte följer reglerna (vissa lägger t.ex. in annonser i detta forum[;)]).

PÅ t.ex. nettakvariet har jag upptäckt foton som stulits från Zoopet.

Det här är internet.. välkommen!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 mars 2004 08:13
Fick han någon rättslig påföljd?

Jag drev det inte vidare eftersom den jag skulle ha stämt i så fall var den som gjorde hemsidan offentlig och han hade ju redan blivit blåst på 30.000 kronor för något som var helt värdelöst.
Jag tror att han gick vidare och polisanmälde den som han hade blivit svindlad av men vet inte hur det gick sedan.
#17 - 11 mars 2004 11:07
Liten rättslig fråga,, om jag rycker ner ett 50-60 tal artbeskrivnigar till min PDA för att använda när jag letar fisk i butik (eget bruk ingen spridning) är det ok eller är det också ett brott mot copyrigthen?
#18 - 11 mars 2004 11:55
jolon: Lika tillåtet som att ladda ner bilden till datorn, som förövrigt händer varje gång du kollar på den. Dvs fullt lagligt.

Annons