Hur lägger man upp en avatar?

#1 - 7 februari 2013 13:45
Det är alltså min fråga - hur lägger man upp en avatar? Se bif...

bild: http://forumbilder.se/CDBHA/zoopet-avatar.png

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
#2 - 7 februari 2013 13:52
du måste vara guldmedlem för att kunna göra det.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=304
#3 - 7 februari 2013 14:01
hannesc skrev:
du måste vara guldmedlem för att kunna göra det.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=304

Ahhh... tack för tipset! Tyckte bara att forumet blir lite mer levande med avatarer. Det måste väl kunna gå att ändra på? ZOOPNET.COM måste vara ensamma i världen om att ta 225 kronor per år för att få använda en avatar!!!

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
#4 - 7 februari 2013 14:11
De av oss som valt att vara GOLD-medlem har valt det pga detta. Inte just pga Avataren enbart.
#5 - 7 februari 2013 14:21
Bluewing skrev:
De av oss som valt att vara GOLD-medlem har valt det pga detta. Inte just pga Avataren enbart.

GULD-medlemsskap är självfallet helt ok. Syftade snarare på att inte släppa avatarerna fria liksom att lägga upp bilder fritt. Idag finns ju mängder med websajter som "hostar" bilder för "hotlinking" till olika forum så det behöver ju inte kosta Fohrman Aquaristik AB i Göteborg (som står som registrerad för domänen) ett enda öre i bandviddskostnad. :)
#6 - 7 februari 2013 16:57
Ett inte helt okänt fenomen är att nya användare drar igång debatten om varför det kostar att göra si eller så på Zoopet. Varför inte läsa igenom att antal av de gamla trådarna innan det blir långbänk i en ny? Det har hittills inte hjälpt att gnälla 'snååålt' för att få Kjell att jobba gratis för att roa oss andra.....;)
#7 - 7 februari 2013 17:04
Mumin skrev:
Ett inte helt okänt fenomen är att nya användare drar igång debatten om varför det kostar att göra si eller så på Zoopet. Varför inte läsa igenom att antal av de gamla trådarna innan det blir långbänk i en ny? Det har hittills inte hjälpt att gnälla 'snååålt' för att få Kjell att jobba gratis för att roa oss andra.....;)

+1
#8 - 7 februari 2013 17:16
Mumin skrev:

Jag gjorde faktiskt en sökning både på "avatar" o på "avatarer" med tämligen magert resultat. Men om jag inte är den första som ställer frågan så förklarar ju det hela situationen jämfört med de övriga dryga 10 miljoner offentliga forum på nätet o det dryga tusentalet offentliga forum bara i Sverige där bevisligen både avatar o att posta bilder med hjälp av en URL är gratis.

Beklagar än en gång mitt extrema misstag som jag lovar på heder o samvete aldrig någonsin ska återupprepas. [:o] [:o] [:o]

*PEACE*
#9 - 7 februari 2013 17:29
Det bör påpekas att det fanns inga avatarer i detta forum innan finansieringen via goldmedlemskap kom igång. Så då var det en ny funktion som tillkom.
#10 - 7 februari 2013 17:30
Vi kunde inte heller posta bilder - allt detta och mer därtill har finansierats den vägen
#11 - 7 februari 2013 17:38
Vill inte hälla bensin på elden.... men jag tycker nog att de 225 kronorna det kostar per år är mer av en symbolisk summa med tanke på vad man får för dem. :)
#12 - 7 februari 2013 17:45
erikthur skrev:
Det bör påpekas att det fanns inga avatarer i detta forum innan finansieringen via goldmedlemskap kom igång. Så då var det en ny funktion som tillkom.

En avatar är en bild du själv har i din egen maskin som du tagit med din egna digitalkamera , mobiltelefon eller digitaliserat från en systemkamerabild. Avataren är inget som "finansieras" av någon annan utan det är en bild du själv fotat. Sedan om det visar en fisk, en katt, en hund, en bil en solnedgång eller dig själv har ju helt o hållet med den som lägger ut avataren.

Scriptet som används - vBulletin® Version 4.2.0 - är en engångskostnad på US$250.- o där är inga extrakostnader om man vill använda avatarer eller lägga ut bilder utan det har helt o hållet med att göra hur mycket köparen vill konfigurera scriptet.

erikthur skrev:
Vi kunde inte heller posta bilder - allt detta och mer därtill har finansierats den vägen

Läs mer på http://www.vbulletin.com/features/ så kanske du förstår lite mer om hur konfigueringen av vBulletin v5.0 går till. ;)

Avatarer o bilder är liksom inget som "kostar". Det är GRATIS. :D
#13 - 7 februari 2013 17:50
Ferengi skrev:
Vill inte hälla bensin på elden.... men jag tycker nog att de 225 kronorna det kostar per år är mer av en symbolisk summa med tanke på vad man får för dem. :)

Jag ska skicka tipset vidare till Flashback med sina 735.000 medlemmar. Då kommer dom att kamma in 165 miljoner kronor per år! :D

*PEACE*
#14 - 7 februari 2013 18:06

Jag ska skicka tipset vidare till Flashback med sina 735.000 medlemmar. Då kommer dom att kamma in 165 miljoner kronor per år! :D

*PEACE*

Sitt du och sköt en tjänst helt gratis.

Då kanske du får mindre tid över till att sitta här och deppa över en avatar. Som för övrigt tar tid att granska..

Sånna här trådar dyker upp ganska ofta, resultatet är typ alltid detsamma, vi finns kvar medan ts drar vidare. Så, ha det gött hörru :)
#15 - 7 februari 2013 18:07

Beklagar än en gång mitt extrema misstag som jag lovar på heder o samvete aldrig någonsin ska återupprepas. [:o] [:o] [:o]

*PEACE*

Åkej, då är du förlåten.
#16 - 7 februari 2013 21:00

*PEACE*

Det är ju inte enbart forumet som denna sajt handlar om. Det finnst ex artbeskrivningar och jag tror inte att dom skriver sig själva. Att hänga upp sig på att man inte kan lägga in en avatar utan att va goldmedlem tycker jag är småsint.

Och även om det var så att Kjell hade blivit multimiljonär på att driva denna sajten så hade jag gladeligen betalat mina 225:- ändå!
#17 - 7 februari 2013 21:03
Sitt du och sköt en tjänst helt gratis.

Då kanske du får mindre tid över till att sitta här och deppa över en avatar. Som för övrigt tar tid att granska..

Sånna här trådar dyker upp ganska ofta, resultatet är typ alltid detsamma, vi finns kvar medan ts drar vidare. Så, ha det gött hörru :)

Jag tycker frågan är högst rimlig.
Jämför man zoopet med andra hobbyforum, i mitt fall är bilentusiastsajterna enklast, så framstår dessa pengar som rätt märkliga.

Hur många är betalande guldfiskar på zoopet?
#18 - 7 februari 2013 21:07

Runt 400..
#19 - 7 februari 2013 22:35
Sist jag kollade så var varken serverutrymme eller domäner gratis, inte heller timarbete eller konsulttjänster som hyrs in då man inte har kunskapen att administrera forumet själv.
Det är inte relevant att jämföra ideell verksamhet med kommersiell sådan.

Om det är värt pengarna får man själv avgöra, man kan ju fortfarande posta utan att betala till skillnad från vissa andra communitys och forum som inte drivs ideellt.
#20 - 8 februari 2013 00:39
KristianE skrev:
Sist jag kollade så var varken serverutrymme eller domäner gratis, inte heller timarbete eller konsulttjänster som hyrs in då man inte har kunskapen att administrera forumet själv.

Det är inte relevant att jämföra ideell verksamhet med kommersiell sådan.

Om det är värt pengarna får man själv avgöra, man kan ju fortfarande posta utan att betala till skillnad från vissa andra communitys och forum som inte drivs ideellt.

Självfallet är inte serverutrymmet hos FSDATA.SE gratis vilket jag heller varken har trott eller påstått. Men även om ZOOPET.COM o Fohrman Aquaristik AB skulle acceptera att alla gratismedlemmar skulle få lägga upp sin avatar GRATIS så skulle det varken påverka serverutrymmet eller bandvidden över huvud taget. En avatar brukar ligga en bra bit under 100 kb i storlek, vanligtvis runt 10 kb - 20 kb o då kan ju var o en med lite mattekunskap räkna ut hur mycket bandvidd det skulle kosta jämfört med hela övriga sajten. Jag föreslog dessutom att medlemmarna skulle få lägga sina avatarer o bilder på en yttre server ex en av alla websajter som just hostar bilder typ IIMAGESHACK.COM, PHOTOBUCKET.COM eller FORUMBILDER.SE o hotlinka in bilderna på ZOOPET.COM.

Vad beträffar serverutrymme, timarbete eller konsulttjänster har jag över huvud taget haft någon åsikt liksom jag heller inte haft vad beträffar GULD-medlemsskap. Vad jag haft åsikt om var varför inte alla medlemmar kunnat få ha en avatar (gärna hotlinkad från yttre server) samt lägga upp bilder, likaså här gärna hotlinkad från yttre server.

Blanda inte in kostnaden för .COM domänen på en hundralapp per år eftersom det ligger i nivå med att jämföra äpplen o päron.

Har själv varit aktiv på nätet sedan början av 90-talet så lite erfarenhet o kunskap har jag samlat på mig under åren! :)
Christer5
#21 - 8 februari 2013 10:56
Det är ju fritt val att vara medlem eller inte,passar det inte så........
#22 - 8 februari 2013 11:30
Men, hur lägger man upp en avatar som gold member :confused:
Jag hittar inte det...
#23 - 8 februari 2013 11:36
OK, hittade det. forumatgarder med svenska bokstaver. (tangentbordet blev plotsligt engelskt) :D
#24 - 8 februari 2013 11:57
Christer5 skrev:
Det är ju fritt val att vara medlem eller inte,passar det inte så........

Min ursprungliga fråga var ställd med bakgrund av att jag tog för givet att det var "gratis" att lägga upp en avatar liksom att posta bilder i forumet. Om nu ZOOPET.COM vill utmärka sig som det enda forumet i Norden där det krävs medlemsskap á 225 kronor per år för att kunna lägga upp sin egna avatar liksom för att kunna lägga upp sina egna bilder så accepterar jag självklart det.

Så hoppas jag att detta ämne är slutdiskuterat o jag ska aldrig mer någonsin ställa frågan.

Btw, får väl också beklaga att jag aldrig läste era TOC. [:o]
Christer5
#25 - 8 februari 2013 12:43
Det bästa du kan göra är att bli en GOLD Member du får mycket för pengarna och är hjärtligt välkommen in i gemenskapen:)
#26 - 12 juni 2013 07:21
Visst, jag kan förstå att det tar tid att granska olika avatarer.
Men man behöver inte bli otrevlig mot en person som ställer en sån simpel fråga..
"-Betala eller dra" stilen tycker jag inte passar på ett forum.

TS har en poäng, att ta betalt för en avatar är ett skämt. Släng iallafall in ett par st som inte behöver granskas, så att man ändå har någon simpel avatar att välja bland, det behöver inte vara något man laddar upp själv.
Jag förstår även att det är ett sjukt jobb att sitta och driva en site, och jag är enormt tacksam för att hjälp jag både fått, och kommer få i framtiden.
Men att dra till med en attityd mot någon som inte är gold-medlem och har lite åsikter om att det är konstigt att ta betalt för en avatar, är inget annat än fel.

Annons