Hur lämpliga är runda/välvda kar

#1 - 2 januari 2006 23:22
Jag undrar om det spelar fisken någon roll om rutan är rak eller välv. Det finns ju allt från väldigt välvda tex "guldfisk"-skål, större burkar/tuber till bara svagt välvda framrutor.

Bör man undvika välda rutor?
#2 - 3 januari 2006 22:58
om man nu pratar om 400liter med något välvd framruta är det smaksak.
fisken bryr sej inte det minsta.

nackdelen med välvd ruta är att ju mer välvd den är ju skevare bild av innehållet blir det av glasets form.

personligen undviker jag välvd ruta just pga att glaset böjer ljuset så innehållet ser konstigt ut.
#3 - 4 januari 2006 18:17
tycker man ska satsa på välvd ruta idag, ser ju mycket modernare ut o snyggare tycker jag. Lite som med bildesign, det ska ju vara runda svepande linjer, inte 240 kombi ;). så värst mycket förvrängning tycker jag inte det blir, inget man tänker på, men jag kanske hade tyckt annorlunda om jag hade valt ett rakt akvarium :p
Är det välvt så kraftigt som en guldfiskskål då blir det ju förstås rätt stor förvrängning, vilket inte är helt lyckat..
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 januari 2006 18:37
Jag tror inte det spelar någon roll för fisken - det viktiga för dom är att de kan känna sig säkra i akvariet (dvs att det finns "skydd" åt något håll)
#5 - 8 januari 2006 06:44
En sak man bör tänka på om man ska skaffa stort runt akvarium, är att de är ett h-vete att nån ner i f-nskapet.
Äger som sagt ett stort runt kar..
#6 - 8 januari 2006 15:21
Pepps finns grodmansutrustning ;)
#7 - 8 januari 2006 16:01
[quote=Peppz]En sak man bör tänka på om man ska skaffa stort runt akvarium, är att de är ett h-vete att nån ner i f-nskapet.
Äger som sagt ett stort runt kar..[/quote]

jo det problemet har jag oxå, har ett hörnakvarie som är som en fjärdeldel av en cirkel. JAg skulle vilja sätta ner en växt längst in i hörnet, men jag vet inte hur jag ska nå ner dit :(
#8 - 8 januari 2006 16:28
vp-rör kan ju användas för att plantera cabomba och liknande växter.

ormbunkar kan knytas fast på en skifferbit och sen gräver man en liten grop och dit med ormbunken och täcker skiffret med bottenmaterial.

finns fjäderklotång 40-50cm långa man kan använda också
#9 - 8 januari 2006 18:04
[quote=Raven]vp-rör kan ju användas för att plantera cabomba och liknande växter.

ormbunkar kan knytas fast på en skifferbit och sen gräver man en liten grop och dit med ormbunken och täcker skiffret med bottenmaterial.

finns fjäderklotång 40-50cm långa man kan använda också[/quote]

ok tack för tipsen, ska ta o fundera lite på det där
#10 - 8 januari 2006 18:12
[quote=Raven]Pepps finns grodmansutrustning ;)[/quote]

hehe ;)

[quote=androxe]jo det problemet har jag oxå, har ett hörnakvarie som är som en fjärdeldel av en cirkel. JAg skulle vilja sätta ner en växt längst in i hörnet, men jag vet inte hur jag ska nå ner dit :([/quote]

Långa salladsbestick (en såndära tång) å skohorn funkar!
Lite bökigt men de är de bästa jag provat hittills.

Funderar på att sälja mitt kar pga. att de är så bökigt att hålla på nere i det.

Annons