hur långa är lysrören i en 2m ramp?

#1 - 11 juli 2006 17:35
Hitta ett billigt 600 liters som jag fundera på med benställning. mailade lite och fråga om det och det skulle vara med 3 lysramper var av 2st 1 meters och 1st 1.5 meters. har inte frågar hur långt det är men antar att det är 200*60*50 typ. förklaringen till att han hade 3 ramper var att det inte fanns så långa lyssrör som passar det akvariumet utan han ville ha en bättre ljussättning i akvariumet.

Så det jag undrar nu är om jag nu köper det akvariet hur långa är lysrören som är i dom ramperna som passar till ett 600liters?(antar att det är en 2meters ramp som gäller då), eller är det kanske bättre att behålla dom 3 ramperna som är med? Känns på något sätt som om det skulle se snyggare ut med en ramp som täcker hela.

Sedan vad ska man ha för bra pump till ett sådant eller ska man satsa på 2? en som filtrerar och en som sätter lite fart på vattnet?

Tänkte inte börja använda akvariet direkt om jag köper det utan det kommer få stå i garage till senare i sommar eller höst så jag hinner funderar lite på vad jag vill ha för fisk för mitt 375 liters jag har nu är det ganska många typer av fiskar som barnen vill ha så tänkte mer satsa på något annat där i antagligen.
#2 - 11 juli 2006 17:45
Det beror lite på rampen, min 2m som är för två lysrör har de långa 58W-rören i sig. tror de är 1,5m eller nått.

Tror du ska tänka över om du verkligen ska köpa det karet, en ny ramp kommer kosta säkert 1500 och en lämplig pump kunde ex. vara fluval fx5 som är ett ytterfilter. Den kostar ung. 2000.

Eftersom rampen är en så stor post skulle jag nog hellre letat efter ett annat kar med den rampen du vill ha som du betalar lite mer för.

Cheers
#3 - 11 juli 2006 17:48
karet kostar bara 1000:- så det är inga jätte pengar när det följer med benställning i aleminium med.
#4 - 11 juli 2006 18:08
Förvisso, men säg att du köper karet, visserligen kan du sälja de gamla ramperna med lite jobb men hur är karet i övrigt? Det kanske är kasst och då kan du inte köpa vilket kar som helst eftersom djupet antagligen är 55cm (mitt 560L är 200x55x55, dvs. 600L enl. reklam)

Jag menar bara att det är värt att undersöka saken ordentligt och se om man inte kan hitta något annat bättre men kanske lite dyrare.

1000 pix är ju inte mycket för ett kar (därav lite misstänksamhet), och då skulle du få en fluval fx5, ny värmare samt karet för 1000+2000+300=3300
En 200cm ramp från pwss går på 1000 och en för fyra lysrör kostar 1700. Då hamnar du på 4300 till 5000 sek, inte helt illa för ett akvarium med all teknik sprillans ny.

Men fortfarande, hur är karet?
#5 - 11 juli 2006 18:17
Har inte tittat på karet än tänkte ringa och bestämma en träff och se hur det ser ut vill mer fråga om saker och ting innan jag tittar på det. Den som har det bor på andra sidan om stan från mig så det är inte långt heller att åka och titta på det. Men ska se till att försöka åka och titta på det och det var just i dom banorna att det blir inte så dyrt med lite ny teknik till det vet ju vad mitt 375 liters kosta nytt med alla saker och det var mer.

Är ju inte så stressad av att köpa det. Utan att först titta på det.
Tänkte det ser det bra ut så har jag en början och kan köpa lite saker itaget efter hand som man har lite exttra pengar börja med en pump och sedan byta ut ramperna efter ett tag. för det är ju pumpen som känns som det dyra om man ska ha något bra.

Men finns kvaret kvar och jag åker och tittar på det som lär det komma ett besked om jag köper det eller ej. Min fru tycker inte att det finns plats för det riktigt men det löser sig alltid om man möblerar om lite ;)
Bilagor:

Annons