Hur länge?

#1 - 13 februari 2006 20:25
Hur länga ska jag låta de gå innan jag kan stoppa ner nått djur i mitt nystartade 30 L kar?
Jag har tagit gruset från ett annat kar som har varit igång ett tag och 1/3 av vattnet som är i kommer också från ett annat kar som varit igång ett tag
#2 - 13 februari 2006 20:32
Man brukar väl låta det stå i en vecka innan man släpper i fisk...... och då bara någon enstaka till att börja med. Om du tillsätter bakteriekultur hjälper det upp processen också.

/ Maria
#3 - 14 februari 2006 02:02
varför 1vecka ?

kör man använt grus och använt akvarievatten kan man i teorin stoppa ner fiskar direkt.
i praktiken kan dock vattnet va fyllt av partiklar som kan va bra att vänta tills dom sjunkt ner i gruset.
de bruna gojset i gruset är guld värt så de ska sparas.
#4 - 14 februari 2006 12:57
[QUOTE=Legisten]Hur länga ska jag låta de gå innan jag kan stoppa ner nått djur i mitt nystartade 30 L kar?
Jag har tagit gruset från ett annat kar som har varit igång ett tag och 1/3 av vattnet som är i kommer också från ett annat kar som varit igång ett tag[/QUOTE]

Om du har möjlighet så kan du krama skiten ur ett välinkört filter i det nya akvariet. Det är effektivare än både grus och vatten. Men gör det bara några timmar eller nån dag innan de/n första fiskarna/fisken flyttar in. Annars hinner bakterierna dö.
#5 - 14 februari 2006 20:36
ok,imån så ser vi.
Ska gå efter skolan till djuraffären och kolla va dom har inne fö djur & köpa om jag hittar något roligt som passar karet...

Annons