Hur länge..

#1 - 5 oktober 2006 16:48
Hur länge är en platy gravid?
#2 - 7 oktober 2006 11:20
Jag har samma fråga. Hur länge är en Platy gravid? Tänkte sätta min tjockis i separat yngelkar men vill inte göra detta för tidigt. När är det dax?
#3 - 7 oktober 2006 11:50
24-30 dagar
#4 - 7 oktober 2006 12:35
Tack-å-bock!!:D

Då "blir" det ungefär som jag misstänkt dax tidigast ungefär till nästa helg för min platytjej. Jag såg nämligen när "det begav sig":D , och det har gett resultat..
Tror det var runt den 20:e..

Ska bli spännande att se om det blir något - mycket för att pappan är en vacker hi-fen. Undrar hur avkomman kommer se ut!
#5 - 7 oktober 2006 12:41
jsodra skrev:
Jag har samma fråga. Hur länge är en Platy gravid? Tänkte sätta min tjockis i separat yngelkar men vill inte göra detta för tidigt. När är det dax?

Du kan "se" när det är dax. När den "röda, genomskinliga fläcken" hon har mot/ovanför analöppningen börjar vandra nedåt brukar det nalkas. Då kommer hon troligtvis också dra sig undan de andra och lägga sig still i nå't hörn...
#6 - 7 oktober 2006 12:44
OK tack. Ska spana efter vandrande fläcken :)
#7 - 9 oktober 2006 05:02
Healena skrev:
Tack-å-bock!!:D

Då "blir" det ungefär som jag misstänkt dax tidigast ungefär till nästa helg för min platytjej. Jag såg nämligen när "det begav sig":D , och det har gett resultat..

Tror det var runt den 20:e..

Ska bli spännande att se om det blir något - mycket för att pappan är en vacker hi-fen. Undrar hur avkomman kommer se ut!

Nu satte jag henne i separat låda. Tror det pluppar ut vilken sekund som helst nu. Hur går det för din lilla yngelproducent?
#8 - 9 oktober 2006 10:08
Det är lugnt på yngelfronten här...
#9 - 9 oktober 2006 15:48
Hihi nu har hon börjat och håller på för fullt. Har sett två stycken än så länge :) Vilken timing, flyttade ut pirayorna ur karet för två timmar sedan. Då släppte jag även ut platyhonan i karet. Detta verkar ha triggat yngelproduktionen. Hihi måste kolla på henne nu igen.
#10 - 9 oktober 2006 15:59
en fråga äter inte pirayorna dom fullvuxna platy fiskarna med ? dom är la köttätande!
#11 - 9 oktober 2006 16:01
Hur gör man nu förresten? Ska jag separera mamman från småttingarna så fort hon är klar? Vad ska mini-fiskarna äta?

Första gången jag blir med yngel och har ingen aning om hur dessa ska skötas om. Nån vänlig som kan guida en oerfaren yngelfarsa?

Annons