hur länge är svärdbärare dräktiga?

#1 - 23 september 2007 09:56
Heej alla zoopetare!
Är det någon som vet hur länge svärdbärare är dräktiga? Har en hona som är jätte tjock och men kan se att hon har yngel i magen.
#2 - 23 september 2007 14:36
Uddaveka skrev:
Heej alla zoopetare!

Är det någon som vet hur länge svärdbärare är dräktiga? Har en hona som är jätte tjock och men kan se att hon har yngel i magen.

Är din hona jättetjock, så kan det bli när som helst!
#3 - 24 september 2007 19:11
Svärdbärare är dräktiga i ungefär 30 dagar. De kan alltså få en ny kull varje månad. Hoppas du får yngel!:)
#4 - 25 september 2007 07:37
om du vill ha kvar så många yngel som möjligt så köp en yngelbur och sätt ner honan där. :)
#5 - 25 september 2007 16:10
honan har fött nu!:D Har tagigt ut en massa yngel ur filtret ( dom fastnade där) och lagt in i min lilla yngel bur! Hoppas dom inte smiter ut bara. har hänt förut.. Detta är min första svärdbärare "kull":D:-))) Har bara fått guppy och platy innan.
#6 - 25 september 2007 16:10
Grattis, vad kul!:D
#7 - 25 september 2007 16:29
Uddaveka skrev:
honan har fött nu!:D Har tagigt ut en massa yngel ur filtret ( dom fastnade där) och lagt in i min lilla yngel bur! Hoppas dom inte smiter ut bara. har hänt förut.. Detta är min första svärdbärare "kull":D:-))) Har bara fått guppy och platy innan.

Grattis:D

//Mathias
#8 - 25 september 2007 16:54
grattis
#9 - 25 september 2007 17:11
tack! Honan heter Rubin :-) och Hanen heter Safir:-)) Så ynglen får väl namnet efter någon ädelsten oxå.-)))
#10 - 25 september 2007 17:14
Små rubiner och små safirer? ;)
Grattis!
#11 - 25 september 2007 18:59
he he, ja. får se hur många som överlever. Jag har några kompisar som har akvarium. Så om många överlever får några flytta om några veckor:-)
#12 - 25 september 2007 19:00
tack
#13 - 26 september 2007 08:54
mazzkot skrev:
om du vill ha kvar så många yngel som möjligt så köp en yngelbur och sätt ner honan där. :)

Ett bättre tips är att ha mycket inredning och växter så klarar sig ynglen mycket bättre. Det är min erfarenhet.:p;):D
#14 - 26 september 2007 09:03
Uddaveka skrev:

Grattis får man väl säga då, jag har också erfarenheter av att ynglen sugs in i filtret, men bara svärdbärare och platy, ALDRIG att guppyyngel gjort så, de verkar lite smartare helt enkelt...;):D men man kan ju sätta en bit filtermatta för insuget på filtret så har man löst det problemet.
#15 - 26 september 2007 12:47
ok tack för tipset! Det är inte speciellt kul när ynglerna fastnar i filtret hela tiden... För mig fastnar guppy också....

får se om jag skaffar någon mer intedning och gömställen.
#16 - 27 september 2007 17:24
Uddeveka hoppas det är OK att jag lånar tråden lite
köpte svärdbärare idag 2 honor & 1hane den ena är honan är "enorm" om man jämför med den andra...
Hur vet man när det är dags? så jag vet när hon ska in i yngelkassen.

Just nu simmar hon bara upp o ner mellan boten o ytan medans dom andra simmar som "vanligt", är det dags lr motionerar hon bara för att ha en bra figur när ynglena har kommit ;)
#17 - 28 september 2007 19:07
Uddaveka skrev:
ok tack för tipset! Det är inte speciellt kul när ynglerna fastnar i filtret hela tiden... För mig fastnar guppy också....

får se om jag skaffar någon mer intedning och gömställen.

Du kanske har ett [SIZE=4][COLOR=Red]för[/COLOR][/SIZE] kraftigt filter helt enkelt, korkade guppyyngel har jag aldrig haft....inte på DET sättet i alla fall.;):p Försök strypa flödet i filtret lite grann och sätt för insuget med lite filtermatta som jag sade, samt komplettera med fler växter och gömställen så löser det sig nog.
#18 - 29 september 2007 16:15
tummen skrev:
Du kanske har ett [SIZE=4][COLOR=red]för[/COLOR][/SIZE] kraftigt filter helt enkelt, korkade guppyyngel har jag aldrig haft....inte på DET sättet i alla fall.;):p Försök strypa flödet i filtret lite grann och sätt för insuget med lite filtermatta som jag sade, samt komplettera med fler växter och gömställen så löser det sig nog.

Det kan hända. Akvariumet är på ca 100 l och filtret fick jag med akvariumet. det är ett för 100-150 l ..
#19 - 29 september 2007 19:30
Grattis :D
Vad matar du dina med?

Fick min första kull idag så råd kan behövas om matning *s*
plockat ut ett par ur filtret jag med har 5 i kassen och resten fick födas i det fria tänkte spara dom fem jag har i kassen o eventuella överlevare :)
vet att 3st bor i min ubåt tillsammans med mina 2 grodor
#20 - 29 september 2007 20:02
Matar man dom med Artemia dom första dagarna eller kan man ha smulat flingfoder?
#21 - 29 september 2007 21:07
Captayn skrev:
Matar man dom med Artemia dom första dagarna eller kan man ha smulat flingfoder?

Man kan klara ynglen på [COLOR=Red]endast smulat flingfoder[/COLOR], men de växer bättre med flera olika typer av foder; du kan använda frysta bosmider eller frysta små dafnier; odla micromask; eller kläcka dyra artemiaägg...allt som är smått nog för att gå in i ynglens munnar äter de. Det bästa är en mix av alla sorters foder.
Jag brukar köra olika torrfoder i en mortel tills det blir som "damm" av det, sedan har jag en kryddburk som jag "kryddar" akvarierna med där det finns yngel. Funkar kanon, men sedan så kompletterar jag alltid med micromask och frysfoder också. Åleds frysfoder är det märke jag tycker är bäst. Lite dyrare än andra, men MYCKET bättre......:D
[COLOR=Red]KÖP FÖR ALL DEL INTE[/COLOR] "FINA FISKEN"´s frysfoder, det har jag [SIZE=4][COLOR=DarkOrchid]bara[/COLOR][/SIZE] dåliga erfarenheter av....:mad:
#22 - 1 oktober 2007 16:13
jag matar minna med nedmalt granulerat och lite netmalda maltabletter för att dom ska få ett vegetariskt tillskott. dom , som alla andra fiskarna i akvariumet får också hemmgort frysfoder 2 gånger i veckan samt flora foder.
#23 - 1 oktober 2007 21:26
Uddaveka skrev:
jag matar minna med nedmalt granulerat och lite netmalda maltabletter för att dom ska få ett vegetariskt tillskott. dom , som alla andra fiskarna i akvariumet får också hemmgort frysfoder 2 gånger i veckan samt flora foder.

Jag använder olika ciklidfoder och maltabletter+vanligt flingfoder när jag mortlar min ynglemat ciklidfodret är egentligen till växtätande afrikanska ciklider från de stora sjöarna Malawi, Tanganyika, och Viktoria.
Varför jag inte använder eget hemmakört frysfoder är för att jag inte orkar, jag har mixat och fixat innan, för länge sedan, men tycker nu att jag lika gärna kan köpa mitt frysfoder istället.:)
Däremot går jag gärna ut med håv i skogen och till havet och fångar mygglarver, vattenloppor och i havet blir det mysis. GRATIS är bra.....:D;)

Annons