Hur länge håller ett akvarium?

#1 - 3 december 2004 07:45
<font face="Andale Mono">Hej!
Jag undrar hur länge man kan räkna med att ett akvarium håller? Mitt akvarium är på 37 liter, inköpt 1978 och är av ramtyp. Det har aldrig en visat minsta tendens till läckage förut, men nu kommer det lite fukt längs bottenramen. Går detta att laga, eller är det ett nytt som gäller? Glaset är tämligen repfritt i övrigt...
Mvh, LottaNo</font id="Andale Mono">
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 december 2004 07:55
Om det är limmat med ett bra silikon så kan det hålla nästintill hur länge som helst.
Dock om det börjar läcka så är det sannolikt lika billigt att köpa ett nytt som att reparera.
#3 - 3 december 2004 07:56
du får alltså silikona om det och skrapa bort allt gammalt silikon.
jag har precis gjort det med ett 140L, det tog 2 veckor.
annars kan du känna var det läcker och fylla på silikon.
eller bara byta ut där det läcker.

våra silikoner i dagsläget håller ca 20 år, och på 70-talet var de inte så bra. 26 år med samma silikon så bör du nog byta.
jag kan hjälpa dig med det om du finns i närheten av småländska höglandet.

mvh claes
#4 - 3 december 2004 11:05
Fungerar det å siliconet inte verkar kass, varför då lägga ner tid å energi på att byta?
Kör så länge du tycker det verkar ok, när du börjar tveka, kolla på ett nytt..

En liten fråga, är ljusrampen lika gammal?? Kolla så all el e ok, DET hade oroat mig!
#5 - 3 december 2004 11:28
Ursprungligen skickat av Torstensson

Fungerar det å siliconet inte verkar kass, varför då lägga ner tid å energi på att byta?

Kör så länge du tycker det verkar ok, när du börjar tveka, kolla på ett nytt..

En liten fråga, är ljusrampen lika gammal?? Kolla så all el e ok, DET hade oroat mig!

en vacker dag släpper silikonet på ett ställ och det andra slits av, då är det en katastrof.
nytt silikon kostar 50KR, en billig försäkring.
#6 - 3 december 2004 18:03
Självklart går det att laga ! Nästan allt går att laga. ;) Men jag skulle nog själv inte rekomendera att lägga ner en massa jobb på ett såpass litet akvarium. Köp ett nytt eller bättre begagnat för ngn femhundring istället !

Mvh/Janne
#7 - 3 december 2004 18:40
Jag har ett akvarium utan ram från andra hälften av 1970-talet igång. Lite repigt kanske. Och feg som jag är har jag stabiliserat det men sk duck tape. Men jag har också varit med om att att ett 70-tals-akvarium rämnat med en mycket blöt följd på 1980-talet redan.
#8 - 3 december 2004 19:39
såg du det hela i action hända?
#9 - 3 december 2004 21:02
Ursprungligen skickat av lysröret

våra silikoner i dagsläget håller ca 20 år

mvh claes

vad bygger du detta påstående på?
#10 - 3 december 2004 21:36
läste det på tillverkarens hemsida.
#11 - 4 december 2004 15:45
Ursprungligen skickat av Torstensson

Ingen fara! Lysrampen är bara 5 år gammal och lysröret är ett par månader gammalt...[:)]

#12 - 4 december 2004 16:07
Tjoho, tänkte lite på det där med rampen och säkerhet. Har fått ett 600L från just 78, dock helglas. Det första jag fick göra var att silikonaom hela karet. Det var INTE så svårt som folk säger. (Det är tex betydligt svårare att få en motvillig hund att sitta still om man behöver rensa öronen på honom eller klippa hans klor... tro mig!)
Rampen fick hänga med, det var ju ett sett ;)
Alla lysrören fungerade och det fanns en individuell knapp till varje lysrör. Party!
Vid närmare undersökning var det 3 vanliga lysrör, sådana som återfinns på sjukhus och skolor. Det fjärde hade enligt förra ägarens egna utsagor varit där minst 3 år.
Varje lysrör och tillhörande knapp har sin egna transformator. Dessa surrar som en liten svärm bin. Efter 30min är den varm. Efter 60min känns det betydligt om man råkar röra någon av dem. Efter 2 timmar gör det ont.
Själva rampen är gjord i någon form av metall (gissar på plåt) och täckt av korkpatta som smular sönder om man pillar för mycket. Mycket chiqt, väldigt retro ;)
Inne i rampen hänger sladdarna löst. De är täckta av samma härliga fiber-histora som sladdarna hade på den tiden. De krasar om man råkar röra dem. Dock ej något jag skulle kunna tänka mig att göra när rampen är inkopplad i väggen.

Slutligen, de UNDERBARA, individuella knapparna till lysrören. När man släcker på kvällen ser man ett härligt och spännande fenomen. Det skjuter ut små blå blixtar. Väldigt vackert.

Och om någon undrar, rampen fungerar felfritt :)
#13 - 4 december 2004 18:24
Ursprungligen skickat av lysröret

såg du det hela i action hända?

You bet... Men jag var snabbt där och pressade ihop hörnan som rämnade och ropade på hjälp till frugan som hörde forsfallet och kom snabbt dit med vida slangen och hinkar. Ibland har man tur att vara i närheten.
Tilläggas kan att akvariet stod högst upp på hyllan cirka 1.75 meters höjd. Bara 5-10 liter hann läcka ut faktiskt.
#14 - 4 december 2004 19:19
i det läget får man panik, inte sant?
#15 - 4 december 2004 19:40
Det var som hos Fantomen.
Tanke och handling är ett...
Men det var som sagt för cirka 20 år sedan.
Nuförtiden är det oftast alldeles för mycket tanke och för lite handling och sällan är det ett. Ibland inte ens två...
#16 - 4 december 2004 20:46
Var ute och kollade - mitt lilla från 76 har inte läckt än... peppar, peppar...... inget bytt utom elen i rampen...
#17 - 4 december 2004 21:45
Ursprungligen skickat av erikthur

Tilläggas kan att akvariet stod högst upp på hyllan cirka 1.75 meters höjd. Bara 5-10 liter hann läcka ut faktiskt.

erikthur, hur lång är du igentligen? verkar svårt att se i ett akvarium på denna höjd.[:-100][:-100][:-100]
//Lasse

Annons