Tjoho, tänkte lite på det där med rampen och säkerhet. Har fått ett 600L från just 78, dock helglas. Det första jag fick göra var att silikonaom hela karet. Det var INTE så svårt som folk säger. (Det är tex betydligt svårare att få en motvillig hund att sitta still om man behöver rensa öronen på honom eller klippa hans klor... tro mig!)
Rampen fick hänga med, det var ju ett sett ;)
Alla lysrören fungerade och det fanns en individuell knapp till varje lysrör. Party!
Vid närmare undersökning var det 3 vanliga lysrör, sådana som återfinns på sjukhus och skolor. Det fjärde hade enligt förra ägarens egna utsagor varit där minst 3 år.
Varje lysrör och tillhörande knapp har sin egna transformator. Dessa surrar som en liten svärm bin. Efter 30min är den varm. Efter 60min känns det betydligt om man råkar röra någon av dem. Efter 2 timmar gör det ont.
Själva rampen är gjord i någon form av metall (gissar på plåt) och täckt av korkpatta som smular sönder om man pillar för mycket. Mycket chiqt, väldigt retro ;)
Inne i rampen hänger sladdarna löst. De är täckta av samma härliga fiber-histora som sladdarna hade på den tiden. De krasar om man råkar röra dem. Dock ej något jag skulle kunna tänka mig att göra när rampen är inkopplad i väggen.
Slutligen, de UNDERBARA, individuella knapparna till lysrören. När man släcker på kvällen ser man ett härligt och spännande fenomen. Det skjuter ut små blå blixtar. Väldigt vackert.
Och om någon undrar, rampen fungerar felfritt :)