Hur länge i hatchery?

#1 - 28 september 2004 16:19
Jag har 3 st Black Molly yngel som är 2 veckor idag[:-76].
Nu undrar jag hur länge dom behöver vara i hatchery innan jag kan släppa ut dem i det "fria"?
Jag har 3 st Black Molly(1 hona o 2 hanar), 1 scalare, 2 röda platy(1 hona o 1 hane), 1 blå platy o 1 gibbiceps.
Akvariet är ett 50 L hexagon med 3 växter(1 stor o 2 mindre) o en stor kristall sten[:-176]
#2 - 29 september 2004 08:43
Finns det verkligen ingen här som kan hjälpa mig?[:-118]
#3 - 29 september 2004 09:04
Jag tror att det blir svårt att släppa ut dem när du har en scalar, de äter mindre fiskar. Jag vill inte vara viktig men har du tänkt att scalare och gibbiceps blir mycket för stora för ditt akvarium?
#4 - 29 september 2004 10:06
Nej du e inte viktig, jag vet att gibbicepsen blir för stor för mitt akvarie till slut, men scalaren blir nog inte större än vad den är har haft den i 6 mån o den växer ej. Tyvärr kom ditt svar lite sent, scalaren hann ta 2 yngel innan jag fick tag i den:( men jag får se det positiva, jag har 1 yngel kvar.
Det var nån som sa att scalarer anpassar sin storlek efter akvariet de är i, vet ej om detta stämmer men det verkar så med min.
#5 - 29 september 2004 10:11
Nej scalarer anpassar sig inte efter storleken på karet (hur ska dom kunna göra det?) dom blir däremot missbildade och deformerade om dom går i för små utrymmen (och det är inte samma sak som att anpassa sig).

Scalarer fortsätter att växa hela livet dock mest dom första åren och en scalare blir stor!
#6 - 29 september 2004 11:14
Det finns iofs dvärgvarianter av scalare.
#7 - 29 september 2004 11:19

Det finns iofs dvärgvarianter av scalare.

Det finns det inte! men motbevisa mig gärna om jag har fel.

Har skrivits en hel del om det och har också funnits i handeln ibland men det har alltid visat sig vara vanliga scalarer.
#8 - 29 september 2004 17:32
Det ska visst finnas spetsnosscalare/dvärgscalare, men de räknas kanske inte till "äkta" scalare det vet jag inte.
Men min e definitivt inte missbildad så du kan ju förklara för mig varför den inte blir större?
#9 - 30 september 2004 08:28
spetsnosscalare är en leopoldi, alltså en egen art. Visst den blir inte lika hög i fenorna men fisken i sig blir lika stor så 50L är fortfarande påtok för lite för en sådan fisk. 200L är nog absoluta minimum skulle jag säga.-
#10 - 1 oktober 2004 04:13
Jag får se hur stor den blir blir den för stor har jag vänner med större akvarie som kan ta hand om den

Annons