Hur länge i salt?!

#1 - 21 november 2004 18:01
Jaha, då har min guppyhanne blivit sönderbiten av svärdbärare...
Jag satte över honom i ett litet plastkar (typ 15 liter) och tillsatte salt (ca 0.1%).... Hur länge ska han vara där i saltlösningen? Han har pump/filter och värmare, just nu 27 grader. Han har varit där sen tolv i dag.
#2 - 21 november 2004 18:09
Låt honom vara där tills han ser bättre ut.
Det viktigaste är att du tar det försiktigt när han skall normaliseras igen...
Sänk salthalten försiktigt med högst halveringar per dygn till sej 0,1 %.
#3 - 21 november 2004 18:18
Hur menar du? Jag har aldrig haft någon på saltning förut och kör inte med salt i mina andra kar, så jag vet inte riktigt hur man går tillväga. Ska jag tillsätta salt fler ggr medan han går i det lilla? Varje dag? Vid vattenbyten?
Och sen, när han ska få flytta (inte tillbaka) så måste jag altså sänka salthalten i lilla karet först, innan jag flyttar honom, är det så du menar? 0,1% är det ju jag har nu?
Ursäkta om jag verkar förvirrad, men jag vill inte göra fel, jag gillar den här killen!
/Marit
#4 - 22 november 2004 16:28
OOps jag menade till 0,01%.
Om du behöver byta vatten så ha samma salthalt i vattenbytet som du har i akvariet ända tills det är dags att trappa ner.
#5 - 22 november 2004 18:05
Tackar, då klarnade det för mig med!
Har gjort ett vattenbyte på 15 dl idag, och tillsatte salt till 0,1%. Han verkar hur pigg som helst och simmar omkring precis som vanligt, till skillnad från när jag "räddade" över honom då han var riktigt eländig. Hur och när vet man om han klarat sig utan svampangrepp? Och hur länge tar det innan hans fenor växer ut igen?
#6 - 22 november 2004 18:44
Det tar nog tid innan fenan växer ut igen - om den någonsin gör det helt och fullt.
Däremot kanske du kan räkna guppyn som frisk tidigare än så.

Annons