Hur länge kan pumpen vara avstängd??

#1 - 16 augusti 2004 12:51
Jag undrar hur länge en pump kan vara avstängd när man gör vatten byten utan att det ska förgifta vattnet när man slår på den igen.

Jag har läst att några säger att vattnet blir förgiftat om man slår av den i bara några minuter , stämmer det verkligen?? Hur ska man i sådanafall göra vid vatten byten, pumpen kan ju inte gå, och man ska ju inte rengöra pumpen samtidigt som man byter vatten vilket man ju blir tvungen till om det är så att vattnet blir förgiftat av att pumpen är avstängd några minuter.
#2 - 16 augusti 2004 12:57
Det är ingent problem med att slå av pumpen för att rengöra akvariumet. Jag har haft ytterfilter avslagna i ca 1 timme vid strömavbrott och det har gått bra. (Nattetid)

Men om det blir längre uppehåll > 1 timme, då är det bäst att rengöra filtret innan du startar det.
#3 - 16 augusti 2004 13:30
OK, tack så mycket för svaret! Då kan jag lugnt fortsätta göra mina delvatten byten utan att rengöra filtret! [:-15]
#4 - 16 augusti 2004 13:34
Jag har glömt sätta i pumpen efter vatten byte och märkt det dagen efter ett par gånger till mina yngel. Men ingen vad jag sett har dött av det

Annons