hur länge klarar filtret strömavbrott?

#1 - 12 januari 2003 21:08
jag undrar om det går att säga mellan tummen och pekfingret hur länge ett filter kan stå utan cirkulation utan att bli giftigt?
Bilagor:
  • IMG_2478.jpg
  • IMG_2472.jpg
#2 - 12 januari 2003 23:23
Inte längre än en timme. Det är nog max skulle jag tro.

Jesper
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 januari 2003 07:40
Hej,
Det går inte att säga någon speciell tid efetrsom det beror på så många faktorer som hur starkt nedsmustat det är, vilket filtermaterial man har och vilken typ av filter man har.
Beroende på dessa faktorer så varierar tiden mellan ca. 1-36 timmar.
Akvaristika hälsningar
Kjell
#4 - 13 januari 2003 08:03
Hej
Tänk på att du alltid, speciellt när det gäller ytterfilter, måste göra rent filtret innar du startar det igen, annars får du ut flera giftiga ämnen i akvariet,

Guy
#5 - 13 januari 2003 08:22
det kanske är som kjell säger, det beror på...
mina stod i fyra timmar i helgen och inga dödsfall eller så.
jag gjorde dock vattenbyte dagen efter.
#6 - 13 januari 2003 09:03
Hej

Vad skulle hända i filtret då det står stilla? Vilka reaktioner skulle ske och vilka ämnen bildas?

Rickard Berg,
AKA 7868, BKA 671-10
NANFA, DFC
http://http://www.killis.tk
#7 - 13 januari 2003 09:09
Syret tar slut ? Nyttobakterierna dör snabbt och det bildas gifter ?

Jag ger mina filter högst 30 minuter i stillastående läge, längre tid och jag öpnnar upp och rengör noga.

"Håll rutan ren"
/Peter
http://akvarium.mirrorz.com
#8 - 13 januari 2003 16:51
Där jag jobbar står ett leasingkar som "stod still" ungefär 30-40 timmar (uppskattning). Det var helg och inte många jobbar då, det är allmänt mörkt i lokalen och man funderar inte så mycket på omgivningen. Det här var en söndag och på fredagen innan hade det varit en där från leasingföretaget och gjort rent karet. Reagerade då i ögonvrån strax efter att ljuset gick på att fiskarna såg lite slöa ut. Jag gick fram för att titta och tyckte att det var nåt mer som inte stämmde. Det var så, tyst, noll cirkulation. Oj då, vad göra nu. Att ringa till företaget var ingen idé. Det tog en stund innan jag hittade in i underredet där pump och filter låg. Tittade och tittade. Hmmm, allt såg ok ut, men pumpen var död. Kollade en gång till på kontakten som satt i dosan i underredet. Japp, där var det. Kontakten satt i, men var inte intryckt ordentligt. Troligen hade han som var där på fredagen missat att trycka in kontakten ordentligt. JAg parkade igång pumpen och jädrarns vad grumligt det blev. En massa skräp flög omkring i karet.

Nåväl, var vid det här laget tvungen att gå ut och jobba och lämna fortsättningen åt sitt öde. Grejen var den att jag inte hade möjlighet att rengöra filtret från ev. förgiftad bakterieflora. För filtret var en så kallad sump, eller vad man brukar kalla det (en öppen behållare under karet som pumpar ner vatten från karet genom et mindre kar och upp i karet igen. Som det var iordningställt var det stört omöjligt att rengöra utan gott om tid och tålamod.

Även om vattenmiljön för en period framåt antagligen blev bra mycket sämre än nödvändigt, så klarade sig alla utom en fisk (en neontetra), resten mår idag bra.

Smike
#9 - 13 januari 2003 17:05
Jag vet en kille som hade sitt filter kopplat till samma grendosa som han hade belysningen på vilken i sin tur var kopplat till en timer. Jag tror han körde så i närmare ett år och fiskarna verkade trivas i det. Han hade flera lekar med scalarer.
Efter att han kopplat om så har han inte haft någon lek vad han har sett.

Hur snabbt går nedbrytningen av nitraterna egentligen?

Det kanske är stor skillnad om man har surt eller basiskt vatten?

Annons