Hur länge klarar sig filterbakterier?

#1 - 21 december 2006 18:06
Jag medicinerar för närvarande mitt 62 - litersakvarium.
Har tagit ur filtermattorna och har dem gåendes separat i en glasslåda - med världens minsta pump :D . Men det är ändock cirkulation på vattnet!!

Problemet (?) är att jag inte riktigt vet om och när medicineringen är färdig.
Det kan hända jag måste byta medicin.

Så hur länge klarar sig filterbakterierna under dessa förutsättningar?
Jag KAN ju även placera filtermattorna i något av de andra akvariumen, men jag tänkte mest på den ev. smittorisken. Jag vet inte riktigt vad det är jag har. Troligtvis blandinfektion av både parasit & bakterier..
#2 - 21 december 2006 18:10
Jag funderar på om du tror att du ev har parasiter så kommer ju dom att överleva i filtret ett tag och kanske smitta tillbaks?
#3 - 21 december 2006 19:15
Sonja skrev:
Jag funderar på om du tror att du ev har parasiter så kommer ju dom att överleva i filtret ett tag och kanske smitta tillbaks?

Funderar också i de banorna.
Hur man än vänder sig har man alltid ar#&et bak....[:o]

Men om parasiten ej har någon värd borde den väl dö efter X antal dagar?
Men hur är det då med filterbakterierna?
#4 - 21 december 2006 20:21
Jag är inte bra på det där med filterbakteriers livslängd. Hur ligger filtermattorna nu menar du? Lösa på botten och en liten pump som liksom fläktar vattnet lite runt sidorna, eller något som cirkulerar vattnet genom mattorna?
I alla fall måste dom ha något att äta för att leva. Så har du cirkulation genom mattorna, kanske kan lägga dom i en hink i stället? Då kanske du ska mata bakterierna med någon fiskmatsflinga ibland.
Har du mycket fisk i karet? Vad står det på medicinen egentligen? Dom få gånger jag medicinerat har jag låtit pumpar och filter snurra på som vanligt. Men då har jag varit lite extra försiktig efteråt om filterbakterierna skulle ha slagits ut. Men jag gör nog inte som man ska.
#5 - 22 december 2006 06:39
Mata filtret.. *L* Okej :D
Man lär sig något nytt varje dag.

De är täckta med vatten och mattorna blir rejält "genomblåsta" av vattenströmmen.
Både vid denna medicin och den jag troligtvis kommer byta till - står det att man ska ta ur filtret.

Det är så trist eftersom jag fått bra balans i karet - som är litet.
Det är ju lite kinkigt med små akvarier...
#6 - 22 december 2006 18:44
Finns det INGEN som vet något om detta :confused:
#7 - 22 december 2006 18:54
Kan ej svara på din fråga tyvärr.......

men förstår inte hur bakterikulturerna på flaska som säljs
för mycket dyra pengar i akvariebutikerna överlever i sin instängda mörklagda miljö i plastflaska knappast överskott
på syre där....

De kanske tål mer än vi tror eller....
#8 - 23 december 2006 10:08
Om du inte har någon genomströmning börjar bakterierna dö efter en halvtimme (Echology of the planted aquarium). Om du har genomströmning av filtret och det finns något för bakterierna att äta så klarar de sig hur länge som helst. Det finns medel för "fishless cycling" som används för att köra in akvarium. Dessa borde gunka bra som filtermat.
#9 - 23 december 2006 11:53
Nackdelen som jag ser det med att ha filtret i en hink är att parasiterna kan överleva där sen när du stoppar tillbaka det i burken börjar det om. De gånger jag har medecinerat har jag haft allt igång som vanligt för att ta död på skiten i filtret också sen får man som sagt vara försiktig för man har tagit död på en del filterbakterier
#10 - 25 december 2006 19:40
Tack för svaren. Har nu "matat" filtret och hoppas bakterierna har klarat sig.
Tror inte längre det rör sig om parasiter, för fiskarna kliar sig fortfarande trots 2 olika mediciner... Det är något annat!

Har haft filtret ur i en vecka, och ska återinsätta det imorgon.
Filtrerar med kol nu.

Annons