Hur länge överlever filtret?

#1 - 23 augusti 2007 12:58
Mitt akvarie som av någon osynlig anledning börjat läcka och tappat ut 250 liter vatten i min källare står nu tomt (Ocean 540 liter). :(
Fiskarna (26 Malawiciklider) befinner sig i en grön regntunna i plast - 100 liter - med en större hålsten och lite växter tillsammans med en cirkulationspump.
Nu till min första fråga:
Hur länge klarar sig bakteriefloran i mitt Fluval X5 när det inte är någon cirkulation? Den står med vatten i. :confused:

Jag får ett nytt akvarie imorgon som Peter på PWSS fixat från sin leverantör (mycket bra service av Peter!! :D ), men problemet är att jag sticker till Frankrike imogon bitti och kommer inte hem förrän måndag kväll. Det betyder att fiskarna får stanna i den gröna baljan. Klarar de det? :confused:

Hur blir det vid nystart. Jag har 100 liter gammalt vatten. Lite sand sparat i två hinkar och så mitt Fluvalfilter. Kommer jag få en ny nitritchock nu?!
#2 - 23 augusti 2007 13:37
Kan du inte köra ditt ytterfilter i baljan med fiskarna?
#3 - 23 augusti 2007 14:53
Har du bara cirkulation med ett filter så ser jag absolut inga problem med det och värmare så klart..
#4 - 23 augusti 2007 14:59
Min tanke var att bevara ytterfiltret med bakterier i god kondition:). Att fisken klarar ett par dagar i baljan tvekar jag inte en sekund på, men som sagt är det nästan nödvändigt med cirkulation åtminstonde isf.
#5 - 23 augusti 2007 15:02
ansjo skrev:
Min tanke var att bevara ytterfiltret med bakterier i god kondition:). Att fisken klarar ett par dagar i baljan tvekar jag inte en sekund på, men som sagt är det nästan nödvändigt med cirkulation åtminstonde isf.

Jag har nu löst problemet genom att lyfta upp min 100 liters vattentunna på några lecablock. Den stod nämligen för lågt för ett Fluval X5 filter. Så nu kör filtret för fullt. Jag har lagt belysningen över tunnan och hoppas att den håller värmen. :)
Nu gäller det bara att hålla tummarna att frugan orkar hjälpa lastbilskillen att lyfta in akvariet i rummet. Och sedan att fiskarna står ut att bo i isoleringscell de närmaste dagarna. ;)
#6 - 23 augusti 2007 15:48
Peter= Patrik och ja han är kanon att ha att göra med:) Jag fick genast ett nytt ytterfilter när mitt pajat i en gänga och jag fick välja ett annat märke och betalade inte 1 krona!

Annons