Hur länge ska det bubbla?

#1 - 18 april 2005 16:40
Har nu till min stora lycka fått hyffsat bubbel i mitt kar, dom senaste två-tre vatten bytena.
Men det håller bara i sig en två dagar sen är det över...

Anar att jag doserar aningen snålt av pmdd, men har det med det att göra hur länge det bubblar eller är jag ute och cyklar?

Eftersom jag har ganska dålig belysning,typ 0,25w/L !ja metallhalogen är på gång men, så märker jag att växterna närmare ytan bubblar mest varje dag.

Men när jag gör vattenbyte så bubblar till och med dom närmast botten.
Kom oxå på att vallesnerian såg lite skum ut nya blad var gröna i mitten men inte ute i kanterna, såg mysko ut dom var lite genomskinliga typ. Kan det va kalciumbrist?

Skulle det vara ide att handla hem en "torrbollen" och testa, hur mycket vågar man skopa i? Hur pass pålitliga är seras kalciumtest?
#2 - 18 april 2005 17:11
Jag tror du skulle skriva några rader till hur du göder och framför allt, hur du tillsätter koldioxid (vilket jag förmodar att du gör). Skriv gärna lite historik kring dina vallesnerior också. Bristsymptomen tror jag inte beror på Ca.
#3 - 18 april 2005 19:39
"Anar att jag doserar aningen snålt av pmdd, men har det med det att göra hur länge det bubblar..."

Visst. När det slutar bubbla tillsätter du en ny fulldos, så borde bubblandet komma igång igen.
#4 - 19 april 2005 06:06
.. förutsatt att CO2-halten, ljuset och växtmängden är tillräckligt stor för att driva upp fotosyntesen och därmed syrehalten.

(och eftersom det är så lätt att dumpa ner gödning och så krångligt att fixa bra CO2-halt är det i 98% av fallen CO2-halten som spökar, inte gödningen)
#5 - 19 april 2005 14:25
1 25ml micro + 2krm mgso4 2krm k2so4 /0,5L h2o
2 4krm kh2po4 /0,5L h2o
3 7tsk kno3 /o,5L h2o

Av dessa tillsätter jag 10ml/100L har 580L tank och har räknat lite på hur mycket vatten jag har i, vill säga minus grus, rötter och att jag inte har fyllt upp till kanten...
Så i runda slängar 50ml av varje blandning.
Har byggt om en gammal slamsug till reaktor, kör den efter innerfiltret. tror upplösningen är rätt så bra kommer iallafall inte ut stora eller små bubblor, allt verkar cirkulera tills det är upplöst! Kör mäsk i två 1 1/2L pet-flaskor "gelatin varianten"

Ett "kleine aber" är att jag köpte ett no3 test enligt vilket jag hadde 50mg/L no3, varpå jag snabbt gjorde två 50% vattenbyten efter det var första gången som det bubbla för mig? Har nu mellan 12,5 och 25mg/L enligt samma test.
Har före det testat no2 och alldrig haft mer en 0,3mg/L

Kh5-6 pH 6-6,5 ibland 7(läs efter vattenbyte)

Testen är av märket tetratest. Jag vet att dom har dassig upplösning på ph-testet, men det bär lite mot att kasta tester nyköpta,nåja det är snart slut...

Jag har både vallesneria americana var. biwaensis och vallesneria spiralis "tiger" plus såndär jättevallesneria som blir över 2 meter.
Det är främst dom två första som beter sig mysko, symptomen är följande
-skjuter massvis med ny små skott
-bladen är genomskinliga från kanten, men gröna närmare mitten
-dom nya bladen är delvis krokiga och konstigt formade
#6 - 19 april 2005 15:01
Tetratest NO3-testet kan jag bekräfta är dåligt. Jag fick alltid antingen 0 (kranvattnet) eller 12,5 ppm oavsett dosering.

Bättre att gå på doserad mängd och ge akt på bubbel varpå man skjuter ner ytterligare fulldospuls, oavsett vad testen säger.
#7 - 19 april 2005 16:29
Jag gjorde ne liten test av nitrat testen, jag testade akvarievatten och kranvatten och en blandning 50/50 kran och akvarievatten där testa den på samma vis dvs:
kranvatten 0mg/L
akvarievatten 50mg/L
blandningen 25 mg/L

Om jag skjuter ner ny puls alltid vid behov ska jag då göra vattenbyte lika ofta?

Och ifall nu testet stämmer? Varför bubbla det inte som sjutton vid 50mg/l no3 eller är det fel sorts no3 läste att det är skillnad!
#8 - 19 april 2005 17:34
Tja då kan du utesluta att det är KNO3 som begränsar bubblet, likaså de andra näringsämnena (om det inte börjar bubbla efter en fulldospuls av allt - skit i testvärdena) - och då är det bara CO2-halten kvar som kan fela.
#9 - 19 april 2005 18:59
har 580L tank och har räknat lite på hur mycket vatten jag har i, vill säga minus grus, rötter och att jag inte har fyllt upp till kanten

Kör mäsk i två 1 1/2L pet-flaskor "gelatin varianten"

Eftersom jag har ganska dålig belysning,typ 0,25w/L

Lite spekulationer kommer här:

*580 liter är gaaaanska stor volym som kräver mycket CO2/h.
*Mäsk har sina för- och nackdelar. Stor nackdel är att producerad CO2 är ojämn och ofta fjuttig.
*0,25 W/l är i underkant av vad som är roligt.

Jag hade nästan samma förutsättningar som du med (kH 8-10) men 220 liter. När växtmassan ökade fick jag kämpa som en iller för att förse mina snabbväxare med CO2. Körde med 5-litersdunkar som byttes "för tidigt" så nedgången blev begränsad. Till slut orkade jag inte hålla på så jag investerade några pub-rundor i tub & regulator.

Dina 0,25 W/l gör det ännu svårare. Lite skugga från växter och - pang, så slutar de bubbla p.g.a. för svag belysning.

Vore jag dig skulle jag behålla din fina upplösningsprincip, hålla bra takt på mäsken (ev. fundera på att skippa gelatin om du börjar få mycket växter) och investera i reflektorer till lysrören om MH dröjer ;)

Skit i vattentesterna och att det bubblar efter vattenbyte.
#10 - 20 april 2005 13:51
Ok har testat mäsk i 10L dunk he he! oj va mycke mäsk på golvet när den formligen exploderade :-)
Hur gjorde du med femlitrarn? Jag tippar att problemet i min kagge berodde på att gelatin/sockerklimpen släppte från botten och vips så fick jästen en mycket större yta att arbeta på och jäste över! Har klurat lite på att man skulle behöva en hög men smal kanister!

Reflektorer har jag... två rör på 36w + reflektorer :-(

Men hur var det med valle-symptomen? nåt som känns igen?

Undrar om jag har nåt gammalt diagram över pH/ kh= co2mg/L? enligt min borde ja ha mellan 37-15mg/L vid kh5 och ph6,5-7 inser att det är väldigt stort hopp mellan 15 och 37 tror själv mer på 15...
#11 - 20 april 2005 19:07
Hur gjorde du med femlitrarn?
Jag använde vanliga plastdunkar (typ saft) som fick stå i en värmeisolerad låda som jag smällde ihop:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=310

Jag använde aldrig gelatin eftersom jag behövde puttra ut så mycket det bara gick. Växterna var hungriga även då:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=69
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=68

Reflektorer har jag... två rör på 36w + reflektorer :-(
Jag är imponerad att du får bubbel över huvud taget. Om det inte bara är vid ytan förståss.

Men hur var det med valle-symptomen? nåt som känns igen?

Undrar om jag har nåt gammalt diagram över pH/ kh= co2mg/L? enligt min borde ja ha mellan 37-15mg/L
En avancerad gissning är att du ligger och frestar grönsakerna med CO2 i nedre regionen vilket kan få Vallesneria (som är en utmärkt (bi)karbonatväxt) att bete sig lite konstigt.
Jag har sett mina V sprida sig som en löpeld men delar av bladen blev lite tråkiga. Här tillsammans med kiselalger:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=169
När jag fick upp CO2 på en bättre nivå blev det kanonblad (läs klorofyllgröna froiska blad):
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=168
#12 - 21 april 2005 16:07
Aha värmeisolerad låda! Fyller ju en helt annan funktion oxå, min 10-liters kagge blev ju rund som en boll (just före den lämna efter sig ett kletigt ground zero)men med låda runt måste den ju hålla formen!?

Jag har ett litet eget patent med dom två pet-flaskorna, fick tag på en "konkav" konjaks flaska (den är inte rund om du ser den ovanifrån, sidorna buktar in) Hradys vsop eller nåt.. Den läger jag mellan pet-arna varje morgon fylld med det som blev över när jag kokar morgon te! lite knäppt men det bubblar i tvätt-flaskan!

Jag tycker mig märka att gelatinet är mer trögstartat, men det botar jag med en par tre sockerbitar per flaska så kommer det igång fortare!

Det bubblar ju klart mest vid ytan men även Ludvigia repens nere på botten släpper en del bubblor!10cm hög.
Lotusen bubblar så bladen täcks på undersidan och stora megabubblor stiger mot ytan den oxå typ 10cm från botten
Har även nånsorts ludvigia glandulosa som är rätt ny typ 8-10cm hög, släpper några bubblor nu och då!

Men max två dagar efter VB sen är det slut :-(

Tippar annars du har rätt ska testa 10-litrarn igen fundrar på att spänna nån form av "tunnband" runt den å köra me mindre vätska å jäst i!

Kör även utan täckglas nu, i och med att det ganska fort kalkar igen...
#13 - 22 april 2005 18:29
Tänkte kompletera lite...

Alla ni som undrar. Nej jag dricker inte kroatisk konjak, Hardys ska det va!

Anledningen till att jag undrade om torrbollen och kalcium brist var att jag även har nån annan sorts bristsymptom.

Gammla blad blir fulla med hål och överväxta med alger och tynar bort?

Dom ser lite olika ut på olika växter men för det mesta är det små hål som är lite bruna i kanten och blir fler ganska snabbt, medan nya blad växer rätt okej och ser gröna och fina ut!

Co2 kör jag dygnet runt nu, i väntan på att jag ska finna en lämplig femliters dunk.

Täckglasen satt jag tillbaks, det dunsta mycke vatten!

Har sett lite bubblor idag faktiskt!

Annons