Hur länge ska gammla och nya pumpen samköras?

#1 - 18 maj 2010 13:10
Har bytt pump hos räkorna och undrar nu, hur länge ska jag samköra pumparna för att få kvar så mycket bra bakterier som möjligt?
Har läst nånstans (här tror jag) att man helst ska försöka göra så.
Nya pumpen har gått i ett glesbefolkat yngelkar i några veckor den gammla i detta karet sen påsk.
Så hur länge ska den få vara kvar och ta upp plats?
#2 - 18 maj 2010 13:23
Jag fick rådet här att samköra pumparna i en månad när det var aktuellt för oss. Gjorde så och det funkade kanoners!:)
#3 - 21 maj 2010 15:26
Största delen av bakterierna finns i bottenmaterialet så egentligen tror jag du kan byta på en gång. Och annars kan du flytta över lite filtermedia från det gamla till det nya. (då får du ju över av de gamla bakterierna snabbt) :)
#4 - 21 maj 2010 16:44
fast det är ändå väldigt bra att samköra då det mesta vattnet strömmar genom filtret o renas där. så för att undvika risken för nån gifttopp av nått salg skulle jag samköra ett tag.
#5 - 21 maj 2010 17:06
ab98 skrev:
Största delen av bakterierna finns i bottenmaterialet så egentligen tror jag du kan byta på en gång. Och annars kan du flytta över lite filtermedia från det gamla till det nya. (då får du ju över av de gamla bakterierna snabbt) :)
Svar NEJ! En stor del av dom verksamma nitrifieringsbakterierna sitter visserligen på alla ytor i ett akvarium men endast som ett ytterst tunnt skikt, den största andelen BÖR och SKA sitta i ett av vatten genomströmmande filtermedie!
#6 - 21 maj 2010 17:18
för att få över en stor mängd bakterier kramar man ur den gamla filtersvampen i akvariet så de blir riktigt grumligt... nya pumpen suger in mulmen och inokuleras med bakterier...

Annons