Hur länge ska roten ligga i blöt?

#1 - 28 december 2005 00:39
Köpte en rot idag att ha i mitt lilla kar, har hört att man inte ska lägga i roten på en gång utan låta den ligga i blöt ett tag först, men hur länge?
#2 - 28 december 2005 01:03
Tills den sjunker!? .... Sjunker den direkt ser jag ingen anledning att låta den ligga..skulle väl va för att den brukar färga vattnet lite i början..men de försvinner ju vid normala vattenbyten..
#3 - 28 december 2005 14:30
Vill du snabba upp de hela så kan du koka roten, efter de så kommer den inte heller att färga av så mycket.
#4 - 28 december 2005 18:29
Jag har en rot på ca 45x25 cm. Jag hade den i blöt tills den inte flöt längre. Det tog ungefär 16 timmar sedan sjönk den och blev kvar på botten.
#5 - 28 december 2005 18:49
Några dagar bör den nog ligga om man vill slippa alltför mycket färgning av vattnet. Det beror dock också på vilket träslag det är.
#6 - 3 januari 2006 17:33
hejsan, ett bra tips om inte roten är allt för stor är att lägga den i ett tomt mjölkpaket med vatten i sedan bara stänga igen och vänta i 2 dagar sen är den klar för användning =)
#7 - 3 januari 2006 17:55
Mjölkpaket.. om den inte är för stor ja :)

Hade min i badkaret (fick ned nästan hela) i ungefär två månader, sedan tyngde jag ned den med stenar i akvariet. Nu, efter mer än sex månader under vatten tror jag att den sjunker, men har inte vågat ta bort stenarna än. Sist jag gjorde det flöt den upp, och det är inte alls kul.

Annons