Hur länge utan cirkulation?

#1 - 17 januari 2011 23:01
Funderar på hur länge ett ytterfilter kan stå utan cirkulation/avstängt utan att alla nytosaker tar skada/dör. Ska köra lite service på pumpen till mitt eheim 2260 classic och vill veta hur lång tid man har på sig :)
#2 - 18 januari 2011 00:24
Det beror nog helt och hållit på hur ingånget och väl fungerande ditt filter är :)

Men en service bör väl inte ta för lång tid kan tyckas.

Vid varje vattenbyte som för mig tar dryga timmen stänger jag av filterna och trycker igång dem igen. Har strilrören uppe vid ytan så blir dusch i rummet om jag inte stänger dem :P Så har jag gjort alltid och en timme har inte varit några som helst problem.

Sen nu för någon dag sedan gick strömmen när jag inte var hemma. Mina föräldrar var så trodde att de starta igång allt igen, eller snarare att allt gått igång som vanligt och att de hade kollat det.

Kom hem någon gång på natten och la mig direkt. Vakna nästa morgon och insåg att pumparna inte var igång.. Inte bra!! Stått av i drygt 12 timmar alltså och i ren panik tryckte jag igång filterna illa kvickt, utan att egentligen hinna tänka att nytto-bakterierna förmodligen inte var så nyttiga längre. Var ju lagom nervös de följande timmarna men allt gick bra och jag lärde mig att man ska aldrig lite på föräldrarna ;) haha
#3 - 18 januari 2011 06:55
tulle89 skrev:
Det beror nog helt och hållit på hur ingånget och väl fungerande ditt filter är :)

Men en service bör väl inte ta för lång tid kan tyckas.

Vid varje vattenbyte som för mig tar dryga timmen stänger jag av filterna och trycker igång dem igen. Har strilrören uppe vid ytan så blir dusch i rummet om jag inte stänger dem :P Så har jag gjort alltid och en timme har inte varit några som helst problem.

Sen nu för någon dag sedan gick strömmen när jag inte var hemma. Mina föräldrar var så trodde att de starta igång allt igen, eller snarare att allt gått igång som vanligt och att de hade kollat det.

Kom hem någon gång på natten och la mig direkt. Vakna nästa morgon och insåg att pumparna inte var igång.. Inte bra!! Stått av i drygt 12 timmar alltså och i ren panik tryckte jag igång filterna illa kvickt, utan att egentligen hinna tänka att nytto-bakterierna förmodligen inte var så nyttiga längre. Var ju lagom nervös de följande timmarna men allt gick bra och jag lärde mig att man ska aldrig lite på föräldrarna ;) haha

Mina filterinnevånnare klarade en flytt som tog 12 timmar men jag har sett uppgifter på att man inte bör ha det avstängt mer än 2 timmar för att vara säker. Säkert kan temperaturen i rummet påverka oxå fungerar de som andra djur så borde deras ämnesomsättning gå ner om temperaturen på vattnet sjunker någon grad. Sämre metabolism ger mindre syreförbrukning och längre överlevnad under karga förhållanden...
#4 - 18 januari 2011 21:45
bjornsson skrev:
Funderar på hur länge ett ytterfilter kan stå utan cirkulation/avstängt utan att alla nytosaker tar skada/dör. Ska köra lite service på pumpen till mitt eheim 2260 classic och vill veta hur lång tid man har på sig :)
Om filtret gått länge ochbyggt upp en ansenlig mängd mulm så kan även relativt korta stillestånd vara ödesdigra men 30min borde gå bra!
#5 - 19 januari 2011 07:32
Hur är det med bakterierna när man öppnar filtret så ska man väl tömma ut vattnet ur det och då får bakterierna syre från luften eller dör de direkt då?
#6 - 19 januari 2011 10:17
Skulle tro att ett ytterfilter som inte har alltför mycket goja i sig kan stå en halv dag eller så. Ska det stå länge än så, är det bättre att tömma det på vatten så bakterierna åtminstone har syre. En del dör säkert av uttorkning då, men det är bättre än att alla dör och sedan trycks ut när man drar igång det igen.
#7 - 19 januari 2011 10:41
fremar skrev:
Hur är det med bakterierna när man öppnar filtret så ska man väl tömma ut vattnet ur det och då får bakterierna syre från luften eller dör de direkt då?
De håller sig vid liv längre på det sättet!
#8 - 19 januari 2011 19:27
Ja borde inte ta så himla lång tid, men kanske ska ta det säkra före det osäkra å tömma ur vattnet under flytt och genomgång av pumpen.
#9 - 22 januari 2011 06:42
Stod avstängt i ca 45 min och fisken lever fortfarande och tömde det aldrig. Så det gick bra :)

Annons