Hur lyckas man med Magdalensis?

#1 - 12 september 2004 20:09
<font face="Georgia"><font size="3">Jag hoppas ni alla vet vilken växt jag menar, det riktiga namnet är så långt så det borde skrotas. Hursomhelst, jag har aldrig fått magdalensis att trivas. Just nu har jag ett 60liters med Aqua-glo rör, och Rena Filstar filter.

Det sägs ju att magdalensis är en trevlig och lätt växt att ha, men jag lyckas aldrig med den... Alla andra växter frodas enormt, bla en rotala spec green som växer två cm per dygn just nu... även hygrophilia corymbosa (som jag misstänker kommer behöva järngödning) och cryptocorone becketii som växer duktigt dom med... men magdalensis trivs inte! inte den här gången, och inte dom 3 tidigare gångerna jag försökt. den överlever, men bara knappt... just nu håller alla löven på att gulna bort.

Är det järngödning som behövs? Vilka sorter rekommenderar ni isf? Hmm jo förresten, i karet finns det 6st röda platys, en fullvuxen och 5 ynglingar av olika storlek. </font id="size3"></font id="Georgia">

<font size="1">...hjälp hjälp</font id="size1">[:-38]
#2 - 12 september 2004 20:54
Jag skulle ha i TMG och Co2. Hur många rör har du? om du bara har ett eller två är det lite för lite rör. Den kräver mycket ljus pga att den har så lite bladyta. De som säger att den är lätt har fel. Den är svår och utrotninghotad.
#3 - 12 september 2004 21:51
Den behöver strömmande vatten, CO2 och PMDD (eller TMG + KNO3 + KH2PO4). Samt att få stå där den en gång planterats. Flytta inte runt den för mycket. Det sägs att en lågväxande Cryptocorone vid den skall hjälpa den i sin tillväxt. Får inte planteras för djupt. Och den kan ta viloperioder. Ljus har den inte så fasligt stort behöv av, även om det inte får bli för lite. Alger är döden för dem.
PatrikMalmo
#4 - 13 september 2004 05:14
jackson,
är det madagascariensis du tänker på? magdalensis är såvitt jag vet det gamla namnet på en dvärgsvärdsplanta, som under goda betingelser skickar en s-tns massa utlöpare. Är det den Lina menar så behöver den för att funka enten mycket CO2 och en otrolig massa gödning i vattnet eller lite CO2 och näring i bottenlagret, enligt min erfarenhet. Just när det gäller svärdsplantor, oavsett storlek, så gynnas de flesta arter mycket av att kunna ta näring från bottenlagret, speciellt om man är ovan med gödning i vattenkolumnen och inte tillsätter CO2.

Har du lite CO2 rekommenderar jag som test någon form av bottengödning. För att prova om det är det som saknas så kan du peta ner en lerkula under dem. Håll reda på var du petat ner lerkulor och dra inte ner för många - jag menar det som ett test. Dör någon planta kan du plantera en ny planta där du innan petat ner lera. Funkar det bra med lerkulorna så är kanske nästa steg att riva ut karet och göra om botten lite - hur man gör det är dock en helt annan fråga, och jag rekommenderar verkligen att du läser på mycket innan du ordnar ett bottenlager med näring i. Finns flera trådar här på Zoopet där det gås igenom.

Det funkar alldeles utmärkt med gödning i vattenkolumnen också, men är man lite ovan kan en _vettig_ bottengödning göra stor skillnad, och det blir enklare att sköta. Kanske har det redan gått så långt att dina plantor inte överlever, men då får det bli fjärde gången gillt... ;)

Hilsen!!

Annons