Hur män funkar!

#1 - 10 februari 2005 01:07
[font=Times New Roman][size=2]Ja nu har jag fått mail igen som jag vill dela med mig utav till er kära zoopetare.[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=2]De sanna reglerna [/size][/font]

[font=Times New Roman]Äntligen, männens sida av historien. Jag måste medge, Den är ganska bra.
Vi hör alltid "reglerna" från den kvinnliga sidan. [/font]

[font=Times New Roman]Här är reglerna från den manliga sidan. Detta är våra regler![/font]

[font=Times New Roman]*Lär er använda toalettringen, Du är en stor flicka. Om den är uppe, fäll ner den. Vi vill ha den uppe, du vill ha den nere. Du hör inte oss klaga över att du lämnar den nerfälld. [/font]

[font=Times New Roman]*Söndag = Sport. Det är som fullmånen eller tidvattnet. Låt det vara! [/font]

[font=Times New Roman]*Shopping är INTE en sport. Och NEJ, vi kommer aldrig att se det på det sättet. [/font]

[font=Times New Roman]*Att gråta är utpressning. [/font]

[font=Times New Roman]* Fråga om du vill nåt. Låt mig förtydliga: [/font]
[font=Times New Roman]Subtila gliringar funkar INTE! [/font]
[font=Times New Roman]Tydliga gliringar funkar INTE! [/font]
[font=Times New Roman]Uppenbara gliringar funkar INTE! [/font]
[font=Times New Roman]Säg bara vad du vill! [/font]
[font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*JA, och NEJ är fullständigt acceptabla svar på de flesta frågor. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Kom till oss med problemen om du vill ha hjälp att lösa dem. Det är det vi gör. [/font][font=Times New Roman]Söker du sympati så har du dina flickvänner, det är det dom är till för. [/font]
[font=Times New Roman]
[/font][font=Times New Roman][/font]
[font=Times New Roman]*Huvudvärk som varar i 17 månader är ett problem. Sök upp en doktor. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Det går inte att ta upp något vi sade för 6 månader sedan i en diskussion. Faktum är att alla kommentarer som är äldre än 7 dagar har passerat bäst-före datum och är INTE giltiga argument i en diskussion. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Om du inte vill klä dig som en Victoria's Secret-flicka, begär då inte heller att vi ska agera som såpoperaskådisar. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Tycker du att du är fet så är du antagligen det. Fråga inte oss. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Om något vi säger kan tolkas på två sätt och det ena sättet gör dig arg eller ledsen, då menade vi det andra... [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Du kan antingen fråga oss om vi vill hjälpa till med något eller säga att du vill ha det gjort. INTE båda. Om du redan vet hur man ska göra det på bästa sätt, gör det då själv. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Om möjligt, vänligen säg det du vill säga under reklampausen. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Christopher Columbus behövde inte vägvisning, inte vi heller. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Vi män ser i 16 färger, som Windows standardinställning. [/font][font=Times New Roman]Persika till exempel, är en frukt, inte en färg. Pumpa är också en frukt. [/font][font=Times New Roman]Vi har ingen aning vad malva är. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Om det kliar någonstans så kliar vi tillbaks. Sådana är vi. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Om vi frågar vad som är fel och du svarar "Inget" så kommer vi att agera därefter. Vi vet att du ljuger men det är helt enkelt inte värt strulet. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Om du ställer en fråga du egentligen inte vill veta svaret på förvänta dig då ett svar du egentligen inte vill höra. [/font]

[font=Times New Roman]*När vi ska ut någonstans så duger i princip allt du väljer utmärkt att bära. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Fråga oss inte vad vi tänker på om du inte är beredd att diskutera ämnen som baseball, vapenutformning eller monster trucks. [/font][font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Du har nog med kläder. [/font][font=Times New Roman]
[/font]
[font=Times New Roman][/font]
[font=Times New Roman]*Du har för många skor. [/font]
[font=Times New Roman]
[/font]

[font=Times New Roman]*Jag är i form. Rund är en form. [/font]

[font=Times New Roman]Tack för att du läst detta; Ja, Jag vet, Jag kommer att få sova på soffan i natt, [/font][font=Times New Roman]men visste du att män inte bryr sig så mycket om det. Det är som att campa.[/font]

[font=Times New Roman]Skicka detta till så många män du kan -- För att ge dem nåt att skratta åt.[/font]

[font=Times New Roman]Skicka detta till så många kvinnor du kan -- Så dom lär sig hur vi funkar. [/font]
#2 - 10 februari 2005 01:10
Det blev lite knepiga mellanrum men hoppas ni orkar läsa och garva än då!
#3 - 10 februari 2005 03:51
Underbart. =)
#4 - 10 februari 2005 06:09
Ett o annat kanske stämmer iaf.. :)
#5 - 10 februari 2005 06:37
Hur tusan kan min sambo älska mig? :D:):D
#6 - 10 februari 2005 07:14
helt underbar!!

gillar den här bäst :D

Vi män ser i 16 färger, som Windows standardinställning. Persika till exempel, är en frukt, inte en färg. Pumpa är också en frukt. Vi har ingen aning vad malva är.
#7 - 10 februari 2005 07:31
Haha den var bra. Men visste ni (tjejer) inte allt detta redan? Självklarheter ju :D
#8 - 10 februari 2005 07:36
Även denna är bra!!:D

[font=Times New Roman]*Lär er använda toalettringen, Du är en stor flicka. Om den är uppe, fäll ner den. Vi vill ha den uppe, du vill ha den nere. Du hör inte oss klaga över att du lämnar den nerfälld.[/font]

Å andra sidan är alla bra!:)
#9 - 10 februari 2005 08:03
måste nu bara skicka in detta bidrag, såhär borde vi killar göra oftare...:D

Jag har aldrig kommit underfund med att det skiljer så mycket mellan
kvinnors och mäns syn på sex. Att den ena är från Venus och den andra från
Mars. Varför män tänker med hjärnan och kvinnor med hjärtat.

Ta gårdagskvällen som exempel. Frugan och jag kröp till sängs och jag var
lite sugen. Det blev lite pussar och smek, men när det började bli
intressant drog hon sig undan och sa:
"Älskling, jag känner inte för det ikväll. Kan du inte bara hålla om mig?"
Jag blev frustrerad och frågade varför det inte skulle bli något, men då
tittade hon på mig med de värsta cockerspanielögonen:
"Kan du inte bara älska mig för den jag är och inte för vad jag gör för dig
i sängkammaren?"
Jaha, jag tillfredsställer inte hennes känsloliv tillräckligt för att hon
ska tillfredsställa mig fysiskt. Precis vad en karl vill veta...

Nåväl, eftersom det ändå inte blev något vände jag mig om och somnade. När
jag vaknade i morse ringde jag mig sjuk och sa till frugan att jag skulle
ägna hela dagen åt henne. Först käkade vi lunch på stans bästa restaurang
och sedan satte vi oss i bilen och for till det stora varuhuset som säljer
allt.
Där drog frugan direkt till klädavdelningen. Jag följde efter och var
smakråd. Hon provade det ena plagget efter det andra. Men hon kunde ju inte
välja vad hon skulle köpa.
"Ta allihop älskling, det är du värd", sa jag.
Självklart blev hon utom sig av glädje och vi fortsatte till
skoavdelningen. Samma sak där. Många provningar, men svårt att välja. Än en
gång sa jag åt henne att ta allihop.
På väg till kassan passerade vi smyckesavdelningen och hon valde ut ett par
riktigt tjusiga örhängen som också lades ner i kundkorgen. Fullastad som en
packåsna följde jag henne mot kassan. Frugan var i det närmaste i extas.
Halvvägs till kassan stannade jag dock och utbrast:
"Nej, nu känner jag inte för det här längre."
"Vad menar du?" sa frugan.
"Jag menar att jag bara ville hålla i de här sakerna en stund. Inte köpa
dem. Jag tror inte att min plånbok är tillräcklig för att tillfredsställa
din shoppinglust."
När hon tittade på mig och var beredd att kasta sig över mig för att slita
ut ögonen på mig fyrade jag av min sista salva:
"Varför kan du inte älska mig för den jag är och inte för vad jag köper åt
dig?"

Jag skulle inte tro att jag får mig något i kväll heller...
#10 - 10 februari 2005 08:22
Måste prova det i helgen!! ;)
#11 - 10 februari 2005 09:31
*s* Den var bra smurfmats!
#12 - 10 februari 2005 11:24
Hmm undrar om världen är mer stereotyp än jag visste om. Det ligger inte i mitt intresse att shoppa kläder/skor, min pojkvän gillar inte sport/motorsport och tack och lov så sover ingen av oss på soffan =)
#13 - 10 februari 2005 11:33
[QUOTE=join4t]Hmm undrar om världen är mer stereotyp än jag visste om. [/quote]
Om inte annat så blir den det bland annat genom såna här "skojigheter". Visst är det roligt, och visst kan man skratta igenkännande åt vissa saker, men samtidigt bekräftar och förstärker det bara de könsroller som kulturen tvingar in oss i sen födseln.

Det ligger inte i mitt intresse att shoppa kläder/skor, min pojkvän gillar inte sport/motorsport och tack och lov så sover ingen av oss på soffan =)

Samma här. Jag gillar inte sport och bilar, hon gillar inte shopping. Visst tillbringar vi tid i soffan, men då sover vi inte i den... ;)
#14 - 10 februari 2005 11:52
Jag tycker det kan vara kul att skratta åt de här stereotypa bilderna av män och kvinnor, man måste kunna skratta åt sig själv och sina medmänniskor. Vi vet ju alla att det sällan är mer än en bråkdel som stämmer i verkligheten. Själv är jag inte speciellt intresserad varken av jakt, fotboll, hockey eller motorsport[font=Times New Roman][font=Verdana] som kanske anses som manliga intressen. Och jag ser definitivt mer än 16 färger :) .[/font][/font]
#15 - 10 februari 2005 11:59
Jag håller med dig hasse, som vanligt *s*
#16 - 10 februari 2005 12:13
[QUOTE=dinajel]Om inte annat så blir den det bland annat genom såna här "skojigheter". Visst är det roligt, och visst kan man skratta igenkännande åt vissa saker, men samtidigt bekräftar och förstärker det bara de könsroller som kulturen tvingar in oss i sen födseln.[/QUOTE]Det var min tanke också när jag läste smurfmats text - hon ska ställa upp med sex för att han ställer upp med pengar... Både den första texten och smurfmats text är rätt gamla skämt översatta från engelska, och skämt åldras inte alltid bra.

Själv blir jag uttråkad av att titta på sport, medan nästan alla tjejer jag känner gillar sport, i alla fall när det är t.ex. OS eller VM, och jag kan inte påminna mig att jag nånsin träffat en tjej som verkligen brytt sig om ifall ringen var uppe eller nere.

Samtidigt kan jag inte förneka att det verkar finnas skillnader i hur vi kommunicerar. Förutom sporten så stämde den första texten rätt bra in på mina erfarenheter. Men jag betvivlar att "metrosexuella" killar som Peter Siepen inte vet vad malva är, har mindre ångest över vad de skall ha på sig eller färre skor än sina tjejer.

I slutänden kanske man bara bör inse att generaliseringar, precis som andra statistiska resonemang av typen "ett par har 2.2 barn", kan stämma i allmänhet men inte gäller när man tittar på enskilda fall.
#17 - 10 februari 2005 12:36
Eller så tar man det med glimten i ögat! ;)
#18 - 10 februari 2005 12:54
[QUOTE=smurfmats]Eller så tar man det med glimten i ögat! ;)[/QUOTE]
Precis! Slappna av och låt Eder roas, för bövelen!!
#19 - 10 februari 2005 13:10
[QUOTE=smurfmats]Eller så tar man det med glimten i ögat! ;)[/QUOTE]
Jag vet. Jag vet att det är humor, och jag tycker själv att det kan vara roligt, men det är just det här argumentet "slappna av, det är ju bara på skoj" som inte går att värja sig mot. Om man inte slappnar av och skrattar med så är man en stuck-up humorbefriad idiot (vilket jag inte är).

Problemet är att rasistiska skämt inte är okej ("kolla alla roliga skillnader mellan vita och negrer! höhöhö!"), antisemtiska inte är okej ("kolla vad konstiga alla judar är! höhöhö!"). Men sexistiska skämt är okej. Rasismen är synliggjord och inte längre rumsren, antisemitismen likaså. Men sexismen är fortfarande rumsren, även om den i viss mån är synliggjord. (Titta exempelvis på vilken reklampaus på teve som helst. Hur framställs kvinnor? Hur framställs män? (Svar: kvinnorna är halvnakna och sexiga, männen är påklädda och tokroliga eller har pondus.))

Min poäng: Det är inte okej att skratta åt rasistiska skämt, men det är okej att skratta åt sexistiska skämt. Varför är det så?
#20 - 10 februari 2005 13:27
Nu börjar det bli politik av det hela och jag har inte helt klart för mig vad som definieras som sexistiskt eller inte. Kommer ändå fortsätta skratta åt både manliga och kvinnliga snedvridna, felaktiga och roliga stereotyper. Och det handlar inte om något förtryckande rått och elakt skratt, utan med glimten i ögat som nån sade. Det skämtas ju dessutom friskt åt båda håll, både män och kvinnor gör det om varandra och sig själva. Ser inget som helst ojämlikt i det. Om man nu får säga det som man.

Att det inte är ok med rasistiska skämt handlar väl om vad som är socialt accepterat i samhället. Att svara på frågan varför det är mindre accepterat att skämta om det än skillnader mellan könen kräver nog sin utredning.
#21 - 10 februari 2005 13:42
Kort fråga: Om man inte kan skämta om skillnaderna mellan män och kvinnor, vad ska man då skämta om???? Fåordiga norrlänningar? Snåla Skottar? Överlägsna Amerikaner?

Jag har personligen inget problem med att kvinnor skämtar om män, min hustru har inte heller några problem med att män skämtar om kvinnor.
I ärlighetens namn så kan jag inte komma på en enda i min bekantskapskrets som blir irriterad,eller sparkar bakut när liknande historier kommer upp på tapeten! Vi har alla rätt till en synpunkt och min synpunkt är att jag, sockerconny, tycker att "sexistiska" skämt liknande smurfmats inlägg ovan är ytterst underhållande! Om någon tycker att det är fel.......fine, men jag tycker i alla fall att det är roligt!!:)

Önskar Er alla en fortsatt underbar dag, må kraften vara med Er!!!
//sockerconny
#22 - 10 februari 2005 14:06
Humor är för viktigt för att inte ta på allvar... [;)]
#23 - 10 februari 2005 14:27
Roligt att det blev en diskussion om detta. Jag tror att sådana här skämt kan förstärka en syn på kvinnor och män som två homogena grupper som skiljer sig mycket från varandra, vilket stämmer dåligt med verkligheten. De skillnader i beteende som man ibland ser tror jag ofta beror på att man på grund av sitt kön blir behandlad olika och har lärt sig vilka beteenden som anses normala för sitt kön. Man kan tycka att ett skämt inte betyder så mycket men jag tror att allt vi ser och hör påverkar oss, ofta utan att vi är medvetna om det. Jag vill inte klanka ner på er som tycker att det är roligt utan bara ge min syn på det här.
#24 - 10 februari 2005 14:39
Jag skulle gärna vilja att man slapp såna här skämt. Sen måste jag ju säga (eftersom jag var den som först kritiserade) att det är lite kul att judediskussionen kom upp också eftersom jag själv har sådant påbrå. Inte så att jag tycker någon typ av skämt ska kunna "förbjudas" men alla människor borde själva med sitt sunda förnuft avgöra vad som är värt att skämta om och framför allt VAR man gör det. Jag har inte heller rumsren humor i alla lägen/avseenden men den saken känner bara mina vänner till =)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 10 februari 2005 14:40
Jag gillar humor som slår uppåt och inte neråt - att göra sig rolig över människor som redan har det svårt och eventuellt förföljs är inte det minsta kul.
Sedan till frågan om sexistiska skämt tillåts så är svaret nja.
Det har hänt att jag tagit bort sådana inlägg i forumet om jag ansett att de gått över anständighetens gräns - men det tycker jag inte att något inlägg i denna tråd har gjort.
#26 - 10 februari 2005 14:41
[QUOTE=sockerconny]Kort fråga: Om man inte kan skämta om skillnaderna mellan män och kvinnor, vad ska man då skämta om???? Fåordiga norrlänningar? Snåla Skottar? Överlägsna Amerikaner? [/quote]
Ehhh... Det finns faktiskt annan humor än den som går ut på att generalisera olika folkgrupper. Struthåriga chefer, döda papegojor, ironi, ordvitsar, etc. osv. usw...

[quote=marlin]Roligt att det blev en diskussion om detta. Jag tror att sådana här skämt kan förstärka en syn på kvinnor och män som två homogena grupper som skiljer sig mycket från varandra, vilket stämmer dåligt med verkligheten. De skillnader i beteende som man ibland ser tror jag ofta beror på att man på grund av sitt kön blir behandlad olika och har lärt sig vilka beteenden som anses normala för sitt kön. Man kan tycka att ett skämt inte betyder så mycket men jag tror att allt vi ser och hör påverkar oss, ofta utan att vi är medvetna om det. Jag vill inte klanka ner på er som tycker att det är roligt utan bara ge min syn på det här.[/quote]
Tack snälla Marlin. Det var precis det jag ville få fram.

Ett skämt kan tyckas harmlöst, men om man ser det i sitt sammanhang, ett större sammanhang, så blir det inte lika harmlöst. Man måste alltid vara medveten om strukturerna.

Ingen enskild kvinna vill/kan se sig själv som förtryckt. Man är ju inget offer. Precis som att ingen enskild man vill/kan se sig själv som kvinnoförtryckare. Men tittar man på en högre nivå så ser man ju att kvinnor inte har samma förutsättningar i vårt samhälle som män.

(Typexempel: löner, andel kvinnor som innehar professurer på svenska lärosäten, andel kvinnor i bolagsstyrelser, andel sexförbrytare (99% män - 1% kvinnor)).
#27 - 10 februari 2005 14:52
Finns väl ingen sunt resonerande man som försvarar de ojämlikheter och orättvisor som finns mellan könen i dagens samhälle. Men jag tycker att det är fel att göra en jämlikhetsdebatt av några simpla skämt om män och kvinnor. Tror inte ett ögonblick på att det förstärker orättvisorna i samhället. Lika lite som att de skulle försvinna om vi slutade skämta om oss själva.

Men jag är ju man förstås.
#28 - 10 februari 2005 15:00
[QUOTE=Hasse H]
Men jag är ju man förstås.[/QUOTE]
Huvudet på spiken!! Där har vi det!!;)
Undrar om alla tycker att vi är en Al Bundy nu?? Nästa steg, starta en svensk No ma'am-klubb?? :) *VÄLDIGT ironisk*

Nu lägger jag ner denna man/kvinna-debatt för min del. Sonen ska hämtas på dagis!
Kyss och kram på er alla Zoopetare!!!
#29 - 10 februari 2005 15:03
Jag kan inte låta bli att skaka lite lätt på mitt huvud när jag läser denna diskution som uppstått.... jag fattar den inte riktigt om jag ska vara ärlig.... varför ta så illa upp?? När vi kvinnor slänger ut skämt om karlar så är det inte en ........ som gnäller eller tycker att detta är förnedrande... allra minst männen......
Jag vet inte och det är möjligt att jag bli "påhoppad" för det jag säger nu.... Men en liten överraskning.... VI ÄR OLIKA!!!! givetvis ska vi ha samma lön för samma arbete, givetvis ska vi vara jämnlika när det gäller arbete, proffesurer mm... men trots allt så är det så att vi inte är lika.... både rent kroppsligt, genetiskt och troligtsvis ej heller i våra tankebanor.... bara för att man uppfostrar en pojke som en tjej, kommer inte han känna sig som en tjej för det... o detta är bevisat....
Jag förstår inte varför vi kvinnor hela tiden ska gapa om jämstälhet och att vi ska vara så lika männen.... varför det???? Jag är KVINNA... jag är STOLT över att vara kvinna.... Jag gillar att shoppa... jag gillar att ha högklackade skor och ev.korta kjolar.... jag gillar INTE att mecka med bilar eller att få olja under mina naglar... detta gillar däremot min sambo.... är vi då sterotyper???? NÄÄÄ helt enkel för att jag inte är intresserad av att mecka med bilar..... jag KAN om jag vill..... men jag vill inte....
Jag vill inte göra saker som JAG inte finner intressanta... och det finns inte en chans att vare sig min sambo eller någon annan kan tvinga mig att göra dessa saker.... Jag har min egen vilja, jag gör det som passar mig oavsett om det är att ha en tajt topp på mig eller att skilja datorn i atomer....

Jag kan inte låta bli att reagera när vissa människor tycker att det är ett förtryck för att vissa människor gillar att shoppa eller väljer att stanna hemma med sina barn.... vem är det egentligen som dömmer och förtrycker vem??? den som gnäller över att det fortfarande finns hemmafruar och/eller hemmamän??? eller är det den människan som självmant valt detta????

Jag gillade båda historierna...... jag kunde faktiskt se humorn i de....
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 10 februari 2005 15:04
Oavsett vilken typ av skämt som man drar tycker jag att man skall tänka på att de skämt som skrivs här är offentliga - dvs de läses av oerhört många.
Den som skriver ett skämt här vet ju inte heller vilken "publik" man har och det kan ju finnas sådana som tar illa upp pga omständigheter i deras liv.
Sitter man några kompisar en lördagkväll så kan man kanske kunna dra ett roligt skämt om tsunami-katastrofen, drar man samma skämt här så finns det säkert åtminstone en läsare som personligen drabbats av denna tragedi och kan ta mycket illa vid sig.
Drar man ett grovt kvinnoförnedrande skämt här så är det mycket möjligt att någon läsare kanske utsatts för en våldtäkt och kan ta mycket illa vid sig.

Tycker att detta är saker man skall tänka på innan man drar ett skämt - ett offentligt forum med hundratals med okända läsare är något helt annat än kompisgänget på lördagskvällen.

Finns väl ingen sunt resonerande man som försvarar de ojämlikheter och orättvisor som finns mellan könen i dagens samhälle

Möjligen är det så i ord, men knappast i handling eftersom ojämlikheterna kvarstår.
#31 - 10 februari 2005 15:21
klockrent maya!

ska inte skoja mer, jo om chefer och papegojor....
#32 - 10 februari 2005 15:23
Maya - inse att du är en produkt av det patriarkaliska samhällets orättvisor ;) :D

Jag har tidigare på Zoopet sett grova och kränkande skämt slinka igenom som balanserar på kanten för vad som är lämpligt på ett offentligt forum, men var fanns denna debatten då? Skjut på rätt mål så kanske det blir träff. Bara att surfa runt i Off-topic-kategorin så finns de där.
#33 - 10 februari 2005 15:33
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Finns väl ingen sunt resonerande man som försvarar de ojämlikheter och orättvisor som finns mellan könen i dagens samhälle

Möjligen är det så i ord, men knappast i handling eftersom ojämlikheterna kvarstår.[/QUOTE]
Det finns naturligtvis massor som måste göras i praktiken för att utrota orättvisor och ojämlikhet, men inte hjälper det att sluta skämta om könsskillnader.

Nu har jag sagt mitt i denna tråden och ska snart åka till Trop Akvarieimporten och kolla på fisk. Både hanar och honor. Sen ska jag förbi Bauhaus för tredje kvällen i rad, igår valde jag en kassa med kvinnligt biträde, i förrgår ett manligt så det får det bli idag igen. Blir nog en sallad på McDonalds också innan kvällen är över, fasen vet hur jag ska göra där :rolleyes:
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 10 februari 2005 15:35
[QUOTE=Hasse H][QUOTE=Kjell Fohrman]

Möjligen är det så i ord, men knappast i handling eftersom ojämlikheterna kvarstår.[/QUOTE]
Det finns naturligtvis massor som måste göras i praktiken för att utrota orättvisor och ojämlikhet, men inte hjälper det att sluta skämta om könsskillnader.
[/QUOTE]
Tror jag inte heller jag har påstått nånstans - men minnet är väl inte som det skall så här på gamla dar:confused:
#35 - 10 februari 2005 15:47
När man säger att män är si och kvinnor är så tycker jag att man förstärker en stereotyp syn på män respektive kvinnor. Om det bara handlade om några enstaka skämt kanske det inte skulle få så stor betydelse men i vårt samhälle finns denna fördomsfulla syn på män och kvinnor nästan överallt. Jag tycker att det är bra att man reagerar även på mindre saker. Det är många små delar som bygger världen vi lever i.

Jag tycker att alla ska få vara på det sätt som passar dem själva. Det är synd att intressen, egenskaper, kläder mm kategoriseras som manliga eller kvinnliga eftersom det begränsar oss som människor.
#36 - 11 februari 2005 00:37
För att avsluta denna debatt som jag verkar ha startat pga mina skämt som jag delar med mig så vill jag bara säga det att ni som har omt av detta... läs inte mina off topic grejer mer så slipper ni bli så attans illa berörda.

Det var väl en himla tur att jag som kvinna la in detta skämt. Annars hade väl världen rasat samman.
#37 - 11 februari 2005 06:41
[QUOTE=Marie J]
Det var väl en himla tur att jag som kvinna la in detta skämt. Annars hade väl världen rasat samman.[/QUOTE]
Med största sannolikhet!!:D
#38 - 11 februari 2005 06:59
jag läste en artikel i tidningen om en man som misshandlat sin fru med ett grytlock det är en sjuk värld vi lever i,va fan hade han i köket att göra!!! )

kan vi män roför att vi vet hur man ska leva "ASG"

TACK GODE GUD FÖR KARLAR
Jag säger bara en sak: tack gode gud för karlar.
Kvinnor är tråkiga, alltid ska dom städa, laga mat och ta hand om barnen. Inte kan dom sitta stilla en sekund.
Nej tacka vet jag karlar. Dom kan det här med avkoppling. Dom kommer hem från jobbet, kastar sig i soffan och rör inte ett finger förrän sporten börjar på TV.

Kvinnor är trångsynta. Dom bryr sig bara om bagateller, var man ska bo, hur många barn man ska ha. Tacka vet jag karlar, dom engagerar sig i de stora frågorna. Kommer Sverige att ta medalj i hockey-/fotbolls-VM?

Kvinnor är oförståndiga. Dom inser inte att man är sjuk när man har 39 graders feber. Nej dom ska upp i alla fall och laga frukost och få iväg ungarna. Tacka vet jag karlar. Dom hostar en gång och ligger sedan däckade i sängen en vecka och blir ompysslade.

Kvinnor är oekonomiska, kan inte handskas med pengar. Dom sätter in dom på banken, köper kläder och mat till familjen eller nya gardiner. Tacka vet jag karlar. Dom tar pengarna, går ut och roar sig med grabbarna eller köper en radiostyrd bil.

Kvinnor inser inte sin begränsning. Först går dom ut och jobbar i 8 timmar, sen går dom hem och jobbar 8 timmar till. Sen ska dom leka med barnen, hinna vara vackra och kanske sova en stund också.

Tacka vet jag karlar. Dom vet vad dom kan och låter bli saker dom inte klarar av. Som att fälla ner toalettringen, plocka bort ALLA saker från bordet efter middan eller torka av bordet.

Vilken tur att vi kvinnor är så bra på att uppfostra våra söner till karlar!

vist kan jag ta det som en man "L"
#39 - 11 februari 2005 07:07
Visst, vi har fattat, vi kanske inte ska försöka förstöra er världsbild och be er snällt att lägga ner de onödiga skämten som ni måste få dra för att ni ska må bra!?
Jag ska försöka att aldrig be er om något så oöverkomligt och svårt i framtiden, skämta bort det här inlägget också är ni snälla så har vi en gång för alla även visat att vi kan ta varann på allvar och lyssna på folk som tar illa upp eller blir störda av denna typen av inlägg. Jag ska heller inte be er att söka er till en av de många skämtisidor som faktiskt finns och som gladeligen tar emot nya historier.
#40 - 11 februari 2005 08:41
Det känns inte som nån idé att fortsätta diskussionen när dom flesta inte verkar eller vill inse att vi lever i ett patriarkat. Dock måste jag kommentera ett par saker till.
[QUOTE=sockerconny]Nu lägger jag ner denna man/kvinna-debatt för min del. Sonen ska hämtas på dagis![/QUOTE]
Just såna här argument stör jag mej så enormt på. Då är det som att du gjort din del för jämställdheten för att du hämtar din son på dagis! Som att man ska säga "Ah, vad duktig du är, som hämtar ditt barn på dagis!". Varför ska du ha medalj för att du gör en sån självklar sak bara för att du är man? Visst är det bra att du hämtar barnet på dagis, men det gör massor med kvinnor varje dag också, men det är ingen kvinna som får beröm för att hon hämtar barnen på dagis. Detta för att det är självklart att hämta barnen. Oavsett om man är man eller kvinna. Det är inget man ska få extra cred för bara för att man är man.

Jag förstår förstås att du inte medvetet tänker såhär när du säger en sån sak som "Sonen ska hämtas på dagis!". Du tänker bara "jag gör min del för jämställdheten" och "det var ju bara en liten kommentar". Men det är alla dom här små kommentarerna som påverkar mer än man tror. Många bäckar små liksom. Jag vill bara göra dej medveten om vad en sån liten kommentar faktiskt innebär, om du inte redan reflekterat över det själv (vilket jag inte tror många har).
#41 - 11 februari 2005 08:43
[QUOTE=Marie J]Det var väl en himla tur att jag som kvinna la in detta skämt. Annars hade väl världen rasat samman.[/QUOTE]
Alla kvinnor är inte feminister...
#42 - 11 februari 2005 09:11
Måste bara be om ursäkt för att jag är född man i ett patriarkaliskt samhälle. Jag och mina gelikar, runt 50% av befolkningen, är naturligtvis allihopa potentiella kvinnoförtryckare och våldtäktsmän per definition. Jag har tyvärr ingen lösning på det potentiella hotet, kanske någon annan har det?
#43 - 11 februari 2005 09:15
[QUOTE=Maya]Men en liten överraskning.... VI ÄR OLIKA!!!! givetvis ska vi ha samma lön för samma arbete, givetvis ska vi vara jämnlika när det gäller arbete, proffesurer mm... men trots allt så är det så att vi inte är lika.... både rent kroppsligt, genetiskt och troligtsvis ej heller i våra tankebanor....[/quote]
Kroppsligt är vi olika, men fråga vilken neurobiolog som helst så kommer hon/han berätta för dej att våra hjärnor i princip inte skiljer sig åt alls.

bara för att man uppfostrar en pojke som en tjej, kommer inte han känna sig som en tjej för det... o detta är bevisat....

Nej, men vad tror du det beror på? Kanske för att alla andra pojkar uppfostras som pojkar och flickor som flickor. Man kan inte isolera ett barn sådär. Barnet påverkas av allt runt omkring en. Det kallas kultur och är det som påverkar oss som människor. Hur vi blir.

Jag förstår inte varför vi kvinnor hela tiden ska gapa om jämstälhet och att vi ska vara så lika männen.... varför det???? Jag är KVINNA... jag är STOLT över att vara kvinna.... Jag gillar att shoppa... jag gillar att ha högklackade skor och ev.korta kjolar.... jag gillar INTE att mecka med bilar eller att få olja under mina naglar... detta gillar däremot min sambo.... är vi då sterotyper???? NÄÄÄ helt enkel för att jag inte är intresserad av att mecka med bilar..... jag KAN om jag vill..... men jag vill inte....

Exakt. Och varför vill du inte? Det är för att du och de flesta andra kvinnor är uppväxta i en miljö där man får lära sig att man som tjej ska gilla att shoppa och måla naglarna och passa upp männen. Pojkar däremot lär sig att det räcker att skrika lite så får man som man vill. Tjejer är till för att passa upp killar. Det är bara att besöka vilket dagis som helst. Hur tilltalar/behandlar du själv småflickor? Hur behandlar/tilltalar du småpojkar? Jag lovar dig att du beter dig olika mot dem även om du inte tror det, och det PÅVERKAR otroligt mycket.

vem är det egentligen som dömmer och förtrycker vem??? den som gnäller över att det fortfarande finns hemmafruar och/eller hemmamän??? eller är det den människan som självmant valt detta????

Problemet är att människan inte själv kan välja. Har man växt upp i den kultur vi har (manlig hegemoni), så har man som person ingen egentlig "fri vilja" vad gäller såna här saker.

I övrigt vill jag hänvisa till Malins och join4t:s utmärkta inlägg.

/ Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 11 februari 2005 09:18
Med risk att jag får alla emot mig skriver jag detta inlägg.

För att avsluta denna debatt som jag verkar ha startat pga mina skämt som jag delar med mig så vill jag bara säga det att ni som har omt av detta... läs inte mina off topic grejer mer så slipper ni bli så attans illa berörda.

Zoopet är ett offentligt forum och det man skriver här skall kunna läsas av alla. Det håller inte att motivera det man skriver med - låt bli att läsa då om du inte tål det.
Dock så tycker jag inte några av skämten i denna tråd är av den digniteten att det är något att gnälla över egentligen. Säkert kan man läsa ut något i vissa inlägg som bevarar eller kanske t.o.m. förstärker de orättvisor i könsfrågor som finns i samhället, men så ser ju samhället ut och man kan inte stoppa allt.
Ta bara detta forum - här är det betydligt vanligare att killar pratar teknikfrågor, saltvatten och afrikanska ciklider än att tjejer gör det. Det är fler som skriver i ZMHi än det är killar etc. Så är det och inte blir det bättre av att man förbjuder tjejer att skriva i ZMHI och killar att skriva om afrikanska ciklider.
Dock tycker jag att detta forum i sig är ett litet steg i rätt riktning - normalt sett så brukar akvarieforum totaldomineras av killar men i Zoopet är det faktiskt bara en mindre övervikt med killinlägg i forumet. Går man på ett akvariemöte så brukar det nästan alltid vara minst 90% män - på Zoopetklubbväst-mötena är det "bara" 60%.

Men kontentan av mitt inlägg är
att Zoopet är ett offentligt forum så man skall tänka på vad man skriver - vissa kan ta illa upp.
att man faktiskt får tåla en del om man läser ett forum.

Apropå ojämnlikheterna i dagens samhälle så hörde jag på nyheterna igår att det är dubbelt så många kvinnor som män som är långtidssjukskrivna.
#45 - 11 februari 2005 09:23
Ok Daniel.... vad är din lösning på problemet? Ska vi avsexualisera vårt samhälle totalt? Ska alla gå i pölsiga träningsoveraller? Ska vi förbjuda Barbie-dockor och Actionman-figurer? Vadå herr- och damduschar på badhuset? Tvångskvotera in män på dagis och i sjukvård? Tvångskvotera in kvinnliga bilmekaniker och skogsarbetare?

Det efterlystes mer verkstad och mindre ord förut, visa oss okunniga och viljelösa robotar hur!
#46 - 11 februari 2005 09:40
Hasse: Nu är du nästan lite barnslig.
Försöker du överdriva och överdimentionera "följderna" av att vi vill att ni ska sluta skriva onödiga skämt för att vi ska ändra oss eller? Tror du att vi tänkte till och sa till oss själva "men herregud jag vill inte gå i träningsoverall jämt"... hehe komiskt när man tänker på det faktiskt =)

På tal om "lösningen" på problemet kan väl alla iaf bidra genom att låta bli att skriva opassande skämt i forum och istället spara dem till det privta livet. Jag förstår att det kommer att klia i fingrarna till en början men det är bara naturligt.
#47 - 11 februari 2005 09:50
[QUOTE=dinajel]Det känns inte som nån idé att fortsätta diskussionen när dom flesta inte verkar eller vill inse att vi lever i ett patriarkat. Dock måste jag kommentera ett par saker till.
[QUOTE=sockerconny]Nu lägger jag ner denna man/kvinna-debatt för min del. Sonen ska hämtas på dagis![/QUOTE]
Just såna här argument stör jag mej så enormt på. Då är det som att du gjort din del för jämställdheten för att du hämtar din son på dagis! Som att man ska säga "Ah, vad duktig du är, som hämtar ditt barn på dagis!". Varför ska du ha medalj för att du gör en sån självklar sak bara för att du är man? Visst är det bra att du hämtar barnet på dagis, men det gör massor med kvinnor varje dag också, men det är ingen kvinna som får beröm för att hon hämtar barnen på dagis. Detta för att det är självklart att hämta barnen. Oavsett om man är man eller kvinna. Det är inget man ska få extra cred för bara för att man är man.

Jag förstår förstås att du inte medvetet tänker såhär när du säger en sån sak som "Sonen ska hämtas på dagis!". Du tänker bara "jag gör min del för jämställdheten" och "det var ju bara en liten kommentar". Men det är alla dom här små kommentarerna som påverkar mer än man tror. Många bäckar små liksom. Jag vill bara göra dej medveten om vad en sån liten kommentar faktiskt innebär, om du inte redan reflekterat över det själv (vilket jag inte tror många har).[/QUOTE]
Eeeeh....vad jag menade med min kommentar var, som jag skrev, att jag skulle stämpla ut på mitt jobb och åka och hämta min son på dagis, som jag alltid gör om jag slutar före min fru, slutar hon före mig så hämtar hon, thats it!! SKÄRPNING!! Jag vill inte ha cred från någon överhuvudtaget för att jag tar ansvar för mina barn, vem har påstått det???:eek: Med det påståendet nedvärderar ju du mig och min inställning till MITT familjeliv och sk. könsroller!!!
Jag har två barn, en tjej på 8 år och, som du redan vet, en son som är 4 år som är uppfostrade på samma sätt. OBS! På samma sätt angående att jag lär dom samma "hyfs och god ton" och hur man äter, skiter och beter sig i största allmänhet! Däremot så har jag vid tillfällen självklart köpt klänningar till min dotter, men ALDRIG till min son! Om det är vad som krävs, så kalla mig gärna manschauvinist eller dylikt!!

Självklart så ska alla ha samma lön för samma jobb osv.osv. Det är jag övertygad om att de flesta män håller med om!! (De män som inte håller med kanske är lika många som dom kvinnor som fortfarande tycker att kvinnan ska sköta hemmet mm., så de tar ut varandra!!!;))
#48 - 11 februari 2005 09:52
[QUOTE=join4t]Försöker du överdriva och överdimentionera "följderna" av att vi vill att ni ska sluta skriva onödiga skämt för att vi ska ändra oss eller? [/QUOTE]
Nädå, försöker bara få lite substans i vad ni vill att vi ska göra för att ändra på patriarkatet. Det är just nu en massa ord som vi alla förstår innebörden av, men ingen av er som ogillar skämt om kvinnor och män har visat vad vi ska göra för att ändra på tingens ordning. Mer än att vi ska sluta skämta om oss själva, men det lär inte ändra på samhället.

Kalla mig gärna barnslig, det bjuder jag på, jag förlöjligar iaf ingen annan. Eller?
#49 - 11 februari 2005 09:55
"The only thing worse than a male chauvenist pig is a bitch that won't do as she's told"

Ser någon av "åsiktsfachisterna" ironin i detta uttalandet? Visst är det grovt men är det inte just därför det blir roligt?

Skämten som framkommit i denna tråden är inte ens i närheten så grova som "mitt" citat men kan man tänka(!), jag kan skratta gott åt dem alla. Jag anser det vara rent trams och överdrifter av dessa s.k. feminister som försöker styra över vad som kan uppfattar som humor i "min" värld. Det rörde sig om generaliseringar och stereotypa som trots allt passar in i mönstret vi lever i.

Att vi kan skratta åt det innebär trots allt att vi är medvetna om det ty i annat fall hade det inte varit roligt för fem öre. Jag är ledsen om det är så att jag är den som måste meddela folket här att vi inte lever i en perfekt värld och ALDRIG kan göra det eftersom definitionen av perfekt är subjektiv och ALDRIG kommer att delas av oss alla.

Slutligen: Jag tror inte att män och kvinnor är så lika som vissa här vill påskina (med detta menar jag inte att vi är helt diametrala entiteter) och jag tror inte heller att majoriteten av oss ens VILL vara så lika. Själv uppskattar jag "kvinnlighet" (enl. min definition) och skulle aldrig dras till en kvinna som ser ut som och uppför sig som en man. "Lika lön för lika väl utfört arbete" - javisst, självklart. Men tro inte att någon lösning är att utradera "könsrollerna". Alla är nämligen inte av ondo.

/J *som också kan tänka sig skratta åt skämt om invandrare och homosexuella utan att för den delens skull vara rasist eller homofob*
#50 - 11 februari 2005 10:14
[QUOTE=join4t]

På tal om "lösningen" på problemet kan väl alla iaf bidra genom att låta bli att skriva opassande skämt i forum och istället spara dem till det privta livet. Jag förstår att det kommer att klia i fingrarna till en början men det är bara naturligt.[/QUOTE]
Det som är opassande för en del, tex dig, är inte opassande för alla. Vi fungerar olika oavsett om vi är man eller kvinna. Vi är individer!
#51 - 11 februari 2005 10:27
Hasse: Tänkte på det där med att förlöjliga. Om inte dit inlägg 2005-02-11, 10:23 var ett försök att förlöjliga en debattör så är mina instinkter ringrostiga, som tur är tycker jag att det slog tillbaka mer på dig själv... Sen vill jag passa på att tacka svenska språket för att man även som svensk ibland har svårt att tolka andra i skriven text *hurra*

Sen tror jag tvärtemot dig och några andra här att det visst bidrar till ett bättre samhällsklimat ifall folk tänker till innan de slänger ur sig vadsomhelst (skämt, antydningar etc)

Joacim (och resten som känner sig träffade), ingen här har sagt att du inte får välja själv vad du ska tycka är komiskt, det vore både omöjligt och löjligt att försöka sig på nåt sånt. Jag/vi tycker bara att man kan spara sådant till tillfällen där man vet att det uppskattas och ingen tar illa upp.
#52 - 11 februari 2005 11:14
[QUOTE=join4t]
Joacim (och resten som känner sig träffade), ingen här har sagt att du inte får välja själv vad du ska tycka är komiskt, det vore både omöjligt och löjligt att försöka sig på nåt sånt. Jag/vi tycker bara att man kan spara sådant till tillfällen där man vet att det uppskattas och ingen tar illa upp.[/QUOTE]

ska vi inte då ta bort hela off-topic tråden då alla kan ta illa upp av något?

känns som en storm i ett vattenglas det här...
#53 - 11 februari 2005 11:17
[QUOTE=join4t]
Joacim (och resten som känner sig träffade), ingen här har sagt att du inte får välja själv vad du ska tycka är komiskt, det vore både omöjligt och löjligt att försöka sig på nåt sånt. Jag/vi tycker bara att man kan spara sådant till tillfällen där man vet att det uppskattas och ingen tar illa upp.[/QUOTE]

Uhm nej. Jag tänker inte välja bort humor som en stor del av oss faktiskt uppskattar bara för att ett fåtal går i taket. Man kan dessutom ALDRIG vara 100 på att ingen inte tar illa upp...

/J
#54 - 11 februari 2005 11:20
Det finns ju tom vissa som går i taket bara man skriver om sin fiskart.

Tur att detta forumet är som det är, så man kan skriva humor som faktist gör flera glada.

Man kan ju inte hålla alla här på gott humör.
#55 - 11 februari 2005 11:20
Det är ju tur då det finns en verklighet utanför forumet... där vi får vara de vi är och kan dra de skämt vi vill och slippa höra de vi inte vill höra. Tänk vad enkelt allt hade varit om livet funkade så i alla lägen.

Nu släpper jag detta ämnet.
#56 - 11 februari 2005 13:27
Hurra Marie!
Kanontråd med kanon skämt!
DETTA ÄR PRECIS VAD SOM BEHÖVS!

Om vi inte belyser de problem som finns hur ska vi då kunna bli bättre på jämställdhet om det nu är det vi vill.
Att skämta om oss är det bästa sättet att få oss att lyssna överhuvudtaget.
Ingen gillar att bli trackaserad men däremot tycker de flesta att det är ok att skämtas med, om det inte är direkt personinriktat. Dessutom blir det ännu roligare när någon tar åt sig för då är man nära sanningen.

Själv tycker jag att det viktigaste i livet är 42. Frågan är (som skrivet är )
vad är frågan??
#57 - 11 februari 2005 13:44
[QUOTE=Larry Nilsson]Hurra Marie!

Om vi inte belyser de problem som finns hur ska vi då kunna bli bättre på jämställdhet om det nu är det vi vill.
Ingen gillar att bli trackaserad men däremot tycker de flesta att det är ok att skämtas med, om det inte är direkt personinriktat. Dessutom blir det ännu roligare när någon tar åt sig för då är man nära sanningen.

vad är frågan??[/QUOTE]

Vad är meningen med livet,universum och allting?
#58 - 11 februari 2005 13:47
MEN vad ni gnäller. Jag förstår inte varför ni blir så upprörda över att inte alla tyckte skämten var roliga. Jag ser inte att nån "gått i taket", diskussionen har väl tvärtom varit ovanligt lågmäld?
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 11 februari 2005 13:57
[QUOTE=Azur]MEN vad ni gnäller. Jag förstår inte varför ni blir så upprörda över att inte alla tyckte skämten var roliga. Jag ser inte att nån "gått i taket", diskussionen har väl tvärtom varit ovanligt lågmäld?[/QUOTE]
Håller helt med, en diskussion utan pajkastning (som jag inte direkt tycker att det varit här) är väl i sig en positiv sak som också leder till att öka förståelsen för att det finns missförhållanden som ojämlikhet mellan könen i samhället.
#60 - 11 februari 2005 14:13
Bra fråga Maya!

Och tack för fisken!!
Förresten är jag troligen ingen Delfin (ingen torsk heller för den delen).

(Azur - här finns ingen som gnäller bara dom som påstår att andra gör det)
#61 - 11 februari 2005 15:26
Jo ni, jag ska till en kompis ikväll och dricka mig smart(are) och det är nog tur det, då slipper ni mothugg från mig till imorgon iaf.
Hoppas bara ingen tar upp diskussioner gällande jämställdhet bara =)

Ha en bra fredagskväll allihopa och tack för att ni har gett mig adrenalinet som ska hålla mig igång ikväll!
#62 - 11 februari 2005 16:53
[QUOTE=join4t]Hoppas bara ingen tar upp diskussioner gällande jämställdhet bara =)
[/QUOTE]

Så länge som jag får min vilja igenom så får det vara hur jämställt det vill ;)

/J
#63 - 11 februari 2005 21:47
[QUOTE=Larry Nilsson]
vad är frågan??[/QUOTE]

How many roads must a man walk down? :D :D
#64 - 12 februari 2005 00:31
Tack Larry!

Kul att du gilla den!
[QUOTE=Larry Nilsson]Hurra Marie!

vad är frågan??[/QUOTE]
#65 - 12 februari 2005 00:33
Hoppas du har det trevligt!

Jag själv jobbar och är hemma ett i natt och då ska jag tänka på hur glad du är när du druckit dig smart! *asg*

[QUOTE=join4t]Jo ni, jag ska till en kompis ikväll och dricka mig smart(are) och det är nog tur det, då slipper ni mothugg från mig till imorgon iaf.
Hoppas bara ingen tar upp diskussioner gällande jämställdhet bara =)

Ha en bra fredagskväll allihopa och tack för att ni har gett mig adrenalinet som ska hålla mig igång ikväll![/QUOTE]
#66 - 12 februari 2005 21:05
Ojdå, vilken tur att jag kunde muntra upp dig.
#67 - 12 februari 2005 23:48
Ja jag är lättroad![QUOTE=join4t]Ojdå, vilken tur att jag kunde muntra upp dig.[/QUOTE]

Annons