Hur många?

#1 - 17 mars 2008 11:37
Hej!

Jag undrar hur många fiskar man ska (är lagom) att lägga i ett 375L akvarium första gången? Som uppstart?

Är Praktbotia en bra "uppstartsfisk"?
#2 - 17 mars 2008 12:18
Finns inga uppstartsfiskar! Du kan börja med Praktbotia. Det enda att tänka på är att inte ha för bråttom.
#3 - 17 mars 2008 14:14
Men det borde väl finnas de som är mer lämpliga än andra? Det får väl vara ganska tåliga fiskar i och med att det inte hunnit bildas några nyttobakterier osv?

Är inte Praktbotia känsliga för flytt?

Hur många fiskar för uppstart?
#4 - 17 mars 2008 15:15
mjodå... Visst finns det vissa fiskar som är mer lämpliga för uppstart än andra.
Kalla dem skräpfiskar om du vill :)
Många väljer att köra igång kar med billigare fiskar, innan andra dyrare fiskar stoppas i. Inte helt dumt...
Skulle personligen inte stoppat ner fiskar för 1000:- styck i ett nystartat kar. HEllre köper jag lite billigare fiskar såsom guppies, svärdbärare, mollys osv. Låter dem gå ett bra tag för att bygga upp en balans i karet, innan nya dyrare fiskar köps in. Sedan får man hitta ett nytt hem till uppstartsfiskarna, eller ha dem kvar, om de passar in.

Men det bästa är att utnyttja gammalt, inkört, filtermatrial till det nya karet. Alternativt göra en försiktig uppstart enligt konstens alla regler. Eller bäst: En kombination av dem båda.

Praktbotia är en hyffsat bra förstafisk i ett kar. Äter och bajsar mycket. Och är ganska härdig. DOck har den problem med vita prick. Som är lättbotad som tur är. Håll lite extrakoll!
I och med att praktbotian lätt får vita prick så är den på sätt och vis känslig för flytt... Som sagt. Håll koll :)

375liter?
Om du räknar 1 cm fisk per 1 liter vatten så kan du runt 30 fiskar på en medellängd (räkna fullvuxen längd) av 10 cm.
Praktbotian väjer lååååångsamt. Men blir stor!
#5 - 17 mars 2008 16:11
Okej, det låter som sunda tips!

Det är min pojkväns mammas kar, men jag ska försöka guida lite:)
#6 - 18 mars 2008 00:47
helt helt fel, kör inte praktbotia som inkörningsfisk. Den är inte så härdig då vattenvärdena är instabila. Är ditt kar nystartat så bör du köra med någon lättare fisk till en början. Visst är det lätt att tex bota vita prick men varför besvära sig med att behöva lägga ut extra på medicin mm och dosera och köra vattenbyten fram och tillbaka.

Ha i något annat istället ;) ps, ska du endå köra med praktbotia så bör du ha tempen som lägst på 27C då dessa annars lätt vid stress får vitaprick. Jag körde mina i 28C, de fick aldrig någon sjukdom.
#7 - 18 mars 2008 07:41
Amaro skrev:
helt helt fel, kör inte praktbotia som inkörningsfisk. Den är inte så härdig då vattenvärdena är instabila. Är ditt kar nystartat så bör du köra med någon lättare fisk till en början. Visst är det lätt att tex bota vita prick men varför besvära sig med att behöva lägga ut extra på medicin mm och dosera och köra vattenbyten fram och tillbaka.

Ha i något annat istället ;) ps, ska du endå köra med praktbotia så bör du ha tempen som lägst på 27C då dessa annars lätt vid stress får vitaprick. Jag körde mina i 28C, de fick aldrig någon sjukdom.

Jo. Men nu har hon redan praktbotior... Dumt att slänga dem?
Och jag står fast vid att botian är en tämligen härdig fisk. Härdig är för övrigt ett väldigt konstigt ord :)

Mvh

Stefan
Bilagor:
#8 - 18 mars 2008 13:09
Okej men då får man iaf hoppas att allt går smidigt.

Jo, instämmer. Härdig är ett väldigt konstigt ord, finns det ens i SV ordlistan?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 mars 2008 13:24
Stew skrev:
Jo. Men nu har hon redan praktbotior... Dumt att slänga dem?

Och jag står fast vid att botian är en tämligen härdig fisk. Härdig är för övrigt ett väldigt konstigt ord :)

Mvh

Stefan

Jag anser nog inte att praktbotian är speciellt härdig - den är istället en av de fiskar som allra lättast får vita prick vid flytt. Därenmot är den inte så känslig när den väl har acklimatiserat sig.
Jag hade definitivt använt en annan art som startfisk
#10 - 18 mars 2008 16:43
Jag anser nog inte att praktbotian är speciellt härdig - den är istället en av de fiskar som allra lättast får vita prick vid flytt. Därenmot är den inte så känslig när den väl har acklimatiserat sig.

Jag hade definitivt använt en annan art som startfisk

Okej, då väntar vi med att flytta över Praktbotiorna ett tag.

Skulle det funka med ett par Ancistrus, koppartetror o guppy? Hur är det med Praktbottentittare? Känslig?

Annons