Hur många är från Borås?

#1 - 4 oktober 2009 11:52
Hur många är vi här på zoopet som är från Borås?
#2 - 4 oktober 2009 11:54
Jag är från Borås! Är laddad till tusen inför kvällens drabbning på Borås Arena!
#3 - 4 oktober 2009 12:40
Jag med!
Ska dock inte till arenan utan kommer följa sammandrabbningen framför TV:n.
Finns det svartgula sötvattenfiskar förresten?
#4 - 4 oktober 2009 12:46
Japp, hade ett pandaciklidpar där honan var svart och gul.
#5 - 4 oktober 2009 12:55
Boråsare även här
#6 - 4 oktober 2009 12:56
vet ni om det finns nån förening här i Borås?
#7 - 4 oktober 2009 13:51
PiaJo skrev:

Ingen aning :(
#8 - 4 oktober 2009 13:54
Golden-ciklider är ju gulsvarta också!
Bilagor:
#9 - 4 oktober 2009 13:57
Tur att man bor där man bor. Här finns mängder av bra akvariehandlare att köpa av, i alla fall inom en radie på 10 mil.

Jag har lite ciklider som jag köpt på ciklidhuset i Lerum och ciklidhobby i Nol. Riktigt bra!
#10 - 4 oktober 2009 14:08
I Borås finns däremot ingen jag köper ifrån=/
#11 - 4 oktober 2009 14:10
Har ni några andra tips på bra akvariebutiker i närheten?
#12 - 4 oktober 2009 14:25
Jag köper av Mikael på Borås Zoologiska, men det har blivit lite sämre utbud sen han flyttade till Knalleland.
Men han är bra för han kunde/kan svara på alla mina frågor jag hade som nybörjare.

Jag är också lite nyfiken vad man kan hitta för andra butiker Borås med omnejd.Skall till Kungsbacka till helgen, skall nog stanna till på Zoomässan (tror det heter så) och kika vad de har.

Vet någon var man kan köpa rådasand här i Borås?
#13 - 4 oktober 2009 14:30
Mikael är bra, tycker jag också. Men jag har inte köpt så många fiskar därifrån.
Synd bara att deras hemsida aldrig verkar komma igång!

Rådasand? Jag vet inte riktigt vad det är för sand men det brukar väl finnas i de flesta zoobutikerna???

Jag letar själv efter mycket finkornig sand till mina tanganyika och har inte hittat riktigt det jag vill ha än. Kanske man ska köpa via nätet?
#14 - 4 oktober 2009 14:33
Köpte alltid av Micke på Borås Zoologiska innan de flyttade till knalleland, nu går jag knappt in i butiken, annat än för att snacka med honom lite möjligen. Dåligt utbud, inte vidare väl skött/prioriterad akvarieavdelning och det har gått en hel del sjukdommar i karen där = ingen fisk köpt ifrån honom. Micke är dock trevlig och kunnig, innan flytten kunde var jag nere och snackade med honom ofta men jag tror han förlorat många stamkunder på att flytta.

Zoo Hörnan har blivit betydligt mycket bättre de senaste åren, ägaren är väldigt "speciell" men bra kvalitet på fisken och karen är rena och fina till skillnad emot före ombyggnaden.

Rådasand 2-3mm köper du på Granngården, den säljs där som halkskydd under vinterhalvåret, kostar 60kr/säck eller nått sånt:) Vill du inte ha så grovkornig finns det ingen i närheten som säljer just rådasand men sättsand, fogsand och sandlådesand finns det gott om, Byggmax har en variant, även en del plattläggningsfirmor runtom har detta.
#15 - 4 oktober 2009 14:35
ALDRIG mer Zoohörnan för min del i alla fall! Min syrra praoade där och hygienen var allt annat än bra!

Möjligt att fiskarna mår bra men jag vill ha ordning på stället där jag köper ifrån!
#16 - 4 oktober 2009 14:36
(Karantän på all fisk som jag köper ifrån zoohörnan dock)
#17 - 4 oktober 2009 14:40
jag letar också efter ganska finkornig sand och har hört att Rådasand är bra. Vet inte riktigt hur den ser ut, men jag tror att den går åt det röda hållet. Jag har även kollat efter blästersand på jula och Biltema, men det var slut där.
#18 - 4 oktober 2009 14:41
Tack Sultanen, då vet jag var jag skall leta!
#19 - 4 oktober 2009 17:38
Sultanen skrev:
Köpte alltid av Micke på Borås Zoologiska innan de flyttade till knalleland, nu går jag knappt in i butiken, annat än för att snacka med honom lite möjligen. Dåligt utbud, inte vidare väl skött/prioriterad akvarieavdelning och det har gått en hel del sjukdommar i karen där = ingen fisk köpt ifrån honom. Micke är dock trevlig och kunnig, innan flytten kunde var jag nere och snackade med honom ofta men jag tror han förlorat många stamkunder på att flytta.

Zoo Hörnan har blivit betydligt mycket bättre de senaste åren, ägaren är väldigt "speciell" men bra kvalitet på fisken och karen är rena och fina till skillnad emot före ombyggnaden.

Borås zoologiska har jag handlat en del av. kanske inget jätte sortiment men har ändå hittat en del roligt där. och karen tycker jag var fina.

Zoo-hörnan är den ombyggd nyligen ?

för jag har varit där ett par gånger i somras och tycker inte alls om den butiken. förutom att han säljer skålar till guldfisk ( jag ''lyssnade'' när han sålde skålen och sa man kunde ha guldfisk i den, kunderna va högt impade av månljuset som man fick till).

och jag har sett att han har sålt Yasuhikotakia (Botia) modesta som är färgade. och kvalitén på fiskarna har varit väldigt dåligt när jag har varit där. sist jag var där låg där mycket dött och både svamp, vitaprick, bölder fanns i karen.

och hans akvarieväxt avd är ju inte heller nåt höjdare (han har sålt både ampellilja, bergpalm, dracena med flera) plus skitigt bland växterna.

och senaste gångerna jag var där så sa han knappt hej och hejdå , neee där går jag inte dit mer och det har jag inte heller gjort på ett väldigt bra tag. i början var han trevlig och då tyckte jag även skötseln va bra och det såg fint ut men sedan tycker jag ägaren har haft sämre ''kundservice'' och kvalité på butiken.
#20 - 4 oktober 2009 18:22
Boråsare även jag, rådasand har jag köpthos micke på zoologiska för inte alls länge sen.
Kan inte utala mig så mycket om kvaliten då aj inte haft fiskar på ett par år (håller på att starta upp ett nu), dock känns det som att zoohörnan har blivit bättre sen ombyggnaden men var inge bra tidigare.
Finns väl även en butik på Coop va (arkens ??)
Kan dock inte utala mig om den e bra eller inte.
#21 - 4 oktober 2009 21:24
PiaJo skrev:

hittade nu :

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=34630

men det var juh ett tag sen :(
#22 - 4 oktober 2009 22:46
Letade också efter en förening i borås för ett tag sedan, Akvarievännerna i Borås fanns men har uppenbarligen lagts ner av allt att dömma, har för mig att jag läste det någonstans, samt att deras hemsida är nedlagd http://www.bostream.nu/blue/aib
#23 - 5 oktober 2009 04:45
Arken Zoo gillar jag inte, tyckte inte att personalen var trevligt.
Jag såg inte om fiskarna var bra för jag retade mig på personalen.

Ja, den tråden är gammal och jag har inte hittat en ny så det finns väl ingen förening, synd.
#24 - 5 oktober 2009 21:21
Ja, det finns en på coop men den var ingen höjdare. Inte mycket akvariegrejer där. De satsar mer på hundar, kaniner och andra djur. Jag köpte i och för sig mitt första akvarium där för något år sedan men sedan dess har jag inte gått dit.

Nej, jag tror ändå Mikael på zoologiska är det bästa alternativet i Borås.
#25 - 6 oktober 2009 08:21
Ja, Mikael på Borås Zooligiska skall hjälpa mig med att beställa ett akvarium, det skall vara måtten 80x35x35. :D
#26 - 6 oktober 2009 09:19
Kul!

Själv letar jag efter ett litet 54-liters eller 60-liters. Det brukar finnas sådana där "paket" att köpa där det mesta ingår, förutom inredning och fiskar förstås! Har ni något tips på var jag ska köpa detta??
#27 - 6 oktober 2009 10:35
Mikael brukar ha sådana paket men vet inte vad de kostar.

Det skall bli kul med nytt, har idag ett 54L men det är lite skadat därför skall jag byta och passar då på att öka literantalet.
#28 - 6 oktober 2009 12:05
Passar på att fråga, vet nån nåt om Falskogs zooaffär eller vad den heter?

De har radannonser i Borås Tidning, men det står ingen adress bara ett mobilnr.
#29 - 6 oktober 2009 12:55
Ja, jag var där den dagen de öppnade sin butik. Fräsht är det, men litet. Jag vet inte om de har utökat sitt utbud sedan jag var där. Jag hittade inte adressen men tel.nr är: 033 279048

Butiken ligger i Rångedala någonstans men jag har ingen exakt adress!
#30 - 6 oktober 2009 13:09
har de några bra växter, jag letar efter det till mitt nya akvarium.

Vet inte var jag skall gå för att hitta växter? Behöver jag åka till Gbg.
#31 - 6 oktober 2009 13:12
Jag vet inte riktigt. Jag tittade inte så noga eftersom jag själv inte har växter i mina akvarium. Du kanske kan ringa och fråga om de har något?
Bilagor:
#32 - 6 oktober 2009 13:18
det har du ju rätt i det kan jag ju göra..[:o]
Jag bor ju i Brämhult så jag har ju inte långt att åka om de har några.
#33 - 6 oktober 2009 13:25
Jag hade faktiskt rätt höga förväntningar på den där butiken. Jag bor också rätt nära så det hade ju varit praktiskt med en kanonbutik i närheten! Men tyvärr, blir nog att åka till Lerum och Nol i fortsättningen också...

Men de har, som sagt, det väldigt fint där i Falskog och om man är ute efter levandefödare är det säkert jättebra. Tetror har de också tror jag och de sa att de kanske skulle få in lite dvärgciklider så småningom, när jag var där.
#34 - 6 oktober 2009 21:48
JPs zoohörna är billigast på Tetratec's pumpar iaf, halva priset emot Micke på zoologiska, iaf på 700an:) Blev dock rätt illa förbannad på honom när jag frågade vad det var för "hummrar" han sålde och han svarade att det var "blå hummer", när jag påtalade att det inte finns sötvattenshummrar sa han att han var fullt medveten om detta men sålänge det står "blå hummer" på kvittot han får ifrån imazo eller var han nu beställer så kan han inte åka dit för det... Fult att han kan med att säga det rakt upp i ansiktet på en... Men billiga pumpar och övrig teknik iaf xD
#35 - 26 oktober 2009 15:41
Nu har jag varit på Falskogs, det var en lite butik men de hade fina växter och sådana fiskar som jag är intressrad av.

Värt ett besök till..
#36 - 26 oktober 2009 15:42
Jag tänkte åka dit nu i veckan, hoppas den känns vettigare än JPs zoohörna och borås zoologiska:)

En föredetta arbetskamerat skall öppna en Saltvattensbutik i Borås i januari om allt går som planerat, skall dit och se hur det går för honom, riktigt trevligt!
#37 - 26 oktober 2009 15:50
de hade jättefina rasbora galaxys och fina regnbågsfiskar , blev väldigt sugen på ett par som hette nåt med Furcata..

får vänta tills jag fått beställt mitt 100L..:(
#38 - 26 oktober 2009 15:52
Såg du vad Galaxyn kostade?

Skall du köpa större kar satsa om möjligt på större än 100 liter, då dröjer det mer än ett par veckor innan du inser hur litet det är:)
#39 - 26 oktober 2009 15:57
jag tror att de kostade 47:- st

jag får inte ha större för min man..:( han knorrade rejält när jag sa att jag ville byta från 54l till 100l..
Hade jag varit ensam att bestämma så hade jag haft stoort:D
#40 - 26 oktober 2009 15:59
Beställ ett på 200L och säg att du råkade:) Väl värt att satsa på det ändå, tro mig... Du får bara mjuka upp honom lite, det är du som bestämmer, det vet du;)
#41 - 26 oktober 2009 16:02
:D

skall fundera på detta...
#42 - 26 oktober 2009 16:14
Det tycker jag helt ärligt att du skall, 100 liter är inte speciellt mycket mer än 54 =)

Du såg inte vad galaxyn kostade?
#43 - 27 oktober 2009 07:51
joo, 47 :-

jag vet med akvariet men jag har inget val, antingen har jag kvar 54l eller så kan jag skaffa ett 100l.
#44 - 15 november 2009 02:43
Vigoez skrev:
Mikael är bra, tycker jag också. Men jag har inte köpt så många fiskar därifrån.

Synd bara att deras hemsida aldrig verkar komma igång!

Rådasand? Jag vet inte riktigt vad det är för sand men det brukar väl finnas i de flesta zoobutikerna???

Jag letar själv efter mycket finkornig sand till mina tanganyika och har inte hittat riktigt det jag vill ha än. Kanske man ska köpa via nätet?

Du får åka åt Ulricehamns hållet Rångedala grus har finkorning sand.
Nä jag är inte från Borås men har bott där och jag är inte från Ulricehamn fast jag bor där :p
#45 - 15 november 2009 02:50
Mathce skrev:
Boråsare även jag, rådasand har jag köpthos micke på zoologiska för inte alls länge sen.

Kan inte utala mig så mycket om kvaliten då aj inte haft fiskar på ett par år (håller på att starta upp ett nu), dock känns det som att zoohörnan har blivit bättre sen ombyggnaden men var inge bra tidigare.

Finns väl även en butik på Coop va (arkens ??)

Kan dock inte utala mig om den e bra eller inte.

Köpte fiskar från arken i två omgångar och alla har dött inom två månader och då har det inte varit några svåra arter. Jag har börjat handla hos Torbjörn i Falskog verkar var en seriös hobbyhandlare har bar öppet på kvälls tid mån-fre 17-19 helgerna mins jag inte. han har otroligt mycket växter och bra urval av fiskar. :D
#46 - 15 november 2009 02:53
Vigoez skrev:
Kul!

Själv letar jag efter ett litet 54-liters eller 60-liters. Det brukar finnas sådana där "paket" att köpa där det mesta ingår, förutom inredning och fiskar förstås! Har ni något tips på var jag ska köpa detta??

Jag skulle köpt på blocket silikonat om det låtit torka, fyllt med vatten ch låtit stå det med vatten i tre dagar för se om det läcker. ;)
#47 - 15 november 2009 02:56
PiaJo skrev:
Passar på att fråga, vet nån nåt om Falskogs zooaffär eller vad den heter?

De har radannonser i Borås Tidning, men det står ingen adress bara ett mobilnr.

Jovars Torbjörn där verkar seriös varit ditt ett par gånger han är inte billigast men han har ett bra urval av växter och fiskar. Han satsar på god kvalitet, den uppfattningen har jag fått. :)

EDIT Såg i ett senare inlägg att du varit dit. Inte pjåkigt va?
#48 - 15 november 2009 10:28
Mick13 skrev:
Jovars Torbjörn där verkar seriös varit ditt ett par gånger han är inte billigast men han har ett bra urval av växter och fiskar. Han satsar på god kvalitet, den uppfattningen har jag fått. :)

EDIT Såg i ett senare inlägg att du varit dit. Inte pjåkigt va?

Det är mycket fint där ute, rena fina akvarium, det ser välskött ut.
Jag skall dit idag igen hade jag tänkt mig, skall kolla vad han har för tetror.
#49 - 15 november 2009 11:11
Varit där ute nu också, älskar att han har alla kar fyllda med växter! Kvalitet tror jag det är på grejerna men det vet man väl inte förän efter ett tag, blev ett köp där senast iaf :)
#50 - 15 november 2009 13:54
Jag har varit där idag och är en lycklig ägare av 11 st Rasbora Galaxy!

PS. betalade bara för 10 st, han hade svårt att räknar hur många de var i påsen för det var så livliga:D

Håller med om att det ser väldigt trevligt ut med alla växterna i akvariumen.

Edit: Det var 12 st i påsen, ännu lyckligare...det var dyra små rackare.. (iallafall mot vad jag brukar köpa för)
#51 - 15 november 2009 15:35
han tog väl 49kr stycket? Borde kunna vara betydligt billigare men lätt värt det. En kompis tömde ut karet på dem förra gången men det visade sig bara vara 6st kvar då :p
#52 - 15 november 2009 15:39
Han tog 46:- st. idag, de fanns rätt många kvar.

De simmar så fint hos mig, jag var nervös att cikliderna skulle vara på dem men det är de inte, puh..
#53 - 17 november 2009 23:26
Vart ligger Falskogs Akvarium i Rångedala?
Skulle vilja titta in där en sväng :)
Sen undrar jag också om ngn från Borås har Silverhajar?
#54 - 18 november 2009 17:28
nojjman skrev:

Du kör mot Ulricehamn från Borås så kör du av mot Dalsjöfors, Äspered och tar av mot höger i första rondellen, i andra rondellen tar du vänster, sen rakt fram ned för backen, sen står det en skylt på höger sida där du skall ta av mot vänster, sen kör du bara den vägen till man kommer till ett par gula hus och där står det en skylt på ett av husen "falskogs akvarium" (på vänster sida.

Framme!
#55 - 19 november 2009 19:58
Jag köpte 10 st neontetror i Falskog för drygt en vecka sedan nu har jag bara 4 kvar =(. Stimamde jätte fint i kart mitten sckit, det är inte fiskar som har dött för mig utan jag tror att de två scalarerna ligger backom försvinaderna för det saknades två efter var natt.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 19 november 2009 20:12
nojjman skrev:

Verkar intressant, man får kanske titta in där någon gång när man har vägarna förbi. Detta händer ibland eftersom mina föräldrar bor i Hökerum/Ulricehamn och dessutom brukat frugan en gång om året "släpa med" mig till Rångedala Plantskola - då kan man ju passa på att besöka denna affär när hon är där.
#57 - 19 november 2009 20:20
Tycker jag du gör helt rätt i, väl värt ett besök:)
Väldigt trevligt att han har tryckt vartenda akvarium fullt med växter också, ger en helt annan känsla av hur fisken verkligen beter sig när man faktiskt "inreder" karen!
#58 - 20 november 2009 22:16
Verkar intressant, man får kanske titta in där någon gång när man har vägarna förbi. Detta händer ibland eftersom mina föräldrar bor i Hökerum/Ulricehamn och dessutom brukat frugan en gång om året "släpa med" mig till Rångedala Plantskola - då kan man ju passa på att besöka denna affär när hon är där.

Kolla upp öppet tiderna först för han har det som hobby verksamhet men jag kan lova att du lätt fördriver tiden där medan frugan gör vårens växt inköp på plantskolan tipsa henne om Rångedala handelsträdgård med ligger ovan backen på samma sida somm byggdegården eller vad det nu är i den röda byggande på Ulricehamns sidan av Rångedala utefter gamla R40 :d.
#59 - 20 november 2009 22:21
Sultanen skrev:
Tycker jag du gör helt rätt i, väl värt ett besök:)

Väldigt trevligt att han har tryckt vartenda akvarium fullt med växter också, ger en helt annan känsla av hur fisken verkligen beter sig när man faktiskt "inreder" karen!

Jag håller med dig till 100% man får känsla för vilka firar som är framme och vilka man får titta efter i karet :p
Var dit i tisdags han hade tagit hem en eldål tror jag det hette men den var ur tuff finns i ett av karen till vänster om kassan om man står med näsan mot kassa disken. Jag skall fota den nästa gång jag är dit o länk upp en bild hit. Synd bara att den är så stor så jag kan inte ha den i mitt kar.
#60 - 20 november 2009 22:24
PiaJo skrev:
Det är mycket fint där ute, rena fina akvarium, det ser välskött ut.

Jag skall dit idag igen hade jag tänkt mig, skall kolla vad han har för tetror.

Glömt o fråga vad det blev för tetror?
Jag funderar på koppar eller kejsartetror som komplement till scalarerna.
#61 - 23 november 2009 15:54
Mick13 skrev:
Glömt o fråga vad det blev för tetror?

Jag funderar på koppar eller kejsartetror som komplement till scalarerna.

Det blev inga tetror utan det blev Rasbora galaxy, 12 st.
#62 - 23 november 2009 16:05
Var där i lördags och tänkte byta in lite fisk mot galaxy, det slutade med ett mindre köp och 2h fisksnack, underbart när en butik inte har så mycket kunder hela tiden så man får lite tid att snacka :D
#63 - 23 november 2009 16:10
Ja, han kan verkligen prata :d;)
#64 - 23 november 2009 16:14
Han kom ihåg vem du var tror jag, sa att det fanns en tråd på Zoopet om affären och nämnde iom. att vi skulle ha galaxy nämnde jag att en härifrån också köpt ett tiotal. Då hade han koll på vem det var =P
#65 - 9 december 2009 22:07

Heh var dit paratade lite... och ställde 1000 frågor som vanligt om olika fiskar sedan blev han osäker på vari från den aktuell fisken kom in från gissa vilken bok som döck upp då Jop en BTN bok :)
#66 - 9 december 2009 22:13
Sultanen skrev:
Han kom ihåg vem du var tror jag, sa att det fanns en tråd på Zoopet om affären och nämnde iom. att vi skulle ha galaxy nämnde jag att en härifrån också köpt ett tiotal. Då hade han koll på vem det var =P

Han mins dig med Sultanen på grund av vissa humrar ;)
Ska vi inte dra i gång en akvarist sammanslutning som träffas en gång i månaden tar en fika och snackar akvarium far på studie besök till spänande butiker osv. ??? Till ex Åled, Hecules zoo Stroa zoobutiken i Jönköping och i samma veva våldgästar Kili fantasten i Husqvarna ;)
#67 - 12 december 2009 18:53
Skall fundera på det,men det hade nog varit kul.¨
Men vi kan väl ta det efter jul? det är liite mycket just nu.....
#68 - 12 december 2009 21:59
PiaJo skrev:
Skall fundera på det,men det hade nog varit kul.¨

Men vi kan väl ta det efter jul? det är liite mycket just nu.....

Jovars den 28 december går fint för mig ...... :p
Nä men vist efter nyår så är det lite lugnare.
#69 - 13 december 2009 01:44
Jo, det hade väl varit trevligt:)
Sålänge det inte är tentavecka ... Dvs nästa vecka..
#70 - 5 januari 2010 22:46
Sultanen skrev:
Jo, det hade väl varit trevligt:)

Sålänge det inte är tentavecka ... Dvs nästa vecka..

Blev det omtenta eller omfest ?
#71 - 5 januari 2010 23:36
Vete tusan vad det blir, inte fått resultaten ännu tyvärr.
#72 - 6 januari 2010 07:58
Lycka till, du får hoppas på det bästa.
Bilagor:
#73 - 12 januari 2010 16:49
Jag är nästan boråsare, svårt att bestämma mig :p
Uppvuxen i Partille men nu bosatt i Bollebygd and loving it, man åker ju hellre till Borås än Göteborg för att handla på helgerna, storstadstress blää.

Zoohörnan är det den som ligger i knalleland längst mot djurparken så att säga? Man går längst in i huset och upp för en trappa, till vänster. Den butiken tyckte jag inte om alls, väldigt ointresserade var de 2 som jobbade när jag var där, ett flertal kar hade död fisk i :(

Jag jobbar i Göteborg så det blir att jag handlar på hemväg ibland. Herkules är ok, Ciklidhuset i Lerum tycker jag också om (mycket kunnig ägare). Men senaste favoriten är den bakom Kaggeledstorget, jag kommer inte ihåg vad den heter, tropic fish import eller nåt. Väldigt duktig kille och hävdar att han har flest kar i storgöteborg, 300st.
#74 - 12 januari 2010 16:57
nojjman skrev:

Jag har två i mitt kar, eller ville du ha någon butik? :p

PiaJo skrev:
Du kör mot Ulricehamn från Borås så kör du av mot Dalsjöfors, Äspered och tar av mot höger i första rondellen, i andra rondellen tar du vänster, sen rakt fram ned för backen, sen står det en skylt på höger sida där du skall ta av mot vänster, sen kör du bara den vägen till man kommer till ett par gula hus och där står det en skylt på ett av husen "falskogs akvarium" (på vänster sida.

Framme!

Sparat för framtiden! :)
Hur lång tid tar det ungefär från Borås? Bara åkt det hållet när jag kört till Jönköping eller 08.
#75 - 12 januari 2010 17:58
Det ligger väl 10min från Borås, tror inte det tar längre tid än så iaf =)
Den butiken tycker jag verkligen om, inte alls så många kar men väldigt trevlig ägare och en fräch mysig lokal :)
#76 - 12 januari 2010 18:33
Den "fiskaffären" är väldigt bra, tycker jag.

Jag var på Herkules i göteborg i fredags och köpte 8 st Cordyoras Julii, gillar den butiken, köpte även mitt nya akvarium med div. tillbehör där.
#77 - 12 januari 2010 20:05
Herkules är väldigt trevliga också, kunniga och välskötta kar med bra utbud :)
Dock en bra bit att åka dit men är jag i Göteborg är det en synd att inte svänga förbi Herkules :D
#78 - 12 januari 2010 21:13
hej hörde att ni undrade om akvarieklubb i borås. det var jag som drev hemsidan för ett antal år sedan och var även vice ordförande ett tag. har också haft hand om klubb bladet. har dock inte varit aktiv med akvarier på några år och vet ej om ifall klubben fortfarande finns. Eller rättare sag jag tror den finns men i sparlåga.

Mikael i Knalleland har också varit aktiv där så han kanske vet om den är igång. Annars kolla efter Seppo Rapinoja (stavas det så?) han har varit ordförande (eller är??)

Jag kann höra mig för om föreningen fortfarande lever. Eller har ni redan fått svar på den saken?
#79 - 12 januari 2010 21:19
när akvarieklubben i Borås var som mest aktiv hade vi möten i Folkets hus och var kanske ca 40 på varje möte en gång i månaden. Vi hade då möten i Folkets hus men slängdes ut när Högskolan tog över. Vi fortsatte ett tag i Mariedals Klubbstuga, men antalet besökare minskade då det lite lite avsides. Folk var för lata för att ta sig dit helt enkelt.

Jag har en hel del erfarenheter vad det gäller fiskar och odling m.m. och har även varit skribent i tidningen Akvariet när den fanns. Tyvärr lades även den ner för ett antal år sedan.
#80 - 12 januari 2010 21:28
Du får helt enkelt dra igång igen! Kanske finns mer akvarister i Borås nu? Hur pass längesedan var det ni höll på?

Ingen aning om den fortfarande finns kvar faktiskt, noterat att hemsidan är borta iaf ;)
#81 - 12 januari 2010 21:34
Jag själv har inte varit aktiv under ett gäng år, men jag vet att föreningen fanns kvar när jag själv lämnade den. Vi gjorde en hel del tillsammans och vi åkte till andra föreningar, besökte olika butiker i andra städer, ordnade utställningar, hade autioner och en hel del annat.

Vi har bl.a. visat upp oss på Hem och trädgårdsmässan på Åhaga men det var några år sedan.

Vi hade ett "eget" biblotek med böcker och tidningar som medlemar kunde låna. Vi åkte ut i naturen och "jagade" levande foder såsom cyklops, mygglarver m.m. Jag får helt enkelt se om det går att "spåra" upp de andra och se vart allt har tagit vägen. Någon har det säkert liggande.
#82 - 12 januari 2010 21:40
Är rätt så ny på detta, men intresset växer kraftigt och har skaffat mig ett 3:e kar nu. Är förövrigt från Borås och kommer fortsätta att bo här ett tag till. Träffar gärna personer med samma intresse IRL och delar erfarenheter och snackar skit. Även studiebesök låter lockande.
#83 - 12 januari 2010 21:41
Låter toppen!
#84 - 12 januari 2010 21:42
De flesta Boråsare åker nog på GCG's träffar i brist på något i närheten.

Hade varit roligt med något häromkring!
#85 - 12 januari 2010 22:14
40 besökare på månatliga möten låter ju som det var väldigt aktivt en gång i tiden :)
#86 - 13 januari 2010 07:31
Sultanen skrev:
De flesta Boråsare åker nog på GCG's träffar i brist på något i närheten.

Hade varit roligt med något häromkring!

Ja, det hade varit roligt att ha det häromkring!
#87 - 13 januari 2010 18:44
Är det någon i Borås som använder CO2? Jag är lite sugen på att testa detta och har läst en hel del, men vill se hur det funkar i verkligheten och gärna se hur det ser ut.

Var förövrigt ute i Falskog idag och måste säga att sådana akvarium säljer fisk. i alla fall till mig, ordning och reda och fina akvarium. Sen att han hade lite mer typer av växter och verkar ha kunskap gör ju inte saken sämre. Får tacka för tipset.
#88 - 13 januari 2010 19:17
mcben skrev:
Är det någon i Borås som använder CO2? Jag är lite sugen på att testa detta och har läst en hel del, men vill se hur det funkar i verkligheten och gärna se hur det ser ut.

Var förövrigt ute i Falskog idag och måste säga att sådana akvarium säljer fisk. i alla fall till mig, ordning och reda och fina akvarium. Sen att han hade lite mer typer av växter och verkar ha kunskap gör ju inte saken sämre. Får tacka för tipset.

Köpte du nåt? Jag kör inte med Co2 men skulle vara kul att se hur det funkar.
#89 - 13 januari 2010 19:19
PiaJo skrev:
Köpte du nåt? Jag kör inte med Co2 men skulle vara kul att se hur det funkar.

Köpte inget idag, hade vägarna förbi så jag tänkte bara kolla vad han erbjöd, men det slutade med 1,5 timmars långt prat om allt inom akvarium. Mycket trevlig kille det där.
#90 - 13 januari 2010 19:21
Man kan fastna där länge, men det gör inget för han är så trevlig.
#91 - 13 januari 2010 21:19
Jag kör med trycksatt (tub) CO2 i mitt växtkar, tyvärr har jag en del alger i det just nu så det är väl inte så extremt mycket för världen men anläggningen fungerar iaf om du vill kika på den ;) :)
#92 - 13 januari 2010 22:24
Sultanen skrev:
Jag kör med trycksatt (tub) CO2 i mitt växtkar, tyvärr har jag en del alger i det just nu så det är väl inte så extremt mycket för världen men anläggningen fungerar iaf om du vill kika på den ;) :)

Det hade vart trevligt. Funderar på att testa detta i ett 105 literskar som jag hämtar till helgen. Så det lär väl ta någon månad innan det är dags, men då hinner jag läsa på lite mer innan.

Men kikar gärna på hur det ser ut någon dag i framtiden. :)
Bilagor:
#93 - 13 januari 2010 22:56
Bara att hojta så hinner jag städa innan också ;)
#94 - 14 januari 2010 07:05
Sultanen skrev:

Får jag också komma och kika på ditt växtkar?
#95 - 14 januari 2010 12:09
PiaJo skrev:
Får jag också komma och kika på ditt växtkar?

Sultanen skrev:

;)

Givetvis kan du det, sålänge du inte förväntar dig mer än vad en amatör kan frambringa :d Vänta någon vecka bara så skall jag få ordning på gödnings regimen och CO2n, haft det på sparlåga under en medicineringskur för diskusarna. Dom har flyttat till ett annat kar nu så det är dags att brassa på rejält igen nu:)
#96 - 14 januari 2010 17:18
Sultanen skrev:
;)

Givetvis kan du det, sålänge du inte förväntar dig mer än vad en amatör kan frambringa :d Vänta någon vecka bara så skall jag få ordning på gödnings regimen och CO2n, haft det på sparlåga under en medicineringskur för diskusarna. Dom har flyttat till ett annat kar nu så det är dags att brassa på rejält igen nu:)

Tack, jag är en fullfjädrad amatör jag med :) men jag tror att du kan så mycket mer än vad jag kan, kunde absolut inget för 2 år sen, men jag lär mig nya akvaristik-saker varje dag.
#97 - 14 januari 2010 17:20
mcben skrev:
Det hade vart trevligt. Funderar på att testa detta i ett 105 literskar som jag hämtar till helgen. Så det lär väl ta någon månad innan det är dags, men då hinner jag läsa på lite mer innan.

Men kikar gärna på hur det ser ut någon dag i framtiden. :)

Vi kanske kan komma samtidigt så slipper Sultanen städa två gånger;)
#98 - 14 januari 2010 18:06
PiaJo skrev:

Precis, ingen dålig idé. :)
#99 - 14 januari 2010 18:48
Hörni den där Falskog, hade han fasta öppettider eller bara telenummer? Orkar inte läsa tillbaka alla sidor :p Ska ta mig dit i helgen om andra saker klaffar tänkte jag =)
#100 - 14 januari 2010 19:01
Jag tror att han har öppet mån fre 17-19 och helgerna typ 11-16 eller nåt sånt, hittar inte en tidning det står i, alla är slängda :mad:
#101 - 14 januari 2010 19:44
PiaJo skrev:
Tack, jag är en fullfjädrad amatör jag med :) men jag tror att du kan så mycket mer än vad jag kan, kunde absolut inget för 2 år sen, men jag lär mig nya akvaristik-saker varje dag.

Ju mer man sitter här och ju fler olika forum man är aktiv på desto mer lär man sig, sen måste man ju våga prova också :D

PiaJo skrev:

Låter som en bra idé tycker jag :)
#102 - 14 januari 2010 19:47
PiaJo skrev:
Jag tror att han har öppet mån fre 17-19 och helgerna typ 11-16 eller nåt sånt, hittar inte en tidning det står i, alla är slängda :mad:

Det stämmer fint det, han har inte kommit upp med en hemsida ännu, tydligen äger han en mindre firma som bland annat producerar hemsidor åt företag så han kommer låta dem bygga honom en sida men han har tydligen inte fått tummen ur ännu :D
#103 - 14 januari 2010 20:36
Jaha det där med skomakarns barn :D

Tack för infon :)
#104 - 14 januari 2010 20:40
Precis xD
#105 - 4 februari 2010 12:42
Jag ska köpa AquaSafe snart och undrar om ni vet något ställe som har bra pris på detta?
#106 - 4 februari 2010 12:49
Bra fråga, internet skulle jag säga, eller kika på Zoohörnan, han brukar ha okey priser på en del saker. Men helt ärligt skulle jag vilja säga att du borde tänka över om du verkligen behöver Aquasafe, väääldigt dyr och i de allra flesta fall meningslös tillsats :)
#107 - 4 februari 2010 12:50
Alla ni (vi) som är från Borås, vad har ni för varianter på Guppys och Endlers? Håller ni separata stammar eller har ni det blandat i samma burkar? Någon som kör med rena guppy/endlers kar?
#108 - 4 februari 2010 12:52
Sultanen skrev:
Bra fråga, internet skulle jag säga, eller kika på Zoohörnan, han brukar ha okey priser på en del saker. Men helt ärligt skulle jag vilja säga att du borde tänka över om du verkligen behöver Aquasafe, väääldigt dyr och i de allra flesta fall meningslös tillsats :)

Jaså, behövs det inte? I så fall sparar man ju en del...
Men ska jag ha i något annat medel då eller??
#109 - 4 februari 2010 12:54
Har endler, 1+1 och ett par yngel, var tvungen att köpa det en gång ifrån Falskog :P
I övrigt har jag inga men det är "rena" endlers iaf xD

Men har ingen koll på guppy/endler alls, aldrig intresserat mig, de ynglar så fasligt att det blir ohållbart att ha dem till annat än att ta dem till akvarieaffären för inbyten. Så gör jag med några Wagtail Korallplaty=)
#110 - 4 februari 2010 12:55
Vigoez skrev:
Jaså, behövs det inte? I så fall sparar man ju en del...

Men ska jag ha i något annat medel då eller??

Medel är överskattat sålänge du inte har egen brunn eller problem med olika metaller och skit i vattnet, har du kommunalt vatten behöver du inte bery dig om det.

Enda medlet jag doserar i mina kar är PMDD och trycksatt CO2 i växtkaret då men det är inget medel :)
#111 - 4 februari 2010 12:56
Sultanen skrev:
Medel är överskattat sålänge du inte har egen brunn eller problem med olika metaller och skit i vattnet, har du kommunalt vatten behöver du inte bery dig om det.

Enda medlet jag doserar i mina kar är PMDD och trycksatt CO2 i växtkaret då men det är inget medel :)

Ok, men alla säger ju att man ska ha i sådant där!? Vad är PMDD får något??
#112 - 4 februari 2010 12:58
PMDD är växtnäring.

Vilka är "alla"? Här på forumet är det nog väldigt få som har koll som förutspråkar vattenberedningsmedel i vanliga fiskkar.=) De som älskar Aquasafe är akvariebutikerna, för de tjänar massa pengar på att man alltid skall dosera det vid varje vattenbyte, i stora mängder!
#113 - 4 februari 2010 13:02
Sultanen skrev:
PMDD är växtnäring.

Vilka är "alla"? Här på forumet är det nog väldigt få som har koll som förutspråkar vattenberedningsmedel i vanliga fiskkar.=) De som älskar Aquasafe är akvariebutikerna, för de tjänar massa pengar på att man alltid skall dosera det vid varje vattenbyte, i stora mängder!

Just precis, butikerna menade jag!

Ok, jag får väl sluta med den här dyra skiten och köra lite mer "naturell". Eftersom jag inte har växter i mina kar behöver jag inte ha i något alls då??
#114 - 4 februari 2010 13:05
Njaa, inte som jag ser det i alla fall, dock har jag fått för mig att det är svårt att få balans i ett kar utan växter? Nitraten går ju inte åt i karet och försvinner bara vid vattenbyten. Hur ser det ut för dig?
#115 - 4 februari 2010 13:13
Jag valde att inte ha i växter för att likna den naturliga biotopen så mycket som möjligt. Jag har inte märkt av något problem. Värdena verkar vara bra och fiskarna verkar också krya. Ingen död sedan jag införskaffade de i somras. Bra kvalitet på fiskarna i Lerum!
#116 - 4 februari 2010 13:19
Vigoez skrev:
Just precis, butikerna menade jag!

Ok, jag får väl sluta med den här dyra skiten och köra lite mer "naturell". Eftersom jag inte har växter i mina kar behöver jag inte ha i något alls då??

Beror väll lite på vad du har för fiskar. VIssa fiskar har ju speciella krav på vattnet. En del ungförade och killis vill ha salt osv.... så om du behöver nått eller inte beror på vad du har i burken. Men "naturelle" funkar på mycket, men inte allt ;)
#117 - 4 februari 2010 13:21
Ser ut att vara en Malawi burk eller likande med tanke på bilden:)
#118 - 4 februari 2010 13:26
Japp ett malawi (230l) och två små ornatuskar. Så i dessa är växter FÖRBJUDET!
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 4 februari 2010 14:34
Sultanen skrev:

Fler och fler kommuner i Sverige börjar tillsätta kloramin i kranvattnet och där måste man ha ett vattenberedninsgpreparat som neutraliserar detta.
#120 - 4 februari 2010 15:39
Fler och fler kommuner i Sverige börjar tillsätta kloramin i kranvattnet och där måste man ha ett vattenberedninsgpreparat som neutraliserar detta.

Oj, ja, du har rätt i det, Sjöbo vattenverk har tydligen börjat med Monokloramin såg jag.

Frågan är väl dock om de allra flesta verkligen bery sig om det ändå, vanligen är det ju låga doser och jag vet inte om någon som haft problem här i Borås i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 4 februari 2010 15:50
Sultanen skrev:
Oj, ja, du har rätt i det, Sjöbo vattenverk har tydligen börjat med Monokloramin såg jag.

Frågan är väl dock om de allra flesta verkligen bery sig om det ändå, vanligen är det ju låga doser och jag vet inte om någon som haft problem här i Borås i alla fall.

Men det kan vara värt att hålla koll på det - för i längden är det definitivt inte hälsosamt och fiskarna inte dör knall och fall om doseringen är liten. Men även små doser gör att fiskarna får en mycket kortare livslängd och man helller inte göra några stora vattenbyten. Då kan det få drastiska konsekvenser.
#122 - 9 februari 2010 22:54
Sultanen skrev:

Jag har egen brunn och vatten i kalss med stålmannekalsonger använder inga tillsatser i vattnet förutom "bio sörja" från löv dungen dvs filtrat av yt jorden. Fast jag har inga krävande fiskar heller.
#123 - 10 februari 2010 10:45
Mick13 skrev:
Jag har egen brunn och vatten i kalss med stålmannekalsonger använder inga tillsatser i vattnet förutom "bio sörja" från löv dungen dvs filtrat av yt jorden. Fast jag har inga krävande fiskar heller.

Doserar vattenberedningsmedel till mina finare CrystalRed men det är väl bara en säkerhetsåtgärd, märkte dock att de ynglade av sig betydligt mycket sämre utan det. Men till fisk kör jag ingenting och det fungerar fina fisken även över längre tid, vårt vattenverk skall dock tydligen inte pytsa i kloraminer i reningsprocessen.
#124 - 17 februari 2010 22:19
Sultanen skrev:
Doserar vattenberedningsmedel till mina finare CrystalRed men det är väl bara en säkerhetsåtgärd, märkte dock att de ynglade av sig betydligt mycket sämre utan det. Men till fisk kör jag ingenting och det fungerar fina fisken även över längre tid, vårt vattenverk skall dock tydligen inte pytsa i kloraminer i reningsprocessen.

HMM det är kanske vattnets hårdhet som gör att en del av fiskarna växer dåligt i mitt kar??? Flera av Sa fiskarna är från en ganska sur vattenmiljö med mjukt vatten. TÄnker då på mina scalarer. Anc. och corrydasen växer bra.
#125 - 17 februari 2010 22:21
Bra fråga, tyckt mig märka dålig tillväxt vid högra nitratvärden men det är verkligen ingenting jag har något stöd för, bara en observation.
#126 - 17 februari 2010 22:24
Hör opp kär vänner från regn bältet sprang på en malwi akvarist i jobbet idag. Jag berättade att vi var några på zoopet som är från Borås området som är intresserade av akvarier som funderade på att träffas någon gång i bland under ordnade former, göra lite studiebesök osv.

Sultanen, Pia föreslå några datum så ser vi hur många som kan/vill =)
Vi kunde som ex börja med en fika på Cafeviskan i Borås.
#127 - 17 februari 2010 22:26
wierdalien skrev:
Jag själv har inte varit aktiv under ett gäng år, men jag vet att föreningen fanns kvar när jag själv lämnade den. Vi gjorde en hel del tillsammans och vi åkte till andra föreningar, besökte olika butiker i andra städer, ordnade utställningar, hade autioner och en hel del annat.

Vi har bl.a. visat upp oss på Hem och trädgårdsmässan på Åhaga men det var några år sedan.

Vi hade ett "eget" biblotek med böcker och tidningar som medlemar kunde låna. Vi åkte ut i naturen och "jagade" levande foder såsom cyklops, mygglarver m.m. Jag får helt enkelt se om det går att "spåra" upp de andra och se vart allt har tagit vägen. Någon har det säkert liggande.

Har du lyckats spåra upp några gamla Borås akvarister?
#128 - 25 februari 2010 21:15
Hörni folk, alldeles utanför djurparken, upp till vänster när man ska betala och gå in, vad är det som finns där? Är inte det typ ett terrarium/akvarium eller något sånt?
Det var en 2-3 år sedan jag var på djurparken men jag hittar inget på nätet..
#129 - 25 februari 2010 22:43
Vet inte om det finns kvar? Var i alla fall ett terrariumliknande ställe, var där för säkert 10 år sedan, tänkt på det någon gång men aldrig fått tummen ur till att kika på vad det är.

Mick13: Skickade ett PM till wierdalien och han är fortfarande på jakt efter dem så det kommer troligen :)
#130 - 18 mars 2010 22:25
Stället med krokodil huvudet finns kvar man jag har inte varit in där sedan barndomen men det var terrareirna jag mins men vist fanns det kar med fiskar med på den tiden
#131 - 18 mars 2010 22:26
Sultanen skrev:
Vet inte om det finns kvar? Var i alla fall ett terrariumliknande ställe, var där för säkert 10 år sedan, tänkt på det någon gång men aldrig fått tummen ur till att kika på vad det är.

Mick13: Skickade ett PM till wierdalien och han är fortfarande på jakt efter dem så det kommer troligen :)

Har du hört något från wierdalien?
#132 - 18 mars 2010 23:00
Vigoez skrev:
Tur att man bor där man bor. Här finns mängder av bra akvariehandlare att köpa av, i alla fall inom en radie på 10 mil.

Jag har lite ciklider som jag köpt på ciklidhuset i Lerum och ciklidhobby i Nol. Riktigt bra!

Har du kollat Falskog? Kanon butik!!
#133 - 18 mars 2010 23:02
danne0301 skrev:
Hörni folk, alldeles utanför djurparken, upp till vänster när man ska betala och gå in, vad är det som finns där? Är inte det typ ett terrarium/akvarium eller något sånt?

Nja! sist jag var där (i sommras) var det bara ormar.
#134 - 18 mars 2010 23:06
PiaJo skrev:
Hur många är vi här på zoopet som är från Borås?

Förlåt! ny på zoopet. skulle läst alla inlägg innan man lägger sig i!
Bor i uhamn föresten.
#135 - 19 mars 2010 19:32
Förlåt! ny på zoopet. skulle läst alla inlägg innan man lägger sig i!

Bor i uhamn föresten.

Jag bor utanför ovan nämnda by. Jag har barn på samma förskola som du Krister. :d
#136 - 27 mars 2010 08:17
Bor i Ulricehamn, :) Ser att det är fler som gör det! Skojjsigt ^^
#137 - 27 mars 2010 08:45
danne0301 skrev:

BORÅS TROPIKHUS heter det som finns nära djurparken, samma parkering-det var öppet förra året i allafall då jag lämnade vår Skalman till dom-en treköldssköldpadda och då var det i full gång:d i entren fanns akvarium m fisk och ett med vår skalman samt en till samma sort:)kollade priser, öppet i år åxo så det är kvar hemsida www.borastropikhus.se där står det om dom samt öppettider,pris mm
#138 - 27 mars 2010 09:26
Tack för infon här också ;)
#139 - 27 mars 2010 09:32
Nja! sist jag var där (i sommras) var det bara ormar.

Ja det heter ju Tropikhuset så då brukar det vara ormar,sköldpaddor mm:)var aldrig inne där utan lämnade bara vår sköldpadda å då fanns fisk i akvarium i entren samt sköldpaddor
#140 - 27 mars 2010 10:26
Boråsare här med :D

har inte orkat läsa genom alla sidorna , så jag vet inte vad ni kom fram till med rådasanden som det talades om i början .
Jag har alltid köpt rådasand på verktygsboden . De har den som blästersand . Kostar 59.- tror jag det va och är väldigt finkornig.

Ang tropikhuset i Borås så kan jag rekomendera dom som inte vart där att åka dit ! De har bla en stor aligatorsnapper och sveriges största samling av giftormar . Sen har de en del annat med !
Kjell Fohrman
Administrator
#141 - 27 mars 2010 11:09
MarikaC skrev:
Bor i Ulricehamn, :) Ser att det är fler som gör det! Skojjsigt ^^

Jag har bott i Ulricehamn (i alla fall i Ulricehamns kommun) och gått på såväl Stenbocksskolan och Tingsholmsgymnasiet - fast det var änna rätt länge sen:p
#142 - 28 mars 2010 14:26
Jag har bott i Ulricehamn (i alla fall i Ulricehamns kommun) och gått på såväl Stenbocksskolan och Tingsholmsgymnasiet - fast det var änna rätt länge sen:p

Går på stenbock justnu, kul att det finns så många som har bott/bor i U-hamn :)
#143 - 28 mars 2010 15:05
doppingen skrev:
Ja det heter ju Tropikhuset så då brukar det vara ormar,sköldpaddor mm:)var aldrig inne där utan lämnade bara vår sköldpadda å då fanns fisk i akvarium i entren samt sköldpaddor

har dom mycket fisk ?

tänkte åka ditt där för att se ev fisk och akvarium. men har dom lite av det är det kanske inte lönt att betala 70kr. för ormar och sånt är jag inte så intresserad av.
#144 - 28 mars 2010 15:49
Flaxss skrev:
har dom mycket fisk ?

tänkte åka ditt där för att se ev fisk och akvarium. men har dom lite av det är det kanske inte lönt att betala 70kr. för ormar och sånt är jag inte så intresserad av.

vet ej,som jag skrev var jag ju aldrig inne där(den fisk jag såg var i entreen),men nån annan vet kanske?;)
#145 - 28 mars 2010 16:50
Man kan ju alltid maila och höra sig för.
#146 - 30 mars 2010 14:25
Tyvärr har dom inte mycket fisk alls , faktum är att det du sett i entrén är allt dom har . Så för akvarister är detta inte vad man letar efter, men som sagt ... gillar man ormar så är det väl värt besöket :D
#147 - 30 mars 2010 20:45
MarikaC skrev:
Går på stenbock justnu, kul att det finns så många som har bott/bor i U-hamn :)

Jag bor i utkanten av kommunen men har aldrig gått på någon av de ovannämnda skolorna :)
#148 - 31 mars 2010 16:31
Mick13 skrev:
Jag bor i utkanten av kommunen men har aldrig gått på någon av de ovannämnda skolorna :)

Hehe Okej :) Men jag trodde inte det bodde så många Akvarie intresserade här :O Det var något nytt!
#149 - 31 mars 2010 19:50
jag är inflyttad som vuxen =)
#150 - 31 mars 2010 20:14
koffra skrev:
Tyvärr har dom inte mycket fisk alls , faktum är att det du sett i entrén är allt dom har . Så för akvarister är detta inte vad man letar efter, men som sagt ... gillar man ormar så är det väl värt besöket :D

då är det nog inget för mig, jag har ormfobi.
#151 - 1 april 2010 21:36
Flaxss skrev:
då är det nog inget för mig, jag har ormfobi.

Jag har aldrig riktigt fattat tjusningen med att ha reptiler hemma.....
Ja jag vet jag säger emot mig själv som har fiskar men det är min åsikt [:o]
#152 - 1 april 2010 21:48
Bara en fråga så ut i syberrymden till oss från regenbältet vad har ni för kar??

Jag har ett 180L Syd- latinamerika kar med blandade vanliga växter som jag har dålig koll på vad det är men Amzon svärdplanta, najas, vattenpest ,valeriansa för att nämna några
120L Som tidigare var till för slöjstjärtarna men som nu bebos av tre neontetror , en vinkeltetra och i början av en invasion av posthorns snäckor.

35-40L Hörn kar med körsbärsräkor och posthornssnäckor Växterna är Javamossa, Najas, Windelöv och vattenpest.

Som ni märker är inte mitt stora intresse växterna utan fiskarna och tekniken
#153 - 2 april 2010 07:09
Jag har:
105 liters sällskap, med Bågfensciklidpar, 10 st Rasbora Galaxy, 2 Ancistrus, 4 Korallplatysar, 8 st pansarmalar, blandade växter.

54 liters med Ap.Borellisar och lite räkor, blandade växter.

Vas på ca 20 liter med räkor och Microrasbora Kubotai.
#154 - 2 april 2010 10:35
Se signatur =)
#155 - 2 april 2010 15:38
Har ett 240l med:
4 Scalarer
8 rosentetror
5 platy
8 seamesiska algätare
2 praktbotior
4 malar

Och så har jag ett 20 liter som står tomt har innan varit räker & endlers.
Och ett 110l till salu :D
#156 - 4 april 2010 16:23
PiaJo skrev:
Jag har:

105 liters sällskap, med Bågfensciklidpar, 10 st Rasbora Galaxy, 2 Ancistrus, 4 Korallplatysar, 8 st pansarmalar, blandade växter.

54 liters med Ap.Borellisar och lite räkor, blandade växter.

Vas på ca 20 liter med räkor och Microrasbora Kubotai.

EEh :confused: 105L trodde du fått ett ultimatum på max 54L karet :d
#157 - 4 april 2010 16:57
Mick13 skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat tjusningen med att ha reptiler hemma.....

Ja jag vet jag säger emot mig själv som har fiskar men det är min åsikt [:o]

faktiskt gillar jag ödlor, sköldpaddor men just ormar klarar jag inte av.
#158 - 4 april 2010 17:12
Mick13 skrev:
Bara en fråga så ut i syberrymden till oss från regenbältet vad har ni för kar??

jag har detta efter senaste ommöbleringen av fiskar.

-50-60L, ''sjukhus''akvariet-

guldfisk
plastväxter

-54L, före detta guppykar -

salamander
Snäckor

Gräskalmus
okänd Ormbunke
Anubias
Javamossa
Hornsärv
diverse flytväxter

-250L, Asien mix -

Dvärgkardinalfisk - Tanichthys micagemmae
Kardinalfisk - Tanichthys albonubes
Praktbarb - Puntius conchonius
Mesonoemacheilus guentheri
Pakistanbotia - Botia almorhae
Väderål - Misgurnus anguillicaudatus

Nuphar lutea
Hornsärv
Cryptocoryne
Vallis
Aponogeton crispus
Näckros
javamossa
Cladophora aegagropila

-375L, Asien mix -

Eldstjärt - Epalzeorhynchos bicolor
Skunkbotia - Yasuhikotakia morleti
Siamesisk algätare - Crossocheilus oblongus
Eldål - Mastacembelus erythrotaenia
Praktbotia - Cromobotia macracanthus
Zebrabotia - Botia striata
Botia dario
Tigerbarb - Puntius tetrazona
Fembandsbarb - Puntius phutunio
Kilfläcksrasbora - Trigonostigma heteromorpha

Crinum natans
Ludwigia
Javaormbunke
Javamossa
#159 - 4 april 2010 17:19
Mick13 skrev:
EEh :confused: 105L trodde du fått ett ultimatum på max 54L karet :d

Jag har fått blinka och tindra med ögonen rätt mycket för detta ;):D
#160 - 4 april 2010 22:16
Mick13 skrev:

ett 320L som står tomt :c
#161 - 5 april 2010 07:32
kr3wie skrev:
ett 320L som står tomt :c

Då är det dags att starta upp det ;):)
#162 - 5 april 2010 07:33
Eller skänka det till någon villig :D
#163 - 5 april 2010 07:50
Också från borås, har just flyttat så har just nu bara ett 60 liters igång där jag har nån apistogramma på ingång. Vet inte vilken sort det blir än för tar de nämligen via en affär i Kungsbacka som i sin tur tar det via en privatodlare. Men vet att det kommer vara av bästa kvalite så blir nöjd vilket som ;)
#164 - 5 april 2010 13:51
PiaJo skrev:
Jag har fått blinka och tindra med ögonen rätt mycket för detta ;):D

Träningsvärk i ögonlocke:confused::dt
#165 - 5 april 2010 17:28
Mick13 skrev:
Träningsvärk i ögonlocke:confused::dt

Nää...:d den har gått över...:d
#166 - 27 april 2010 17:22
Det var ord och inga visor det =)
#167 - 27 april 2010 17:42
Mick13 skrev:
Det var ord och inga visor det =)

Jag tror jag vet vad du menar fast inlägget är borttaget, var bara lite orolig så att personen inte skulle få böta eller nåt. Försökte bara vara hjälpsam...hoppas att jag inte lät för besserwissig för det ville jag verkligen inte [:o]
#168 - 28 april 2010 16:49
PiaJo skrev:
Jag tror jag vet vad du menar fast inlägget är borttaget, var bara lite orolig så att personen inte skulle få böta eller nåt. Försökte bara vara hjälpsam...hoppas att jag inte lät för besserwissig för det ville jag verkligen inte [:o]

Heh det var inte riktat till dig eller inlägget som togs bort kommenterade inlägget finns på sidan före.:D
Var du på Falskogs idag Pia?
#169 - 28 april 2010 17:56
Mick13 skrev:
Heh det var inte riktat till dig eller inlägget som togs bort kommenterade inlägget finns på sidan före.:D

Var du på Falskogs idag Pia?

Ja, jag var på falskogs idag....var du där eller???
#170 - 28 april 2010 18:27
jag var på falskogs i helgen :) riktigt fina fiskar och växter :D blev ett par blå guramis till mitt blivande asien-kar :D och några guppy's till 105L karet :D får åka dit igen när han byggt ut det :D
#171 - 28 april 2010 18:34
hult87 skrev:
jag var på falskogs i helgen :) riktigt fina fiskar och växter :D blev ett par blå guramis till mitt blivande asien-kar :D och några guppy's till 105L karet :D får åka dit igen när han byggt ut det :D

Ja, visst är det en fin affär. Tyvärr ligger den bara 5 min från mig så många pengar har det gått åt [:o] Jag tycker att han har bra ordning och kvalitet på fiskarna.
Bilagor:
#172 - 28 april 2010 18:43
PiaJo skrev:
Ja, visst är det en fin affär. Tyvärr ligger den bara 5 min från mig så många pengar har det gått åt [:o] Jag tycker att han har bra ordning och kvalitet på fiskarna.

okej, förstår det :P jag har ca 1timme dit men det är det värt :D roligt att se en butik med rikligt med växter i akvarierna :D fiskarna färgar ut så fint då :D
#173 - 1 maj 2010 08:53
PiaJo skrev:
Ja, jag var på falskogs idag....var du där eller???

Jep lämnade växter till Torbjörn
jag var grabben i blått vid kassan =)
#174 - 1 maj 2010 10:23
Mick13 skrev:
Jep lämnade växter till Torbjörn

jag var grabben i blått vid kassan =)

:) Åh, varför sa du inget??

Är du växtleverantör till den butiken?
Bilagor:
#175 - 6 maj 2010 15:40
PiaJo skrev:
:) Åh, varför sa du inget??

Är du växtleverantör till den butiken?

Ehh jag vågar inte gå på en okänd kvinna [:I] det kan upp fattas som framfusigt. Nej då men jag visste inte säkert om du var du... så jag tänkte att det var mer lägligt och fråga över nätet :).
Mjash att kalla mig leverantör är nog och att ta i men jag har av växter som var vanliga förr i karen och den växer bra hos mig så jag lämnar en del av överskotet dit.
#176 - 6 maj 2010 18:14
Mick13 skrev:
Ehh jag vågar inte gå på en okänd kvinna [:I] det kan upp fattas som framfusigt. Nej då men jag visste inte säkert om du var du... så jag tänkte att det var mer lägligt och fråga över nätet :).

Mjash att kalla mig leverantör är nog och att ta i men jag har av växter som var vanliga förr i karen och den växer bra hos mig så jag lämnar en del av överskotet dit.

Nää, man skall inte gå på en kvinna helt utan förvarning..;):)

Nästa gång måste du säga till, jag tror att jag kommer ihåg vad du hade för bil så jag kan kika efter den.
#177 - 7 maj 2010 18:04
Bor 4,5 mil från Borås....mittemellan Borås-Alingsås-Falköping mao rätt centralt...haha
Bilagor:
#178 - 7 maj 2010 22:16
låter som du måste bo kring mig nånstans :P bor också mellan allt känns det som :D
#179 - 14 maj 2010 10:54
hult87 skrev:
låter som du måste bo kring mig nånstans :P bor också mellan allt känns det som :D

som jag då bor mitt i ingen stans :D
#180 - 14 maj 2010 10:55
PiaJo skrev:
Nää, man skall inte gå på en kvinna helt utan förvarning..;):)

Nästa gång måste du säga till, jag tror att jag kommer ihåg vad du hade för bil så jag kan kika efter den.

Jep den bilen är lätt och känna igen ;)
#181 - 25 maj 2010 06:08
Har någon koll på hur det går med sälskapbildningen? Jag har inte hört av Sultanen på länge sedan han krängde porchen sin.
#182 - 25 maj 2010 12:48
Första gången jag är inne här sedan jag och tjejen bröt upp efter ett längre förhållande. Har för tillfället ingen egentlig egen bostad så akvariestiken är just nu lika med noll. Hon har kvar ett par kar hemma och ett antal är avslutade just nu.

Jag är dock verkligen inte borta ifrån akvariestiken, bara för tillfället.

Går i planerna på att köpa mig ett hus, helrenovera detta sen ta tag i att bygga upp en byggnad för kombinerad akvariestik och parakituppfödning :) Har alltid haft utrymmesbrist i lägenhet samt brist på möjligheter att ha något att pilla med. Tror ett hus med stor tomt skulle kunna avhjälpa det rätt fort! :D

Ja, Porschen är såld, en ny är inköpt ihopmekad, besiktigad med blanka papper efter 7års stillastående så ett garage som finns på tomten kommer min lilla pålle inte gråta över ;)
#183 - 8 juni 2010 15:20
Sultanen skrev:
Första gången jag är inne här sedan jag och tjejen bröt upp efter ett längre förhållande. Har för tillfället ingen egentlig egen bostad så akvariestiken är just nu lika med noll. Hon har kvar ett par kar hemma och ett antal är avslutade just nu.

Jag är dock verkligen inte borta ifrån akvariestiken, bara för tillfället.

Går i planerna på att köpa mig ett hus, helrenovera detta sen ta tag i att bygga upp en byggnad för kombinerad akvariestik och parakituppfödning :) Har alltid haft utrymmesbrist i lägenhet samt brist på möjligheter att ha något att pilla med. Tror ett hus med stor tomt skulle kunna avhjälpa det rätt fort! :D

Ja, Porschen är såld, en ny är inköpt ihopmekad, besiktigad med blanka papper efter 7års stillastående så ett garage som finns på tomten kommer min lilla pålle inte gråta över ;)

Hur går det med hus köperiet ?
Vad blev det för porche den här gången ? Jag har själv drömt om en men inkomsterna matchar inte priset för min del :( Jag är inte i meka tagen längre utan vill ha den fix o färdig. Har du någon koll på hur det går med eftersökandet av medlemmaran i gamla akvarieföreningen som fanns i Borås?
Bilagor:
#184 - 8 juni 2010 22:07
Jag har köpt hus! :D Tillträde på torsdag sen är det bara att börja renovera!!

Det blev en 924S som går som ett skott efter mekandet, var i Oslo i helgen och bilen gick klanderfritt i 80mil. Mycket nöjd, väldigt mycket bil för pengarna!

Har tyvärr ingen koll på det faktiskt, inte hört någonting mer. Har som sagt var lagt all form av akvariestik på hyllan tills vidare, renoveringen kommer ju pågå flertalet månader innan det blir tal om att starta igång något akvarium över huvud taget.
#185 - 9 juni 2010 18:08
Sultanen skrev:
Jag har köpt hus! :D Tillträde på torsdag sen är det bara att börja renovera!!

Grattis!

Har du köpt i närheten av Borås?
#186 - 9 juni 2010 18:27
Tackar!
Klart jag inte lämnar Borås i första taget! :)
Ute i aplared, 15min med bil ifrån Borås, perfekt läge för mig, perfekt pris också för den delen!
#187 - 12 juni 2010 09:44
Sultanen skrev:
Tackar!

Klart jag inte lämnar Borås i första taget! :)

Ute i aplared, 15min med bil ifrån Borås, perfekt läge för mig, perfekt pris också för den delen!

Grattis till huset!!
Husen är väldigt billiga där i jämförelse med på motsatta sidan av Borås.
Jag är med i renoverings tagen med. Men sitter här och samlar motivation för att sätta i gång med att spakla hålen inner taket. Tänkte få taket målat i helgen sedan är det bar att måla väggarna och tapetsera upp fond väggen. Sedan blir det till att starta upp nya karet :D
#188 - 15 juni 2010 05:18
Var ute på Falskogs igår och han visade mig sina nya ute-akvarium:) han hade dessa på baksidan och det var ställningar med stora akvarier där han hade olika sorters koi.

Sen visade han mig den nya delen som skall öppna senare, den ligger vägg i vägg så det kommer att bli dubbelt så stort senare, kul.
#189 - 15 juni 2010 11:37
Falskog blir lätt 7-härads största akvariebutik. =)
Jag har inte varit där på några veckor nu det var sååå stressigt sista veckorna på jobbet före jag gick på föräldraledigt. Tänkte svänga för bi där någon kväll i veckan och kolla läget. Börjar närma mig slutet på renoveringen nu så snart kan jag sätta i gång med det nya karet.
#190 - 18 juni 2010 19:08
Nice att Falskog ska bli större! Älskar den akvariebutiken!! :)
#191 - 19 juni 2010 15:29
Hörni hur var det nu med hans öppettider? Jag måste ju bara ta mig dit snart :s
#192 - 19 juni 2010 20:02
Mån-Fre : 17-19
Lör : 10-16
Sön : 12-16
#193 - 19 juni 2010 20:57
Tack, då åker jag dit i möra :)
#194 - 21 juni 2010 18:03
Har du varit där?
#195 - 21 juni 2010 19:10
Var i falskogs för kanske 2 veckor sen och det var verkligen jättefint. Synd att den är en liten bit att åka men det var det värt. Men fick faktiskt jättemycket hjälp av butiken inne i Coop. Trodde de bara hade hund o katt grejer men de hade även akvarier. Kanske inte det största utbudet men killen som hjälpte kunde vekligen fisk. Hjälpte mig beställa hem apisto. agazissi som gått i karet nu i en vecka.

Men hade vart jättekul med en förening så man kunde göra lite gemensamma besök och auktioner etc.:)
#196 - 21 juni 2010 19:12
Yes jag var där igår äntligen :D
Herregud vilken mysig butik och vilka underbara kar! Jag och mellangrabben som är 10 gick omkring där i kanske 25 minuter enbart tittandes. Det spelar liksom nästan ingen roll om det bara är tetror i ett kar, det är ändå kul att se på med alla växter.
Och vilken fiskvariation! Kommer bli hur grymt som helst när han byggt ut färdigt dessutom :)
#197 - 21 juni 2010 19:30
wowgubbe skrev:
Men det hade vart jättekul med en förening så man kunde göra lite gemensamma besök och auktioner etc.:)

Vi behöver väl ingen förening för detta, vi kan väl göra gemensamma besök mm ändå?
#198 - 21 juni 2010 20:07
har någon hört nått datum eller så angående när han är klar med utbygget av affären? :)
#199 - 23 juni 2010 07:10
Han bygger vart efter så det blir väl klart till hösten det var prio på damm delen vad jag förstod. Jo det har kommit några nissar till Arken på coop som har koll på akvarium. Vilket är bra.
#200 - 23 juni 2010 07:32
Nu har det varit snack om att vi skulle träffas i över ett års tid här på forat så nu gör vi slag i saken. Jag föreslår att vi åker gemansamt ut till Zoolagret i Jönköping den 9 juli och kollar in deras massiva utbud av fisk och annat. Jag kan köra mot att vi delar på bensin, vår bil tar 6 passagerare ev åker någon av mina barn med. Jag vill ha förslag på var vi skall träffas och vid vilken tid.

[COLOR=Red]TYVÄRR har det hänt saker som gör att jag inte längre kan åka den 9 juli.[/COLOR] [:(!]
#201 - 23 juni 2010 07:41
Mick13 skrev:
Jag föreslår att vi åker gemansamt ut till Zoolagret i Jönköping den 9 juli och kollar in deras massiva utbud av fisk och annat..

Var ligger Zoolagret i Jönköping?
#202 - 23 juni 2010 10:10
PiaJo skrev:
Var ute på Falskogs igår och han visade mig sina nya ute-akvarium:) han hade dessa på baksidan och det var ställningar med stora akvarier där han hade olika sorters koi.

Sen visade han mig den nya delen som skall öppna senare, den ligger vägg i vägg så det kommer att bli dubbelt så stort senare, kul.

har du adress ditt ? skulle vara roligt att åka ditt.
#203 - 23 juni 2010 12:20
Flax åker från Borås mot Jönköping Ulricehamn tar av i Motet till Dalsjöfors Rångedala tar mot vänster ---> Rångedala i rondell kör några hundra meter svänger höger mot Falskog det sitter en stor skylt på högersida av vägen som pekar mot Falskog akvarium sedan kör du tills du kkommer farm liggar i ett rött hus på höger sida av vägen före ett stort gult hus.
Zoolagret ligger i närheten av solåscenter i Jönköping jag vet inte adressen men kan köra dit ändå. :p
Mit emot ÖB i Jönköping BMW och HD har försäljning i faggorna med.
#204 - 23 juni 2010 12:32
Mick13 skrev:

Zoolagret ligger i närheten av solåscenter i Jönköping jag vet inte adressen men kan köra dit ändå. :p

Nee det är djurmagazinet
Jag sommar jobbar där
#205 - 23 juni 2010 13:39
Mick13 skrev:

Däremot ligger Rilo Zoopermarket på Solåsen. Bakom Mio, mellan Jysk och Rusta
#206 - 23 juni 2010 15:19
Mick13 skrev:
Nu har det varit snack om att vi skulle träffas i över ett års tid här på forat så nu gör vi slag i saken. Jag föreslår att vi åker gemansamt ut till Zoolagret i Jönköping den 9 juli och kollar in deras massiva utbud av fisk och annat. Jag kan köra mot att vi delar på bensin, vår bil tar 6 passagerare ev åker någon av mina barn med. Jag vill ha förslag på var vi skall träffas och vid vilken tid.

Kan inte följa med :( är på semester.

Följer gärna med en annan gång :)
#207 - 23 juni 2010 17:48
malavi skrev:
Nee det är djurmagazinet

Jag sommar jobbar där

Jo så heter det men för jäkla fin butik är utbyggnaden klar?? Den inne på solås är sådär.....
#208 - 23 juni 2010 19:16
Mick13 skrev:
Jo så heter det men för jäkla fin butik är utbyggnaden klar?? Den inne på solås är sådär.....

Utbygnaden är typ klar men det ä bara massa hundmat därinne men dom har skaffat helt nya akvarium:)
#209 - 28 juni 2010 12:13
PiaJo skrev:
Kan inte följa med :( är på semester.

Följer gärna med en annan gång :)

Då får du ha en skön semester =) Emedan vi andra begapar deras kar =)
#210 - 28 juni 2010 12:15
Andar som är sugna på att besöka Djur magazinet i Jönköping ??
Kom i gen nu !!
#211 - 7 juli 2010 09:19
Mick13 skrev:

[COLOR=Red]TYVÄRR har det hänt saker som gör att jag inte längre kan åka den 9 juli.[/COLOR] [:(!]

Lägger den här sist med
Beklagar verkligen men i ofs var det inte någon anmäld heller.... så skadan var inte så stor
#212 - 7 juli 2010 13:05
Jag lovar att dra med på någonting när det lugnar ner sig med renovering och sånt, akvarierna är rätt passiva just nu ;) Typ så passiva att invånarna bor i stan hos en kille som håller på att starta upp en saltvattensbutik med tillhörande sötvattensdel :P
#213 - 7 juli 2010 13:40
jag bor ju i jkpg så jag kommmer närsomhelst. hänger fan mer där än på krogen typ .haha! akvarierna ska nog vara up and running nu. sista jag var där hade micke fisk i hälften ungefär.

o det blir saltvattens kar där med nu Sultanen ;)

o kommer ni ner till jkpg så hör av er. kaffe hos mig o så kan ni ju få se mina kar isåfall.
#214 - 7 juli 2010 14:02
Hum, intressant, vilken butik pratar du om nu? :) Det är en kompis till mig vid namn Jocke som håller på att dra igång en butik i Borås nu, finns det en till så vill jag veta mer!
#215 - 7 juli 2010 14:29
jag pratar om DM i jkpg.
#216 - 7 juli 2010 14:52
hannesc skrev:
jag bor ju i jkpg så jag kommmer närsomhelst. hänger fan mer där än på krogen typ .haha! akvarierna ska nog vara up and running nu. sista jag var där hade micke fisk i hälften ungefär.

o det blir saltvattens kar där med nu Sultanen ;)

o kommer ni ner till jkpg så hör av er. kaffe hos mig o så kan ni ju få se mina kar isåfall.

Hade inte varit fel jag hoppades lite på att ev kunna våldgästa erikhur =)
Vi har drabbat av en akut sak i släkten och jag blir upptagen hela helgen med det.
#217 - 7 juli 2010 14:52
DM var ligger det i Jkp??
#218 - 7 juli 2010 14:53
Sultanen skrev:
Hum, intressant, vilken butik pratar du om nu? :) Det är en kompis till mig vid namn Jocke som håller på att dra igång en butik i Borås nu, finns det en till så vill jag veta mer!

Var skall han hålla till??
#219 - 7 juli 2010 14:56
Mick13 skrev:
Hade inte varit fel jag hoppades lite på att ev kunna våldgästa erikhur =)

Vi har drabbat av en akut sak i släkten och jag blir upptagen hela helgen med det.

Mick13 skrev:
DM var ligger det i Jkp??

aaha. a ta mig på vägen då :P haha bor inte såå himla långt från han.

Djurmagazinet ligger ju på solåsen vid ÖB.
#220 - 7 juli 2010 15:18
Mick13 skrev:
Var skall han hålla till??

Vet inte om jag borde skylta med det egentligen men han får upp skylten utanför butiken idag så det borde inte vara någon fara.
http://www.akvariebaronen.se/
Mitt på andra sidan musiklagret typ.
#221 - 7 juli 2010 15:41
Sultanen skrev:
Vet inte om jag borde skylta med det egentligen men han får upp skylten utanför butiken idag så det borde inte vara någon fara.

http://www.akvariebaronen.se/

Mitt på andra sidan musiklagret typ.

åhh vad roligt med en renodlad akvariebutik i Borås, när öppnar han ? (om du får skriva).

ditt ska jag ju absolut åka när han öppnar. och det verkar ju lätt att hitta. har tröttnat lite på dom två djurbutiker som är där. en av dom går jag inte längre till, så det ska verkligen bli välkommet med en butik till. och en som är så kunnig kanske ockås vågar ta hem lite mer intressanta och ovanliga fiskar.
#222 - 7 juli 2010 22:45
Jo, det skall bli mycket trevligt! När han öppnar är fortfarande oklart men sötvattenskaren är igång och de flesta saltvattenskaren också men allt tar ju tid när man gör det själv :)

Det är främst en saltvattensbutik men han kommer förhoppningsvis ta hem en del intressanta sötvattensfiskar också, det är nog en förhandlingsfråga ;)

Men är du inte stamkund hos Falskogs akvarium? om inte, ÅK ÅK ÅK, för sötvatten är det den absolut bästa akvariebutiken du kan hitta med många mils radie. Han bygger ut rejält, har precis kommit upp 10st 450L koi kar utomhus och inomhus håller han på att öppna upp ytterliga ett rum med kar, kommer bli ungefär 100kar till med ciklider :)
#223 - 8 juli 2010 07:15
Sultanen skrev:
Men är du inte stamkund hos Falskogs akvarium? om inte, ÅK ÅK ÅK, för sötvatten är det den absolut bästa akvariebutiken du kan hitta med många mils radie. Han bygger ut rejält, har precis kommit upp 10st 450L koi kar utomhus och inomhus håller han på att öppna upp ytterliga ett rum med kar, kommer bli ungefär 100kar till med ciklider :)

jo jag är jätte sugen på att åka ditt, tyvärr är det svåra med det hela att jag inte har körkort. och har ingen annan som kan köra ditt mig där. så därför har det inte blivit av än. men jag tror det går buss dit. jag får kolla hur man kommer dit ifrån busshållplatsen. kanske nåt att göra när jag kommer hem igen. nu ska jag till skåne och där finns ju ockås en massa roligt att se i fisk-väg.
#224 - 9 juli 2010 20:09
Annars får man väl bjuda dig på en tur dit så du får besöka honom någon gång :)
#225 - 11 juli 2010 08:20
hannesc skrev:
aaha. a ta mig på vägen då :P haha bor inte såå himla långt från han.

Djurmagazinet ligger ju på solåsen vid ÖB.

Jo det var jag som inte var med i huvudet det är det jag envisas med att kalla för Zoolagret =)
Jag ha rinte kollat med Erikhur heller än men du är ett mycket gott alternativ hannsec.
#226 - 11 juli 2010 08:27
Flaxss skrev:
jo jag är jätte sugen på att åka ditt, tyvärr är det svåra med det hela att jag inte har körkort. och har ingen annan som kan köra ditt mig där. så därför har det inte blivit av än. men jag tror det går buss dit. jag får kolla hur man kommer dit ifrån busshållplatsen. kanske nåt att göra när jag kommer hem igen. nu ska jag till skåne och där finns ju ockås en massa roligt att se i fisk-väg.

Det är bussen från borås till u-hamn som gäller och gå av vid bosätningspiraten i Rångedala sedan får du knalla upp till Falskog rätt lång uppförs backe.
#227 - 26 juli 2010 12:01
Jag var till akvariebaronne och han var då i fullgågn med att måla fönster och ytterdörr, han gav mig en liten rundvandring och den butiken blir nog helt jättebra enda felet är att han är så saltvatten frälst ;-). Men han kommer att ha en sötvattens del. Han har några riktigt fina saltvattens räkor minns inte vad det hette men jag måste erkänna att jag blev lite lätt sugen på ett slatvattens kar med räkor och snäckor.
#228 - 19 augusti 2010 15:05
jag bor inte i borås.
#229 - 23 augusti 2010 12:31
Akvarie Baronen (Musiklagret)
Arken Zoo (Coop)
Borås Zoologiska (Knallerian)
Falskogs (Rångedala)
Zoohörnan (Stadshuset)

Någon som har tips på fler butiker i och kring Borås?
Mat och vissa tillbehör finns ju i dom flesta större mataffärer,
Eko, Maxi, Coop, o.s.v. Men jag menar sådana som håller fiskar.
#230 - 25 augusti 2010 10:44
KORSARKOFF skrev:

Arken Zoo (Coop)

Falskogs (Rångedala)

Zoohörnan (Stadshuset)

Jag känner då inte till andar som håller fisk det fanss en i Skene som hade det på kvälls tid vet inte om han är kvar.
#231 - 7 oktober 2010 13:35
KORSARKOFF skrev:

Arken Zoo (Coop)

Falskogs (Rångedala)

Zoohörnan (Stadshuset)

Jo det har ett Arkenzoo mellen Kinna Skene vid gymnasiet jag har aldrig varit dit.
#232 - 7 oktober 2010 16:21
Alla Arken har ju inte akvarier heller..
#233 - 7 oktober 2010 16:37
Djurmagazinet Lutino Zoo i Skene (vid gymnasiet), har fiskar, fisktillbehör, akvarier. en liten fiskavdelning dock, ibland väldigt tråkigt ibland har dom någon intressant/ovanlig fisk. men ganska basic ändå. man går in på MM (där ica också ligger).

en annan är ju Jimmy, också i Skene , Skene Ciklidhobby/Zoopunkten.se,,, mycket ciklider men också andra fiskar och så övriga tillbehör och akvarier. ligger vid tåg-buss-stationen i Skene, man går upp mot hyreshusen och så ligger det i en källarlokal (om han inte flyttat nyligen).
#234 - 7 oktober 2010 21:16
Flaxss skrev:

en annan är ju Jimmy, också i Skene , Skene Ciklidhobby/Zoopunkten.se,,, mycket ciklider men också andra fiskar och så övriga tillbehör och akvarier. ligger vid tåg-buss-stationen i Skene, man går upp mot hyreshusen och så ligger det i en källarlokal (om han inte flyttat nyligen).

Hör de rykten om att han skulle lägga ner verksamheten ? Jo det var visst djurmagasinet har bara set skylten när jag åkt förbi mindes inte vilken kedja de tillhörde.
Bilagor:
#235 - 7 oktober 2010 21:25
jag har inte träffat Jimmy på länge, var någon gång i våras. så jag vet inte hur det går för han. men jag tror inte han ska lägga ner, det hoppas jag inte och ska han så tycker jag det såfall är väldigt tråkigt.
#236 - 9 oktober 2010 21:12
Flaxss skrev:
jag har inte träffat Jimmy på länge, var någon gång i våras. så jag vet inte hur det går för han. men jag tror inte han ska lägga ner, det hoppas jag inte och ska han så tycker jag det såfall är väldigt tråkigt.

Som sagt ett RYKTE ingen fakta baserad info jag har aldrig varit dit eller talat med personen ifråga heller =)
Skall ev till Skene nästa helg så får jag för resten av familyn så kanske jag smiter i väg till Jimmys palce och kikar på fisk och prylar. =)
#237 - 9 oktober 2010 23:04
En till boråsare här... :)

Har hittills handlat det mesta från Falskogs, men väntar på att Akvariebaronen ska starta upp. Har inte heller körkort, så ska jag bara handla från Falskog måste jag alltid vänta till sambons lediga helger, och så länge kan man ju inte alltid hålla sig!
#238 - 10 oktober 2010 06:44
Skall vi se om vi kan samlas en dag och åka till Falskogs och Akvariebaronen ihop?
#239 - 12 oktober 2010 18:29
PiaJo skrev:
Skall vi se om vi kan samlas en dag och åka till Falskogs och Akvariebaronen ihop?

Det vore sketa kul och träffa er IRL =)
Synd att vi inte fått till akvarieklubben än ;-)
#240 - 12 oktober 2010 18:35
vitter skrev:
En till boråsare här... :)

Har hittills handlat det mesta från Falskogs, men väntar på att Akvariebaronen ska starta upp. Har inte heller körkort, så ska jag bara handla från Falskog måste jag alltid vänta till sambons lediga helger, och så länge kan man ju inte alltid hålla sig!

Välkommen i sällskapet =)
Baronen väntar på tillstånd från länsstyrelsen de skall dit och göra en inspektion före han får sätta i gång med att kränga fisk och dylikt. Han börjar att bli rätt frustrerad då jag sist var dit , det har tagit flera månader och han hade inte då fått något datum än för när de skulle komma och inspektera. Synd om han för han har kostnader för lokalen och rörelsen men inga intäkter.

Annars får du ta bussen från station mot ulricehamn som går via rångedala =)
#241 - 12 oktober 2010 19:27
Dom var där den 29e och han har fått sitt klartecken =) Vilken vecka som helst nu ska han öppna :D
#242 - 12 oktober 2010 20:30
:) Ser fram emot detta!
#243 - 13 oktober 2010 20:04
danne0301 skrev:
Dom var där den 29e och han har fått sitt klartecken =) Vilken vecka som helst nu ska han öppna :D

Gött mos, vi behöver en seriös saltakvarist i Borås =)
Bara vi får honom att frö stå skönheten med ciklider från andra sidan atlanten med så =)
#244 - 14 oktober 2010 15:36

Öppningsdatumet för butiken är förhoppningsvis den 30 oktober.Återkommer med ett exakt datum via en inbjudan här på facebook.

:D
#245 - 21 oktober 2010 19:22
Var fröbi o surrade med Baronen idag han var osäker på o han skulle hinna o få allt klart till den 30. Men förr eller senare så smäller det bra till så är de öppet =)
#246 - 4 november 2010 19:15
Joakim har bjudit in dig till Öppning av Akvariebaronen

den 13 november kl. 10:00
Plats: Butiken
#247 - 4 november 2010 19:18
Ok, måste man vara facebookare för att komma?
#248 - 4 november 2010 19:36
PiaJo skrev:
Ok, måste man vara facebookare för att komma?

Näp! Det går alldeles utmärkt att gå till baronens butik ändå =)
Jag kommer aldrig att gå med på FB.
#249 - 4 november 2010 19:59
Ja det var bara som reklam han la ut det via FB :)
#250 - 4 november 2010 20:31
Vi var till Falskog i går han hade några snäckor där... Här kan man snacka om algterminatorer =)

börja här!

sedan här

och avsluta med denna =)

Något att lägga ut i mors kålgård =)
#251 - 4 november 2010 20:34
ja, jäklar vilka snäckor det var, tur att det var du och inte jag som höll den...
#252 - 4 november 2010 20:36
PiaJo skrev:
ja, jäklar vilka snäckor det var, tur att det var du och inte jag som höll den...

Var du rädd för att tappa den lilla snäckan och sedan snubbla på den, för att sedan bli uppäten av den =)
Jag var ganska slemmig på handflatan efter att hållit i den undra om de blir mycket större :confused:
#253 - 4 november 2010 21:45
Har han öppnat det andra rummet ännu?
#254 - 5 november 2010 12:36
danne0301 skrev:
Har han öppnat det andra rummet ännu?

Nä, men dörröppningen är klar och terriarierna har kommit på plats.
Bilagor:
#255 - 5 november 2010 12:38
Har varit på Borås Zoologliska idag för det var konkursutförsäljning.
#256 - 5 november 2010 14:01
PiaJo skrev:

Det var väntat...

Funderar på en tur till Falskog ikväll..
#257 - 5 november 2010 19:23
PiaJo skrev:

Lockande! Är det utplockat eller finns det grejer kvar? Är det den som ligger i knalleland en trappa upp längst in i sitt hus om man säger så?
#258 - 5 november 2010 19:24
Vänta nu terrarier, ska han inte ha fisk där också Falskog?
#259 - 5 november 2010 19:59
danne0301 skrev:
Vänta nu terrarier, ska han inte ha fisk där också Falskog?

Mest fisk... Det andra är bonus..

Kom hem med några påsar innan ikväll :)
#260 - 5 november 2010 20:02
Ok kul, dottern börjar bli sugen på någon reptil då kan man ju göra 2 flugor om man åker dit :)
#261 - 5 november 2010 20:22
Han hade ett par ormar, spindlar, snäckor, salamandrar, grodor, ödlor inne..

Väntar på att han ska bli klar med hemsidan.
Lättare att hålla koll då.
#262 - 5 november 2010 21:47
haha ja den har man väntat på ett tag nu.....:)
#263 - 5 november 2010 22:44
PiaJo skrev:

jag läste det i BT, tycker det var tråkiga nyheter för det var en av de som jag handlade hos.

men han ska inte öppna igen ? utan lägga ner helt och hållet ?

hur länge har han öppet innan han stänger vet du det ?
#264 - 5 november 2010 22:46
KORSARKOFF skrev:
Det var väntat...

Funderar på en tur till Falskog ikväll..

låter som ett härligt ställe, vad har han för salamandrar ?

har hört så mycket bra om det stället nu ett bra tag, men det har inte blivit av att jag åkt iväg. får försöka komma dit där med bussen tills jag har mer pengar att röra mig med så man kan köpa loss ordenligt.
#265 - 5 november 2010 22:47
Flaxss skrev:
jag läste det i BT, tycker det var tråkiga nyheter för det var en av de som jag handlade hos.

men han ska inte öppna igen ? utan lägga ner helt och hållet ?

hur länge har han öppet innan han stänger vet du det ?

Det var väntat, då han inte haft tid att sköta butiken den senaste tiden.
Akvariebaronen och Falskogs som gäller framöver..
#266 - 5 november 2010 22:48
Ååååk Flax, du kommer inte ångra dig :)
Bilagor:
#267 - 5 november 2010 23:05
danne0301 skrev:
Ååååk Flax, du kommer inte ångra dig :)

ja jag måste nog verkligen göra det, får leta i tråden för jag tror jag fick det förklarat hur man tog bussen dit. hittade han på hitta.se men blir inte klok på vilken adress butiken ligger. finns ju två adresser.
http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?vad=033279048&Vkiid=2EvgsINAOUyW08S0KyBrKg%253d%253d&Vkid=57212330
#268 - 5 november 2010 23:07
KORSARKOFF skrev:
Det var väntat, då han inte haft tid att sköta butiken den senaste tiden.

Akvariebaronen och Falskogs som gäller framöver..

tänker jag efter så var det lite sämre dom senaste gångerna jag varit där, fast den andra som ligger inne i borås har ändå alltid varit sämre (när jag varit där).

men igen tråkigt.
#269 - 5 november 2010 23:18
Gästgivaregården :)
#270 - 5 november 2010 23:27
Flaxss skrev:
tänker jag efter så var det lite sämre dom senaste gångerna jag varit där, fast den andra som ligger inne i borås har ändå alltid varit sämre (när jag varit där).

men igen tråkigt.

Akvariebaronen är ny.. Den har inte ens öppnat ännu. :) http://www.akvariebaronen.se/

Den du tänker på är nog Zoohörnan..
#271 - 5 november 2010 23:55
KORSARKOFF skrev:
Akvariebaronen är ny.. Den har inte ens öppnat ännu. :) http://www.akvariebaronen.se/

Den du tänker på är nog Zoohörnan..

ja det är zoohörnan jag menar den vid gatan där (stora brogatan heter gatan väl), med ett litet rum med fiskar. den har inte blivit någon favorit hos mig har alltid gått till den på knalleland. akvariebaronen har jag inte varit hos än, men det ska jag med försöka hinna med, även det låter ju som ett toppen ställe.
#272 - 6 november 2010 00:01
Flaxss skrev:
ja det är zoohörnan jag menar den vid gatan där (stora brogatan heter gatan väl), med ett litet rum med fiskar. den har inte blivit någon favorit hos mig har alltid gått till den på knalleland. akvariebaronen har jag inte varit hos än, men det ska jag med försöka hinna med, även det låter ju som ett toppen ställe.

Själv tänker jag undvika Zoohörnan. Vill inte få Vita Prick igen...
#273 - 12 november 2010 19:03
KORSARKOFF skrev:
Själv tänker jag undvika Zoohörnan. Vill inte få Vita Prick igen...

Jag har inte köpt några fiskar där då jag hört av andra att man fått vitaprick på köpet men växter och räkor har jag köpt utan bekymmer... Men arken vid coopfprum har tagit sig bra vad det gäller akvarium och fisk ganska bra utbud av malawi och en del SA och CA inte bra neoner och mollys =)
#274 - 12 november 2010 19:51
Mick13 skrev:
Jag har inte köpt några fiskar där då jag hört av andra att man fått vitaprick på köpet men växter och räkor har jag köpt utan bekymmer... Men arken vid coopfprum har tagit sig bra vad det gäller akvarium och fisk ganska bra utbud av malawi och en del SA och CA inte bra neoner och mollys =)

där har jag aldrig varit, har alltid hört att dom mest har tillbehör och lite fiskar. men om det blivit mer av det nu kanske man ska åka ditt där också. såfall har jag nu 3ställen att ta mig till.
#275 - 13 november 2010 15:44
Var till Baronen tidigare idag han har en välskött liten butik inga riktiga rariteter bland söt vatten arterna men ett juste utbud ändå, rent och snyggt men han är som sagt mer saltvatten inriktad.Flax du ha ren del att se i stor staden nu :d
#276 - 21 november 2010 19:53
Sultanen skrev:

Rådasand 2-3mm köper du på Granngården, den säljs där som halkskydd under vinterhalvåret, kostar 60kr/säck eller nått sånt:) Vill du inte ha så grovkornig finns det ingen i närheten som säljer just rådasand men sättsand, fogsand och sandlådesand finns det gott om, Byggmax har en variant, även en del plattläggningsfirmor runtom har detta.

Lite sent att svara på detta inlägg men Verktygsboden säljer Rådasand 0,8- 1 mm 25 kg säck för 58kr... Perfekt sand tycker jag, har det själv i mitt Malawikar,
#277 - 21 november 2010 19:56
Så bra, då vet jag att det finns på nära håll :)

Välkommen till Zoopet :)
#278 - 21 november 2010 19:59
PiaJo skrev:
Så bra, då vet jag att det finns på nära håll :)

Välkommen till Zoopet :)

Tackar så mycket
#279 - 2 december 2010 15:11
Flaxss skrev:
där har jag aldrig varit, har alltid hört att dom mest har tillbehör och lite fiskar. men om det blivit mer av det nu kanske man ska åka ditt där också. såfall har jag nu 3ställen att ta mig till.

Helt klart värt ett besök på arkenzoo i Borås, köpte kjesartetror hos dem de är pigga och har färgat ut riktigt bra nu =)
#280 - 2 december 2010 15:13
@Annelund
Har ni några bra akvair butiker i Herrljunga trakten?
Välkommen till zoopet =)
#281 - 14 december 2010 11:08
Hej,nästan en boråsare jag med.Flyttade till Bollebygd 93....oj oj oj vad fort tiden går. Har hållt fiskar sedan 78 hmmm. Har 18st akvarier i mitt garage som jag kallar Channa garaget.Jag har för tillfället 11 olika arter av Channor. Hoppas att det kommer i gång en akvarie förening i Borås för då har ni en given medlem här :D
#282 - 14 december 2010 11:48
Mick13 skrev:
@Annelund

Har ni några bra akvair butiker i Herrljunga trakten?

Välkommen till zoopet =)

Tackar....
Nej det finns inga butiker i Herrljungaområdet... Jag åker mest till Falskog i Rångedala sedan ibland till Falköping och även Djurmagasinet i Trollhättan som har helt underbara akvarier dom är i samma klass som Falskogs. Har i dag varit och hämtat 3 x 100 liter kar med ställning med allt 500 spänn rena rånet tycket jag...*L* Kommer att starta lite odling, har inte bestämt mig ännu vad det blir.
#283 - 15 december 2010 20:17
Jag har en kollega som handlar sina fiskar och mesta av prylar på Djurmagazinet i Trollhättan lär vara en toppen butik. Vad är det för butiker de har i Falköping något som är besöksvärda ??
Bilagor:
#284 - 15 december 2010 20:25
Mick13 skrev:
Jag har en kollega som handlar sina fiskar och mesta av prylar på Djurmagazinet i Trollhättan lär vara en toppen butik. Vad är det för butiker de har i Falköping något som är besöksvärda ??

Spinner vidare på det där med butiker, vilka besöker ni om ni åker till Göteborg för att köpa fisk mm?
#285 - 15 december 2010 20:27
Parachanna skrev:
Hej,nästan en boråsare jag med.Flyttade till Bollebygd 93....oj oj oj vad fort tiden går. Har hållt fiskar sedan 78 hmmm. Har 18st akvarier i mitt garage som jag kallar Channa garaget.Jag har för tillfället 11 olika arter av Channor. Hoppas att det kommer i gång en akvarie förening i Borås för då har ni en given medlem här :D

Heh trevligt garage men var har du bilen?? =)
Ääh de är inge som får tummen ur alla är intresserade av en förening men ingen vill/vågar ta tag i det. Kollat med några av våra handlare och alla tycker att de vore en toppen ide och intresserade av att var med i föreningen men inte i styrelsen vilket är helt begripligt.... Men det kommer ett nytt år om en månad. Jag kan tänka mig ställa upp i styrelsen jag har så gott som avvecklat alla betungande uppdrag i i övrigt förutom jobbet...
#286 - 15 december 2010 21:05
Mick13 skrev:
Heh trevligt garage men var har du bilen?? =)

Ääh de är inge som får tummen ur alla är intresserade av en förening men ingen vill/vågar ta tag i det. Kollat med några av våra handlare och alla tycker att de vore en toppen ide och intresserade av att var med i föreningen men inte i styrelsen vilket är helt begripligt.... Men det kommer ett nytt år om en månad. Jag kan tänka mig ställa upp i styrelsen jag har så gott som avvecklat alla betungande uppdrag i i övrigt förutom jobbet...
Ha ha..bilen ja..den gör sig bäst ute.Huvudsaken är att man får plats med akvarierna.Får väl hoppas på fler som vill ställa upp när hela jul & nyårs firandet är över.
#287 - 15 december 2010 21:10
PiaJo skrev:
Spinner vidare på det där med butiker, vilka besöker ni om ni åker till Göteborg för att köpa fisk mm?
Jag åker alltid till Herkules eller Trop fiskimport när det gäller Gbg.Annars är det Zoomässan i kungsbacka (heter väl Arken zoo nu mer)eller Nol ciklidhobby.
Bilagor:
#288 - 16 december 2010 07:19
Mick13 skrev:

Det finns djurmagasinet i Falköping och en affär som heter Djurshopen
#289 - 16 december 2010 18:38
Parachanna skrev:
Jag åker alltid till Herkules eller Trop fiskimport när det gäller Gbg.Annars är det Zoomässan i kungsbacka (heter väl Arken zoo nu mer)eller Nol ciklidhobby.

Jag har varit på både Herkules och Zoomässan, kan säga att på Herkules får man väldigt bra service.

Funderar på att åka till Tropen i mellandagarna.
#290 - 16 december 2010 19:03
Du blir inte besviken. Han har mer kar en Herkules och lite udda fiskar,bra priser också.
#291 - 16 december 2010 19:34
PiaJo skrev:
Jag har varit på både Herkules och Zoomässan, kan säga att på Herkules får man väldigt bra service.

Funderar på att åka till Tropen i mellandagarna.

Tänk bara på öppettiderna:Tisdag,Torsdag 12-19 Fredag 12-18 Lördag,Söndag 11-15.
#292 - 16 december 2010 19:38
Dreama skrev:
Tänk bara på öppettiderna:Tisdag,Torsdag 12-19 Fredag 12-18 Lördag,Söndag 11-15.

Tack, det skall jag tänka på.
#293 - 16 december 2010 20:19
Inte i mellandagarna!

Han har stängt julafton och juldagen, sedan öppet annandag jul och VARJE dag t.o.m nyårsafton.

Mycket väl värt att besöka, han har nog 3-4ggr karen mot herkules.

Det är dit jag åker 9/10 gånger.
#294 - 17 december 2010 13:57
Var på tropen i dag och visst sjutton kom man hem med lite fisk & växter.Jag skulle 'bara titta'.
#295 - 17 december 2010 22:25
Kan vara värt att nämna att Micke som hade Borås Zoologiska meddelat att han fått jobb på Arkens Zoo uppe på Coop, skönt att höra att han fortsätter inom akvariestiken och att han slipper gå som ägare med arbete 7 dagar i veckan året om! :)
#296 - 23 december 2010 09:19
Sultanen skrev:
Kan vara värt att nämna att Micke som hade Borås Zoologiska meddelat att han fått jobb på Arkens Zoo uppe på Coop, skönt att höra att han fortsätter inom akvariestiken och att han slipper gå som ägare med arbete 7 dagar i veckan året om ! :)

Då får man gratta Micke till ett bra jobb !!! :)
#297 - 23 december 2010 10:54
Sultanen skrev:
Kan vara värt att nämna att Micke som hade Borås Zoologiska meddelat att han fått jobb på Arkens Zoo uppe på Coop, skönt att höra att han fortsätter inom akvariestiken och att han slipper gå som ägare med arbete 7 dagar i veckan året om! :)

Gott!

Dom verkade vara inne på rätt spår där.
Skyltar med info om fiskarna,
och hur stort kar som är lämpligt för respektive fisk.
#298 - 27 december 2010 08:12
KORSARKOFF skrev:
Gott!

Dom verkade vara inne på rätt spår där.

Skyltar med info om fiskarna,

och hur stort kar som är lämpligt för respektive fisk.

Jep de har tagit sig riktigt bra på Arken i Borås =) Jag köpte juveltetroro hos dem kanon fina och till ett bra pris =)
#299 - 27 december 2010 08:39
Sultanen skrev:

Vi får väl hoppas att karen på arken blir bättre skötta nu då än vad de har varit. Var där för ca 3 veckor sedan tyckte då att karen var väldigt smutsiga plus att det fanns gott om döda fiskar i karen. Den bästa affären är ju helt klart Falskogs som finns i Boråstrakten i alla fall.
#300 - 27 december 2010 10:27
Någon som vet Falskogs öppen tider i mellandagarna?
#301 - 27 december 2010 10:41
Parachanna skrev:
Någon som vet Falskogs öppen tider i mellandagarna?

Måndag - fredag 17.00 - 19.00 Lördag 10.00 - 16.00 och söndag 12.00 - 16.00
#302 - 27 december 2010 12:38
Tackar!
#303 - 27 december 2010 16:06
Var på Falskogs igår, han har fått upp en ställning med ca 20 småkar där skall han ha olika räksorter:D
#304 - 27 december 2010 18:07
Åker nog dit en sväng i morgon. Behöver bättra på fiskbeståndet här hemma :)
#305 - 27 december 2010 20:08
Ja på Falskogs händer det saker hela tiden... Jag bara väntar på att hans ciklidkar ska bli färdiga
#306 - 27 december 2010 20:39
Någon som sett Channor hos honom någon gång?
#307 - 30 december 2010 14:17
Annelund skrev:
Ja på Falskogs händer det saker hela tiden... Jag bara väntar på att hans ciklidkar ska bli färdiga

Jag med men nu är han som Pia säger i full gång med sina räkburkar.
#308 - 30 december 2010 14:19
KORSARKOFF skrev:
Åker nog dit en sväng i morgon. Behöver bättra på fiskbeståndet här hemma :)

Var du dit och köpte fisk jag tror jag träffade dig och din sambo/fru där, vi kollade svärdbärare ??
#309 - 30 december 2010 18:00
Mick13 skrev:
Var du dit och köpte fisk jag tror jag träffade dig och din sambo/fru där, vi kollade svärdbärare ??

Jag och Frugan var där igår och köpte svärdbärare, Molly, och Pitbull..
Idag var jag, Frugan & Dottern där och köpte Betta & Platy..
#310 - 30 december 2010 18:27
Jag var där idag med, köpte växter och Boraras Birgittae:D
#311 - 30 december 2010 19:26
PiaJo skrev:
Jag var där idag med, köpte växter och Boraras Birgittae:D

Behöver man nästan inte ha förstoringsglas i karet för att se dom bra? :)
#312 - 30 december 2010 19:33
KORSARKOFF skrev:
Behöver man nästan inte ha förstoringsglas i karet för att se dom bra? :)

Nästan:p men jag tycker om småfiskar [:o] tycker att de är mycket finare än stora fiskar

Jag är lite faschinerad över hur något så litet kan ha samma alla kroppsdelar mm som en stor fisk har fast på sån liten yta, hur får det plats... måste ju var ett pytte,pytte, pyttehjärta som tickar där inne...
#313 - 30 december 2010 20:24
KORSARKOFF skrev:
Jag och Frugan var där igår och köpte svärdbärare, Molly, och Pitbull..

Idag var jag, Frugan & Dottern där och köpte Betta & Platy..

Heh jag tyckte du såg bekant ut men svärdet och medeltidsdräkten saknades =)
Jo jag köpte en svärdbärar hona jag har bara en hona kvar med 5 hanar hon var lite väl uppvaktad.
Jag var /är snubben i arbetsmundering tar en sväng hos Torbjörn efter jobbet i bland och kollar fisk skulle varit dit idag men jag blev så ruggit sen hem från jobbet gjorde mat inköpen inför helgen och var helt färdig när jag tog mig ut på R40 från knalleland fy vad det var folk och Boråsare kör som tokar i rondellerna ..... Gör ni det med ??
#314 - 30 december 2010 20:27
PiaJo skrev:
Nästan:p men jag tycker om småfiskar [:o] tycker att de är mycket finare än stora fiskar

Jag är lite faschinerad över hur något så litet kan ha samma alla kroppsdelar mm som en stor fisk har fast på sån liten yta, hur får det plats... måste ju var ett pytte,pytte, pyttehjärta som tickar där inne...

Jag kände samma fascination när vi väntade barnen hur det kunde utvecklas en människa av den där larv lika varelsen i kvinnans mage. Det som fascinerar mig mest hos fiskar är deras förmåga att andas i vatten.
#315 - 30 december 2010 20:28
Vad säger ni skall vi inte ha som mål att vi kör igång en akvarie förening i 7-härad under nästa år dvs 2011 ?? :d
Det är mitt nyårs löfte nämligen....
#316 - 30 december 2010 20:30
Jag hänger gärna på men har inte tid eller möjlighet just nu att vara med och hålla i föreningen.
#317 - 30 december 2010 20:40
PiaJo skrev:
Jag hänger gärna på men har inte tid eller möjlighet just nu att vara med och hålla i föreningen.

Inte jag heller men skulle vilja göra det ändå, tiden får jag ta mig jag kan tänka mig ställ upp som Ordf. om det finnes kassör, sekreterare och stadgar det är det som behövs för att registrera en förening. Medlemmar blir nog inget bekymmer =)
#318 - 30 december 2010 21:15
Jag har redan anmält mitt intresse som medlem.
#319 - 10 januari 2011 20:40
Gött mos då e vi tre som vill bilda förening ...
#320 - 14 januari 2011 19:10
http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=115701355155127

Temakväll: 27 Januari (Torsdag)
Kl:19:00
Plats: Akvariebaronen
Starat upp ett saltvattensakvarium, vad man bör tänka på. Teknik, vatten, fiskar, kostnad, mm.
Anmälan via Mail: [email]joakim.ljungqvist@akvariebaronen.se[/email]
#321 - 20 januari 2011 17:27
Nån som tänkt o ta en sväng till baronen och delta i tema kvällen jag är sugen men har sååå ruggit mycket på jobbet så jag toro inte jag hinner till 19:00. ??
#322 - 20 januari 2011 17:45
Kanske, jag har inte kalendern hemma. Det hade varit kul :)
#323 - 6 februari 2011 19:40
Jag såg att Uddevalla akvaristerna skulle ha vår auktion någon som är sugen på att åka ?? Jag är sugen på att se lite annat så kanske vi kunde snacka förenings bildande på vägen upp?
#324 - 6 februari 2011 20:06
Åh, det hade varit kul, skulle kunna passa på att hälsa på pappa. Jag kommer från Uddevalla innan jag flyttade till Borås :)

Kan vi inte kolla närmare för just nu vet jag inte hur kalendern ser ut....
#325 - 6 februari 2011 22:13
Jag är från Tvärred, om det kan räknas...
#326 - 6 februari 2011 23:05
Jag och Sultanen är också från Borås =) Helt missat den här tråden haha.. när är auktionen tro?
#327 - 11 februari 2011 15:02
robinason skrev:
Jag är från Tvärred, om det kan räknas...

JAG ÄR INTE från Ulricehman men bor där ...
Jag skulle nog vilja säga att du räknas för detta har blivit en tråd för oss boende i 7-härad =)
#328 - 11 februari 2011 15:02
Pink_Tess skrev:
Jag och Sultanen är också från Borås =) Helt missat den här tråden haha.. när är auktionen tro?

Din sambo frekventerar denna tråden i bland i vart fall =)

När och när jag såg det på första sidan då när jag skrev inlägget kan det inte varit i mars ... Får kolla efter ;)
#329 - 11 februari 2011 15:05
Jo märkte det såhär i efterhand haha :P Men jag e ju hitflyttad av honom så kan ju inte ha koll på allt ^^
#330 - 11 februari 2011 15:08
Pink_Tess skrev:
Jo märkte det såhär i efterhand haha :P Men jag e ju hitflyttad av honom så kan ju inte ha koll på allt ^^

Vahh spionerar inte du på din sambo VET du hur vanligt det är med nätotrohet???
Auktionen i Udevalla är den 13 mars tuckte jag mig se.. skall kolla i gen glömde det när jag blev så förvånad över att en tjej inte håller koll på vad dennas sambo gör på nätet.... =)
#331 - 11 februari 2011 15:10
17 MARS och inget annat är det auktion i Uddevalla.
#332 - 11 februari 2011 15:12
Hahaha det man inte vet har man inte ont av heter det väl :P

*Antecknar i almenackan =)*
#333 - 11 februari 2011 15:24
@Pink Tess vi har träffats IRL då när baronen öppnade butiken , jag hade med mig en bunt Najas som blomma till Baronen och en bunt snubblande barn =)
#334 - 11 februari 2011 15:34
Jaha det är du :)
#335 - 11 februari 2011 20:27
http://www.falskogsakvarium.se

Hoppas dom får ordning på sidan snart :-)
#336 - 11 februari 2011 20:30
shit pomfrit inte en dag för tidigt :D
#337 - 11 februari 2011 20:34
#338 - 14 februari 2011 08:33
Attan der är trosdag auktionen är i Udevalla ...
Jag har lite svårt och komma i väg under veckodagar, iom jobbet..
Auktion
Arrangör: Uddevalla akvarieförening

[FONT=Times New Roman]Plats: HSO-center, Göteborgsvägen 25
Vägbeskrivning: Från väg 44 tag vänster mot södra Uddevalla, kör genom staden, över bron och ut på Göteborgsvägen. Efter lilla rondellen håller du vänsterfilen på Göteborgsvägen. När du passerat ICA Kvantum svänger du vänster och efter ca 100 m vänster igen. Parkera på gården, vi håller till i den första längan – vänstra dörren.
[/FONT][FONT=Times New Roman]Tid: torsdagen den 17/3 kl. 19.00[/FONT]
#339 - 18 februari 2011 15:22
Hej på Er alla!
Trevlig tråd. Hoppas att även en Skenebo får vara med och skriva här. Jag var väldigt aktiv akvarist för över 15 år sedan (skrämmande vad tiden går...) och var då med i akvarievännerna Borås. Precis som någon har skrivit innan så var vi ca 40 pers på mötena och det bästa var alltid den välfyllda auktionen vid slutet av mötet! Hoppas att Ni lyckas dra igång något igen.

Jag har äntligen kommit igång med min hobby igen, satte upp mitt gamla 320 liters för ett par år sedan men lät barnen välja fisk, så det blev lite Platy och då sviktade mitt intresse... Insåg att man behöver ha fler akvarium för att hålla intresset levande.

Nu har jag äntligen fått klart med ett rum i källaren där jag sätter en av mina gamla akvarieställningar med 2 st 122 liters och 14 st 60 liters. Där inne kommer jag även ha mitt 320 liters. Ser verkligen fram emot när det är dags att åka till Falskog för att fylla upp karen. Jag har förstått att det är den bästa akvarieaffären i våra trakter nu.

På återhörande när jag har fått lite vatten i karen!
#340 - 22 februari 2011 19:57
Kör hårt Lukasl alla i dessa trakter är välkomna ja även de som inte bor i dessa trakter =)
Jo Falskog är bra men pojkarna på Arken i Borås har kammat till sig och fixat i gång karen riktigt fint, de skall även öppna en butik till vid det nya Citygross i Borås det blir större än butiken i COOP enl. ryktena.
#341 - 5 mars 2011 20:17
Tjohoo är det några 7-häringar kvar på forat??
#342 - 5 mars 2011 20:19
Mick13 skrev:
Tjohoo är det några 7-häringar kvar på forat??

Jag är kvar :)
#343 - 5 mars 2011 22:04
Nix!
#344 - 6 mars 2011 09:34
jag är här till och från, mest från senaste året. höll också till i Akvarievännerna Borås under klubbens storhetstid och satt bl.a i styrelsen ett tag. Har inte varit i kontakt med de gamla medlemmarna för att höra om klubben går att öppna eller inte. Skall jag prova?
#345 - 6 mars 2011 18:32
wierdalien skrev:
jag är här till och från, mest från senaste året. höll också till i Akvarievännerna Borås under klubbens storhetstid och satt bl.a i styrelsen ett tag. Har inte varit i kontakt med de gamla medlemmarna för att höra om klubben går att öppna eller inte. Skall jag prova?

Det hade varti toppen om du ville göra det så slapp vi tat från skratch =)

Jag tyckte bara det blivti så tyst här på tråden och att det bra va jag som plitade i den fast det var PiaJo som startade den =)
#346 - 6 mars 2011 18:46
Är det någon som skall till Uddevalla på auktionen? Jag kan inte tyvärr:(
#347 - 6 mars 2011 19:51
är auktionen i uddelvalla något att ha? har ingen kolla alls på akvarievärlden då jag legat lågt några år pga olika orsaker.
#348 - 9 mars 2011 20:20
Jag har inte heller koll hur Udevalla auktionen är men om man inte åker dit så lär vi inte heller veta =) Jag ahr fått förhinder till U-valla auktionen kom upp lite jobb som skall kvälls köras då ... suck... som vanligt...
#349 - 11 mars 2011 19:15
Är det någon av er som har någon lite uddda fisk sort i sitt kar ?? Jag har bra vanliga ingen rariteter i vart fall. Mem fått yngel på Min T . Eliotti nu som är ett riktigt fint par som jag längtat efter dessa små varelser =)
#350 - 12 mars 2011 16:35
Mick13 skrev:
Kör hårt Lukasl alla i dessa trakter är välkomna ja även de som inte bor i dessa trakter =)

Jo Falskog är bra men pojkarna på Arken i Borås har kammat till sig och fixat i gång karen riktigt fint, de skall även öppna en butik till vid det nya Citygross i Borås det blir större än butiken i COOP enl. ryktena.

kollade förbi coop i går då det var länge sedan jag var där. men var inte speciellt imponerad av utbudet av fisk. Tyckte Falskog var klart mycket bättre. Var första gången någonsin på falskog häromdagen och fick en rundvisning av hela huset av ägaren.
#351 - 12 mars 2011 16:41
Jag var också på Arken zoo (Coop) och blev inte heller imponerad, Falskogs är 100% bättre.

Det blir nog riktigt bra när han får start på sina alla kar, de karen som är i det rummet som är under uppbyggnad. De skall rikta in sig på ciklider där, riktigt kul!
#352 - 12 mars 2011 20:02
Nä de har inte lika bar sortiment som falskog men tycker ändå att det blivit bra mycket bättre än det varit och inte bara guramissar och svärdbärare.
#353 - 12 mars 2011 21:24
Tycker att arken har väldigt mycket döda fiskar och dåligt skötta akvarium. Falskog är absolut den bästa affären, väntar bara på att ciklidavdelningen ska bli färdig
#354 - 18 mars 2011 11:49
Uppdating gällande Akvarievännerna Borås:

Enligt önskemål så har jag varit i kontakt med tidigare styrelsen för Akvarievännerna Borås. Föreningen ligger i "dvala" och har aldrig blivit helt avskaffad. Det går också, om man vill, göra en nystart och få liv igen på denna förening som faktiskt tillhär en av landets äldsta akvarieföreningar.

Så frågan är nu: hur många är det som är intresserad av att vi väcker upp föreningen ur dvala igen? Vad som krävs är ju att vi blir några personer som orkar dra igång arbetet, bilda en styrelse, och organisera möten mm. Hur många är intresserad av att vi åter igen skall ha en Akvarieförening i Borås, alltså väcka upp den förening som finns? Ta en funderare och kolla även med andra som ni känner och återkom sedan till mig igen.
#355 - 18 mars 2011 12:36
Har nu startat upp en egen tråd om det hela under "akvarieföreningar" för att kunna samla det på ett enda ställe. DÅ slipper vi korsposta i olika trådar och vi kan diskutera det hela på rätt ställe i forumet. Vet ej om det går länka direkt härifrån till den andra tråden men gör ett försök. Annars hittar nu tråden som sagt under "akvarieföreningar":

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146305&p=1507339#post1507339
#356 - 18 mars 2011 19:52
Så sant som det är sagt det finns en tråd redan men lika gott och köra en ny =) Här kan vi babla mer allmänt om att vara akvarist i regnbältet =) Jag e med på att starta upp förening 100%
#357 - 28 mars 2011 09:19
Vad och vart finns Falskogs som ni pratar om? *Själv ahr ajg fått god hjälp av Patrik, och den andra killen på Arken zoo. Dom visar både intresse och engagemang tycker jag. Men klart man är nyfiken på om det finns nån annna affär som ni säger är bättre;-)
#358 - 29 mars 2011 08:05
Falskogs akvarium ligger utanför borås. Kör nya vägen mot Rångedala, sväng av vid rondellen till Dalsjöfors och sväng genast i nästa rondell så du kommer ut på den gamla rångedala vägen. Följ sedan skylten mot falskog och du är strax framme
#359 - 30 mars 2011 07:06
Låter på en del här i tråden som det är värt ett besök? Är det skyltat även om man kommer från andra hållet, bor i Ulricehamn...
#360 - 30 mars 2011 08:07
Kan garantera att det är värt ett besök Kommer du från Ulricehamn så tar du av mot Rångedala sedan när du har kört förbi Bosättningspiraten så svänger du höger mot Falskog sedan är det en lång backe som du kör upp för och sedan ligger det på vänster sida, det går inte att missa.
#361 - 6 april 2011 07:22
Har uppdaterat tråden om Akvarievännerna Borås. Skall även uppdatera den samma på Facebook
#362 - 19 maj 2011 18:15
Puuh jag har inte varit inne på forat på ett tag varit mycket nu vi skall till och sälja huset och det med för att de tusen små saker man inte fått gjort på 8 år måste bli klara typ sätta upp den där listen och måla klart den där snutten på altan osv.
Hur har ni det annars ??
#363 - 19 maj 2011 18:18
Här är allt bra!

Vart skall ni flytta, till Borås?
#364 - 27 maj 2011 15:08
Nä inte Borås men närmare stan vi får sälja huset först för o veta vad det kan bli sedan =)
#365 - 27 maj 2011 19:58
Lycka till med husförsäljningen.
#366 - 5 juni 2011 20:10
Jep då var man hem lös till hösten som jag skrev tidigare så har jag inget nytt på gång skulle det finnas någon på forat som vet om ett hus i U-hamn med 4 sovrum stort garage eller ut hus så finns det en hugad spekulant här =)
Känns riktig skönt och ha försäljningen med visningar o besiktningar och energideklarationer avklarad nu är det mest formsaker. SÅ nu har jag tid och hänga här i gen =)
#367 - 3 juli 2011 12:21
Jep då var man med nytt eller ja nytt och nytt det är byggt 1933 men för mig nytt hus och ja vad brukar bli som man tänkt sig ....
Det där med stort uthus eller garage blev det inget av men det är källare under hela huset så lite akvarie prylar går det att ställa upp.
Jag flyttar i början av september det skall bli riktigt skönt =)

Jo en liten fråga finns det någon här i Borås Ulricehamn som skulle kunna agera semester husse/matte till min nematod odling under v29 och v30?
#368 - 19 augusti 2011 08:40
Jag är boråsare =)...Vore trevligt att ha kontakt med några, kanske kunna byta växter etc?
#369 - 21 augusti 2011 08:08
Jag är boråsare =)...Vore trevligt att ha kontakt med några, kanske kunna byta växter etc?

Välkommen till Borås-tråden :)
#370 - 25 augusti 2011 17:26
Läste detta på Falskogs facebook:

[COLOR=#3b5998]Falskogs Akvarium[/COLOR]
Vi fyller 2 år 27-28 aug och det firar vi med utlottning av akvarie m.m. Obs att dessa priser och erbjudanden gäller endast 27-28 aug. Vi kommer att ha extraöppet mellan 9.00-18.00 båda dagarna för att kunna ha tid att hjälpa er.

http://www.facebook.com/#!/pages/Falskogs-Akvarium/173832895978777
#371 - 25 augusti 2011 20:47
vad typiskt, jag var på falskogs idag och brände drygt 800kr! :@
#372 - 25 augusti 2011 22:08
PiaJo skrev:
Läste detta på Falskogs facebook:

[COLOR=#3b5998]Falskogs Akvarium[/COLOR]

Vi fyller 2 år 27-28 aug och det firar vi med utlottning av akvarie m.m. Obs att dessa priser och erbjudanden gäller endast 27-28 aug. Vi kommer att ha extraöppet mellan 9.00-18.00 båda dagarna för att kunna ha tid att hjälpa er.

http://www.facebook.com/#!/pages/Falskogs-Akvarium/173832895978777

Hmm, tyvärr skulle jag inte hitta dit igen utan vägvisare :p
#373 - 13 november 2011 19:31
Jeps då var man tebax i normal gängorna dvs det mest har hamant någorlunda på plats och konstaterat att akvarisitken får stryka på foten till förmån för annat bjäfs....
Har någon besökt den nya zoobutiken vid ica maxi??
Jag har inte varit mer än en snabbis till falskog kompletterade med en rödmunstetra från arken för några veckor sedan som nu försvunnit ur karet.
#374 - 14 november 2011 08:18
Mick13 skrev:
Har någon besökt den nya zoobutiken vid ica maxi??

Hej, ja jag har köpt några Mari Gold där och de verkar pigga..
http://www.hitdatasupport.se/MariGold.mpg

De har inga växter uppe än men det kanske kommer.
#375 - 14 november 2011 17:45
Jag har varit på Dm och köpte Dragonstone :) men jag håller mig än så länge till att köpa fisk på Falskogs eller i Göteborg.
#376 - 15 november 2011 06:50
Här är en Boråsare till som har hittat tillbaka. Sitter och letar kar för fullt nu och ska inrikta mig på ett stort växtkar tänkte jag.

Vart ska man vända sig när man vill köpa växter runt Borås? Eller ska man hälsa på Gbg och köpa det där?
#377 - 15 november 2011 15:21
mcben skrev:
Här är en Boråsare till som har hittat tillbaka. Sitter och letar kar för fullt nu och ska inrikta mig på ett stort växtkar tänkte jag.

Vart ska man vända sig när man vill köpa växter runt Borås? Eller ska man hälsa på Gbg och köpa det där?

Kul :)

Jag brukar köpa växter hos Falskogs eller på Herkules i Göteborg.
#378 - 20 november 2011 20:06
Falskogs har bra med växter men de andar har fått upp ögonen för växter med men inte samma bredd på sortimentet. O jo butiken vid ICA maxi har bra sortiment på fisk, snäckor och räkor inte bara de vanligast arterna utan lite udda och bara med afrikanska ciklider med men jag kan inte uttala mig om hur ovanliga de har för jag kör ju SA och CA som känt....
Men sedan tycker jag att Falskogs blivit lite dyr på fisk.
#379 - 20 november 2011 20:25
Hellre betalar jag lite mera för fisk och växter och får bra kvalité och skulle det vara att det är någon fisk dör eller en växt blir ful och vissnar brukar man få nya... Sedan tycker jag att DM har lite dålig koll på saker och ting, dåligt prismärkt och dåligt kunnande av personalen... När så jag kommer bara att handla av Torbjörn alltså Falskog.
#380 - 28 december 2011 17:49
Har ni hört något om akvarieföreningen i Borås ??
Han som skulle kolla upp saker o ting har helt försvunnit från zoopet.....
#381 - 28 december 2011 18:44
Mick13 skrev:
Har ni hört något om akvarieföreningen i Borås ??

Han som skulle kolla upp saker o ting har helt försvunnit från zoopet.....

Nej, inte ett ljud...
#382 - 10 januari 2012 21:29
PiaJo skrev:
Nej, inte ett ljud...
Nä det dog ut totalt med föreningen... gör trökigt...
#383 - 11 januari 2012 17:04
Tråkigt :(
#384 - 15 februari 2012 18:20
Men finns det någon kvar som har lite intresse så kunde vi starta en förening under året. Jag kommer att börja ett arbete i GBG o kan inte vara den som drar tyngsta lasset men jag har erfarenhet av föreningars styrelser osv så hör av er om någon e med på tåget =)
#385 - 17 februari 2012 09:58
Roligt att ett av forumets största trådar handlar om Borås. :D Är inte därifrån själv, men hej på er.
#386 - 17 februari 2012 10:13
hej, Hej!
#387 - 27 mars 2012 21:03
Nä men ska vi inte göra slag i saken o satarta en akvarie förening för 7-härad :confused:
#388 - 28 mars 2012 18:24
Mick13 skrev:
Nä men ska vi inte göra slag i saken o satarta en akvarie förening för 7-härad :confused:

Krävs det inte en massa engagemang för att starta och driva en förening? Det verkar som att det inte finns detta i 7-H , kan man inte bara träffas eller göra affärsrejs eller nåt?

Eller ännu bätttre....du blir Zoopet Guldmedlemmar och hänger på zoopet Västarna, kostar endast 225 kr/år:D
#389 - 31 augusti 2012 21:50
affärsrejs med zooklubbväst är riktigt trevligt :)
#390 - 1 september 2012 17:19
hult87 skrev:
affärsrejs med zooklubbväst är riktigt trevligt :)

*gillar* :D

Det är alltid lika trevligt att vara med på dessa träffar, du kommer väl nästa gång?
#391 - 2 september 2012 16:49
ja självklart :) var i falskog i fredags :) blev lite gott och blandat, tycker det blivit ännu bättre nu när han tar in grejer från andra än bara Åled :)
#392 - 2 september 2012 16:54
Ja, det är bra, skall dit i veckan och köpa lite foder. :)
#393 - 4 september 2012 20:42
okej trevligt :) ska nog dit snart igen :)
#394 - 5 september 2012 06:39
Inte Boråsare, men jobbar i Borås och har blivit med akvarium och damm. Finns det något ställe där man kan håva upp daphnier eller cyclops? Ramnasjön har ju massa änder och andra fåglar, men där kanske finns fisk också?
#395 - 21 oktober 2012 20:07
Du lär kunna håva det ur din trädgårdsdamm till våren i alla fall mygglarver o annat smått o gott =)

Annons