Sultanen skrev:Köpte alltid av Micke på Borås Zoologiska innan de flyttade till knalleland, nu går jag knappt in i butiken, annat än för att snacka med honom lite möjligen. Dåligt utbud, inte vidare väl skött/prioriterad akvarieavdelning och det har gått en hel del sjukdommar i karen där = ingen fisk köpt ifrån honom. Micke är dock trevlig och kunnig, innan flytten kunde var jag nere och snackade med honom ofta men jag tror han förlorat många stamkunder på att flytta.
Zoo Hörnan har blivit betydligt mycket bättre de senaste åren, ägaren är väldigt "speciell" men bra kvalitet på fisken och karen är rena och fina till skillnad emot före ombyggnaden.
PiaJo skrev:vet ni om det finns nån förening här i Borås?
Vigoez skrev:Mikael är bra, tycker jag också. Men jag har inte köpt så många fiskar därifrån.
Synd bara att deras hemsida aldrig verkar komma igång!
Rådasand? Jag vet inte riktigt vad det är för sand men det brukar väl finnas i de flesta zoobutikerna???
Jag letar själv efter mycket finkornig sand till mina tanganyika och har inte hittat riktigt det jag vill ha än. Kanske man ska köpa via nätet?
Mathce skrev:Boråsare även jag, rådasand har jag köpthos micke på zoologiska för inte alls länge sen.
Kan inte utala mig så mycket om kvaliten då aj inte haft fiskar på ett par år (håller på att starta upp ett nu), dock känns det som att zoohörnan har blivit bättre sen ombyggnaden men var inge bra tidigare.
Finns väl även en butik på Coop va (arkens ??)
Kan dock inte utala mig om den e bra eller inte.
Vigoez skrev:Kul!
Själv letar jag efter ett litet 54-liters eller 60-liters. Det brukar finnas sådana där "paket" att köpa där det mesta ingår, förutom inredning och fiskar förstås! Har ni något tips på var jag ska köpa detta??
PiaJo skrev:Passar på att fråga, vet nån nåt om Falskogs zooaffär eller vad den heter?
De har radannonser i Borås Tidning, men det står ingen adress bara ett mobilnr.
Mick13 skrev:Jovars Torbjörn där verkar seriös varit ditt ett par gånger han är inte billigast men han har ett bra urval av växter och fiskar. Han satsar på god kvalitet, den uppfattningen har jag fått. :)
EDIT Såg i ett senare inlägg att du varit dit. Inte pjåkigt va?
nojjman skrev:Vart ligger Falskogs Akvarium i Rångedala?
Skulle vilja titta in där en sväng :)
Sen undrar jag också om ngn från Borås har Silverhajar?
Kjell Fohrman skrev:Verkar intressant, man får kanske titta in där någon gång när man har vägarna förbi. Detta händer ibland eftersom mina föräldrar bor i Hökerum/Ulricehamn och dessutom brukat frugan en gång om året "släpa med" mig till Rångedala Plantskola - då kan man ju passa på att besöka denna affär när hon är där.
Sultanen skrev:Tycker jag du gör helt rätt i, väl värt ett besök:)
Väldigt trevligt att han har tryckt vartenda akvarium fullt med växter också, ger en helt annan känsla av hur fisken verkligen beter sig när man faktiskt "inreder" karen!
PiaJo skrev:Det är mycket fint där ute, rena fina akvarium, det ser välskött ut.
Jag skall dit idag igen hade jag tänkt mig, skall kolla vad han har för tetror.
Kjell Fohrman skrev:Verkar intressant, man får kanske titta in där någon gång när man har vägarna förbi. Detta händer ibland eftersom mina föräldrar bor i Hökerum/Ulricehamn och dessutom brukat frugan en gång om året "släpa med" mig till Rångedala Plantskola - då kan man ju passa på att besöka denna affär när hon är där.
Sultanen skrev:Han kom ihåg vem du var tror jag, sa att det fanns en tråd på Zoopet om affären och nämnde iom. att vi skulle ha galaxy nämnde jag att en härifrån också köpt ett tiotal. Då hade han koll på vem det var =P
Sen undrar jag också om ngn från Borås har Silverhajar?
PiaJo skrev:Du kör mot Ulricehamn från Borås så kör du av mot Dalsjöfors, Äspered och tar av mot höger i första rondellen, i andra rondellen tar du vänster, sen rakt fram ned för backen, sen står det en skylt på höger sida där du skall ta av mot vänster, sen kör du bara den vägen till man kommer till ett par gula hus och där står det en skylt på ett av husen "falskogs akvarium" (på vänster sida.
Framme!
mcben skrev:Är det någon i Borås som använder CO2? Jag är lite sugen på att testa detta och har läst en hel del, men vill se hur det funkar i verkligheten och gärna se hur det ser ut.
Var förövrigt ute i Falskog idag och måste säga att sådana akvarium säljer fisk. i alla fall till mig, ordning och reda och fina akvarium. Sen att han hade lite mer typer av växter och verkar ha kunskap gör ju inte saken sämre. Får tacka för tipset.
Sultanen skrev:Jag kör med trycksatt (tub) CO2 i mitt växtkar, tyvärr har jag en del alger i det just nu så det är väl inte så extremt mycket för världen men anläggningen fungerar iaf om du vill kika på den ;) :)
PiaJo skrev:Får jag också komma och kika på ditt växtkar?
Sultanen skrev:Bara att hojta så hinner jag städa innan också ;)
Sultanen skrev:;)
Givetvis kan du det, sålänge du inte förväntar dig mer än vad en amatör kan frambringa :d Vänta någon vecka bara så skall jag få ordning på gödnings regimen och CO2n, haft det på sparlåga under en medicineringskur för diskusarna. Dom har flyttat till ett annat kar nu så det är dags att brassa på rejält igen nu:)
mcben skrev:Det hade vart trevligt. Funderar på att testa detta i ett 105 literskar som jag hämtar till helgen. Så det lär väl ta någon månad innan det är dags, men då hinner jag läsa på lite mer innan.
Men kikar gärna på hur det ser ut någon dag i framtiden. :)
PiaJo skrev:Tack, jag är en fullfjädrad amatör jag med :) men jag tror att du kan så mycket mer än vad jag kan, kunde absolut inget för 2 år sen, men jag lär mig nya akvaristik-saker varje dag.
PiaJo skrev:Vi kanske kan komma samtidigt så slipper Sultanen städa två gånger;)
PiaJo skrev:Jag tror att han har öppet mån fre 17-19 och helgerna typ 11-16 eller nåt sånt, hittar inte en tidning det står i, alla är slängda :mad:
Sultanen skrev:Bra fråga, internet skulle jag säga, eller kika på Zoohörnan, han brukar ha okey priser på en del saker. Men helt ärligt skulle jag vilja säga att du borde tänka över om du verkligen behöver Aquasafe, väääldigt dyr och i de allra flesta fall meningslös tillsats :)
Vigoez skrev:Jaså, behövs det inte? I så fall sparar man ju en del...
Men ska jag ha i något annat medel då eller??
Sultanen skrev:Medel är överskattat sålänge du inte har egen brunn eller problem med olika metaller och skit i vattnet, har du kommunalt vatten behöver du inte bery dig om det.
Enda medlet jag doserar i mina kar är PMDD och trycksatt CO2 i växtkaret då men det är inget medel :)
Sultanen skrev:PMDD är växtnäring.
Vilka är "alla"? Här på forumet är det nog väldigt få som har koll som förutspråkar vattenberedningsmedel i vanliga fiskkar.=) De som älskar Aquasafe är akvariebutikerna, för de tjänar massa pengar på att man alltid skall dosera det vid varje vattenbyte, i stora mängder!
Vigoez skrev:Just precis, butikerna menade jag!
Ok, jag får väl sluta med den här dyra skiten och köra lite mer "naturell". Eftersom jag inte har växter i mina kar behöver jag inte ha i något alls då??
Sultanen skrev:Medel är överskattat sålänge du inte har egen brunn eller problem med olika metaller och skit i vattnet, har du kommunalt vatten behöver du inte bery dig om det.
Kjell Fohrman skrev:Fler och fler kommuner i Sverige börjar tillsätta kloramin i kranvattnet och där måste man ha ett vattenberedninsgpreparat som neutraliserar detta.
Sultanen skrev:Oj, ja, du har rätt i det, Sjöbo vattenverk har tydligen börjat med Monokloramin såg jag.
Frågan är väl dock om de allra flesta verkligen bery sig om det ändå, vanligen är det ju låga doser och jag vet inte om någon som haft problem här i Borås i alla fall.
Enda medlet jag doserar i mina kar är PMDD och trycksatt CO2 i växtkaret då men det är inget medel :)
Mick13 skrev:Jag har egen brunn och vatten i kalss med stålmannekalsonger använder inga tillsatser i vattnet förutom "bio sörja" från löv dungen dvs filtrat av yt jorden. Fast jag har inga krävande fiskar heller.
Sultanen skrev:Doserar vattenberedningsmedel till mina finare CrystalRed men det är väl bara en säkerhetsåtgärd, märkte dock att de ynglade av sig betydligt mycket sämre utan det. Men till fisk kör jag ingenting och det fungerar fina fisken även över längre tid, vårt vattenverk skall dock tydligen inte pytsa i kloraminer i reningsprocessen.
wierdalien skrev:Jag själv har inte varit aktiv under ett gäng år, men jag vet att föreningen fanns kvar när jag själv lämnade den. Vi gjorde en hel del tillsammans och vi åkte till andra föreningar, besökte olika butiker i andra städer, ordnade utställningar, hade autioner och en hel del annat.
Vi har bl.a. visat upp oss på Hem och trädgårdsmässan på Åhaga men det var några år sedan.
Vi hade ett "eget" biblotek med böcker och tidningar som medlemar kunde låna. Vi åkte ut i naturen och "jagade" levande foder såsom cyklops, mygglarver m.m. Jag får helt enkelt se om det går att "spåra" upp de andra och se vart allt har tagit vägen. Någon har det säkert liggande.
Sultanen skrev:Vet inte om det finns kvar? Var i alla fall ett terrariumliknande ställe, var där för säkert 10 år sedan, tänkt på det någon gång men aldrig fått tummen ur till att kika på vad det är.
Mick13: Skickade ett PM till wierdalien och han är fortfarande på jakt efter dem så det kommer troligen :)
Vigoez skrev:Tur att man bor där man bor. Här finns mängder av bra akvariehandlare att köpa av, i alla fall inom en radie på 10 mil.
Jag har lite ciklider som jag köpt på ciklidhuset i Lerum och ciklidhobby i Nol. Riktigt bra!
danne0301 skrev:Hörni folk, alldeles utanför djurparken, upp till vänster när man ska betala och gå in, vad är det som finns där? Är inte det typ ett terrarium/akvarium eller något sånt?
Det var en 2-3 år sedan jag var på djurparken men jag hittar inget på nätet..
PiaJo skrev:Hur många är vi här på zoopet som är från Borås?
kristerbohlin skrev:Förlåt! ny på zoopet. skulle läst alla inlägg innan man lägger sig i!
Bor i uhamn föresten.
danne0301 skrev:Hörni folk, alldeles utanför djurparken, upp till vänster när man ska betala och gå in, vad är det som finns där? Är inte det typ ett terrarium/akvarium eller något sånt?
Det var en 2-3 år sedan jag var på djurparken men jag hittar inget på nätet..
kristerbohlin skrev:Nja! sist jag var där (i sommras) var det bara ormar.
MarikaC skrev:Bor i Ulricehamn, :) Ser att det är fler som gör det! Skojjsigt ^^
Kjell Fohrman skrev:Jag har bott i Ulricehamn (i alla fall i Ulricehamns kommun) och gått på såväl Stenbocksskolan och Tingsholmsgymnasiet - fast det var änna rätt länge sen:p
doppingen skrev:Ja det heter ju Tropikhuset så då brukar det vara ormar,sköldpaddor mm:)var aldrig inne där utan lämnade bara vår sköldpadda å då fanns fisk i akvarium i entren samt sköldpaddor
Flaxss skrev:har dom mycket fisk ?
tänkte åka ditt där för att se ev fisk och akvarium. men har dom lite av det är det kanske inte lönt att betala 70kr. för ormar och sånt är jag inte så intresserad av.
koffra skrev:Tyvärr har dom inte mycket fisk alls , faktum är att det du sett i entrén är allt dom har . Så för akvarister är detta inte vad man letar efter, men som sagt ... gillar man ormar så är det väl värt besöket :D
PiaJo skrev:Jag har:
105 liters sällskap, med Bågfensciklidpar, 10 st Rasbora Galaxy, 2 Ancistrus, 4 Korallplatysar, 8 st pansarmalar, blandade växter.
54 liters med Ap.Borellisar och lite räkor, blandade växter.
Vas på ca 20 liter med räkor och Microrasbora Kubotai.
Mick13 skrev:Bara en fråga så ut i syberrymden till oss från regenbältet vad har ni för kar??
Mick13 skrev:Det var ord och inga visor det =)
PiaJo skrev:Jag tror jag vet vad du menar fast inlägget är borttaget, var bara lite orolig så att personen inte skulle få böta eller nåt. Försökte bara vara hjälpsam...hoppas att jag inte lät för besserwissig för det ville jag verkligen inte [:o]
hult87 skrev:jag var på falskogs i helgen :) riktigt fina fiskar och växter :D blev ett par blå guramis till mitt blivande asien-kar :D och några guppy's till 105L karet :D får åka dit igen när han byggt ut det :D
PiaJo skrev:Ja, visst är det en fin affär. Tyvärr ligger den bara 5 min från mig så många pengar har det gått åt [:o] Jag tycker att han har bra ordning och kvalitet på fiskarna.
PiaJo skrev::) Åh, varför sa du inget??
Är du växtleverantör till den butiken?
Mick13 skrev:Ehh jag vågar inte gå på en okänd kvinna [:I] det kan upp fattas som framfusigt. Nej då men jag visste inte säkert om du var du... så jag tänkte att det var mer lägligt och fråga över nätet :).
Mjash att kalla mig leverantör är nog och att ta i men jag har av växter som var vanliga förr i karen och den växer bra hos mig så jag lämnar en del av överskotet dit.
Sultanen skrev:Första gången jag är inne här sedan jag och tjejen bröt upp efter ett längre förhållande. Har för tillfället ingen egentlig egen bostad så akvariestiken är just nu lika med noll. Hon har kvar ett par kar hemma och ett antal är avslutade just nu.
Jag är dock verkligen inte borta ifrån akvariestiken, bara för tillfället.
Går i planerna på att köpa mig ett hus, helrenovera detta sen ta tag i att bygga upp en byggnad för kombinerad akvariestik och parakituppfödning :) Har alltid haft utrymmesbrist i lägenhet samt brist på möjligheter att ha något att pilla med. Tror ett hus med stor tomt skulle kunna avhjälpa det rätt fort! :D
Ja, Porschen är såld, en ny är inköpt ihopmekad, besiktigad med blanka papper efter 7års stillastående så ett garage som finns på tomten kommer min lilla pålle inte gråta över ;)
Sultanen skrev:Tackar!
Klart jag inte lämnar Borås i första taget! :)
Ute i aplared, 15min med bil ifrån Borås, perfekt läge för mig, perfekt pris också för den delen!
PiaJo skrev:Var ute på Falskogs igår och han visade mig sina nya ute-akvarium:) han hade dessa på baksidan och det var ställningar med stora akvarier där han hade olika sorters koi.
Sen visade han mig den nya delen som skall öppna senare, den ligger vägg i vägg så det kommer att bli dubbelt så stort senare, kul.
Mick13 skrev:Nu har det varit snack om att vi skulle träffas i över ett års tid här på forat så nu gör vi slag i saken. Jag föreslår att vi åker gemansamt ut till Zoolagret i Jönköping den 9 juli och kollar in deras massiva utbud av fisk och annat. Jag kan köra mot att vi delar på bensin, vår bil tar 6 passagerare ev åker någon av mina barn med. Jag vill ha förslag på var vi skall träffas och vid vilken tid.
Mick13 skrev:Nu har det varit snack om att vi skulle träffas i över ett års tid här på forat så nu gör vi slag i saken. Jag föreslår att vi åker gemansamt ut till Zoolagret i Jönköping den 9 juli och kollar in deras massiva utbud av fisk och annat. Jag kan köra mot att vi delar på bensin, vår bil tar 6 passagerare ev åker någon av mina barn med. Jag vill ha förslag på var vi skall träffas och vid vilken tid.
[COLOR=Red]TYVÄRR har det hänt saker som gör att jag inte längre kan åka den 9 juli.[/COLOR] [:(!]
hannesc skrev:jag bor ju i jkpg så jag kommmer närsomhelst. hänger fan mer där än på krogen typ .haha! akvarierna ska nog vara up and running nu. sista jag var där hade micke fisk i hälften ungefär.
o det blir saltvattens kar där med nu Sultanen ;)
o kommer ni ner till jkpg så hör av er. kaffe hos mig o så kan ni ju få se mina kar isåfall.
Mick13 skrev:Hade inte varit fel jag hoppades lite på att ev kunna våldgästa erikhur =)
Vi har drabbat av en akut sak i släkten och jag blir upptagen hela helgen med det.
Mick13 skrev:DM var ligger det i Jkp??
Mick13 skrev:Var skall han hålla till??
Sultanen skrev:Vet inte om jag borde skylta med det egentligen men han får upp skylten utanför butiken idag så det borde inte vara någon fara.
http://www.akvariebaronen.se/
Mitt på andra sidan musiklagret typ.
Sultanen skrev:Men är du inte stamkund hos Falskogs akvarium? om inte, ÅK ÅK ÅK, för sötvatten är det den absolut bästa akvariebutiken du kan hitta med många mils radie. Han bygger ut rejält, har precis kommit upp 10st 450L koi kar utomhus och inomhus håller han på att öppna upp ytterliga ett rum med kar, kommer bli ungefär 100kar till med ciklider :)
hannesc skrev:aaha. a ta mig på vägen då :P haha bor inte såå himla långt från han.
Djurmagazinet ligger ju på solåsen vid ÖB.
Flaxss skrev:jo jag är jätte sugen på att åka ditt, tyvärr är det svåra med det hela att jag inte har körkort. och har ingen annan som kan köra ditt mig där. så därför har det inte blivit av än. men jag tror det går buss dit. jag får kolla hur man kommer dit ifrån busshållplatsen. kanske nåt att göra när jag kommer hem igen. nu ska jag till skåne och där finns ju ockås en massa roligt att se i fisk-väg.
KORSARKOFF skrev:Akvarie Baronen (Musiklagret)
Arken Zoo (Coop)
Borås Zoologiska (Knallerian)
Falskogs (Rångedala)
Zoohörnan (Stadshuset)
Någon som har tips på fler butiker i och kring Borås?
Mat och vissa tillbehör finns ju i dom flesta större mataffärer,
Eko, Maxi, Coop, o.s.v. Men jag menar sådana som håller fiskar.
KORSARKOFF skrev:Akvarie Baronen (Musiklagret)
Arken Zoo (Coop)
Borås Zoologiska (Knallerian)
Falskogs (Rångedala)
Zoohörnan (Stadshuset)
Någon som har tips på fler butiker i och kring Borås?
Mat och vissa tillbehör finns ju i dom flesta större mataffärer,
Eko, Maxi, Coop, o.s.v. Men jag menar sådana som håller fiskar.
Flaxss skrev:
en annan är ju Jimmy, också i Skene , Skene Ciklidhobby/Zoopunkten.se,,, mycket ciklider men också andra fiskar och så övriga tillbehör och akvarier. ligger vid tåg-buss-stationen i Skene, man går upp mot hyreshusen och så ligger det i en källarlokal (om han inte flyttat nyligen).
Flaxss skrev:jag har inte träffat Jimmy på länge, var någon gång i våras. så jag vet inte hur det går för han. men jag tror inte han ska lägga ner, det hoppas jag inte och ska han så tycker jag det såfall är väldigt tråkigt.
vitter skrev:En till boråsare här... :)
Har hittills handlat det mesta från Falskogs, men väntar på att Akvariebaronen ska starta upp. Har inte heller körkort, så ska jag bara handla från Falskog måste jag alltid vänta till sambons lediga helger, och så länge kan man ju inte alltid hålla sig!
börja här!
sedan här
och avsluta med denna =)PiaJo skrev:ja, jäklar vilka snäckor det var, tur att det var du och inte jag som höll den...
PiaJo skrev:Har varit på Borås Zoologliska idag för det var konkursutförsäljning.
danne0301 skrev:Vänta nu terrarier, ska han inte ha fisk där också Falskog?
PiaJo skrev:Har varit på Borås Zoologliska idag för det var konkursutförsäljning.
KORSARKOFF skrev:Det var väntat...
Funderar på en tur till Falskog ikväll..
Flaxss skrev:jag läste det i BT, tycker det var tråkiga nyheter för det var en av de som jag handlade hos.
men han ska inte öppna igen ? utan lägga ner helt och hållet ?
hur länge har han öppet innan han stänger vet du det ?
danne0301 skrev:Ååååk Flax, du kommer inte ångra dig :)
KORSARKOFF skrev:Det var väntat, då han inte haft tid att sköta butiken den senaste tiden.
Akvariebaronen och Falskogs som gäller framöver..
Flaxss skrev:tänker jag efter så var det lite sämre dom senaste gångerna jag varit där, fast den andra som ligger inne i borås har ändå alltid varit sämre (när jag varit där).
men igen tråkigt.
KORSARKOFF skrev:Akvariebaronen är ny.. Den har inte ens öppnat ännu. :) http://www.akvariebaronen.se/
Den du tänker på är nog Zoohörnan..
Flaxss skrev:ja det är zoohörnan jag menar den vid gatan där (stora brogatan heter gatan väl), med ett litet rum med fiskar. den har inte blivit någon favorit hos mig har alltid gått till den på knalleland. akvariebaronen har jag inte varit hos än, men det ska jag med försöka hinna med, även det låter ju som ett toppen ställe.
KORSARKOFF skrev:Själv tänker jag undvika Zoohörnan. Vill inte få Vita Prick igen...
Mick13 skrev:Jag har inte köpt några fiskar där då jag hört av andra att man fått vitaprick på köpet men växter och räkor har jag köpt utan bekymmer... Men arken vid coopfprum har tagit sig bra vad det gäller akvarium och fisk ganska bra utbud av malawi och en del SA och CA inte bra neoner och mollys =)
Sultanen skrev:Köpte alltid av Micke på Borås Zoologiska innan de flyttade till knalleland, nu går jag knappt in i butiken, annat än för att snacka med honom lite möjligen. Dåligt utbud, inte vidare väl skött/prioriterad akvarieavdelning och det har gått en hel del sjukdommar i karen där = ingen fisk köpt ifrån honom. Micke är dock trevlig och kunnig, innan flytten kunde var jag nere och snackade med honom ofta men jag tror han förlorat många stamkunder på att flytta.
Zoo Hörnan har blivit betydligt mycket bättre de senaste åren, ägaren är väldigt "speciell" men bra kvalitet på fisken och karen är rena och fina till skillnad emot före ombyggnaden.
Rådasand 2-3mm köper du på Granngården, den säljs där som halkskydd under vinterhalvåret, kostar 60kr/säck eller nått sånt:) Vill du inte ha så grovkornig finns det ingen i närheten som säljer just rådasand men sättsand, fogsand och sandlådesand finns det gott om, Byggmax har en variant, även en del plattläggningsfirmor runtom har detta.
Flaxss skrev:där har jag aldrig varit, har alltid hört att dom mest har tillbehör och lite fiskar. men om det blivit mer av det nu kanske man ska åka ditt där också. såfall har jag nu 3ställen att ta mig till.
Mick13 skrev:@Annelund
Har ni några bra akvair butiker i Herrljunga trakten?
Välkommen till zoopet =)
Mick13 skrev:Jag har en kollega som handlar sina fiskar och mesta av prylar på Djurmagazinet i Trollhättan lär vara en toppen butik. Vad är det för butiker de har i Falköping något som är besöksvärda ??
Parachanna skrev:Hej,nästan en boråsare jag med.Flyttade till Bollebygd 93....oj oj oj vad fort tiden går. Har hållt fiskar sedan 78 hmmm. Har 18st akvarier i mitt garage som jag kallar Channa garaget.Jag har för tillfället 11 olika arter av Channor. Hoppas att det kommer i gång en akvarie förening i Borås för då har ni en given medlem här :D
Ha ha..bilen ja..den gör sig bäst ute.Huvudsaken är att man får plats med akvarierna.Får väl hoppas på fler som vill ställa upp när hela jul & nyårs firandet är över.Mick13 skrev:Heh trevligt garage men var har du bilen?? =)
Ääh de är inge som får tummen ur alla är intresserade av en förening men ingen vill/vågar ta tag i det. Kollat med några av våra handlare och alla tycker att de vore en toppen ide och intresserade av att var med i föreningen men inte i styrelsen vilket är helt begripligt.... Men det kommer ett nytt år om en månad. Jag kan tänka mig ställa upp i styrelsen jag har så gott som avvecklat alla betungande uppdrag i i övrigt förutom jobbet...
Jag åker alltid till Herkules eller Trop fiskimport när det gäller Gbg.Annars är det Zoomässan i kungsbacka (heter väl Arken zoo nu mer)eller Nol ciklidhobby.PiaJo skrev:Spinner vidare på det där med butiker, vilka besöker ni om ni åker till Göteborg för att köpa fisk mm?
Mick13 skrev:Jag har en kollega som handlar sina fiskar och mesta av prylar på Djurmagazinet i Trollhättan lär vara en toppen butik. Vad är det för butiker de har i Falköping något som är besöksvärda ??
Parachanna skrev:Jag åker alltid till Herkules eller Trop fiskimport när det gäller Gbg.Annars är det Zoomässan i kungsbacka (heter väl Arken zoo nu mer)eller Nol ciklidhobby.
Sultanen skrev:Kan vara värt att nämna att Micke som hade Borås Zoologiska meddelat att han fått jobb på Arkens Zoo uppe på Coop, skönt att höra att han fortsätter inom akvariestiken och att han slipper gå som ägare med arbete 7 dagar i veckan året om ! :)
Sultanen skrev:Kan vara värt att nämna att Micke som hade Borås Zoologiska meddelat att han fått jobb på Arkens Zoo uppe på Coop, skönt att höra att han fortsätter inom akvariestiken och att han slipper gå som ägare med arbete 7 dagar i veckan året om! :)
KORSARKOFF skrev:Gott!
Dom verkade vara inne på rätt spår där.
Skyltar med info om fiskarna,
och hur stort kar som är lämpligt för respektive fisk.
Sultanen skrev:Kan vara värt att nämna att Micke som hade Borås Zoologiska meddelat att han fått jobb på Arkens Zoo uppe på Coop, skönt att höra att han fortsätter inom akvariestiken och att han slipper gå som ägare med arbete 7 dagar i veckan året om! :)
Parachanna skrev:Någon som vet Falskogs öppen tider i mellandagarna?
KORSARKOFF skrev:Åker nog dit en sväng i morgon. Behöver bättra på fiskbeståndet här hemma :)
Mick13 skrev:Var du dit och köpte fisk jag tror jag träffade dig och din sambo/fru där, vi kollade svärdbärare ??
PiaJo skrev:Jag var där idag med, köpte växter och Boraras Birgittae:D
KORSARKOFF skrev:Behöver man nästan inte ha förstoringsglas i karet för att se dom bra? :)
KORSARKOFF skrev:Jag och Frugan var där igår och köpte svärdbärare, Molly, och Pitbull..
Idag var jag, Frugan & Dottern där och köpte Betta & Platy..
PiaJo skrev:Nästan:p men jag tycker om småfiskar [:o] tycker att de är mycket finare än stora fiskar
Jag är lite faschinerad över hur något så litet kan ha samma alla kroppsdelar mm som en stor fisk har fast på sån liten yta, hur får det plats... måste ju var ett pytte,pytte, pyttehjärta som tickar där inne...
PiaJo skrev:Jag hänger gärna på men har inte tid eller möjlighet just nu att vara med och hålla i föreningen.
Pink_Tess skrev:Jag och Sultanen är också från Borås =) Helt missat den här tråden haha.. när är auktionen tro?
Pink_Tess skrev:Jo märkte det såhär i efterhand haha :P Men jag e ju hitflyttad av honom så kan ju inte ha koll på allt ^^
wierdalien skrev:jag är här till och från, mest från senaste året. höll också till i Akvarievännerna Borås under klubbens storhetstid och satt bl.a i styrelsen ett tag. Har inte varit i kontakt med de gamla medlemmarna för att höra om klubben går att öppna eller inte. Skall jag prova?
Mick13 skrev:Kör hårt Lukasl alla i dessa trakter är välkomna ja även de som inte bor i dessa trakter =)
Jo Falskog är bra men pojkarna på Arken i Borås har kammat till sig och fixat i gång karen riktigt fint, de skall även öppna en butik till vid det nya Citygross i Borås det blir större än butiken i COOP enl. ryktena.
Shootermicke skrev:Jag är boråsare =)...Vore trevligt att ha kontakt med några, kanske kunna byta växter etc?
PiaJo skrev:Läste detta på Falskogs facebook:
[COLOR=#3b5998]Falskogs Akvarium[/COLOR]
Vi fyller 2 år 27-28 aug och det firar vi med utlottning av akvarie m.m. Obs att dessa priser och erbjudanden gäller endast 27-28 aug. Vi kommer att ha extraöppet mellan 9.00-18.00 båda dagarna för att kunna ha tid att hjälpa er.
http://www.facebook.com/#!/pages/Falskogs-Akvarium/173832895978777
Mick13 skrev:Har någon besökt den nya zoobutiken vid ica maxi??
mcben skrev:Här är en Boråsare till som har hittat tillbaka. Sitter och letar kar för fullt nu och ska inrikta mig på ett stort växtkar tänkte jag.
Vart ska man vända sig när man vill köpa växter runt Borås? Eller ska man hälsa på Gbg och köpa det där?
Mick13 skrev:Nä men ska vi inte göra slag i saken o satarta en akvarie förening för 7-härad :confused: