Hur många corydoras?

#1 - 5 mars 2006 22:17
Hur många corydoras är lämpligast att ha tillsammans? Har hittat info om att de ska va minst 6 st och även at de ska va 10-15 st gärna fler. Jag undrar hur många jag kan ha i mitt 170 l?

sidor där det stor om rekomenderat antal corydoras:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=834
#2 - 5 mars 2006 22:28
Det beror lite på hur stora de blir. En tumregel är att ju mindre de är desto större gruppen ska vara. Riktigt små corysar som pygmé-pansarmalar ska man helst ha 20-30 individer av. Blir de mellan 4-5 cm bör de vara 10-15 stycken. Större corysar kan hållas i stim på 5-10 individer.
#3 - 6 mars 2006 07:59
Jag har tio (10) C. Aeneus i mitt 150L kar, och ser ingen tendens till att detta skulle vara trångt, de har mycket simyta och på botten ligger Biltems världskända blästersand :D
Du kan säkert ha ett tiotal om de inte blir alltför stora.
Se bara till att ha mycket öppna ytor så de kan simma.

andreas
#4 - 6 mars 2006 08:24
Ok. Då köper jag fler för jag har bara 4 st Corydoras schwartzi, Mrs Schwartz´s pansarmalar i mitt 170 l. Och bara 4 st Corydoras melini, Pannbands- och Melins pansarmalar i mitt 223 l. Tack:)
#5 - 6 mars 2006 17:10
[quote=batski]Det beror lite på hur stora de blir. En tumregel är att ju mindre de är desto större gruppen ska vara. Riktigt små corysar som pygmé-pansarmalar ska man helst ha 20-30 individer av. Blir de mellan 4-5 cm bör de vara 10-15 stycken. Större corysar kan hållas i stim på 5-10 individer.[/quote]

Var har du hittat den uppgiften?
#6 - 6 mars 2006 17:21
[QUOTE=Morellen]Var har du hittat den uppgiften?[/QUOTE]

Aqualogs "Min Pansarmal" av Frank Schäfer. Inte för att jag tror att boken är nån bibel, men jag tyckte att det lät vettigt.

Det är säkert så att man även kan hålla de större corysarna i betydligt större grupper i fall man har ett riktigt stort akvarium, men i ett vanligt stort akvarium skulle det bli för trångt och jobbigt för dem. Sen kan det även vara så att mindre fiskar känner sig mer utsatta utan stimmets trygghet (bara en teori).

Annons