Hur många fiskar?

#1 - 7 november 2006 18:12
Kan någon hjälpa mig? Jag har köpt ett akvarium på 30 l med två slöjstjärtar i. Finns det plats för flera fiskar, i såfall vilka skulle funka med slöjstjärtar? Kan jag kjöpa en mal?
#2 - 7 november 2006 18:22
jag tycker 30 liter är lite litet för de fiskarna, fast det kanske funkar medans de är små. men du kan nog iaf köpa en liten mal, som t.e.x. ancistrus

//kim
#3 - 7 november 2006 18:26
Då tror inte jag att dom som jobbar på djuraffären vet vad dom pratar om. Jag har fått 3 olika svar av dom när jag har frågat. Då tackar jag för svaret och kollar in ancistrus:)
#4 - 7 november 2006 18:36
men asså jag är somsagt inte jättebra på sånna fiskar, men på t.e.x arbetsbeskrivnineg här på zoopet så ska de ju ha iaf 250 liter, men då är det väl som stora vilket dina kanske inte är än iaf :)

//kim
#5 - 7 november 2006 18:55
sivan4 skrev:
Kan någon hjälpa mig? Jag har köpt ett akvarium på 30 l med två slöjstjärtar i. Finns det plats för flera fiskar, i såfall vilka skulle funka med slöjstjärtar? Kan jag kjöpa en mal?
mal som typ ancistrus är uteslutet! dem vill ha yta att röra sig på och är ljusskygga och måste ha ordentligt med gömställen och dessutom stark vattenrörelse vilket dina slöjstjärtar inte klara! dina fiskar blir ca 25cm så det är en tidsfråga innan du måste skaffa ett stort akvarium av humana skäl! räkor och tex endler guppy skulle gå bra i ditt kar;)
#6 - 7 november 2006 18:59
Räkor och guppy med slöjstjärtarna eller utan?
#7 - 7 november 2006 19:08
sivan4 skrev:
Räkor och guppy med slöjstjärtarna eller utan?
tja.. så länge du har slöjstjärtarna så är det väl inte just plats för något mer! när du gjort dig av med dem kan du väl inrikta dig på räkorna o guppys...
#8 - 7 november 2006 19:11
Ok, då får jag investera i ett större akvarium framöver. Tack för hjälpen:) Inte lätt att vara en nybörjare...
#9 - 7 november 2006 19:24
Nej det är många vinklar och saker man inte tänker på i början[:-100] ska bara tillägga att dina slöjisar vill inte ha lika varmt som de flesta tropiska fiskar som vill ha ca 25-28 medans slöjisar vill ha ca 18-22
#10 - 7 november 2006 19:28
Det var faktiskt något jag hadde koll på ;) Men tack ändå
#11 - 7 november 2006 19:37
Hej och välkommen sivan4
Nej det är inte så lätt från början, men man lär sig med tiden, fråga på och sök o läs i gamla trådar, kolla desutom på zoopets förstasida där hittar du massor av information.

Desutom verkar du ta till dig dom råd du får och bara i och med det så har du kommit en bit på väg och snart vill du säkert ha ett större akvarium till dina slöjstjärtar eftersom det ofta är så att när man väl börjat med fiskar så är man fast och det dröjer säkert inte länge förän du ochså hjälper nybörjare här på zoopet.
#12 - 7 november 2006 20:00
Ja,det är lite beroendeframkallande med akvarium. Jag har haft mitt i ca 1 vecka och fantiserar redan om ett jättestort. Ni kommer säkert att få fler frågor från mig framöver:) Men kunskaperna kommer väl till slut.
#13 - 7 november 2006 21:52
Vad du bör vara uppmärksam på när det är så nystartat är nitrit, det är ofta ett stort problem från början och kan i värsta fall orsaka fiskdöd, så var lite försiktig med matandet dom första veckorna och skaffa gärna ett NO2 test håll desutom lite extra koll på fiskarna så du ser om dom börjar må dåligt.

Jag vet ej om detta är överkurs men här är en bra sida som förklarar vad som händer dom första veckorna innan alla filterbakterier etablerat sig, så även om du inte förstår den nu så spara gärna länken för kommande bruk.
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#14 - 8 november 2006 20:37
Kul att du har satsat på slöjstjärtar!! :)
Om jag var du skulle jag införskaffa ett stort akvarium (minst hundra liter) och ha mina små bäbisar i. Det låter mycket. Men tro mig, de blir större... Och en glad och lycklig slöjstjärt är en mycket vacker fisk. Vackrare än de flesta. Har själv haft en slöjstjärt i mitt 30-liters tillfälligt under några perioder. Han var INTE glad på mig...
#15 - 11 november 2006 00:07
Håller med alla andra här att det är för litet i längden för slöjisarna[:(!] , men det är även lite litet för guppy i längden eftersom de förökar sig så kopiöst, (eller var det bara hanar ni menade???:confused: )
:D ;) :p ...Och detta gäller speciellt Endlers guppy.

Däremot skulle det kunna funka med en ancistrus ett tag, men de blir ju förståss uppåt 15 cm när de växt klart....bättre då med ett gäng pigga Ottocinclus, några små rasboror och/eller SMÅ tetror.
#16 - 12 november 2006 08:37
Skulle bara säga att det här var ett väldigt bra exempel på ett sjyst bemötande av en nybörjare. Det är så det ska vara, int en massa påhopp. :)

Lycka till med slöjstjärtarna! :D
#17 - 14 november 2006 01:34
Man brukar säga: en cm fisk/Liter vatten.

Annons