Hur många fiskar går att ha i min akvarium?

#1 - 6 september 2007 06:31
Hej!

Min akvarium är 54 liter

Jag har:
3 svärdbärare
6 platy
3 molly dalmatin
10 neontetror

Och frågan är hur många fiskar kan jag ha i min akvarium?

Har mina fiskar som jag redan har för lite utrymme?
#2 - 6 september 2007 07:02
Du bör nog tänkta på ett större kar jag läste ett annat inlägg från dig och där skriver du att dina malar är 13cm.Man brukar räkna 1cm fisk/1 liter vatten det är bara att kolla hur stora dina fiskar kan bli och räkna..Du bör skaffa större kar eller minska på fiskbeståndet.Är det denna mal du har så gäller 300l.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=323

Thomas
#3 - 6 september 2007 17:30
Men mina malar gömmer sig hela tiden så jag tror inte att dom behöver så mycket utrymme...
#4 - 6 september 2007 18:23
Men mina malar gömmer sig hela tiden så jag tror inte att dom behöver så mycket utrymme...

Det är inte fråga om de gömmer sig eller inte. Det handlar om belastningen på vattenmängden i akvariet. Enligt mig har du minst tillräcligt med fisk i ditt akvarium.
Bilagor:
#5 - 7 september 2007 05:12
Jag vill köpa en till svärdbärare (hane) och en till molly dalmatin (hona) men då kanske det är bäst för mig ifall jag ska köpa dom, bli av med mina pleco...

Men hur?
(Jag vill absolut inte "döda" dom!)
#6 - 7 september 2007 06:21
fråga först och främst i olika djuraffärer där du bor om de vill ta emot malarna. kanske kan du få lite växter, eller de andra två fiskarna du ville ha för dessa malar. alltså, att du byter fiskarna mot andra fiskar i affären.

sådana malar är ganska lättsålda för djuraffären, så jag kan tänka mig att någon vill ta emot dem. problemet enligt mig, är väl att de troligen kommer sälja malarna till någon annan som har ett akvarium i din storlek.... därför vore det allra bästa om du går till en riktig AKVARIE-affär, där de verkligen har kunskap om fiskar. om du bor i stockholm finns tex. Akvarielagret.

sen kan du även sätta in en annons i tidningen eller på olika akvariesidor på nätet (sök på google) där du säger att dessa två malar bortskänkes.
#7 - 7 september 2007 13:24
toccata skrev:
fråga först och främst i olika djuraffärer där du bor om de vill ta emot malarna. kanske kan du få lite växter, eller de andra två fiskarna du ville ha för dessa malar. alltså, att du byter fiskarna mot andra fiskar i affären.

sådana malar är ganska lättsålda för djuraffären, så jag kan tänka mig att någon vill ta emot dem. problemet enligt mig, är väl att de troligen kommer sälja malarna till någon annan som har ett akvarium i din storlek.... därför vore det allra bästa om du går till en riktig AKVARIE-affär, där de verkligen har kunskap om fiskar. om du bor i stockholm finns tex. Akvarielagret.

sen kan du även sätta in en annons i tidningen eller på olika akvariesidor på nätet (sök på google) där du säger att dessa två malar bortskänkes.

Japp, där jag bor har vi bara 1 djuraffär så jag får gå dit och se om vad jag kan göra...

Jag har en kompis som skulle köpa en sånn mal som jag har och hon frågade om man kan ha den i ett skål och då sa dom att det är okej, hennes skål är jätteliten (jag har en likadan till mina ynglar)
Ljög dom i affären ??? :confused:
#8 - 8 september 2007 10:31
Nu bytte jag dom 2 malar mot 2 andra fiskar!
En Molly Dalmatin och en Platy!
Båda e skitfina!
#9 - 8 september 2007 11:04
Nu blir jag orolig, malar kräver ganska stort utrymme kolla i artbeskrivningarna under fliken avdelningar ovan, de flesta malar kräver minst 100 liter och ganska gott om svängrum undantaget kan vara om man har ej fullvuxna malar då kan de få växa upp i ett mindre kar dock skulle jag inte ha någon typ av mal i ett akvarium mindre än 50 liter. Har man en mal för att äta alger finns det andra alternativ om man har ett mindre kar ex snäckor, sniglar eller räkor.

Jag skulle inte lita ett dugg på vad de säger i affären sorry! Det verkar bara som de är intresserade av att sälja och inte bryr sig om fiskarna de säljer.

Ett bättre alternativ om du funderar om nåt är att skriva här på forumet och fråga då får du oftast korrekt och snabb info, det finns väldigt många duktiga och erfarna människor på zoopet har jag märkt;)

Kan bara gratulera att du blivit medlem

Lycka till
Bilagor:
#10 - 8 september 2007 11:10
Malarna är väl inte kvar längre, dom är väl bortbyta :)
#11 - 8 september 2007 11:11
jo jag tänkte mest på kompisens lilla skål;)
#12 - 8 september 2007 11:23
Ok,ber om ursäkt då för min besserwisser kommentar.:D
#13 - 8 september 2007 11:26
No hard feelings m8;)
#14 - 8 september 2007 19:32
extremt dåligt av djuraffären att säga detta till din kompis. INGEN fisk trivs i en skål! fiskar bör ha en miljö som så mycket som möjligt liknar deras naturliga miljö. jag blir så arg på vissa djuraffärer....
#15 - 9 september 2007 05:15
Japp, där jag bor har vi bara 1 djuraffär så jag får gå dit och se om vad jag kan göra...

Jag har en kompis som skulle köpa en sånn mal som jag har och hon frågade om man kan ha den i ett skål och då sa dom att det är okej, hennes skål är jätteliten (jag har en likadan till mina ynglar)

Ljög dom i affären ??? :confused:

Om jag inte minns fel så läste jag för ett tag sedan att efter 1/9 är det förbjudet att ha fiskar i skål så man kan undra vad affären håller på med.

Thomas
#16 - 14 september 2007 17:35
Mina malar e borta
Min kompis mal dog (pga pH-värde) (hon köpte en akvarium, oc jag fick hennes skål, jag har yngel där i)
Ni säger att det har blivit förbjudet med skålar men idag har jag varit i zooaffären och dom har bara fått in nya skålar :O Lite konstigt...

På måndag ska jag köpa körsbärsräkor! :D
#17 - 14 september 2007 17:45
Om jag inte minns fel så läste jag för ett tag sedan att efter 1/9 är det förbjudet att ha fiskar i skål så man kan undra vad affären håller på med.

Thomas

Jag tror inte att det är förbjudet att ha fisk i skål då det inte finns några konkreta bevis på att fiskar mår dåligt pga formen på akvariet. Däremot har det kommit en ny djurskyddslag som säger att varge fiskart har ett minimikrav på akvariets storlek. Dock om det är runt eller fyrkantigt spelar ingen roll. Det finns en del stora skålar på 20-30 Liter som man kan ha t.ex räkor eller Endlers i.
#18 - 14 september 2007 18:59
kan jag har räkor tillsammans med yngel?
#19 - 14 september 2007 20:10
kan jag har räkor tillsammans med yngel?

Det går bra. Dock kan ett och annat räkyngel bli uppätet om du har dom med fiskar.

Annons