hur många fiskar i akvariet?

#1 - 15 mars 2009 09:31
hittade följande när jag googlade

rekommendationer för fisk beroende på akvarievolym:

plockar exempel:
30 liter
[FONT=Times New Roman]Dvärgbotia 3st
Drottningsrasbora 8st
Otocinclus 2st
Korallplaty 1.2st (1 hanne två honor)[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]45 liter[/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Guppy 3.4st (3 hannar 4 honor)
Platy 2.3st (2 hannar 3 honor)
Otocinclus 3st
Fläckig pansarmal 2-3st
Kuhliiål 2st[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]60 liter[/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Kampfisk 1.3st (1 hanne 3 honor)
Marmorerad bilbuk 8st
Neontetra 10st
Metall/Fläckig/Albino pansarmal 3st
Ancistrus 2st
http://www.djurriket.com/PDF/Fiskforslag.doc[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]hmmm kändes som himla mycket fisk i småkar och himla knepiga blandningar?[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Men kanske funkar det?[/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]40 liter är en rekommendation inte en lag?
men i lagen står att fiskarna ska hållas så de kan uppföra sig naturligt samt få rätt miljö
är det verkligen möjligt i så små volymer?
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

DSM
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186[/FONT][/FONT][/FONT]
#2 - 15 mars 2009 09:37
Fisksammansättningarna kanske inte är så dumma, men både antalsmässigt av några arter och storleken på kar lämnar mycket kvar att önska...
#3 - 15 mars 2009 09:47
mm fast jag fattar det som man ska klämma ner allt i karet alltså inte välja en art?

för på deras pdf finns några olika sammansättningar att välja på
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 mars 2009 09:58
Diwa skrev:

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]hmmm kändes som himla mycket fisk i småkar och himla knepiga blandningar?[/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Men kanske funkar det?[/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]40 liter är en rekommendation inte en lag?[/FONT]

[FONT=Times New Roman]men i lagen står att fiskarna ska hållas så de kan uppföra sig naturligt samt få rätt miljö[/FONT]

[FONT=Times New Roman]är det verkligen möjligt i så små volymer?[/FONT]

[FONT=Times New Roman]4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt[/FONT]

[FONT=Times New Roman]http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm[/FONT]

[FONT=Times New Roman]DSM[/FONT]

[FONT=Times New Roman]http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186[/FONT][/FONT][/FONT]

Tycker det är för mycket "fisksoppa" över förslagen - hellre färre arter och fler av varje. Sedan bör man t.ex. ha fler pansarmalar än 2-3.

40 liter är enbart en rekommendation.
Ingen fiskart kan uppföra sig "naturligt" om man utgår från deras beteende i naturen utan alla fiskar uppgför sig lite annorlunda i ett akvarium, vilket absolut inte behöver innebära att de har de sämre.
För en del fiskarter är ett 1.000 liters akvarium för litet, medan det räcker med 30 liter för andra - så innan man anger en minimustorlek på akvariet bör man tänka på såväl fiskens storlek som beteende.
#5 - 15 mars 2009 10:31
Jag har mailat dom och ställt mig frågande till deras fiskförslag då dessa går emot deras stora pratande på sidan om djurskyddslagen osv.
Kanske är deras rekomendation något som bara slaskar kvar för inte kan en butik vara så oansvarig att dom gör tvärt mot vad dom rekomenderar sina kunder att kunna eller ja hur dom nu tänkte...
#6 - 15 mars 2009 10:35
Diwa skrev:
hittade följande när jag googlade

rekommendationer för fisk beroende på akvarievolym:

plockar exempel:

30 liter

[FONT=Times New Roman]Dvärgbotia 3st

Drottningsrasbora 8st

Otocinclus 2st

Korallplaty 1.2st (1 hanne två honor)[/FONT]

[FONT=Times New Roman]45 liter[/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Guppy 3.4st (3 hannar 4 honor)

Platy 2.3st (2 hannar 3 honor)

Otocinclus 3st

Fläckig pansarmal 2-3st

Kuhliiål 2st[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]60 liter[/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]Kampfisk 1.3st (1 hanne 3 honor)

Marmorerad bilbuk 8st

Neontetra 10st

Ancistrus 2st

http://www.djurriket.com/PDF/Fiskforslag.doc[/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]40 liter är en rekommendation inte en lag?

men i lagen står att fiskarna ska hållas så de kan uppföra sig naturligt samt få rätt miljö

är det verkligen möjligt i så små volymer?

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

DSM

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186[/FONT][/FONT][/FONT]

Första tanken som slog mig var att det måste ju vara endast någon av grupperna som rekommenderas det utrymmet, tex i 45 l. antingen 3.4 st guppys, eller 2.3 platys osv.. Ser man det så, så tror jag, (nyvaken, så mattedelen av hjärnan är inte på topp) att det blir i princip samma rekomendation som en del andra använder sig av, nämligen 1 cm fisk/liter vatten. Någon som är lite mer snabbtänkt och orkar kolla storlekar på fiskarna får gärna rätta mig om jag har fel.
#7 - 15 mars 2009 12:26
nope de menar verkligen att man ska ha alla alltså inte en av arterna

förslagen de har tagit fram är alltså rekommendation för hur man ska passa ihop sitt akvarie så att man har flera arter som lämpar sig för den volym man valt

tycker det är väldigt mkt fisk för volymen och dessutom fisk som många ggr kräver väldigt mkt mer volym än den de rekommenderar
#8 - 15 mars 2009 12:53
jag skulle inte lita på dom som skrivit det. det är alldeles för lite för flera arter både på ev längd på karet och literna i volym. kollade även i filen.
#9 - 15 mars 2009 15:45
Eftersom artlistningen diskuteras så skarpt får vi ju passa på att förklara situationen. Vi är inte helt gröna medlemmar som det ser ut, men vimsat bort gamla inloggningar *harkel slarv harkel*

Vi börjar från en ända :-)

Storlek -precis såsom Fohrman säger så är det en rekommendation, men givetvis arbetar vi inte aktivt in små akvarier -ska förklara nedan varför vi har det som "alternativ"

Gällande naturligt beteende -sticker vi ut hakan om vi menar på att iallafall 90-95% av sällskapsfisken i sverige hålls inte enligt deras levnadsvanor/miljö i naturen. Visst är det underbart med kunder som vill ge fiskarna så god miljö som möjligt? Tyvärr är det inte alltid så och jag betvivlar tyvärr starkt att alla pansarmalar, tetror, barber, danios m.fl. hålls i naturliga stim i privata akvarier. Särskilt med tanke på hur stora stim det innebär :-S Givetvis bör man aktivt uppmuntra större stim och färre arter.

Vi har försökt att lyfta fram lite udda och "bortglömda" arter som förtjänar lite mer uppmärksamhet utöver "10 i topp listan" med guppy, neontetra etc. Men givetvis inte med meningen att vi ska skapa fisksoppa hej vilt och blanda och mixa för skojs skull utan för att kunna visa fram lite andra altenativ till de allra vanligaste.

Någon som med ett rakt och helt ärligt svar kan säga att de endast håller en enda av de artena med det antalet på den akvariestorleken? t.ex. då 1 par honungsgurami på 45l och ingenting mer... Jag tror inte vi sett exempel på det en enda gång -utom möjligtvis för större ovfisk-kar. Ska inte stå och påstå att vi sett det mesta, men 15 aktiva år har man ändå hunnit med :-)

Polysperma: tycker inte att vi har något "stort pratande" på vår hemsida som vi inte lever upp till. Vi försöker kämpa in de regler som finns varje dag, men det är inte det lättaste alla dagar :-S

1cm fisk /liter vatten kan vara hysteriskt mycket att räkna med ibland :-S men då våra t.ex. honungsgurami tangerar 4,5cm har vi då ett relativt överflöd på 45-9liter om man nu ska följa den beräkningen i artlistningen generellt så ha vi försökt att inte överetablera -Ska väl ha med i beräkningen att fisken vi väljer för butiken håller sig i vissa avseenden ganska långt ifrån vad man ibland ser i avelsväg. kan inte förstå varför de ska dra upp en liten stackars molly till 5-6-7cm när de är så fina och trevliga som "gammeldags"... men det är ju en annan diskussion.

Jag hoppas att sverige är ett avlångt land, och att det i många städer hålls en god "lägsta nivå". Tyvär kan man en del dagar känna att det häromkring inte verkar finnas någon bottennivå alls :-( Kunder som gå runt och frågar sig för till första akvariet -om de skulle köpt ett 30l av oss med lite räkor och microrasboror istället för ett 4l akvarium med kampfisk eller en 10l kupa med ett par slöjstjärtar i hos "grannen" så känner jag mig väldigt nöjd med den dagen -inte för att jag stolt som en tupp sålt ett litet akvarium eller tjänat mig en förmögenhet -utan för att i det alternativet kommer fiskarna må förhållandevis bra, kunderna kommer med lite mer samtal och spirande intresse byta upp sig med tiden och en ny hobby ha skapats -istället för att de här miserabla slöjstjärtarna hade simmat runt där i flera å :-S Eller iallafall tills de tacklade av.

Usch, nu blev det jättelångt *skäms* Men det är inte alltid så svart-vitt och om alla vore så engagerade och intresserade så många goda foumdeltagare är vore tillvaron kalas :-D

Men läs igenom ett tjog trådar även här i forumet så märks det ganska snabbt att det kanske inte är fallet alla gånger?
#10 - 15 mars 2009 15:46
oops om det blev massor av stavfel så är det inte för att jag gått o blivit ordblind :-S det är resultatet av tagnentbord+jodgubbssaft+2-åring :-S
#11 - 15 mars 2009 16:21
trevligt att ni ger er in i diskussionen=)

jag är inte "ute" efter att skapa problem jag letade efter en lag och ramlade in på er sida i farten och alltid intressant spana när man hittar butikers hemsida

förundrades dock över era mixar rekommenderade till xx antal liter när de så uppenbart inte kommer fungera?

du får gärna eftersom du nu hävdar att era mixar är tänkta att vara bättre än att kunden går till grannen och köper en kamp och en vas (om de verkligen säljer det så så kan man kontakta djurskyddet)

[FONT=Times New Roman]60 liter
Kampfisk 1.3st (1 hanne 3 honor)
Marmorerad bilbuk 8st
Neontetra 10st
Ancistrus 2st
[/FONT]
[FONT=Times New Roman]hur får du den mixen att funka?
din kund kommer att troligen komma tillbaka inom en vecka förtvivlad eftersom det troligtvis är krig i det akvariet

[/FONT]
#12 - 15 mars 2009 16:30
[FONT=Times New Roman]Kampfisk 1.3st (1 hanne 3 honor)
Marmorerad bilbuk 8st[/FONT]
[FONT=Times New Roman]_____________________

den mixen sket sig direkt :-)
8 m. bilbukar på 60L vattenyta kommer skapa revirkrig.
sätt dom sen med kampen och kampen kommer garanterat behöva behandlas mot fenröta/svamp pga sönder tuggade fenor.
M.bilbukar är en rovfisk som dessutom hoppar, har man då täcklock med lysrör på insidan av locket kommer man med största sanolikhet hitta dessa på lysröret.
Nej jag är inte någon expert och jag måste korrigera vad jag menade i mitt tidigare inlägg.
Vad jag menar är att ni tar stort ansvar med att berätta hur vida lagen säger osv, bra tips och råd men man blev chockad då man öppnar fisk förslagen och ser hur det helt går emot ett "bra" akvaristiskt tänkande.
(formulera jag mig bättre nu tro?)
Tittar man på ZP´s artbeskrivningar så ser man snabbt att Kjell mfl rekomenderar större akvarium till flertalet fiskar på listan.
Handlar inte om att såga er som butik, utan när man hittar något som är som att vända på en hand så måste man fråga :-) [/FONT]
#13 - 15 mars 2009 16:32
Djurriket skrev:
Eftersom artlistningen diskuteras så skarpt får vi ju passa på att förklara situationen. Vi är inte helt gröna medlemmar som det ser ut, men vimsat bort gamla inloggningar *harkel slarv harkel*

Vi börjar från en ända :-)

Storlek -precis såsom Fohrman säger så är det en rekommendation, men givetvis arbetar vi inte aktivt in små akvarier -ska förklara nedan varför vi har det som "alternativ"

Gällande naturligt beteende -sticker vi ut hakan om vi menar på att iallafall 90-95% av sällskapsfisken i sverige hålls inte enligt deras levnadsvanor/miljö i naturen. Visst är det underbart med kunder som vill ge fiskarna så god miljö som möjligt? Tyvärr är det inte alltid så och jag betvivlar tyvärr starkt att alla pansarmalar, tetror, barber, danios m.fl. hålls i naturliga stim i privata akvarier. Särskilt med tanke på hur stora stim det innebär :-S Givetvis bör man aktivt uppmuntra större stim och färre arter.

Vi har försökt att lyfta fram lite udda och "bortglömda" arter som förtjänar lite mer uppmärksamhet utöver "10 i topp listan" med guppy, neontetra etc. Men givetvis inte med meningen att vi ska skapa fisksoppa hej vilt och blanda och mixa för skojs skull utan för att kunna visa fram lite andra altenativ till de allra vanligaste.

Någon som med ett rakt och helt ärligt svar kan säga att de endast håller en enda av de artena med det antalet på den akvariestorleken? t.ex. då 1 par honungsgurami på 45l och ingenting mer... Jag tror inte vi sett exempel på det en enda gång -utom möjligtvis för större ovfisk-kar. Ska inte stå och påstå att vi sett det mesta, men 15 aktiva år har man ändå hunnit med :-)

Polysperma: tycker inte att vi har något "stort pratande" på vår hemsida som vi inte lever upp till. Vi försöker kämpa in de regler som finns varje dag, men det är inte det lättaste alla dagar :-S

1cm fisk /liter vatten kan vara hysteriskt mycket att räkna med ibland :-S men då våra t.ex. honungsgurami tangerar 4,5cm har vi då ett relativt överflöd på 45-9liter om man nu ska följa den beräkningen i artlistningen generellt så ha vi försökt att inte överetablera -Ska väl ha med i beräkningen att fisken vi väljer för butiken håller sig i vissa avseenden ganska långt ifrån vad man ibland ser i avelsväg. kan inte förstå varför de ska dra upp en liten stackars molly till 5-6-7cm när de är så fina och trevliga som "gammeldags"... men det är ju en annan diskussion.

Jag hoppas att sverige är ett avlångt land, och att det i många städer hålls en god "lägsta nivå". Tyvär kan man en del dagar känna att det häromkring inte verkar finnas någon bottennivå alls :-( Kunder som gå runt och frågar sig för till första akvariet -om de skulle köpt ett 30l av oss med lite räkor och microrasboror istället för ett 4l akvarium med kampfisk eller en 10l kupa med ett par slöjstjärtar i hos "grannen" så känner jag mig väldigt nöjd med den dagen -inte för att jag stolt som en tupp sålt ett litet akvarium eller tjänat mig en förmögenhet -utan för att i det alternativet kommer fiskarna må förhållandevis bra, kunderna kommer med lite mer samtal och spirande intresse byta upp sig med tiden och en ny hobby ha skapats -istället för att de här miserabla slöjstjärtarna hade simmat runt där i flera å :-S Eller iallafall tills de tacklade av.

Usch, nu blev det jättelångt *skäms* Men det är inte alltid så svart-vitt och om alla vore så engagerade och intresserade så många goda foumdeltagare är vore tillvaron kalas :-D

Men läs igenom ett tjog trådar även här i forumet så märks det ganska snabbt att det kanske inte är fallet alla gånger?

Så du menar att man kan ha 2 honungsgurami i 9 liter? Det hoppas jag verkligen inte du menar.
Med 15 år inom akvariebranchen borde du veta att den "regeln" är ganska så dålig att gå efter.

Felet är att de flesta fiskar ni skrivit upp för de mindre akvarierna kommer bli för stora. Ni tycker ni gör en gärning genom att få kunderna att byta sina Slöjstjärtar mot Ancistrus och tetror i 30 liter. Dessa fiskar kommer förmodligen inte heller må så bra för de passar inte. Varför inte skriva in rätt fiskar på en gång istället för vad ni tror kommer behaga era kunder?

Och Öronål och Pleco i 250? Varför tycker ni det passar?
#14 - 15 mars 2009 17:09
Bra med citerande, men tråden blir ju megalång :-S :-)

Diwa; alltid trevligt att diskutera, men om man bara hade lite mera tid så :-S Jag tar inte illa vid mig, rätt ska givetvis vara rätt -så oroa dig inte för det :-)
Huvudsaken är en god ton på forumet.

"...och köper en kamp och en vas (om de verkligen säljer det så så kan man kontakta djurskyddet)"
-mjovisst, det fungera i teorin superbra :-S Det var svårt tidigare då det sköttes av kommunen, nu lär det bli stört omöjligt :-(

Våra bilbukar brukar vara mycket beskedliga -men givetvis kan jag ha fel så det skulle leda till problem, justerar det vid nästa uppdatering.

Polysperma: (citerar inte, det blir så lååååångt) Givetvis bör man väcka frågan -vad är annars forum till för :-) Vi försöker alltid föregå med gott exempel och det är ju beklagligt om något skulle bli så kapitalt fel.

Charlottis -nej, suck, tror du helt på allvar att det var det jag menade? Isåfall är det inte lönt att föra någon typ av diskussion om du förutsätter att vi tänker så. Vad jar skrev, tyckte det var tydligt var ju att om man skulle följt 1cm/l höftningen baserat på tidigare svar att endast en av föreslagna arter skulle få plats så skulle det blivit ett resultat av den beräkningen. att du "fyllde ut" 45-4,5-4,5 liter alltså 36liter tillgodo -jag skrev också att det inte var särskilt tillförlitligt eller hur?

Vi skriver väl inte arter för att "behaga" ?? Verkar vara ett lite smalt synsätt du har för butiker?

Fiskartens maximala totallängd behöver inte alltid vara allenarådande -45cm öronål gentemot 45cm oscar skiljer sig en hel del... Men visst, om de hade uppnått maximal vuxenlängd kan det bli lite trångt -om någon hade suttit i kläm med den situationen hade vi givetvis hjälpt till med en omplacering.

Jag ska justera artsammansättningen så snart vi har möjlighet -tyvärr strula vår it-lev. något kopiöst :-( Vi är vana att uppdatera kampanje och dyligt en gång i veckan, nu har sidan sett likadan ut i ett år :-( bedrövligt men sant...

Vi kan ju göra så här -så bör även den mest nitiska bli överlycklig. Vi utlyser en tävling :-)

Maila artsammansättningar för 45, 60, 110, 180, 240 och 325 liter till oss och ta god hänsyn till hur pass lättskötta arterna är samt generell tillgänglighet i butik -alla är ju inte från Helsingborg :-) råder det någon tveksamhet kring art, anv. lat.namn och ej endast sällskapsbeteckning.

Alla som känner sig manade är välkomna. Jag ska sammanställa och lägger ut en tråd om dem framöver -länkar i denna så det är lätt att hitta, den som lyckas bäst med mest hurrarop vinner ett presentkort hos oss. Låter det bra :-D
#15 - 15 mars 2009 17:15
förstår inte

zooaffärerna vägrar sälja smådjur som hamster, marsvin osv vad jag förstått det iaf
OM inte ägaren ger "rätt" intryck
var nåt om att marsvin säljs två och två
enbart med rätt foder, bur osv osv

varför kan inte zooägarna göra samma lika runt akvarier?

OM inte zoo tar ställning för reglerna och för sund akvaristik så tror köparna ju att det är ok eftersom de ju köpt fisken på zoo att det är ok ha dem så?

enligt zoo reglerna SKA information om djuret bifogas...
det har jag aldrig sett tvärtom är det skrämmande många zoo som inte ens vet vad de har i akvarierna eller hur de ska skötas korrekt
#16 - 15 mars 2009 17:21
Djurriket skrev:
"...och köper en kamp och en vas (om de verkligen säljer det så så kan man kontakta djurskyddet)"

-mjovisst, det fungera i teorin superbra :-S Det var svårt tidigare då det sköttes av kommunen, nu lär det bli stört omöjligt :-(

Vi kan ju göra så här -så bör även den mest nitiska bli överlycklig. Vi utlyser en tävling :-)

Maila artsammansättningar för 45, 60, 110, 180, 240 och 325 liter till oss och ta god hänsyn till hur pass lättskötta arterna är samt generell tillgänglighet i butik -alla är ju inte från Helsingborg :-) råder det någon tveksamhet kring art, anv. lat.namn och ej endast sällskapsbeteckning.

Alla som känner sig manade är välkomna. Jag ska sammanställa och lägger ut en tråd om dem framöver -länkar i denna så det är lätt att hitta, den som lyckas bäst med mest hurrarop vinner ett presentkort hos oss. Låter det bra :-D

jo det ska räcka med att ringa djurskyddet så åker de ut och inspekterar

kul ni tar det på rätt sätt och tävlingar är ju aldrig fel:D
#17 - 15 mars 2009 17:52
hmm låter ju skumt detta inte undra på att man får en något lite knepig inställning till butiker ibland. (Och jo har sett många under åren.) Med 15 aktiva år skriver du sen hm vill du ha hjälp med sammansättningen.

Jaja akvaristik är nog som sagts tidigare oviktigt så bara kasta ihop lite så det ser seriöst ut. Sorry men blir upprörd när ser att fisk rekom tas så lättvindigt att man utlyser tävlingar i ämnet.
#18 - 15 mars 2009 17:52
Klart det räcker att ringa eller maila djurskyddet så kollar dom upp.
Fast kanske inte på sekunden, dessutom är mobilkameran guld värda när karen innehåller mer döda firrar än levande.
(obs inte djurrikes kar jag pratar om ifall ngn nu tolka det så.)

tävlingar är aldrig fel och ett kul sätt att aktivera akvarister och ta nytta av all kunskap som faktiskt gömmer sig i vårt långa land.
Dock vill jag pika lite på att butikens m.bilbukar inte visar rovbeteende.... hur ofta visar fiskar i en butik sitt rätta jag?
Ungfiskar som levereras, rakt ner i en ny milijö och med mål att säljas...
Problemen med fiskars rätta jag kommer när dom blir könsmogna och bott in sig.
Titta på akvariet i butiken, räkna ut hur många gånger under en dag man stoppar ner håven (stress som stör fiskens naturliga beteende) hur många gånger per dag "trycker" folk annsiktet mot karet?
Titta sen på sällskapskaret hemma...... inte konstigt alls att fiskar visar ett beteende i butik och ett annat i trygg "hem milijö".
:-)
#19 - 15 mars 2009 17:53
Djurriket skrev:
Bra med citerande, men tråden blir ju megalång :-S :-)

Diwa; alltid trevligt att diskutera, men om man bara hade lite mera tid så :-S Jag tar inte illa vid mig, rätt ska givetvis vara rätt -så oroa dig inte för det :-)

Huvudsaken är en god ton på forumet.

Våra bilbukar brukar vara mycket beskedliga -men givetvis kan jag ha fel så det skulle leda till problem, justerar det vid nästa uppdatering.

Polysperma: (citerar inte, det blir så lååååångt) Givetvis bör man väcka frågan -vad är annars forum till för :-) Vi försöker alltid föregå med gott exempel och det är ju beklagligt om något skulle bli så kapitalt fel.

Charlottis -nej, suck, tror du helt på allvar att det var det jag menade? Isåfall är det inte lönt att föra någon typ av diskussion om du förutsätter att vi tänker så. Vad jar skrev, tyckte det var tydligt var ju att om man skulle följt 1cm/l höftningen baserat på tidigare svar att endast en av föreslagna arter skulle få plats så skulle det blivit ett resultat av den beräkningen. att du "fyllde ut" 45-4,5-4,5 liter alltså 36liter tillgodo -jag skrev också att det inte var särskilt tillförlitligt eller hur?

Vi skriver väl inte arter för att "behaga" ?? Verkar vara ett lite smalt synsätt du har för butiker?

Fiskartens maximala totallängd behöver inte alltid vara allenarådande -45cm öronål gentemot 45cm oscar skiljer sig en hel del... Men visst, om de hade uppnått maximal vuxenlängd kan det bli lite trångt -om någon hade suttit i kläm med den situationen hade vi givetvis hjälpt till med en omplacering.

Jag ska justera artsammansättningen så snart vi har möjlighet -tyvärr strula vår it-lev. något kopiöst :-( Vi är vana att uppdatera kampanje och dyligt en gång i veckan, nu har sidan sett likadan ut i ett år :-( bedrövligt men sant...

Du skrev ingenstans vart jag kan hitta att du tyckte det verkade opålitligt, nej. Jag fattade det som om man använder den regeln blev det mycket vatten kvar till andra arter. För ni tyckte ju att flera arter fick plats tillsammans.

Du skrev själv att ni blev glada om kunderna kom o bytte in sina Slöjstjärtar mot något mindre till deras 30 liters kar. Och de alternativen ni skrivit upp var fortfarande för stora.

Vadå "Om de hade uppnått vuxen maximallängd? Som om de inte skulle leva tills de blir vuxna? Och Öronål kan bli 70cm, Pleco 60cm. Om de lever i rätt förhållanden blir de så stora.
#20 - 15 mars 2009 17:53
Diwa -du anar inte hur lååååånga diskussioner vi har haft med dem. Vi har haft ett klagomål på snart 6 år, det gällde en kund som efter köp av levande foder till orm tappade påsen med musungen i -vilket då tydligen var vårt fel -var spännande att försöka få fram förslag på hanteringsjustering för att den risken skulle kunna undvikas *ler* miljökontorets handläggare insåg ganska snart att vi inte kastade runt med djuren som leksaker och skrev av ärendet... MEN det finns butiker som har väldigt allvarliga klagomål emot sig med djur som bokstavligen äter på varandra i burarna (och vi pratar inte om fiskar nej,...) ohejdad avel, kraftigt felaktig information om det ens ges någon... Vi har kunder som kommer in och inte har en aning om det är en guldhamster eller ett marsvin de köpt. Om vi ska hålla oss till fisksidan så rekommenderades det en tablett baktopur direkt till en slokig kampfisk i ett 4l akvarium... Det är en dos för normalt 50 liter -så behöver väl inte säga att stackaen mådde bättre efteråt? Papegojfiskar, oscar, arrowanas, clariasmalar och gud vet vad krängs till de som har råd :-S Häromdagen skulle jag försöka hitta en lösning till en kunds akvarium som hade slöjstjärtar, discus och oscar på 54 liter :-( Att de levde var ju spännande... Men det händer inte direkt ngt om man säger som så....

Ja, så kan alla föslag som vi kanske får in vändas o vridas på så kan det ju inte bli fel :-)

MVH Anna, Djurriket
#21 - 15 mars 2009 17:59
polysperma skrev:
Klart det räcker att ringa eller maila djurskyddet så kollar dom upp.

Fast kanske inte på sekunden, dessutom är mobilkameran guld värda när karen innehåller mer döda firrar än levande.

(obs inte djurrikes kar jag pratar om ifall ngn nu tolka det så.)

tävlingar är aldrig fel och ett kul sätt att aktivera akvarister och ta nytta av all kunskap som faktiskt gömmer sig i vårt långa land.

Dock vill jag pika lite på att butikens m.bilbukar inte visar rovbeteende.... hur ofta visar fiskar i en butik sitt rätta jag?

Ungfiskar som levereras, rakt ner i en ny milijö och med mål att säljas...

Problemen med fiskars rätta jag kommer när dom blir könsmogna och bott in sig.

Titta på akvariet i butiken, räkna ut hur många gånger under en dag man stoppar ner håven (stress som stör fiskens naturliga beteende) hur många gånger per dag "trycker" folk annsiktet mot karet?

Titta sen på sällskapskaret hemma...... inte konstigt alls att fiskar visar ett beteende i butik och ett annat i trygg "hem milijö".

:-)

Håller helt med om att butiken omöjligt kan se fiskarnas riktiga beteende i affärens kar. Och att just Djurrikets Bilbukar skulle vara extra snälla är lite konstigt. Ett väldigt märkligt uttalande från en butik som varit aktiv i 15år.
#22 - 15 mars 2009 18:02
jag var i en djurmagasinsaffär i södertälje(för att ge konkret exempel)

kunden kom in och kikade på slöjstjärtar
personalen frågade om hon ville ha hjälp vilket hon ville

hon ville ha två slöjor och en petbox, bottensand och nån planta
personalen förklarade att minsta liter var 40 samt att inte ens det var ok till slöjor och började febrilt peka ut mer lämpliga fiskarter

kunden blev irriterad och började berätta om sitt första akvarie som minsann var lika litet och hade funkat perfekt när hon var barn
personalen försökte en stund med övertalning men kunde sa nej hon skulle ha petbox för hennes syskonbarn fyllde år

jag lämnade butiken när jag hörde personalen ge efter genom att plocka fram en 20 liters pet, ösa sand samt håvade upp två slöjor samt en mal L nånting

jag jobbade själv i en akvariebutik som ung och vi hade aldrig gått med på att sälja utan den kunden hade fått gå vidare
vi förklarade alltid vänligt men bestämt det olämpliga om en kund var helt ute och cyklade och därför blir jag så chockad för då fanns inte reglerna som finns nu?

sen en fråga till...säljer ni levande musungar som ormmat?
#23 - 15 mars 2009 18:07
Fast om en kund kommer in och inte vet om det är en hamster eller ett marsvin så katigoriserar jag dom nog till skaran: korkade kunder som inte borde få handla djur :-)
#24 - 15 mars 2009 18:07
Djurriket skrev:
Diwa -du anar inte hur lååååånga diskussioner vi har haft med dem. Vi har haft ett klagomål på snart 6 år, det gällde en kund som efter köp av levande foder till orm tappade påsen med musungen i -vilket då tydligen var vårt fel -var spännande att försöka få fram förslag på hanteringsjustering för att den risken skulle kunna undvikas *ler* miljökontorets handläggare insåg ganska snart att vi inte kastade runt med djuren som leksaker och skrev av ärendet... MEN det finns butiker som har väldigt allvarliga klagomål emot sig med djur som bokstavligen äter på varandra i burarna (och vi pratar inte om fiskar nej,...) ohejdad avel, kraftigt felaktig information om det ens ges någon... Vi har kunder som kommer in och inte har en aning om det är en guldhamster eller ett marsvin de köpt. Om vi ska hålla oss till fisksidan så rekommenderades det en tablett baktopur direkt till en slokig kampfisk i ett 4l akvarium... Det är en dos för normalt 50 liter -så behöver väl inte säga att stackaen mådde bättre efteråt? Papegojfiskar, oscar, arrowanas, clariasmalar och gud vet vad krängs till de som har råd :-S Häromdagen skulle jag försöka hitta en lösning till en kunds akvarium som hade slöjstjärtar, discus och oscar på 54 liter :-( Att de levde var ju spännande... Men det händer inte direkt ngt om man säger som så....

Ja, så kan alla föslag som vi kanske får in vändas o vridas på så kan det ju inte bli fel :-)

MVH Anna, Djurriket

Att en kund kommer in med Slöjstjärtar, Discus och Oscar i ett 54liters är oftast inte kundens fel utan affären de köpt dem i. De lurar på nybörjare alltmöjligt.
#25 - 15 mars 2009 18:08
erik l skrev:
hmm låter ju skumt detta inte undra på att man får en något lite knepig inställning till butiker ibland. (Och jo har sett många under åren.) Med 15 aktiva år skriver du sen hm vill du ha hjälp med sammansättningen.

Jaja akvaristik är nog som sagts tidigare oviktigt så bara kasta ihop lite så det ser seriöst ut. Sorry men blir upprörd när ser att fisk rekom tas så lättvindigt att man utlyser tävlingar i ämnet.

Jag blir så trött.... Det blir nästan lite skrattretande... Varför var det nu så lättvindligt? För att vi skulle utlysa en tävling -betyder det per automatik att vi skulle anse att det vara lättvindligt? Jag såg det som en möjlighet för alla att kunna visa fram sina bästa förslag för respektive akvariestorlek och visa fram hur pass, troligtvis, olika de förslagen kommer att se ut.

"Att bara kasta ihop lite så det ser seriöst ut?" Du får ursäkta mig men det liknar alltmer dålig stil och påhopp utan grund det är inget jag ser som god forumton. Det är ett påstående om att vårt dagliga arbete skulle vara någon form av oseriös lek med kunders levande djur... tar ganska illa vid mig av sådana påhopp.

Det är tråkigt att alla goda diskussioner som kan mynna ut i förändringar och förbättringar ska behöva dras till otrevligheter. Om du nu ville se exempel på dålig akvaristik med lång erfarenhet kan jag rada upp hur många exempel som helst, men trodde inte det var det diskussionen var till från början.
#26 - 15 mars 2009 18:10
Charlottis skrev:
Att en kund kommer in med Slöjstjärtar, Discus och Oscar i ett 54liters är oftast inte kundens fel utan affären de köpt dem i. De lurar på nybörjare alltmöjligt.

Bingo....
om butikerna såg mer till ansvar än förtjänst så hade det funnits mer god akvaristisk anda.
Rötägg till handlare kommer alltid finnas men hellre neka än att få klirr i kassan.
Bilagor:
#27 - 15 mars 2009 18:18
charlottis -nej, vi har inte haft öppet i 15 år -jag ha personligen jobbat med fisk i snart 15 år, vi har haft öppet i snart 6år -vill inte att någon ska tro att vi överdriver ;-)

och givetvis är fiskens beteende i butik annorlunda, men det stämmer att mina egna bilbukar har varit ovanligt trevliga, men det är säkerligen ett undantag som konstaterat.

Diwa -ja, levande foder säljs i de flesta butiker som även har ett reptilsortiment. Det är helt enligt det regelverk som finns, i dagsläget är det dock svårt att tillgodose eftersom ungarna lever med honan tills de säljs och inte får transporteras, därför är merparten fryst. Men det är lite OT.

Polysperma: Jag vet, helkorkat... men ett "målande" exempel direkt ur verkligheten...

En annan sak ni kan fundera på är varför så många butiker annonserar o kör kampanjer just nu på röda slöjstjärtar, röda svädbärare och liknande... Kan det vara för att festligheterna börjar för vissa världsreligioner? Hu oetiskt bli det att leva sina sista dagar i ett vattenglas och sedan bli utspolad? ännu mer OT men var tvungen att nämna det nä man pratade om skötsel och ansvar...
#28 - 15 mars 2009 18:20
I inlägg nr9 och kanske nr20 är det väl lite snudd på skitkastande på konkurrenter.
#29 - 15 mars 2009 18:26
Jag förstod inte riktigt det sista... har affärer kampanj på röda Slöjstjärtar o Svärdbärare för att religiösa festligheter börjar? Varför?
#30 - 15 mars 2009 18:28
Polysperma -precis, som när vi öppnade fick vi minst nån gång i veckan höra hu uruselt det var att vi inte sålde skålar/kupor... nu har äntligen opinionen ändrat sig så vi får lite kred. för det istället :-)
#31 - 15 mars 2009 18:29
Jag tänkte skriva: skit samma vad andra butiker gör, huvudsaken man inte gör det själv.
Men jag skiter inte i vad andra butiker gör så...
Men fortfarande levande mus i påse jag må tänka i bilder men ser en pinki i en fiskpåse.
Måste nog ha mera kaffe :-D
Oavsett så har var butik egen ansvar att se om sin egen boning i första hand och på så sätt vinner man kunder.
För jag vill då inte ha kunder som är totalt korkade utan jag vill ha dom kunder som fördjupar sig, som läser på osv.
Hur ofta rekomenderar en butik en bra akvariebok i samband med akvarieköp?
1 butik av x antal har jag hört rekomenderat att köpa akvarieboken i första hand.
2 butiker har erbjudit sig att låna ut böcker och tipsat om sidor på nätet med bra info.
Oki jag har inte vart i alla landets butiker men iaf.
#32 - 15 mars 2009 18:33
Charlottis skrev:
Jag förstod inte riktigt det sista... har affärer kampanj på röda Slöjstjärtar o Svärdbärare för att religiösa festligheter börjar? Varför?

Fatta inte den jag heller :-D
Jul har ju redan vart och nu annalkas påsken.
Inte har jag då sett någon större efterfrågan på dessa fiskar den här årstiden.
Där emot så har grossarna nice-price pga andra orsaker som att det är säsong osv.
och nice-price innebär att man kan få dom lite billigare.

eller har jag missat något i min kaffebrist.
#33 - 15 mars 2009 18:36
Djurriket skrev:

En annan sak ni kan fundera på är varför så många butiker annonserar o kör kampanjer just nu på röda slöjstjärtar, röda svädbärare och liknande... Kan det vara för att festligheterna börjar för vissa världsreligioner? Hu oetiskt bli det att leva sina sista dagar i ett vattenglas och sedan bli utspolad? ännu mer OT men var tvungen att nämna det nä man pratade om skötsel och ansvar...

här är det mest bara neontetror det är bra pris på och nu rubingurami

men att andra gör fel är ingen ursäkt för att göra det själv?
de som gör fel straffar ut sig själva förr eller senare, man kan ju bara ansvara för vad man själv gör
#34 - 15 mars 2009 18:39
I någon djurbutik jag var inne i igår i jkpg stod det på ett slöjstjärtsakvarie: " vi firar persiskt nyår en guldfisk 19 :- " (ungefär 19:-) ?!
#35 - 15 mars 2009 18:43
Diwa skrev:
här är det mest bara neontetror det är bra pris på och nu rubingurami

men att andra gör fel är ingen ursäkt för att göra det själv?

de som gör fel straffar ut sig själva förr eller senare, man kan ju bara ansvara för vad man själv gör

Håller med!
Det är ett himla skrivande från Djurriket hur hemskt andra butiker har det, förstår inte varför.
#36 - 15 mars 2009 18:43
ibis skrev:
I någon djurbutik jag var inne i igår i jkpg stod det på ett slöjstjärtsakvarie: " vi firar persiskt nyår en guldfisk 19 :- " (ungefär 19:-) ?!

inteligent butik som inte vet vad dom säljer ens.
Menar är det slöjstjärtar så borde dom inte kalla det för guldfisk på prislappen.
Sen kan jag diverse svordommar som inte lämpar sig offentligt ang att göra försäljning av persiskt nyår. [:(!]
#37 - 15 mars 2009 18:47
eriahl -ja, det var i princip menat så också. Brukar försöka att inte dra diskussioner dit, men blir så frusterad ibland att det är lätt hänt -förlåt för det... Vore dock intressant att få lite synpunkter från dem vi tänkte på. Senast i förra veckan var vår personal benämnd som "pantade blondintvillingar" föga seriöst eller?

charlottis -det tillhör tradition för en större religion att ha levande röda fiskar på bordet vid sina festligheter nu -tror det är nyår (?) som firas, skäms på mig om jag har fel... Normalt bör man ju reagera om totalt okänt folk bara vill ha "en röd fisk" men trots det måste ju alla fiskar på alla festbord komma någonstans ifrån... Därför är det tyvärr inte helt ovanligt med kampanjer på röda fiskar som bara "råkar" komma ut nu i veckorna...

Ska inte stå och säga att vi aldrig sålt någon sådan fisk, någon enstaka har säkert gått ut även om vi försöker diskutera med alla kunder så kan vi inte heller ta till regelrätta förhör. :-S
#38 - 15 mars 2009 18:47
polysperma skrev:
inteligent butik som inte vet vad dom säljer ens.

Menar är det slöjstjärtar så borde dom inte kalla det för guldfisk på prislappen.

Sen kan jag diverse svordommar som inte lämpar sig offentligt ang att göra försäljning av persiskt nyår. [:(!]

Ne usch det där med persiskt nyår gillar jag inte:mad:
#39 - 15 mars 2009 18:47
Säljs det mer fiskar under det Persiska nyåret? Förstår fortfarande inte...
Okej, läste svaret nu och det lät helt fruktansvärt. Är det ens lagligt?
#40 - 15 mars 2009 18:51
Att medvetet skriva negativt om konkurrenter på ett forum och tycka det är ok. Riktigt oseriöst
#41 - 15 mars 2009 18:54
Det är inte alls meningen att måla ut en massa butiker som hemska om det uppfattas så. Ingen är felfri men faktum kvarstår att vi har allvarliga problem på hemmaplan.
Det finns mängder av goda butiker och goda grannar också som vi mer än gärna rekommenderar :-)

ibis -ja, det var ju det jag sa... att det säljs fisk för att bli bordsdekor :-S Tradition eller ej, tycker inte det är särskilt trevligt :-(

polysperma -får nog skicka över en strong espresso ;-) Nej, vi stoppar inte arma musungar i fiskpåsar *ler*.

chalottis, det är inte en himla massa klagande på butiker överlag utan vissa specifikt :-S och nej, det är inte något försvar på något vis mot att göra fel själv... Men eftersom det verkar lite som om en del problem som vi möter varje dag hos oss inte finns på alla orter (tu är väl det!) så måste jag ju berätta -annars låter man som en babblande dåre om man inte förklarar "bakgrunden" :-)
#42 - 15 mars 2009 18:57
eriahl -jag kan tycka att låta hamstrar bita ihjäl varandra utan att dela på dem eller ha full avel igång på möss i burar utsatta till försäljning är riktigt dålig stil, men det är ju jag det... Ska inte diskutera butikers vara eller inte vara om du tar så illa upp.
Bilagor:
#43 - 15 mars 2009 18:59
Så det är en specifik affär du klagar på? Skulle det vara bättre?

Detta handlade ju om ER, att ni hade gjort fel fisksammansättningar, inte om era grannar. Att du säger att ni har mkt problem på hemmaplan är det ni själva som har problem antar jag.
#44 - 15 mars 2009 19:00
Det jag reagerar på är delar av inlägg som är rent skitkastande på andra butiker.
Jag jobbar inte på butik själv. Har iofs gjort men många år sen.
Självklart ska inte djuren få bita ihjäl varandra och para sig hejvilt
#45 - 15 mars 2009 19:03
måste fråga var ni fått ifrån att de har röda fiskar på bordet vid persiskt nyår?

en av våra bekanta är iranier och de firar persiskt nyår och de har inte nånsin haft det med i sitt firande?

däremot har de akvarie iofs så de kanske har sina slöjisar på bordet just under middagen?

måste fråga honom när ja ser honom=)
#46 - 15 mars 2009 19:08
Djurriket skrev:
eriahl -jag kan tycka att låta hamstrar bita ihjäl varandra utan att dela på dem eller ha full avel igång på möss i burar utsatta till försäljning är riktigt dålig stil, men det är ju jag det... Ska inte diskutera butikers vara eller inte vara om du tar så illa upp.

handlar om att de inte har en chans att försvara sig

men bjud in dem att diskutera så är det en annan sak fast ändå, alla som driver företag vet att det värsta man kan göra är att smutskasta konkurrensen tom om de verkligen är dåliga
om nåt så välj att istället påvisa de du själv vet är duktiga

och vi vet inget om den shopen men ni har hemsida därav diskussionen här=)
#47 - 15 mars 2009 19:08
charlottis -gällande nyåret, nej det kan knappast vara lagligt :-S Men som sagt, det slås mynt av det o pågår vartenda år...

Och det kanske inte är bättre att klaga på en specifik affär, men en del vekar ju ha fått för sig att jag skulle sitta på någon hög häst och måla skit till höger o vänster -så är det inte.

Jag är fullt medveten om ts trådstart och har också lagt fram förslag på god lösning -tyvärr tog det ju spinn direkt och blev otrevligt :-S

Ja, när jag säger att vi har problem på hemmaplan är det vi som har problem med en specifik butik och deras djurskötsel. Eftersom det är otaliga djur som hamnar i kläm och flera butiker runtomkring som får reda ut röran :-(. Med risk för att irritera eriahl igen så -för några månader sedan kom en kund in och hade problem med sina slöjstjärtar, som nu inte simmade i någon skål utan i ett stort 540l akvarium. Beskedet han hade fått var att "de dör, det är en sjukdom inne i fisken som gör att det händer, inget att göra åt, du får köpa nya". Dissikerade en slokig stackare som visade sit krylla m gälmask... ganska snabbt löst...

Att det bli OT är jag helt medveten om, den sidodiskussionen kom från nä diwa menade på att det va så enkelt att kontakta djuskyddet så ordnade det sig och jag menade på att det inte var så.
#48 - 15 mars 2009 19:12
Diwa m.fl. -de har tyvärr ingen hemsida eller mail vad jag känner till, men ska meddela om tråden så får vi se vad det leder till, kan vara intressant :-)
#49 - 15 mars 2009 19:12
Värst vad ni verkar vara imot "Djurriket" dem följer säkert de regler & riktlinjer som finns upsatta. Gillar man inte en butik kan man strunta i att handla där helt enkelt så stödjer man inte dem.

Givetvis skall man inte uppmana till misskötsel av djur men så överdrivna tycker jag inte fiskförslagen verkar som vissa tycker. Många fiskar går ju på olika djup med.

Blir intressant och se vad det kommer fram för förslag i "tävlingen" i de olika kar storlekarna.

mvh ljung
#50 - 15 mars 2009 19:21
ljung skrev:
Värst vad ni verkar vara imot "Djurriket" dem följer säkert de regler & riktlinjer som finns upsatta. Gillar man inte en butik kan man strunta i att handla där helt enkelt så stödjer man inte dem.

Givetvis skall man inte uppmana till misskötsel av djur men så överdrivna tycker jag inte fiskförslagen verkar som vissa tycker. Många fiskar går ju på olika djup med.

mvh ljung

:confused:jag är absolut inte emot djurriket eller nåt zoo alls
var skulle jag då få tag på firrar :D

jag bara dök på deras sida och fann frågetecken och djurriket är seriösa nog att svara och förklara vilket är great och lovande

jag är bara sån som person, ser jag nåt jag finner intressant, dumt, trist, fel osv så bara måste jag diskutera det
eller kolla vad andra tycker om det jag fann värt fundera på:D

jag tror nånstans att det är nyttigt dessutom att råka på folk som mig som ifrågasätter för inget företag är perfekt utan alla kan förbättra något och hur ska man kunna utvecklas om ingen kritiserar?
Bilagor:

Annons