hur många fiskar ska vara i 20l?

#1 - 10 september 2003 07:32
hej! Är ny här liksom min ny aqwa.
Fick köpa 20l med hela utrustnig i affären och allt går så bra men jag bara undrar om jag inte fick för många fiskar i detta.
Sedan 10 dagar har jag:
-ett par praktbarben (troligen!)
-ett par guppy
-13 neotetror
-4 algätande på botten
Alla fiskar är små.
Inga riktiga växter har jag så länge.
Nyss fick jag 2 ungar(vet inte vilka är de!)
och det verkar att ska få vara mer ungar då honor praktbarben och guppy ser ut att födda närsomhelst.
Är oroligt om alla får plats i detta liten glasburken?
de verkar trivas och bråkar inte med varandra.
FRÅGADE i affären där de sa att det är ok!
Vad tycker ni om det???
Rädd om affären säljer hur många somhelst bara att få sälja!
tacksam för svaret.
MVH jola
#2 - 10 september 2003 07:48
Hej!
hur många är "ett par"..
låter som det är ganska överbefolkat i dit kar.. köp 7 neontetror till, behåll en eeler två av "-algätarna på botten" och sälj/skänk/lämna tilbax de andra...

fick du med fiskarna i akvariet när du köpte det? eller är det du som har köppt dem?
Om de i afären sa att det fgick bra så har du nog rätt... de är no lite "sälj" kåta..
#3 - 10 september 2003 08:27
ett par menade jag en hona och en hone av praktbarber och samma med guppy.
Vad händer om de ökar sig? hur ofta gör de det?
får man lämna till affären de fiskar man vill slippa?
Jag fick först botten fiskar sedan de tippade mig med de 2 praktbarben + 2 guppy. en vecka senare fick jag 13 neoner
Jag tippar att de skulle sälja mer bara om jag skulle öppna munen!
som nybörjare litade jag på dem utan att få skaffa själv först info!
Mitt fel![:-12]
Hälsar
#4 - 10 september 2003 08:50
Jag skulle behålla Guppyparet och neonerna, men egentligen så är det för mycket i den burken. En kampfisk vore väl möjligtvis OK, men det är min åsikt det...
#5 - 10 september 2003 09:33
Hej.Praktbarben passar ej in där.Blir för stor o är egentligen en stimmfisk.Dessa ska man ha minst 6st.av.Gå tillbaka till affä'ren m.dem.(absolut min åsikt).
#6 - 10 september 2003 11:38
Personligen tycker jag inte att någon av dina fiskar skall bo i ett så litet kar som 20 liter. Försök skaffa ett på minst 50-60 liter och så kan du ha 20 litersburken som yngel/karantän-kar.
#7 - 10 september 2003 13:30
det måste väl snart vara som du säger..annars blir det inte så roligt längre!
hälsar
#8 - 10 september 2003 14:41
Ynglen kommer från din guppyhona, barber är nämligen äggspridare.
Byt in alla fiskar utom ditt guppypar mot växter + en guppyhona till.
Eftersom karet är så litet gäller det att göra små men täta vattenbyten. Då menar jag 2-3 gånger i veckan.
Sen kan du börja spara så du kan köpa ett större kar framöver ;O)
Hoppas allt går bra.
#9 - 10 september 2003 20:57
tack Klara för tipsen om täta vattenbyte. jag fick höra om 1gång/vecka men jag tänkte själv att det är krävs oftare. Att byta till större akva är inte pengarnas problem utan vilja. Jag känner mig inte så stark så länge att hoppa över till större. Måste lära mig lite på det här först + att så egentligen är det väl menningen att barnen (6 & 8 år) ska ta hand om det inte bara jag själv.) Så de måste okså hinna ikap.
Hälsar
#10 - 11 september 2003 06:32
Men de flesta är överens om att ett större akvarium ofta är lättare att sköta än ett litet. Det är så lätt att få problem med vattnet med ett litet. Då står man där och sliter sitt hår. Dessutom kan firrarna blir lite apatiska tycker jag, alltså tråkiga att titta på när man inte får se så mycket av deras naturliga beteende. Upp till 100 liter tycker jag är busenkelt med vattenbyten och så. Som ingenting ;)
#11 - 14 september 2003 00:07
Som alie skriver så är det faktiskt lättare med ett akvarium på 60-100 liter ungefär. Det kommer räcka med vattenbyte (en fjärdedel) högst en gång i veckan men troligen klarar du dig med varannan vecka om du matar sparsamt och har rikligt med snabbväxande växter som svärdsplantor, vallisneria, cabomba, vattenpest med fler. Det lilla akvariet kan du ha till yngel och sjukstuga.

Ett mindre akvarium är väldigt svårt att hålla en bra och stabil vattenkvalitet i, dessutom är det ju väldigt överbefolkat. Vill du ändå satsa på detta lilla akvarium borde du göra som klara skriver.

Annons